گفت و گوی پرستو قربانی با قهرمان پیشرفت امیر حسین محمدزاده

با توجه به رتبه ای که در سال اول گرفته بودم نمی‌تونستم به رشته دلخواهم که دندان پزشکی بود برسم و از طرفی ترسیماتی از آینده برای خودم هم داشتم . بنابراین باعث شد که یک سال دیگر بمانم و مجدد کنکور بدهم

گفت و گوی پرستو قربانی با قهرمان پیشرفت امیر حسین محمدزاده

امیر حسین محمدزاده در یک نگاه

نام شهر : آمل

نام مدرسه : غیردولتی فرهیختگان

رتبه سال 1399 : 6752 منطقه 2

رتبه سال 1400 : 288 منطقه 2

سال های حضور در کانون : 4 سال ؛ نهم تا دوازدهم، 93 آزمون

رشته قبولی : دندان پزشکی شهیدبهشتی ( شهریه پرداز)

تحصیلات و شغل پدر : سیکل ، آزاد

تحصیلات  و شغل مادر : دیپلم ، خانه دار

  

دلیل اینکه مجدد کنکور دادی و در واقع پشت کنکور ماندید چی بوده ؟

با توجه به رتبه ای که در سال اول گرفته بودم نمی تونستم به رشته دلخواهم که دندان پزشکی بود برسم و از طرفی ترسیماتی از آینده برای خودم هم داشتم . بنابراین باعث شد که یک سال دیگر بمانم و مجدد کنکور بدهم تا نتیجه بهتری را کسب کنم.


نظر خانواده برای اینکه دوباره کنکور بدهید چه بود؟ چگونه شما را در این سال همراهی کردند؟

خانواده از همان ابتدا که جواب کنکور آمده بود گفتند که هر طور خودت صلاح می دانی و تصمیم می گیری ما حمایتت می کنیم. پدر و مادرم گفتند رشته ای که می خواهی بخوانی برای ما فرقی ندارد ولی مهم آینده خودت است و چیزی که برایش تصمیم داری. پدر ومادرم خیلی در این یک سال برای من زحمت کشیدند. پدرم تمامی کتاب هایی که می خواستم را برای من فراهم می کرد. مادرم تمام مدتی که در منزل آزمون می دادم مثل یک مراقب بالای سر من بود و تمام زمان آزمون حواسش به من بود ( هم مادرم و هم برادرم ) 

گفت و گوی پرستو قربانی با قهرمان پیشرفت امیر حسین محمدزاده

فکر می کنید چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدید؟

دلایلی که سال اول موفق نشدم چند عامل است:

  1. چالش کرونا ، من در مرکز مطالعه ، مطالعه می کردم که یک دفعه با بسته شدن مرکز مطالعه، از ان فضا فاصله گرفتم و در منزل مطالعه می کردم. چون در اطراف منزل ما ساختمان سازی بود برای همین سروصدای وحشتناک باعث می شد من تمرکز کافی را نداشته باشم.
  2. بعد از عید چون مدارس بسته بود و من تمام مدت در منزل بودم از نظر روحی افت کرده بودم.
  3. اصلی ترین عاملی که من در سال اول موفق نشدم ، گرفتن بیماری کرونا بود. یک ماه و نیم مانده بود تا کنکور 1399 من دچار بیماری کرونا شدم  و به مدت یک ماه در بستر بیماری در منزل بودم و در این بازه ساعت مطالعه من به شدت پایین آمده بود ( در این تایمی که به زمان طلایی مطالعه معروف است متاسفانه من نتوانستم زمان مناسبی  برای مرور و جمع بندی  بگذارم) ساعت مطالعه ام به شدت کاهش یافت و مطالعه ام در حد سطحی بود که خیلی به من لطمه زد.
  4. عامل آخر هم سر جلسه کنکور بود که مدیریت زمان مناسبی نداشتم و روندی که در آزمون ها اجرا می کردم را نتوانستم در کنکور 99 پیاده کنم.


