گفتگوی بهروز توکلی با قهرمان پیوستگی صدرا جراح کنکور 1400

از آخرین آزمون پایه سوم ابتدایی وارد کانون شدم. در طول پایه‌های چهارم تا ششم دبستان و هشتم تا دوازدهم متوسطه در آزمون‌های کانون شرکت میکردم.

گفتگوی  بهروز توکلی با قهرمان پیوستگی صدرا جراح کنکور 1400

                         


نام و نام خانوادگی دانش‌آموز:صدرا جراح
نام شهر: اردبیل  
  رشته‌ تحصیلی: علوم تجربی
 میانگین تراز:  6876
    تحصیلات مادر:    لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی
شغل مادر: خانه دار
تحصیلات پدر:   فوق لیسانس اصلاح نباتات  
 شغل پدر: کارمند سازمان تعاون روستایی استان اردبیل
 رتبه در منطقه 2 : 164
رتبه کشوری: 379
سال حضور در کانون: 5 سالتعداد آزمون سال آخر: 123 آزمون
تعداد کل  آزمون ‌ها: 25 آزمون



از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟  آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ 

  • از آخرین آزمون پایه سوم ابتدایی وارد کانون شدم. در طول پایه های چهارم تا ششم دبستان و هشتم تا دوازدهم متوسطه در آزمون های کانون شرکت میکردم.      
  • به این دلیل در آزمون های کانون شرکت میکردم که برنامه درسی ام را منظم میکرد و رقابت درآزمون ها موجب پیشرفت میشد.
  • به پیشنهاد خانواده
  • اولین آزمون به پیشنهاد خانواده بود اما پس از آن جو دلچسب آزمون ها باعث شد که در سال های بعد به انتخاب خودم در آزمون ها شرکت کنم.

 

به نظر شما آزمون‌های آنلاین چه فايده اي دارد؟ علت تداوم در شرکت در آزمون‌ها چه بود؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می‌گرفتید؟

این تصمیم کانون باعث شد علاوه بر حفظ سلامتی از جو آزمون ها دور نشوم. در سال آخر اصلا غیبت نداشتم چون نمیخواستم نظم ذهنی ام به هم بخورد. سعی میکردم آزمون ها را ساعت 8 الی 30/8 شروع کنم و اکثرا در پردازش اول قرار میگرفتم.

 

آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می کردید؟ آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در تعادل مطالعاتی و ساعت مطالعه شما و پیشرفت در هر آزمون داشت؟

در آزمون های هدف گذاری شرکت میکردم. ای آزمون ها باعث پی بردن به نقاط ضعف و قوتم میشدند و برای برنامه ریزی مدت باقی مانده کمکم میکردند و برای آزمون دیدم را بازتر میکردند.

 

در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟ چگونه خود را مدیریت می کردید؟ 

اکثر مواقع به برنامه میرسیدم و کم پیش می آمد که به برنامه نرسم ولی در این شرایط هم در آزمون ها شرکت میکردم. صحبت کردن با پدر و مادرم باعث میشد نظم فکری ام برای آزمون دادن تامین شود و اگر هم ترازم کم میشد با توصیه های آنها و پشتیبانم به مسیرم ادامه میدادم.

 

برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردید و از کسی کمک گرفتید؟

بله با پدر و مادرم و دوستم و پشتیبانم آقای ساجدی

 

چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ کردید؟ 

متاسفانه در اکثر مواقع برنامه مدرسه از برنامه آزمون ها عقب بود و من براساس برنامه راهبردی پیش میرفتم و  خودم درس ها را پیش خوانی میکردم.

 

آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ چه تفاوتی؟ آیا در باره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟ چقدر دانستن روش مطالعه دیگران به شما کمک کرد؟

بله؛ نگرشم ترکیبی تر شده بود. با دیگران نیز مشورت کردم که به من کمک زیادی کرد.

