گفت و گوی مریم حضرتی با قهرمان پیشرفت سمیه سوقی

این سوال که چرا یک سال دیگر ماندی، سوالی است که به کرات ازمن پرسیده شده، این که چراهمان سال اول برای رشته‌های پیراپزشکی و...انتخاب رشته نکردی؟ وقتی همین امسال هم می‌توانی دررشته‌های خوبی قبول شوی...

گفت و گوی مریم حضرتی با قهرمان پیشرفت سمیه سوقی

سمیه سوقی در یک نگاه

نام شهر: آق قلا

نام مدرسه: فرزانگان

رتبه‌ی سال اول: 4563

رتبه‌ی سال آخر:812 

سال‌های حضور در کانون: 3 سال

رشته‌قبولی: پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تبريز،روزانه

تحصیلات و شغل پدر: شغل آزاد

تحصیلات و شغل مادر: خانه دار

  

این سوال که چرا یک سال دیگر ماندی، سوالی است که به کرات از من پرسیده شده، این که چرا همان سال اول برای رشته های پیراپزشکی و...انتخاب رشته نکردی؟ وقتی همین امسال هم می توانی در رشته های خوبی قبول شوی چرا می خواهی نقد را ول کنی و نسیه را بچسبی؟ می دانی به جای پیشرفت ممکن است رتبه ات افت کند؟ و در جواب باید بگویم که من برای خودم هدف مشخصی داشتم و آن هم قبولی در رشته پزشکی بود. هر چند وقتی نتایج کنکور ۱۳۹۹ اعلام شد، کمی مردد شدم چرا که نمای واضحی از یک سال سخت را مقابل خود داشتم و این احتمال را هم باید در نظر می گرفتم که ممکن است این بار هم نتیجه دلخواهم حاصل نشود؛ با این وجود در نهایت تصمیم گرفتم که یک سال دیگر برای قبولی در رشته ی مورد علاقه ام تلاش کنم چرا که نمی خواستم در آینده وقتی به پشت سرنگاه می کنم ،کسی را ببینم که از ریسک کردن ترسید و با اولین شکست ازهدفش دست کشید.

 

نظر خانواده برای اینکه دوباره کنکور بدهید چه بود؟ چگونه شما را در این سال همراهی کردند؟

خانواده ام در این زمینه تصمیم گیری را بر عهده خودم گذاشتند.آن ها می گفتند: این تصمیمی است که مستقیما به آینده ات مربوط می شود پس تمام جوانب را بسنج و سختی های پیش رویت را در نظر بگیر و این را بدان که هرتصمیمی که بگیری ما درکنارت هستیم، پس تصمیمی بگیر که در آینده از آن پشیمان نشوی. آن ها همواره از من حمایت کرده اند و به تصمیم من احترام گذاشته اند.

 

فکر می‌کنید چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدید؟

برای این سوال می توانم مجموعه ای از دلایل را نام ببرم که به نظرم ازمهم ترین آن ها نداشتن برنامه مشخص و تعداد تست های محدود و ساعت مطالعه کم و تحلیل نکردن آزمون ها هستند.


امسال با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

ازلحظه ای که تصمیم گرفتم یک بار دیگر کنکور بدهم روزهای یک سال همانند برگ های سفید یک دفتر در مقابلم قرارداشت و من به این فکر می کردم که باید این صفحات را با اتفاقاتی پرکنم که درنهایت وقتی موقع نقاشی روی بوم کنکور می رسد بتوانم از پسش بر بیایم. اگر کارهایی را انجام بدهی که همیشه انجام می دادی، همان نتیجه ای را به دست می آوری که قبل ابه دست آوردی؛ پس با توجه به تجربه ی سال پیش این بار می دانستم که چه کارهایی را نباید انجام بدهم. بنابر این مهم ترین چالش امسال این بودکه کاستی های عملکرد سال قبل راشناسایی کنم و آن ها را به نحو احسن تغییربدهم.


روش مطالعه نقاط قوت (یک اختصاصی و یک عمومی) را بیان کنید.

به نظرم در بین دروس اختصاصی، زیست شناسی درسی هست که روش مطالعه به شدت درنتیجه ای که حاصل می شود موثره. موقع مطالعه زیست نباید فراموش کنیم که منبع اصلی ماکتاب درسی است و هیچ جزوه و درس نامه ای در کتاب های کمک آموزشی جایگزین آن نمی شود. پس اولین گام، آشنایی کامل با متن کتاب درسی و تسلط برآن است. در این حین به قیدهایی مانند (هر،همه،بعضی و...)خیلی دقت کنید چرا که آن ها کلماتی بسیار تست خیز هستند و با جا به جایی قید تست های متنوعی طرح می شود. نباید فراموش کرد که تسلط بر کتاب درسی شرط لازم برای پاسخ گویی به تست است اما شرط کافی نیست، بلکه آشنایی با خط فکری طراح های مختلف و تعداد تست های بالا نقشی تعیین کننده دارد، بنابر این با این فکر که متن درس را بلد هستم پس الزاما از پس تست هایش هم برمی آیم،  تست زدن درآن مبحث راپشت گوش نیندازیم. هنگام تست زدن، سوال های نزده و غلط راعلامت دار کنیم چون این قرار نیست آخرین باری باشد که سراغ آن هامی رویم. این کار باعث می شود دردفعات بعدی زمان کمتری صرف شناسایی سوال های نکته دار شود. مطالعه پاسخ نامه سوال ها در درس زیست شناسی بسیارمهم است چرا که بخش زیادی از دانش طراح سوال درپاسخ نامه نهفته است. همین طورنکات کلیدی را که از سوال ها استخراج می کنیم در حاشیه کتاب یا دفترچه ای جداگانه یادداشت کنیم تا اگر فرصت کمی برای تست زدن داشتیم بتوانیم با مرور این نکات در کمترین زمان ممکن به بیشترین بهره وری برسیم.