امسال به چه چالش هایی روبه رو بودی؟

اصلی ترین چالش امسالم مربوط می شد به نتیجه نگرفتن در آزمون های کانون. من ساعت مطالعه ام راافزایش می دادم و تعداد تست هایم را بیشتر می کردم ولی باز نتیجه ای که می گرفتم مشابه نتیجه قبلی می شد. چالش دیگرم این بود که بعد از عید بسیار خسته شده بودم و حسی به من می گفت که همه درس ها را بلدی و همه تست ها را زدی که باعث ایجاد این حس خستگی شدید در من بوده است.


روش مطالعه نقاط قوت (یک اختصاصی و یک عمومی) را بگو

اختصاصی: زیست شناسی

در کنکور سال 1400 حدودا 90% این درس را پاسخ دادم. به این صورت بود که معلمم درسی را که می داد من همان روز درس را یک دور متن کتاب درسی را می خواندم و هیچ درس نامه دیگری برایش مطالعه نمی کردم و مستقیما می رفتم سراغ تست، اولین باری که تست می زدم تعداد اشتباهاتم خیلی زیاد بود ولی خب بیشتر زمانی که صرف می کردم برای بررسی کردن زیست و درآوردن نکات زیست بوده است. اشتباهاتی که در تست ها داشتم حتی اگر متن کتاب درسی بود را هم می نوشتم که فکر می کنم خیلی برایم تاثیر گذار بود. بعد از تست زدن و بررسی کردن، متن کتاب درسی را دوباره به صورت ریز به ریز می خواندم، هایلایت می کردم و قیدها را برای خودم مشخص می کردم.

عمومی: دینی

در این درس فقط متن کتاب را ، به دفعات بالا، می خواندم. خط به خط کتاب را با دقت بالا می خواندم دقیقا برخلاف زیست که ابتدا یک دور روخوانی می کردم و بعد مجدد می رفتم برای تست زنی ، برای دینی ابتدا دقیق مطالعه می کردم و می خواندم و بعد تست زنی را انجام می دادم.


اگر در درسی نحوه مطالعه را تغییر داده اید بگویید که این تغییر به چه صورت بوده است؟

زیست شناسی بود. سال اول به این صورت مطالعه می کردم : کتاب درسی را بعد تدریس معلم به طور دقیق می خواندم و نکته به نکته و ریز به ریز کتاب را در می آوردم و بعد به سراغ تست می رفتم ولی در سال دوم این روند مطالعه را تغییر دادم.


چطور با کانون آشنا شدید؟ به چه دلیل به کانون آمدید؟ از چه سالی عضو کانون بودید؟ مهم ترین ویژگی های آزمون های کانون که برای شما مفید بود را توضیح دهید.

من از طریق مشاوره م با کانون آشنا شدم.دلیل این که به کانون آمدم اول جامعه آماری بالا و بعد برنامه راهبردی قوی که داشت و در آخر کارنامه های منظمی که می داد. از سال 96 عضو کانون بودم. مهم ترین ویژگی آزمون کانون برای من ، برنامه راهبردی کانون بوده است. برنامه کانون چون دقیقا ریز به ریز مشخص بود که در چه زمانی قرار است چه مواردی مطالعه و آزمون گرفته شود برای همین خیلی برای من جذاب بود.


برنامه ریزی را در طی دو هفته چگونه انجام می دادید؟

برنامه ریزی درسی من به عهده مشاوره ام بود ، که خودشون هم عضو کانون بودند و با آموزه های کانون بسیار آشنا هستند. برنامه ریزی ما بر اساس ضرایب کنکور بوده است ، مثلا برای زیست تقریبا 5 ساعت در روز زمان می گذاشتیم و بقیه دروس اختصاصی 2 ساعته و عمومی 1 ساعت و نیم زمان بندی می شد.دروس عمومی هم اولویتش با دینی بود.


تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می کردید؟

تحلیل آزمون را بعد از ظهر روز جمعه و شنبه صبح انجام می دادم. در بررسی آزمون تمام سوالات اشتباهات و نزده را بررسی می کردم و سوالات ریاضی و فیزیک و مسائل شیمی را قبل از اینکه بررسی کنم دوباره حل می کردم ( چک می کردم که می توانم در زمان بیشتر و خارج از فضای آزمون سوالات را حل کنم یا نه!). بعد از این کار تمامی سوالات آزمون را تحلیل می کردم ، ابتدا درس زیست و بقیه اختصاصی ها و بعد دروس عمومی را بررسی می کردم.