 

وقتي مدارس غير حضوري شد چگونه برنامه ريزي براي درس خواندن كرديد؟

اوایل سردرگم بودم که رفته رفته موجب افت ترازم شد اما زود به خودم آمدم و تا اتمام کتاب های یازدهم برنامه روزانه ام را به دو بخش تقسیم کردم؛ قبل از ظهر ها طبق برنامه مدرسه درس ها را پیش خوانی میکردم و بعد از ظهر ها با برنامه راهبردی پیش میرفتم؛ اما پس از آن به علت فشرده شدن برنامه کلا با برنامه راهبردی کار کردم.

 

 

آيا شما از تابستان در ازمون ها شركت كرديد؟در این دوره برنامه ریزی شما چگونه بود و چه میزان به برنامه راهبردی عمل می کردید؟

بله؛سعی میکردم هر روز 4 درس اختصاصی و 2 درس عمومی را در برنامه ام قرار دهم و مطابق با برنامه آزمون ها عمل کردم.

 


 درهردرس منابع کانونی خود را به ترتیب اولویت بنویسید؟

سه سطحی فیزیک، ریاضی و شیمی را به صورت کامل استفاده کردم. 

 

از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردید ؟

برای دریافت دفترچه سوالات، کارنامه، مصاحبه ها و برخی مقالات

 

روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيريد ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كنيد؟

حدود ساعت 30/2 تا 3 و بیشتر به رتبه ها و درصد هایم توجه میکردم.

 

از کدام ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردید؟ 

سایت کانون - مجله سرای دانش

 

از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید؟ 

ازکارنامه اصلی آزمون، کارنامه پروژه ای و کارنامه پنج نوع درس  استفاده کردم.


  

هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ 

  • هفته اول مباحث دوازدهم و هفته دوم مباحث پایه را مطالعه میکردم.
  • آزمون را بین ساعت 8 الی 8.30 شروع می کردم و کارنامه را در پردازش اول می گرفتم

 

آيادفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

بله داشتم که کمک میکرد ساعت مطالعه ام را در محدوده ثابتی نگه دارم.

 

ساعت مطالعه خودرا طول دوره بنويسيد؟ ساعت مطالعه شما ابتدای شرکت در آزمون های برنامه ای کانون چقدر بود؟ 

 سال دهم از حدود 2 ساعت شروع کردم و به حدود 4 ساعت رسیدم. سال یازدهم از حدود پنج ساعت شروع و با حدود 8 ساعت این پایه را تمام کردم و در سال آخر میانگین بین 9 تا 11 ساعت مطالعه میکردم.

 

چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ 

در ریاضی، فیزیک و بخش محاسبات فیزیک بیشتر تست میزدم ولی در زیست و بخش حفظی شیمی نسبت کتاب به تستم 60 به 40 بود. در دروس عمومی، در زبان و عربی بیشتر تست میزدم در دینی نسبت کتاب به تستم 70 به 30 بود و در ادبیات در مباحث قرابت،آرایه و دستور تست برایم در اولویت بود ولی در لغت و املا بیشتر به کتاب توجه میکردم.

 

در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید؟

در دروس ریاضی و شیمی روش مطالعه ام را تغییر دادم به طوریکه ابتدا کتاب را مطالعه میکردم سپس درسنامه مختصری میخواندم و بعد تست میزدم.

 

چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟

مطالعه برای امتحان نهایی جدا از مطالعه برای کنکور نیست من برنامه مطالعه برای کنکور را حفظ کردم و در کنار آن چند ساعت برای مرور مطالب حفظی هردرس اختصاص دادم و از نمونه سوالات برای بازیابی استفاده کردم.

 

بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ کدام درس‌ها در آزمون‌های کانون نقطه‌ قوت شما بودند؟

فیزیک؛ در این درس پس از مطالعه کتاب و درسنامه کوتاهی برای یادگیری ابتدایی، تست زیادی میزدم که موجب افزایش سرعت و مهارت تست زنی ام میشد.

 

براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام داديد؟

از پدر و مادرم کمک میخواستم و همچنین در طول سال کنکور استفاده ام از اینترنت را به حداقل رسانده بودم و برای کار های ضروری از آن استفاده میکردم.

 

در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟

در برخی از آزمون ها به علت کم خوابی دچار افت میشدم که بعدا از تکرار این اشتباه جلوگیری کردم.

