گفت و گوی محمدحسین مصباحی با قهرمان پیشرفت آرین علیشاهی

در سال دوم این که باید بیشتر از سال قبل تلاش می‌کردم و اوقات فراغت و تفریحی بیشتری راکنار می‌گذاشتم ، واقعا برای من موانع بزرگی قلمداد می‌شدند.

گفت و گوی محمدحسین مصباحی با قهرمان پیشرفت آرین علیشاهی

آرین علیشاهی  در یک نگاه                              

نام شهر: خرم آباد استان لرستان

منطقه ٢

رتبه سال ٩٩ : ٥٧٦١ منطقه 

رتبه سال ١٤٠٠: ٤١١ منطقه 

رشته  قبولی: پزشكی روزانه دانشگاه علوم پزشكی شيراز

٤ سال عضو كانون : پايه نهم، يازدهم و دوازدهم و يك سال هم فارغ التحصيلی


چرا سال اول فرهنگیان را نرفتید؟ 

از ويژگي هاي شخصيتي بنده اين است كه وقتي هدفي را در ذهنم انتخاب مي كنم، تا به آن هدف نرسم دست از تلاش برنمي دارم و عقيده دارم يا نبايد به سمت و سوي كاري رفت يا اگر به سمتش رفت بايد تا سرحد و كمال آن تلاش کرد ، بنابراين من تصميم گرفتم براي رسيدن به هدف و رشته اي كه از دوران راهنمايي علاقه مند بودم و فكر مي كردم، يك سال ديگه تلاش کنم و مطمئن بودم كه به هدفم مي رسم.

 

در سال دوم با چه چالش هایی روبروشدی؟

دوران كنكور به خودي خود دوراني سخت و طاقت فرسایی است و هرچه اين دوران بيشتر طول بکشد، طبيعتاً سپري كردن آن با مشكلات و سختي هاي بيشتري همراه خواهد بود . در سال دوم اين كه بايد بيشتر از سال قبل تلاش مي كردم و اوقات فراغت و تفريحي بيشتري راكنار مي گذاشتم ، واقعا براي من موانع بزرگي قلمداد مي شدند.

 

خانواده با شما برای اینکه یک سال دیگر برای کنکور بخوانی موافق بودند؟

 خانواده هميشه بهترين  يارا پشتيبان من در تمام مراحل زندگيم بخصوص دوران كنكور من بوده . من سال اول در رشته اموزش شيمي دانشگاه شهيد رجايي(فرهنگيان) تهران پذيرفته و دعوت به مصاحبه شدم و تقريبا تمام اعضاي خانواده ام به من پيشنهاد مي دادند كه همان رشته را ثبت نام کنم. ولي هي چوقت به من چيزي را تحميل نكردند و من را در انتخاب آزاد و مختار قرار دادند و هر تصميمي هم كه مي گرفتم  از من حمايت مي كردند . اما من مصمم بودم، باتلاش  به موفقيت و هدف مورد نظرم برسم. بنابراين خانواده هم از من تمام و كمال حمايت كردند و مشوق من بودند و از هيچ كمكي اعم از مادي و معنوي دريغ نكردند. پدر و مادرم بهترين مشوق هاي من بودند و هميشه باعث دلگرمي من بودند چه زماني كه نتايج خوب در آزمون ها كسب مي كردم و چه زماني كه نتايج قابل قبول نبود.