در روزهایی که ناامید می شدی چه کار می کردی؟

انگیزه من این بود که آینده ام را  با یک رتبه خوب بسازم ، شخص مهم تری برای جامعه خودم بشوم ، باعث افتخار خانواده ام بشوم و زحماتی که برایم کشیدند،  به ثمر بنشیند و بی فایده نشود . این افکار باعث می شد که من زحماتم هر روز بیشتر و بیشتر شود.

 

از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟ چه ویژگی هایی داشتند؟

از کتاب های سه سطحی ریاضی و فیزیک استفاده می کردم .این کتاب ها سوالات طبقه بندی داشت که قشنگ سطح من را در سوالات نشان می داد.


از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می کردید؟ 

از سایت کانون قهرمان پیشرفت را مطالعه می کردم. یادم است که هر زمان می خواندم می امد که این افراد کسانی هستند که ترازهای بالای 7000 داشتند ( که البته این طرز تفکر هم اشتباه بود چون من خودم میانگین ترازم 6400 بود و اصلا تراز عجیبی نداشتم) و تنها به این علت ازمون سال اولشان را خراب کردند که مشکلات سر آزمون داشتند ( مثلا یا نرسدن به آزمون یا بیماری گرفتن یا...) که باعث شده نتیجه مطلوب را نگیرند.


از تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کردید؟

بله استفاده می کردم. به نظر من قبل از تکنیک مدیریت زمان ، باید ترتیب زدن درس های دفترچه کنکور  را برای خودمان مشخص کنیم. چون من به ترتیب دفترچه  آزمون سوالات را جواب نمی دادم.


فکر می کردید چنین رتبه ای بگیرید؟ روز کنکور مورد خاصی پیش نیامد؟

خیر، ولی همیشه این رویا با من بود که دندان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول بشوم. روز کنکور برنامه ام این بود که اول سوالات ساده را جواب بدهم و سوالاتی که کمی سخت تر هستند را علامت دار کنم و بعد در زمان اضافه ای که سیو می کنم پاسخ بدهم ولی  وقتی به درس ریاضی رسیدم چون ریاضی خیلی سخت بود دیدم سوالات را خیلی نمی تونم جواب بدهم. در ان لحظه گفتم 2 حالت دارد، یا سوالات خیلی سخت است که نمی توانم بیشتر از 20% بزنم که خب درصد خوبی می شود یا این که من نمی توانم پاسخ بدهم و مغزم هنگ کرده که در این حالت هم باز کاری نمی توانم بکنم پس استرس رو با این حالت از خودم دور کردم و به پاسخگویی به سایر سوالات پرداختم.

برخلاف تمام آزمون هایی که تا ان زمان داده بودم برای ریاضی 15 دقیقه بیشتر زمان نگذاشتم ، 5 تا سوال صحیح زدم و بعد به سراغ درس دیگری رفتم و زمان درس ریاضی را به دروس دیگر اختصاصی دادم که به نظر خودم تصمیم درستی گرفتم با این که  این تصمیم در لحظه و سریعی بود.


خاطره زمان اعلام نتایجت را می گویی که چه حسی داشتی قبل و بعد اعلام نتایج؟

 قبل اعلام نتایج برخلاف سال قبل حالم بهتر بود. می دانستم رتبه ام بهتر می شود ولی خب نمی دانستم این قدر خوب خواهد بود. زمانی که جواب نتایج امد من اولین نفری نبودم که فهمیدم، اول مشاوره م دید بعد به مادرم زنگ زد و بعد مادرم به پدرم و عموهایم گفت و در آخر به من خبر دادند.


توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟

هیچ موقع از این که زیاد درس می خوانند ولی ترازشان بالا نمی رود ناامید نشوند. من میانگین ترازم 6400 بود و بابت این مورد خیلی اذیت شدم ولی تسلیم نشدم و با تلاش بیشتر جلو رفتم .

بدانند که می توانند با کنکور آینده خودشان را تغییر بدهند. پس تلاش کنند و زمان بگذارند تا موفق بشوند.

مصاحبه کننده: پرستو قربانی


قهرمان پیشرفت، علی صمدی، از رتبه ی 11357 تا رتبه ی 1782

Menu