گفت و گوی فائزه طایفه با قهرمان پیشرفت هدی قربانی

سال‌های دهم و یازدهم خوب درس می‌خواندم و وضعیت درسی ام بصورت تشریحی خوب بود ولی برنامه ریزی منظم و منسجمی برای آزمون‌ها نداشتم

گفت و گوی فائزه طایفه با قهرمان پیشرفت هدی قربانی

هدی قربانی 

شهرستان طبس 

مدرسه نمونه دولتی پنجم اردیبهشت 

رتبه کنکور  سال  1399: ۴۵۵۲

رتبه کنکور  سال۱۴۰۰: ۱۲۹۵

سال های حضور در کانون : سال پنجم و ششم دبستان ، سال نهم ، سال دوازدهم و یک سال  پشت کنکور   

رشته قبولی : دندان پزشکی  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (پردیس)

شغل و تحصیلات مادر : لیسانس ،کارمند 

شغل و تحصیلات پدر: فوق لیسانس، سردفتراسناد 

  

روند درسی شما در در سه سال اخر چگونه بود ؟

سال های دهم و یازدهم خوب درس می خواندم و  وضعیت درسی ام  بصورت تشریحی خوب بود ولی برنامه ریزی منظم و منسجمی برای آزمون ها نداشتم ولی در سال  اخر سعی کردم  با اهمیت  دادن زیاد به آزمون ها و مطالعه منظم و تست زنی درست و مداوم نتیجه مورد نظرم کسب کنم.


از چه روزی تصمیم برای شرکت دوباره برای کنکور کردید؟

هدف اصلی من  قبولی در رشته ی دندان پزشکی یا پزشکی بود و با رتبه سال اول شانس قبولی در این رشته را نداشتم اما انتخاب رشته انجام دادم و فقط این دورشته در دانشگاه مد نظرم را انتخاب کردم . 

مطالعه برای کنکور ۱۴۰۰از دی ماه به صورت جدی شروع کردم آبان ماه نتایج انتخاب رشته اومد ولی واقعیت من هنوز با پشت کنکور بودن کنار نیامده بودم و شرایط پشت کنکور بودن خیلی برایم سخت بود و تا دی ماه سعی کردم از لحاظ روحی بهتر شوم و روش مطالعه مناسب برای هر درس را پیدا کنم و  یک دید مناسبی را نسبت به هر درس و چگونگی آزمون دادن بدست بیاورم.


بزرگترین چالش شما درسال اول چه بود؟

در سال اول مطالعه و تست زنی منظمی در دروس  مخصوصا  درس شیمی نداشتم و در دروس عمومی هم  بدلیل بی توجهی به درس زبان انگلیسی و ادبیات و با ذهنیت کفایت مطالعه دروس عمومی و بی نیازی از تست زنی،  درصد هایم  مطلوب نبود.

ولی بزرگترین درسی  که از کنکور سال اول کسب کردم  توجه فراوان و تست زنی منظم در دروس عمومی بود که در این دروس با تغییر روش مطالعه و اصلاح اشتباهات سال قبلم، درصدهایم را افزایش دادم.  بدین صورت که  سعی کردم  قبل ازهر آزمون با روش بازیابی نقاط ضعفم را شناسایی کنم  تا روی این موارد بیشتر زمان بگذارم و از ان  مباحث بیشتر تست زماندار بزنم.

 

اختلاف درصد  دو درس  اصلی  رشته تجربی  چگونه بود؟ و چگونه به این درصدها رسیدید؟

در کنکور سال  ۹۹ درصد درس  زیست شناسی ۶۰ بود 

در کنکور سال 1400 درصد درس  زیست شناسی 80 بود 

و 

در کنکور سال  ۹۹ درصد درس  شیمی  20 بود 

در کنکور سال  1400درصد درس  شیمی  60 بود 

برای درس زیست شناسی و شیمی به نظرم کتاب درسی مهم ترین و بهترین و اصلی ترین منبع مطالعاتی من بود. برای این دو درس من ابتدا کتاب مطالعه می کردم بعد از تمام صفحات کتاب سوال طرح می کردم . این روش در یادگیری مطالب کتاب و حتی جزیی ترین نکات کتاب به من کمک کرد و در مرور ها با مطالعه سوالاتی که خودم طرح کرده بودم هم سرعت مطالعه ام بالا می رفت و هم در کیفیت مطالعه ام اثر گذار بود. این روش در زیست شناسی و حفظیات شیمی استفاده کردم که واقعا اثر گذار بود

