گفت و گوی محدثه اسدی با قهرمان پیشرفت فاطمه فرامرزی

می خواستم زمانی وارد دانشگاه بشوم که بدانم تمام تلاشم را برای کنکور کرده ام و عملکرد رضایت بخشی متناسب با شرایطم داشته ام. از طرفی توانایی خود را جدی می‌گرفتم و رفته رفته تجربه ام بیشتر می‌شد

گفت و گوی محدثه اسدی با قهرمان پیشرفت فاطمه فرامرزی

فاطمه فرامرزی در یک نگاه 

نام شهر: قوچان

رتبه در سال 98 : 7199 منطقه 2 

رتبه در سال 99: 5212 منطقه 2 

رتبه در سال 1400 : 1061  منطقه 2 

رشته ی قبولی: دندان پزشکی دانشگاه گلستان، گرگان

 

چرا 3 سال؟ نظر خانواده برای کنکور سال سوم چه بود؟

می خواستم زمانی وارد دانشگاه بشوم که بدانم تمام تلاشم را برای کنکور کرده ام و عملکرد رضایت بخشی متناسب با شرایطم داشته ام. از طرفی توانایی خود را جدی می گرفتم و رفته رفته تجربه ام بیشتر می شد و نمی خواستم سال های بعد بابت کم کاری ها حسرت بخورم.

آن ها هرسال شاهد اشتیاق شدید من بودند و من هرچند با سرعت کمتر اما پیشرفت می کردم و تلاشم بیشتر می شد. با توجه به این موضوع همیشه با من همراه بودند و به تصمیم من احترام می گذاشتند. هیچ گاه مرا محکوم به نتیجه نمی کردند و همین باعث آرامش من می شد. آن ها برای تلاش من ارزش زیادی قایل بودند. پدر و مادرم با این که سواد بالایی نداشتند اما درک بالایی از حال من در این سال ها داشتند و بیشتر از توانشان حمایتم کردند. مادر و خواهرم برای کنکور دوباره بسیار مصمم بودند و از این بابت بسیار خوشحال هستم.


دلیلی که در دو سال اول به هدف نرسیدید چه بود؟

سال اول شناخت درست وکافی از کنکور نداشتم و از خیلی روش ها مثل برنامه ریزی و تحلیل آزمون غافل بودم. سال دوم با وجود تلاش و تجربه بیشتر، دوران جمع بندی از روش ها و منابع درستی استفاده نکردم. هم چنین نزدیک کنکور ساعت مطالعه من بشدت نوسانی شد و میانگین آن پایین بود.


سال سوم با چه چالش هایی روبه رو بودید؟

حفظ روحیه خصوصا زمان شروع، مسئله حساس و مهمی بود. پیوستگی در مطالعه و نحوه آمادگی در آزمون های جمع بندی، همچنین جمع بندی پایانی، از چالش های مهم من بودند که به لطف خدا توانستم با مشورت و برنامه ریزی درست عملکرد مناسبی داشته باشم.

 

در عربی درصد 94 را در کنکور کسب کردید. روش مطالعه شما برای این درس چگونه بود؟

درس عربی نقطه قوت من در دروس عمومی بود و درصد 94 کسب کردم. من فقط یک منبع داشتم و پس از خواندن دقیق درس نامه سراغ تست می رفتم. برای تست های اولیه قسمت پاسخ نامه کل گزینه ها را چک می کردم و بعد از اینکه مطلب را کامل فهمیدم تنها پاسخ گزینه درست را چک می کردم. بعد از این مرحله که تست های زیادی را پوشش می داد، تست زمان دار کار می کردم. عربی را با برنامه پیوسته و بازه های مطالعاتی کوتاه پیش بردم و بنظرم پیوستگی عامل مهمی بود که باعث میشد مطالب در ذهنم تازه بماند و نیازی به روش عجیب و خاصی نبود. در دروس اختصاصی نقطه قوت خاصی نداشتم و تمام دروس تقریبا در یک سطح بودند.

گفت و گوی محدثه اسدی با قهرمان پیشرفت فاطمه فرامرزی

درسی بوده که روش مطالعه اش را تغییر داده باشید؟ توضیح دهید

سال سوم تصمیم گرفتم برای درس ادبیات به کلاس بروم. هم چنین دفتر جداگانه ای داشتم که نکات و سوالات مهم را یادداشت می کردم. ادبیات را بیشتر موضوعی می خواندم و یک منبع درس به درس هم جهت آمادگی برای آزمون ها داشتم. هرشب تعدادی تست قرابت و آرایه و دستور را زمان دار کار می کردم و آن قدر این کار را تکرار کردم که باعث پیشرفت قابل توجهی شد.


