گفت و گوی محسن شوری با قهرمان پیشرفت علیرضا صمدی

دوستان من همگی در رشته پزشکی پذیرفته شده بودند و حس می‌کردم من هم توانایی قبولی در این رشته رو دارم و اگه سراغ رشته یا حرفه دیگه ای بروم پشیمان می‌شوم

گفت و گوی محسن شوری با قهرمان پیشرفت علیرضا صمدی

علیرضا صمدی  در یک نگاه

شهر: بابل

منطقه 2

رتبه ی سال 99 :  11357

رتبه سال 1400:  1782

رشته ی قبولی: پزشکي دانشگاه علوم پزشکي گلستان -گرگان ، روزانه

نام مدرسه: شهیدبهشتی (سمپاد)

سال های حضور در کانون: پنج سال (سال ششم + سال دهم تا دوازدهم + یک سال پشت کنکور)

 

شما از سال 96 به صورت رسمی و مستمر به کانون آمدی. در سال یازدهم و دوازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟

بنده متولد شهر فریدونکنار هستم و پس از قبولی در تیزهوشان، درسال نهم به شهر بابل نقل مکان کردیم تا مقداری از نظر رفت و آمد و دسترسی به امکانات آموزشی وضعیت بهتری داشته باشیم. از نظر درسی در متوسطه اول  با تست زدن و آزمون دادن آشنایی نداشتم و همین موجب شد با پایه ضعیف تر نسبت به دوستانم وارد متوسطه دوم بشوم. در سال دهم به اصرار خانواده به کلاس های تقویتی متفاوتی رفتم، به اندازه ای که برای مطالعه درس های مدرسه تمرکز لازم را نداشتم(از نظر خودم اگر از کلاس تقویتی استفاده نمی کردم و با کتاب های کمک درسی و آزمون کانون جلو می رفتم سریع تر به مقصد می رسیدم و تا حد زیادی این کلاس ها موجب انحراف من از هدف اصلی ام (یادگیری) شد. معتقدم کلاس تقویتی فقط زمانی که لازم است باید استفاده بشود و به عنوان آخرین راه!)

در سال یازدهم با تست زدن و روش خواندن بهتر هر درس آشنا شدم و تراز کانونی و وضعیت درسیم در مدرسه بهتر شد اما به خاطر برنامه ریزی نامناسب و نداشتن مشاور تحصیلی ترازم از یه حدی بالاتر نمی رفت که این اتفاق در تابستان سال دوازدهم هم تکرار شد و با آمادگی کم وارد پاییز شدم، وضعیت تا آذر ماه خوب بود و از ترازهایم راضی بودم ولی به خاطر وسواس مطالعاتی و کمال گرایی کم کم کتاب هایم را جمع کردم چون حس می کردم نمی توانم تا روز کنکور خودم را برسانم و در رشته مورد علاقم قبول نمی شوم و این روند تا امتحانات نهایی ادامه پیدا کرد. دوران امتحانات پایان ترم رو خواندم ولی بعد از پایان ان دوباره به حالت قبلی برگشتم.

 

چه شد که تصمیم گرفتید دوباره کنکور بدهید؟ آیا خانواده هم با تصمیم شما برای پشت کنکور ماندن موافق بودند؟

دوستان من همگی در رشته پزشکی پذیرفته شده بودند و حس می کردم من هم توانایی قبولی در این رشته رو دارم و اگه سراغ رشته یا حرفه دیگه ای بروم پشیمان می شوم و حسرت پزشکی که به آن علاقه داشتم همیشه با من خواهد ماند. بعد کنکور مقداری از سمت خانواده سرزنش شدم ولی مشوق اصلی من خانواده ام بودند و تصمیم گرفتم یک بار دیگر این مسیر را طی کنم.

درباره پدر و مادرتان هم می گویید؟ کدام بیشتر کنار شما بودند؟

پدر و مادرم اصلی ترین مشوق من بودند و طی کردن این مسیر بدون کمک های آنها ممکن نبود. پدرم در زمینه درسی و تصمیم گیری و مادرم در انگیزه دادن مرا یاری کردند.