 

ترتیب پاسخگویی شما به سوالات کنکور چگونه بود؟

من در دروس عمومی براساس ترتیب خود  دفترچه و در دروس اختصاصی به این  ترتیب دروس را پاسخ دادم :  زیست ،شیمی ،فیزیک ،ریاضی .

به نظرم ترتیب دفترچه کاملا فردی است  و هر کسی با آزمون و خطا در آزمون های آزمایشی می‌تواند  بهترین ترتیب مناسب خودش را بدست بیاورد. در آزمون های آزمایشی علاوه بر سنجش اطلاعات علمی ام  تمام تکنیک ها و تمام  آزمون و خطاهای لازم  برای ترتیب دروس را انجام دادم تا به بهترین ترتیب برای روز کنکور برسم و با اطمینان ترتیب دفترچه را تغییر بدهم.

 

از چه سالی و با چه هدفی وارد کانون شدید؟ 

سال های پنجم و ششم دبستان و پایه نهم با هدف قبولی در مدارس برتروارد آزمون ها شدم . آزمون های کانون در روند تست زنی و مدیریت زمان من بسیار اثر گذار بود و نتیجه اش را در  روز کنکور کاملا دیدم. ولی در سال دوازدهم و پشت کنکور هدفم امادگی برای شرکت در کنکور سراسری بود وخوشبختانه هم موفق شدم.

 

روند شرکت در آزمون هایتان چگونه بود؟

در آزمون ها به صورت پیوسته شرکت می کردم. برنامه راهبردی کانون پایه اصلی برنامه ریزی های دو هفته ای من بود و  بودجه بندی آزمون را  در طول دو هفته تقسیم می کردم. شرکت مستمر در آزمون های باعث میشد از برنامه راهبردی دور نشوم . و تا روز کنکور مسیر مطالعاتی ام را بتوانم پیش بینی کنم و در ایستگاه های جبرانی مطالب را مرور می کردم  و تست های علامت دارم را مجدد بررسی می کردم  تا به سطح تسلط مطلوب برسم.

 

واکنشتان در روز اعلام نتایج چه بود؟ 

کاملا منتظر این نتیجه بودم  چون طبق  نتیجه آزمون های جامع کانون و آزمون های جمع بندی به روش سه روز یک بار نتیجه آزمون ها  بسیار به نتیجه کنکورم نزدیک بود. و با توجه  به مطالعه مستمر و منظم ام و تلاش بی وقفه ام در سال دوم کاملا انتظار این رتبه را داشتم.

 

هفته آخر کنکور را چگونه گذراندید؟

هفته آخر با راهنمایی مشاورم تا روز سه شنبه نکات و خلاصه نویسی ها و تست های مهم را مرور کردم  و روز های چهارشنبه و پنج شنبه فقط اشتباهات آزمون های سه روز یک بار را مرور کردم به همراه تورق سریع کتاب های زیست و شیمی . حاشیه نویسی و جمع بندی کردن  تمام فرمولها  و نکات در طی سال  بهترین و کامل ترین منبع برای مرور روزهای  پایانی ام بود.