چطور با کانون آشنا شدید و چندسال عضو بودید؟

از طریق هم کلاسی ها و تبلیغات با کانون آشنا شدم.4 سال عضو کانون بودم.


چگونه برنامه ریزی می کردید؟

هفته اول بیشتر برای فهم موضوع و تست های آموزشی وقت می گذاشتم. این کار اغلب تا اواسط هفته دوم ادامه پیدا می کرد. سعی داشتم اول از همه سراغ نقاط ضعفم در مباحث آزمون پیش رو بروم. هفته دوم تعداد تست ها را بیشتر می کردم و آخر هفته تست آزمون غیرحضوری را کار می کردم. مرور نکات حفظی و مهم آمادگی بیشتری برای ازمون ایجاد می کرد.


تحلیل آزمون را چه موقع و چگونه انجام می دادید؟

معمولا روز شنبه تحلیل آزمون را انجام می دادم. سوالاتی را که حس می کردم نیاز به چک شدن دارند حین آزمون علامت گذاری می کردم تا بعدا وقتم زیاد گرفته نشود. سوالات نزده و غلط را یکبار دیگر خودم حل می کردم و بعد سراغ پاسخ نامه می رفتم. مشکل را ریشه یابی  می کردم و کنار سوال می نوشتم. بسیاری از مواقع نقص از یادگیری نبود و مشکل بی دقتی و سرعت پایین داشتم. بنظرم امری اجنتاب ناپذیر بود و در هر آزمون این مشکل وجود داشت اما با تکرار و مرور مباحث توانستم تا حدی این معضل را کنترل کنم .


از چه مطالبی در سایت و مجله استفاده می کردید ؟

در صفحه شخصی به قسمت کارنامه ها بخصوص کارنامه پنج درس توجه می کردم و باعث می شد ارزیابی بهتری از خودم داشته باشم. قسمت مصاحبه با دانش آموزان برتر و قهرمان پیشرفت را همیشه دنبال می کردم.  زیر جملات مهم و قشنگشان خط می کشیدم و بارها و بارها می خواندم .

         

از روش های مدیریت زمان استفاده می کردید؟

روش زمان های نقصانی را تقریبا در تمام آزمون ها اجرا کردم. هر کنکوری روش خاص خود را دارد و گاهی نیاز نیست همگی از یک روش استفاده کنند. من با این که تمام آزمون ها را با یک استراتژی پیش بردم اما سر جلسه کنکور مجبور شدم روشم را تغییر دهم و این موضوع کمی فضا را برایم ناامن می کرد. سوالات ریاضی در نگاه اول برایم غیر قابل حل بودند و مجبور شدم اول سراغ درس زیست بروم. وقت هایی که در نظر داشتم جابه جا شدند اما خوشحالم که توانستم خودم را مدیریت کنم.


فکر می کردید چنین رتبه ای بگیرید؟

مسلما همه به امید یک رتبه خوب تلاش می کنند و من هم این کار را کردم اما هیچ موقع نتوانستم رتبه ای برای خودم در نظر بگیرم و بگویم احتمالا رتبه ای در فلان بازه و حدود کسب می کنم. می خواستم آمادگی هر نتیجه ای را داشته باشم . 


از دفتر برنامه ریزی چه استفاده ای می کردی؟

از دفتربرنامه ریزی استفاده می کردم. حتی اگر ساعت مطالعه خیلی کمی در یک روز داشتم آن را می نوشتم این کار باعث می شد روز های بعدی را از دست ندهم و بیشتر درس بخوانم. برای هر بازه مثلا دوران نوروز و جمع بندی، مطالب مفیدی در آن نوشته شده بود که به من خیلی کمک کرد.


توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟

برای تلاشتان بیشتر از نتیجه ارزش قائل شوید. تلاش بکنید. مهم این است که در آینده نگویید کاش بیشتر خوانده بودم. مطمئن باشید این بزرگترین کمک به خودتان هست.

مصاحبه کننده: محدثه اسدی


قهرمان پیشرفت، سینا دیلم صالحی، از رتبه ی 9241 تا رتبه ی 501

قهرمان پیشرفت، امیرحسین بهزاد، از رتبه ی 9800 تا رتبه ی 1957

Menu