گفت و گوی احمد بیکی با قهرمان پیشرفت سینا دیلم صالحی

چون جامعه اماری آزمون‌های کانون بسیار بالا بود این آزمون را انتخاب کردم و از طرفی در سال دهم چون می‌خواستم قوی شروع کنم از آزمون‌های کانون استفاده کردم

گفت و گوی احمد بیکی با قهرمان پیشرفت سینا دیلم صالحی

سینا دیلم صالحی در یک نگاه

رتبه کنکور سال99:  9241 منطقه 2 

رتبه کنکور سال 1400:  501 منطقه 2 

رشته قبولی: دندانپزشکی بابل

سال های حضور در کانون: دهم و یازدهم و دوازدهم و یک سال هم پشت کنکور

تعداد آزمون :85 

میانگین تراز سال 99: 6500

میانگین تراز سال1400: 6700

شغل  و تحصیلات پدر: لیسانس و دبیر آموزش و پرورش

شغل و تحصیلات مادر: لیسانس و خانه دار

شهر : چالوس

 

درصد ها در کنکور 99 

ادبیات 18  عربی 20  دینی 40  زبان 87  ریاضی 30  فیزیک 40  شیمی 16  زیست 40 

درصد ها در کنکور 1400

ادبیات 52  عربی 89  دینی 89  زبان 100  ریاضی 38.5   فیزیک 60   شیمی 50   زیست 68

 

 عواملی که باعث شد در سال اول موفق نشوی چه چیزی بودند؟

در درجه اول اعتماد به نفس کافی را در سال اول نداشتم و خودم را در حد رتبه برتر نمی دیدم و دومین عامل این که مباحث حفظی اختصاصی ها و مخصوصا عمومی ها را دست کم می گرفتم و وقتی نمی گذاشتم . مهم ترین عامل عدم موفقیت من این بود که در سال 99 یک ماه آخر در آزمون ها شرکت نکردم و ساعت مطالعه ام به یک ساعت در روز رسید و فکر می کردم بازهم کنکور عقب می افتد و هم چنین فکر می کردم سوالات کنکور 99 مثل کنکور 98 بسیار ساده باشند. سر جلسه سوالات ادبیات را دیدم روحیه ام خراب شد و نتوانستم به خوبی کنکور 99 را تمام کنم .

  

چالش هایی که در سال دوم با آن ها روبه رو بودی چه چیزی هایی بودند؟ 

در ابان ماه یک هفته  بعد از اعلام نتایج دوباره برای کنکور شروع  به خواندن کردم. مهم ترین موضوع روحیه و انگیزه من بود چون همه هم کلاسی ها و دوستانم در کنکور قبول شده بودند. سال دوم خستگی بسیار زیادی داشتم و در اواسط کار گاهی اوقات درس خواندن را کنار می گذاشتم و حتی یک بار دو هفته هیچ درسی نخواندم. در ابان ماه مطالعه سینوسی داشتم یک روز 12 ساعت و یک روز 5 ساعت و همین باعث خستگی من می شد. در ادامه تصمیم گرفتم که یک مطالعه پیوسته 9 ساعته داشته باشم که این روند را تا روز اخر کنکور ادامه دادم.

 

پیشرفت تحصیلی شما در سال 1400 چگونه بود ؟

 اولین آزمون بعد از کنکور دادم ترازم 6700 شد و بسیار راضی بودم و می دانستم آزمون ها انلاین است به خاصر کم لطفی برخی از بچه ها، بهتر از این هستم. در این سال نیز دروس مفهمومی را سعی می کردم کامل بفهمم و این مفهومی خواندن باعث شد که برای درس شیمی که تیپ سوالات جدید بود بتوانم موفق شوم . نحوه آزمون دادنم را نسبت به سال اول اصلاح کردم و همه این ها باعث انگیزه من می شد. بعضی مواقع که دلسرد می شدم و درس نمی خواندم ترازم افت می کرد . اخرین آزمونم 5800 شد و بسیار استرس گرفتم و گفتم امسال هم خراب کردم ولی یکی از دوستانم که همیشه 2 رقمی کانون بود او نیز تراز 6200 اورده بود و کمی خیالم راحت شد. 


از چه منابع کانونی استفاده کردی؟

چون سطح سوالات کتاب های سه سطحی بالا بود برای درس فیزیک از کتاب سه سطحی استفاده می کردم. 

 

چطور با کانون آشنا شدی؟ مهم ترین ویژگی های آزمون کانون برایت چه بود؟

چون جامعه اماری آزمون های کانون بسیار بالا بود این آزمون را انتخاب کردم و از  طرفی در سال دهم چون می خواستم قوی شروع کنم از آزمون های کانون استفاده کردم

 

نقش پدر و مادر در این سال هایی که برای کنکور خواندی چگونه بود؟ 

در سه سال اول بسیار از هم حمایت کردند و کمک حال من بودن و از نظر روحی و روانی بسیار به من کمک می کردند . نقطه عطف حمایت پدر و مادرم دقیقا بعد از رتبه کنکور سال 99 بود با این که رتبه بسیار بدی اورده بودم اما آن ها هم چنان مرا باور داشتند و روحیه بسیار زیادی به من برای شروع مجدد دادند. حتی در آزمون اخر سال 1400 هم که تراز خوبی نیاورده بودم اندکی از انگیزه و روحیه ان ها کم نشد و مرا حمایت کردند.