 

پدر و مادرت چگونه اوضاع درسی‌ات را پیگیری می‌کردند؟

همسو با برنامه من، پیگیر انجام برنامه هایم بودند و همچنین کارنامه هایم را بررسی میکردند.

  

 

بهترين پشتيبان هاي شما دركانون چه اشخاصي بودند، لطفا نام ايشان را بگوييد؟ و بگوييد چه كمك هايي به شما كردند؟

در سه سال آخر به ترتیب آقایان امین دهری، میثم نخستین و مهیار ساجدی کمک بسیار زیادی به من کردند و هم به من انگیزه میدادند و راه را برایم روشن میکردند. 

 

تعطیل شدن مدارس به خاطر کرونا چه تأثیری روی درس خواندن شما داشت؟

باعث شد زمان بیشتری در اختیار داشته باشم و پیشرفت سریعتری داشته باشم.

 

 

نقش آموزشی خانواده در دوران کرونا بیش از گذشته است . همراهی پدر و مادر و بقیه ی اعضای خانواده تاثیر گذار است . چند نمونه از کارهای موثر خانواده تان در دو سال کرونا را لطفا توضیح دهید؟

بعد شیوع کرونا درس خواندن من خیلی جدی تر شد و در این راه کمک پدر و مادرم و خواهرم خیلی برایم موثر بود؛به آرامش من اهمیت زیادی می دادند و همچنین جو خانه آرام و مناسب درس خواندن بود مسائل بهداشتی هم به خوبی رعایت میشد تا از این بابت استرس نداشته باشم البته قبل از شروع کرونا هم پدر و مادرم به این مسائل اهمیت میدادند و برای مثال رفت و آمد ها را کم کرده بودند.

 

برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

تصمیم دارم در رشت پزشکی ادامه تحصیل بدهم و تا آخرین مراحل این رشته پیش بروم. در این رشته به کار های تحقیقاتی هم علاقه دارم و قصد دارم در این مسیر هم فعالیت کنم.

 

روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ ایا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد یا تغيير داديد؟

به ترتیب دفترچه پاسخ دادم.

 

کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می کنید؟چرا؟

از تمامی دبیرانم که برایم زحمت کشیده اند سپاسگزارم به ویژه آقایان اروج زاده(دبیر پایه پنجم)،مهدی زاده(دبیر شیمی دوره دوم)،عبادی(دبیر ریاضی دوره دوم) و مرحوم هدایتی(دبیر فیزیک دوره دوم که به علت ابتلا به ویروس کرونا به رحمت ایزدی پیوستند) این بزرگواران علاوه بر تلاش زیادی که برای آموزش دانش میکردند درس زندگی هم به ما میدادند؛همچنین از آقای رواقی مدیریت دبیرستان شهید بهشتی کمال تشکر را دارم. 

 

آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ آیا درسی بود که در جلسه ی کنکور شما را غافلگیر کرده باشد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟

سوالات درس ریاضی واقعا غافلگیر کننده بود به طوری که تمام دفترچه اختصاصی ام را تحت تاثیر خود قرار داد اما سعی کردم آرامش خود را حفظ کنم و از سوالات دشوار عبور کرده و بعد از اتمام دور اول دفترچه اختصاصی دوباره به این درس برگردم.

 

  

در مورد رتبه و رشته و دانشگاه قبولی توضیح داده شود؟علت انتخاب رشته قبولی را ذکر کنید.

بنده از پزشکی داتشگاه شهید بهشتی تهران قبول شدم. من از دوران دبستان به پزشکی علاقه مند شده بودم و هدفم از آن زمان تحصیل در این رشته و رسیدن به درجات بالا در دانشگاهی خوب بود که خوشبختانه در اون مسیر قدم برداشتم و امیدوارم بتونم بقیه مسیر را بهتر ادامه بدم. در دوران متوسطه اول هم موقع انتخاب رشته خانوادم انتخاب را به عهده خودم گذاشتن و من بین دو تا علاقم یعنی فیزیک و پزشکی مردد بودم ولی در نهایت پزشکی را انتخاب کردم و تصمیم گرفتم مطالعم درباره فیزیک را به علاقه خودم و در مباحثی که بیشتر دوستشان دارم ادامه بدم


Menu