 گفت و گوی فائزه طایفه با قهرمان پیشرفت هدی قربانی

باوجود شرایط کرونا و غیرحضوری بودن آزمون ها چگونه  شرایط آزمون ها را شبیه سازی می کردید؟

روز های جمعه دفترچه آزمون را  پرینت می گرفتم و کاملا شرایط منزل را  مثل جلسه کنکور برای خود  شبیه سازی می کردم و کاملا پوشش متناسب با آزمون را رعایت می کردم.  بعد از آزمون تا ساعت  ۱۸ استراحت می کردم و مابقی زمانم  را صرف تحلیل آزمون می کردم و در تحلیل آزمون کلیه ی سوالات  دروس عمومی و اختصاصی را بررسی می کردم  و تمام نکات جدید را یادداشت می کردم. اما الویت اصلی ام   بررسی سوالات  غلط و نزده و در انتها  پیدا کردن نکات جدید  از سوالات درست بود.  اگر سوالی  جدید و یا نکته ای خاص  در سوالات می بود  ان را در دفترچه سوالات  آزمون علامت دار می کردم  تا در ایستگاه های جبرانی ان را مرور کنم  و سوالات غلط یا نزده را  چندین  بار حل  می کردم  و اشتباهات آزمون را در برگه ای جدا یادداشت می کردم این یاداشت اشتباهات و مرور اشتباهات خیلی در روند آزمون های من و نتیجه کنکور اثر گذار بود. 

  

شیوه مرور و جمع بندی تان در بازه های مروری چگونه بود؟

 برنامه ریزی درسی ام براساس برنامه راهبردی کانون بود و کاملا در ایام جمع بندی با زدن آزمون های مستمر مطالب را بازیابی می کردم. وهرروز قبل از شروع برنامه روزانه با آزمونک هایی از سرفصل خوانده شده در روز قبل مطالب را مرور می کردم (قسمت آزمون ساز صفحه شخصی)  وبرای جمع بندی نهایی  از ۳۱ اردیبهشت  آزمون های سه روز یک بار را شروع کردم.

 

از کدام قسمت سایت کانون بیشتر  استفاده می کردید ؟

در سایت کانون یا مجله های کانون  مطالب مربوط به مصاحبه قهرمانان پیشرفت را مطالعه می کردم و با صحبت های  افرادی که رتبه ی سال اولشان به رتبه من نزدیک بود انگیزه می گرفتم. هم چنین از بخش تخمین رتبه  برای  اشنایی با رنج  پذیرفته شدگان  در رشته های مختلف استفاده می کردم. 


در مورد ساعت مطالعه و تفریحتان در سال کنکور برایمان بگویید ؟

من از دی ماه روزانه 8 تا ۱۰ ساعت مطالعه می کردم و این ساعت مطالعه بعد از عید تا ۱۵ساعت هم افزایش یافت  و اما در مورد تفریح :  روزانه یک ساعت را به ورزش اختصاص می دادم و این ورزش روزانه خیلی در روند  پیشرفت من اثر گذار بود.  برخلاف عقیده اکثر داوطلبان  در سال کنکور اختصاص دادن تایم  مشخصی از روز به کارهای موردعلاقه و حفظ انرژی باعث افزایش کیفیت مطالعه  و کاهش استرس می شود و لازمه این کار دور شدن از بهانه ها و برنامه ریزی دقیق است.

 

نحوه برنامه ریزی روزانه شما چگونه بود  ؟

من روزانه  ۳درس اختصاصی مطالعه می کردم  که زیست و شیمی پایه ثابت برنامه هایم بود وباکس های  ریاضی و فیزیک را به صورت یک روز درمیان در برنامه ام می گنجاندم. اما  ساعت مطالعه برای هرباکس  با توجه به سختی و آسانی  مبحث  و ضریب ان درس متغیر بود. در مورد دروس عمومی روزی ۲یا  ۳درس عمومی مطالعه می کردم  و موضوعی خواندن ادبیات را هرروز در برنامه هایم داشتم.


و کلام آخر

در هر شرایطی  باید ادامه بدهند  و این نکته رو مدام  تکرار کنند : هیچ حالی دائمی نیست...هیچ کس نمی داند  تا آخرین لحظه چه اتفاقی خواهد افتاد. مطمئن باشند با توکل به خدا و تلاش و امید می‌توانند  به هدفشان  نزدیک شوند.

به قول اقبال لاهوری: در طلب کوش مده دامن امید ز دست

مصاحبه کننده: فائزه طایفه


قهرمان پیشرفت، محیا نوائی، از رتبه ی 7354 تا رتبه ی 1057

Menu