  

در جلسه کنکور 1400 چالشی داشتی؟

سال 99 سوالات سطح بالا بود و ناامیدانه به کنکور ادامه می دادم اما در سال 1400 چون ان قدر سطح بالا کار کرده بودم و می دانستم کاملا  اماده هستم و اگر سطح سوالات هم بالا بود ناامید نمی شدم و می گفتم چون من نتواستم بزنم پس بقیه هم نمی توانند و به سوالات بعدی فکر می کردم . حتی در درس ریاضی هم در دور اول 4 سوال تواستم حل کنم اما می دانستم که بقیه هم مثل من نمی توانند سوالات سخت را حل کنند . دچار استرس نشدم و همین هم باعث شد سراغ سوالات زیست بروم و شیمی و فیزیک هم به خوبی پاسخ دادم و وقت زیادی را نیز اضافه اوردم و در استراتژی بازگشت توانستم سوالات بیشتری از ریاضی را حل کنم . 

 

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می دادید روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

سال 99 که تحلیل را انجام نمی دادم اما در سال 1400 برعکس در همان روز جمعه با تمام انرژی و قدرت تحلیل می کردم و ایرادات خودم را هم در همان روز جمعه رفع می کردم و نکات را به کتاب خودم اضافه می کردم. بخشی از روز شنبه هم در گیر تحلیل آزمون بودم چون تحلیل آزمون را بسیار مهم می دانستم. سعی می کردم دلیل همه بی دقتی ها را پیدا کنم و توانستم آزمون به آزمون این بی دقتی ها را کاهش دهم.

 گفت و گوی احمد بیکی با قهرمان پیشرفت سینا دیلم صالحی

از روش های مدیریت زمان استفاده می کردی؟

در سه سال اول که کانون بودم این روش ها را جدی نمی گرفتم ولی در سال اخر بسیار جدی گرفتم و به استراتژی بازگشت بسیار توجه می کردم چون می دانستم با این کار می توانم تراز خودم را 400 تا 500 واحد افزایش دهم. همین کار باعث شد در ککور 1400 در استراتژی بازگشت در درس ریاضی درصد خودم را افزایش دهم.


از مجله و سایت کانون استفاده می کردی؟

در سال دوم که برای کنکور می خواندم  مجله کانون را به امید مصاحبه با قهرمانان پیشرفت می گرفتم و  بسیار با علاقه می خواندم و این مصاحبه ها به من انرژی بسیار زیادی می داد.


در نیم سال اول به چه روشی جمع بندی کردی؟

اول تست می زدم و آزمون می دادم و سپس رفع اشکال می کردم . تایم زیادی برای این که همه درس ها را بخوانم نداشتم و در واقع  از روش بازیابی استفاده می کردم .

 

روش مطالعه درس زیست شما چگونه بود؟ 

اول یک دور متن کتاب را می خواندم و سعی میک ردم کلیات رو بفهمم و بعد از این که فهمیدم سراغ جزییات می رفتم به قید ها توجه می کردم و سپس تست می زدم و نکته می نوشتم . سپس متن را همراه همه نکات مجدد می خواندم و در نهایت به سراغ تست های بیشتر برای افزایش سطح تسلط و فراگرفتن نکات بیشتر از کتاب های تست مختلف می رفتم. 

 

در هفته اخر قبل کنکور چه کارهایی ر ا انجام دادید؟

می دانستم تاریخ ادبیات مرا اذیت خواهد کرد و تمرکز زیادی روی این بخش داشتم . در هفته آخر بیشتر روی دروس حفظی تاکید داشتم و آزمون کنکور 98 که ساده بود را  هم کارکردم که از فضای آزمون خارج نشوم . کنکور سخت هم ندادم که دچار استرس و نگرانی نشوم. ایات دینی را مجدد مرور کردم و چیزهایی که از متن همیشه ضعف داشتم را مرور کردم . در روز اخر که کنکور ریاضی بود سعی می کردم چیزی راجب به کنکور ریاضی نپرسم تا استرس نگیرم اما می دانستم که ریاضی سخت امده است اما سوالات را حل نکردم. 

  

پیشنهادی برای دانش آموزان داری؟ 

این که با کیفیت درس بخوانید. مطالب را حفظ نکنید. طوری درس را یاد بگیرید که هر طور سوال دادند بتوانید حل کنید . دانش اموزان دنبال پکیج های آن چنانی و کلاس های عجیب و غریب نباشند؛ مهم تلاش ان هاست. می دانم بسیارمسیر کنکور سخت است اما قول می دهم بعد از کنکور ان قدر موفقیت شیرین است که باز خواهید گفت ای کاش بیشتر تلاش می کردم. 

 

سخن پایانی 

اول از همه از پدر و مادرم تشکر می کنم. از اساتیدم خانوم رضوانی و اقای کرکبودی معلمان ریاضی و زیست بسیار تشکر می کنم که کمک بسیار زیادی به من کردند. از دوستانم که چه در سال اول قبول شدند و چه دوستانی که سال دوم با خودم درس می خواندند، تشکر می کنم بابت این که روحیه بسیار زیادی به من دادند.

مصاحبه کننده: احمد بیکی


قهرمان پیشرفت، امیرحسین بهزاد، از رتبه ی 9800 تا رتبه ی 1957

Menu