 

دلیل اینکه سال اول نتیجه نگرفتی چه بود؟

دلایل زیادی داشت اما اصلی ترین ان ها، نداشتن مشاور، نداشتن برنامه ریزی درست و استفاده نکردن از کتابخانه(به نظرم در

افزایش ساعت مطالعه تاثیر زیادی دارد)


از چه زمانی دوباره شروع به درس خواندن کردید؟

بعد از آزمون تعیین سطح کانون، ثبت نام کردم و از همان زمان شروع کردم

 

وقتی آزمون‌ها در دوران کرونا غیرحضوری شد عملکرد شما چگونه بود؟

تخلف برخی بچه ها و درنتیجه ان افت تراز اوایل اذیتم می کرد ولی بعد از چند آزمون دیگه به تراز توجه نمی کردم و فقط درصد هر درسی را می دیدم و با توجه به  مقدار تلاش برای هر کدام و روش مطالعم آن درس را  تحلیل می کردم و درصورت نیاز روشم را تغییر می دادم. به مرور زمان یاد گرفتم روز کنکور کسی به جز خودم به کمکم نخواهد آمد پس با تلاش بیشتر و شبیه سازی روز آزمون پیشرفت کردم و این برای من خیلی مهم بود

 

تحلیل آزمون‌ها را چگونه انجام می‌دادید؟

همه سوال هارو قبل از دیدن پاسخ نامه حل می کردم و برایشان وقت می گذاشتم تا روش حل ان سوال و علت اشتباه خودم را پیدا کنم و این نکات و   اشتباهات خودم را توی کتابم یادداشت می کردم به نظرم چیزی که خیلی به من کمک کرد تحلیل بعد آزمون بود. 

 

دردرس های زیست و ریاضی در سال اول مشکل داشتید. نمره‌های کنکور شما در هر دو سال چگونه بود؟

در سال اول زیست و ریاضی را درحد 10 درصد زدم. درسال دوم نظم تست زدنم بیشتر شد و مطالب در ذهنم طبقه بهتری پیدا کرد. در درس زیست به 58 درصد و ریاضی به 27 درصد رسیدم.

 

آیا در سال دوم درس زمین شناسی را خواندید؟

خیر.بنده سال دوم وقتی برای زمین شناسی صرف نکردم و روز کنکور هم تمام زمان آن را به زیست اختصاص دادم

 

نحوه مطالعه درس زیست در سال دوم  به چه شکلی بود؟

در درس زیست شناسی ابتدا کتاب درسی را می خواندم و بعد سراغ کتاب های تست مناسب می رفتم و نکته های تست (چه درست چه غلط) داخل کتابم می نوشتم! (به نظرم بعد از خواندن و زدن تست های یک فصل، اگر برای خودمان یه آزمون برگزار کنیم مطالب به بهترین شکل توی ذهن تثبیت می شود و اشکالات خودمان را متوجه می شویم و می توانیم رفعشان کنیم) 


زمانی که با سوالات دشوار ریاضی سال 1400 برخورد کردی عکس العمل شما چه بود؟

چون سوالات کنکور ریاضی را دیده بودم پیش بینی می کردم که این اتفاق در کنکور ماهم ببیفتد و وقتی دیدم سوال ها سخت است بعد از زدن 9 سوال که برایم ساده تر بودند از ریاضی گذشتم و وقت آن را برای درس های دیگر گذاشتم. 

  

سر جلسه آزمون در پاسخ گویی به درس های عمومی و اختصاصی‌ها چگونه عمل کردید و به سؤالات پاسخ دادید؟آیا به سوالات به ترتیب جواب دادید یا از درس خاصی شروع کردید؟

در آزمون های کانون چندبار ترتیب پاسخگویی را عوض کردم و متوجه شدم با ترتیب دفترچه راحت تر هستم و نباید ترتیب دفترچه را به هم بزنم.