  گفت و گوی محمدحسین مصباحی با قهرمان پیشرفت آرین علیشاهی

دلیل اینکه در سال اول به نتیجه دلخواه نرسیدی چه بود؟

سال اول من به روش هاي شخصي سازي شده مطالعاتي خودم دست پيدا نكرده بودم و به صورت سردرگم، انبوهي از روش ها را امتحان كردم، ولي چون پیوستگی و انگيزه كافي را در ابتداي سال نداشتم موفق نشدم كه روش هاي خودم را براي مطالعه پيدا كنم و در دوران نوروز تا اواسط ارديبهشت ماه كلا برنامه كاري من به هم ریخت، اما در دوران جمع بندي به روش سه روز يك بار پي بردم كه بهترين روش براي من مطالعه آزمون محور بوده و در آن بازه زماني تقريبا دوماهه نهايت تلاشم را كردم و واقعا از آن دوران سخت لذت بردم كه با عشق و علاقه مطالعه مي كردم، نه صرفا از روی اجبار كنكور كه اين نقطه عطف سال اول من بود كه شايد همين هم باعث شد من رتبه ام ٥٧٦١ بشود و مطمئناً اگرآن دوماه پاياني نبود رتبه ام بسيار بدتر مي شد.

  

بهترین دصد اختصاصی شما مربوط به کدام درس بود؟ روش مطالعه شما چطور بود؟

بهترين درصد درس اختصاصي من مربوط به درس زيست با نمره ٧٦ درصد بود .  من به درس زيست بيشتر از هر درس ديگري علاقه داشتم و تقريبا در سال اول كنكورم همه كتاب های كمك آموزشي بازار را تهيه كردم،  استفاده كردم و آن باعث شد پايه اي بسيار قوي براي سال دوم مطالعاتي من ایجاد شود. در سال دوم تمركزم را بيشتر بر تحليل سوالات آزمون هاي آزمايشي گذاشتم، چون كنكور به كلي فرق كرده بود و بهترين  منابع براي هر درسي سوالات  آزمون هاي آزمايشي بود چون بر مبناي همان كنكوري كه يكي دوماه قبل برگزار شده بود تاليف مي شدند . همچنين در سال دوم سعي برای مفهومي خواندن كتاب درسي داشتم و ريز به ريز كلمات و متون كتاب درسي را با دقت كامل تحليل و نكته برداري مي كردم. در واقع تمركز اصلي من در سال دوم بر متن و شكل هاي كتاب درسي بود.

 

بهترین درصد عمومی شما مربوط به کدام درس بود؟

بهترين درصد دراس عمومي بنده متعلق به درس عربي با درصد ٨9%  بود. درس زبان انگليسي و عربي ، نقاط قوت من در دروس عمومي بودند . من در اين دروس  از دوران راهنمايي پايه قوي  داشتم و تقريبا در هردوسالي كه من كنكور دادم براي اين دروس از درس نامه استفاده نمي كردم و فقط بر سوالات آزمون هاي آزمايشي تاكيد داشتم ،چون تقريبا همه  طراحان سوالات دروس عمومي آزمون هاي آزمايشي بخصوص آزمون هاي كانون جزو بهترين اساتيد و طراحان سوال كشور بودند و عقيده داشتم تحليل و استفاده از سوالاتي كه در اختيار ما مي گذاشتند بهترين منبع مطالعاتي براي دروس عمومي بخصوص دو درس ياد شده در كنكور است

  

چطور با کانون آشنا شدید؟

كانون داراي بالاترين جامعه آماري در بين تمامي موسسات آموزشي كشور است و طبيعتاً تعداد بسيار زيادي از دانش آموزان كشور با كانون آشنا مي شوند كه بخش عمده اي از اين آشنايي  به وسيله دوستان و هم كلاسي هايي كه در كانون عضويت داشتند صورت مي گيرد ،كه من هم از اين قضيه مستثني نبودم.

 

از کدام کتاب های کانون استفاده می کردید ؟

از كتاب هاي آبي جامع و سه سطحي، چون اين كتاب ها محتوي سوالات كنكور هاي دوران گذشته و گلچين سوالات سال هاي گذشته كانون بودند و كمك زيادي به پيشرفت تحصيلي و آشنايي با انواع تيپ سوالات ، به من كردند. 