به نظرم در بین دروس عمومی هم، دینی درسی هست که با مرورهای به جا می توان به راحتی به درصد بالایی رسید. همین طور هنگام مطالعه دینی وقتی به آیات و احادیث می رسیدم، ترجیحم بر این بودکه متن عربی آن ها را در کنار معنی فارسی به طور کامل حفظ کنم؛ هر چند راهکارهایی ارائه می شود که بدون حفظ متن عربی با یافتن کلیدواژه ای در آن، می توان آن را به معنی فارسی ارجاع داد، ام به نظر من حفظ بودن متن عربی هنگام پاسخ گویی به تست ها باعث می شود با آرامش خاطر بیشتری به سراغ سوال ها برویم وهمین طور می توان درکمترین زمان ممکن صورت سوال را به گزینه مناسب ربط داد.


اگر در درسی نحوه مطالعه را تغییر داده اید بگویید که این تغییر به چه صورت بوده است؟

به صورت کلی من برای تمام درس ها تغییراتی راهنگام تست زنی اعمال کردم. علاوه بر افزایش تعداد تست ها، از روش تست های زمان دار استفاده کردم. وقتی برای پاسخ گویی به تست ها زمانی را مشخص می کنی و سعی می کنی بیشترین تعداد تست را در این زمان پاسخ بدهی؛ در واقع خود را درشرایطی مشابه آزمون تحت فشار حس می کنی، پس خوگرفتن به این زمان های اندک باعث عملکرد بهتر در آزمون های اصلی می شود. همین طور این تمرین های مداوم سبب می شود که به تدریج نکاتی را در مورد بهترین روش های زمان بندی متناسب باخود پیدا کنی و با آمادگی هر چه بیشتر در آزمون هاحاضرشوی.


چطور با کانون آشنا شدید؟ به چه دلیل به کانون آمدید؟ از چه سالی عضو کانون بودید؟ مهمترین ویژگی های آزمون های کانون که برای شما مفید بود را توضیح دهید.

من ازطریق دوستانم با کانون آشناشدم. بیشترهمکلاسی هایم از بین آزمون های آزمایشی مختلف، درآزمون های کانون شرکت می کردند. من هم ازسال یازدهم تصمیم گرفتم دراین آزمون ها ثبت نام کنم چرا که به دلیل جامعه آماری بالا، می توانستم خود را در بین تعداد زیادی ازدانش آموزان هم پایه بسنجم.


تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می‌کردید؟

بعد از ظهرجمعه های آزمون پس از چند ساعت استراحت سراغ تحلیل سوال ها می رفتم. اولویت من در تحلیل آزمون با سوال های نزده و غلط بود. درمورد این سوال ها باید می فهمیدم اشکال کار در کجاست، آیا یادگیری ناقصی وجود دارد یا نکته ای درخود سوال از چشمم دور مانده است؟ و نکات این سوال هارا یادداشت می کردم. سپس نگاهی اجمالی به باقی سوال ها می انداختم تا راه حل جدیدی درحل آن ها از دستم در نرود.

 

از روش‌های مدیریت زمان استفاده می‌کردید؟ دفتر برنامه ریزی داشتید؟

برای مدیریت زمان درآزمون ها ازتکنیک زمان نقصانی استفاده می کردم. هر چند باید این نکته را هم یادآور شوم استفاده ازاین روش زمانی نتیجه مطلوبی خواهد داشت که باتمرین و تکرار همراه باشد، پس نباید انتظار داشت دراولین استفاده از زمان نقصانی بهترین نتیجه را بگیریم بلکه دردفعات نخست ممکن است نتوانیم زمان رابه درستی مدیریت کنیم و دربعضی دروس با کمبود زمان مواجه شویم؛ اما اگر به استفاده از این تکنیک خو بگیریم می توانیم سرجلسه کنکور زمان رادر پاسخ گویی به سوال ها، به خوبی مدیریت کنیم.


از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟

با مراجعه به سایت کانون و مشاهده نمودارهای مختلف نحوه ی عملکرد خود، سعی می کردم دلیل نوسان های موجود در تراز را پیدا کنم و با رفع مشکلات، به سمت یادگیری هرچه بیشتر گام بردارم. گاهی هم نگاهی به مجله کانون می انداختم تا ازتجربیات کسانی که پیش ازمن این راه رفته اند، استفاده کنم.

مصاحبه کننده: مریم حضرتی


قهرمان پیشرفت، امیرحسین محمدزاده، از رتبه ی 6752 تا رتبه ی 288

قهرمان پیشرفت، علیرضا صمدی، از رتبه ی 11357 تا رتبه ی 1782

Menu