 گفت و گوی محسن شوری با قهرمان پیشرفت علیرضا صمدی

آیا از روش های های ضربدر منها و زمان های نقصانی استفاده می کردی؟

بله. روش ضربدرمنها و زمان نقصانی در کاهش استرس و مدیریت زمان به شدت کمکم کرد و هم در منزل هم در آزمون های آزمایشی این تکنیک ها را استفاده می کردم و روز کنکور خیلی به بنده کمک کرد تا فضای سنگین کنکور را پشت سر بگذارم و از نظر مدیریت زمان به چالش برنخورم.

  

آیا در سال دوم که برای کنکور می‌خواندید به گذشته هم فکر می‌کردید؟ مثلاً به این فکر می‌کردید که ای کاش سال قبل این‌طوری می‌خواندم؟

سال دوم تنها کاری که می کردم فکر نکردن بود! و خودداری از انجام هرکاری که برایم فکر ایجاد می کرد. در سال اول اگه به درسی حین آزمون خوب جواب نمی دادم استرس می گرفتم و تا رسیدن پاسخ آزمون و پایین امدن ترازم فکر می کردم. ولی سال دوم چون فکر نمی کردم برایم زیاد مهم نبود و در کنکور و مخصوصا درس ریاضی کمکم کرد و به نظرم تنها چالش یک کنکوری کنترل افکارش در موقعیت های مختلف است.

 

سال   99:   ادبیات: 30%     / عربی: 60%      / معارف اسلامی60%         /  زبان انگلیسی:40%

               ریاضی: 10%       / زیست: 10%          / فیزیک:10%                    / شیمی10%

 

سال 1400:      ادبیات: 50%               / عربی:80%              / معارف اسلامی: 80%             /  زبان انگلیسی:38%

                    ریاضی27%                 / زیست:58%                / فیزیک78%                      / شیمی49%

 

عملکرد شما در دوران جمع‌بندی چگونه بود؟

در دوران جمع بندی از نکات و حاشیه نویسی هایی که در کتابم یادداشت کرده بودم استفاده می کردم و سعی کردم همه کتاب های درسی را مرور کنم و درکنارآن از کتاب های آزمونی و تست (با توجه به نیاز و بیشتر در درس زیست) هم چون کتاب زرد کانون بهره بردم.


ترازهای شما در 4 آزمون جامع آخر کانون چگونه بود؟

تراز هایم معمولی بود و از عملکردم راضی بودم و بصورت دقیق ترازهایم به ترتیب 6720 ,6790 , 6560 , 6900 بودند

 

در هفته‌ی آخر چه کار کردید؟

سعی کردم تمام دروس را مرور کنم( تستی) و بیشتر وقتم رو برای زیست گذاشتم و نکات آزمون هایی که درطول سال در آن ها شرکت کردم را مرور می کردم. کنکور رشته های انسانی و ریاضی و هنر رو نگاه کردم و به آن ها پاسخ دادم که خیلی در روز آزمون به بنده کمک کرد.

 

برای دانش آموزانی چه پیشنهادی دارید؟

با آزمون های کانون و برنامه ریزی درست مطالعه داشته باشید و درصورت نیاز از مشاور و کتابخانه استفاده کنید درطول سال زیاد به عقب افتادگی ها و شکست ها فکر نکنید و انرژی خودتان رو برای ادامه دادن مسیر نگه دارید

 

در پایان کسی هست که بخواهید از او تشکر کنید؟

از آقای محمد باخوش که وضعیت مشابه من داشتند و دانشجوی پزشکی اصفهان هستند متشکرم.در طول سال با ایشان در ارتباط بودم و از توصیه هاشون در موقعیتی که داشتم و تصمیم گیری برای ان لحظه ها استفاده می کردم. و از مشاورم آقای امام قلی زاده که در این مسیر بیشتر از یک مشاور کمکم کردند.

مصاحبه کننده: محسن شوری


قهرمان پیشرفت، فاطمه فاتحی، از رتبه ی 6099 تا رتبه ی 964

Menu