تحلیل و رفع اشکال آزمون را همیشه انجام می دادید ؟

بله ،صد در صد . من تقريباً هميشه به دوستاني كه از من در مورد عوامل اصلي موفقيت در مسير كنكورم سوالاتي مي پرسيدند مي گفتم كه شايد مهم ترين عامل موفقيت اين مسير تحليل سوالات آزمون و درس گرفتن از اشتباهات خود است . من در سال اول هم تحليل آزمون را تقريبا به شكل كاملي انجام مي دادم، ولي در سال دوم تقريبا غالب تمركزم را بر تحليل همه سوالات آزمون هاي آزمايشي گذاشته بودم چون كه كنكور ٩٩ نقطه آغازي و سر فصل جديدي از تاريخ كنكور بود و مي دانستم كه براي موفقيت در كنكور هاي سال آتي قطعا تحليل سوالات آزمون هاي آزمايشي گامي مهم به شمار مي راد . من در سال دوم تقريبا ٧٠ درصد از ساعات مطالعاتي خود را به تحليل و استفاده از سوالات تمام آزمون هاي آزمايشي  كه شركت مي كردم گذاشتم و براي اين كار تمامي سوالات به همراه تمامي گزينه ها را بررسي مي كردم و در دفترهاي جداگانه نكات و دام هاي آموزشي را با ارجاع به شماره سوال آزمون مورد نظر يادداشت مي كردم و حتي در دفتري جداگانه سوالاتي از آزمون را كه فكر مي كردم از ارزش والاتري برخوردارند و احتمال بيشتري براي طرح در كنكور دارند يادداشت مي كردم .در كنار همه اين ها، پاسخ آزمون ها را هم با دقت هرچه تمام تر مطالعه مي كردم و سعي مي كردم كه از تك تك كلمات آن ها درس بگيرم..

  

از سایت کانون و مجله آزمون هم استفاده می کردید؟

بله . از سايت كانون و مجله آزمون استفاده مي كردم . براي من مطالعه قسمت قهرمان هاي پيشرفت در مجلات آزمون و مصاحبه با رتبه برتر ها و همچنين مشاهده درصد ها و كارنامه آزمون هاي آن ها هم چنين روش هاي مطالعاتي آن ها چه در سايت كانون و چه در مجلات آزمون مفيد ترين بخش ها بودند و خواندن آنها به من انگيزه زيادي مي داد..

 

از دفتر برنامه ریزی هم استفاده کردید ؟

در سال اول متاسفانه دير به اين نتيجه رسيدم كه اين دفتر شايد ارزشمند ترين جواهر براي يك دانش آموز كنكوري باشد . اما در سال دوم از همان روز اول با جديت اين دفتر را تكميل مي كردم و سعي مي كردم هر روز بهتر از ديروز باشم ،چون ويژگي اصلی دفتر برنامه ریزی این است   كه خود واقعي خودت  را نشان مي داد و باعث مي شد كه بيشتر تلاش كنید تا بتوانید از مهم ترين رقيب يعني خودمان پيشي بگيریم . استفاده از اين دفتر را به همه دانش آموزان و همه كساني كه هدف بلند مدت دارند توصيه مي كنم.

 

فکر می کردید چنین رتبه ای کسب کنید ؟

 راستش را بخواهيد قبل از اعلام نتايج تصورش را نمي كردم ،ولي بعد از اعلام نتايج به يقين رسيدم كه مي توانستم حتي رتبه دو رقمي هم كسب كنم، اما بابت همين رتبه عالي هم خدا را هزاران مرتبه شاكر هستم .


 چه توصیه برای دانش آموزان دارید؟

سعي كنيد با خودتان رقابت كنيد و از همه مهم تر از حواشي دور بمانيد . حواشي بدترين عواملي هستند كه مي توانند سرنوشت يك فرد را به تباهي كامل برسانند . بهينه تلاش كنيد و دچار حواشي نشويد و به خودتان ايمان داشته باشيد.

مصاحبه کننده: محمدحسین مصباحی


قهرمان پیشرفت، فاطمه بابانیا، از رتبه ی 4921 تا رتبه ی 1711

Menu