گفت و گوی آذر قهرمانی با قهرمان پیشرفت فاطمه بابانیا

در بین همه‌ی شاخه‌های تجربی ،علاقه‌ی من، رشته‌ی داروسازی بود . با رتبه‌ی سال اول نتوانستم قبول شوم و برای همین دوباره پشت کنکور ماندم ،البته مصمم‌تر و با انگیزه‌تر درس خواندن را شروع کردم.

گفت و گوی آذر قهرمانی با قهرمان پیشرفت فاطمه بابانیا

فاطمه بابانیا در یک نگاه

رتبه کنکور تجربی سال99منطقه2: 4921 

رتبه کنکورتجربی سال1400منطقه1711:2

شهر: رشت

رشته قبولی : داروسازی علوم پزشکی گیلان

3سال عضو کانون: ششم ابتدایی،دوازدهم،یک سال فارغ التحصیل

مدرسه: فرزانگان

تحصیلات و شغل پدر: فوق لیسانس جامعه شناسی ،دبیر

تحصیلات و شغل مادر: فوق لیسانس شیمی دارویی،دبیر

 

چرا برای سال دوم ماندید؟

در بین همه ی شاخه های تجربی ،علاقه ی من، رشته ی داروسازی بود . با رتبه ی سال اول نتوانستم قبول شوم و برای همین دوباره پشت کنکور ماندم ،البته مصمم تر و با انگیزه تر درس خواندن را شروع کردم.

 

نظر پدر ومادر شما برای اینکه یک سال دیگر دوباره کنکور دهید چه بود؟

خانواده کاملا به تصمیم من احترام گذاشتند و من را حمایت کردند و مطمئن بودند که اگر یک بار دیگر تلاش کنم حتما نتیجه خواهم گرفت .همین جا از پدر و مادرم و خواهر کوچکترم تشکر می کنم  که هر کدام به نحوی مرا حمایت کردند، مخصوصا مادرم که همیشه سعی می کرد در خانه آرامش برقرارکند.

 

فکر می کنی چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدی؟

دلایل زیادی داشت و چالش های بسیار. برای مثال:

چالش 1

برنامه ریزی را خوب انجام می دادم ولی اکثر اوقات به نصف برنامه می رسیدم. 

چالش 2

مهمترین چالش من این بود که صبح ها دیر از خواب بیدار می شدم.

چالش3 

این بود که در بعضی درس ها اشکال داشتم و اشکالات را در ابتدای کتاب درسی یادداشت می کردم ولی اقدام به برطرف کردن آن ها نکردم.

چالش4

 تمرکز کافی هنگام درس خواندن نداشتم و خیلی اوقات به آینده فکر می کردم و گاهی افکار منفی به ذهنم می امد و این باعث می شد اعتما د به نفس من کمتر شود.


برای برطرف کردن این چالش ها چه کاری انجام دادی؟

صبح بیدار شدن و درس خواندن هم چنان چالش من بود و اوایل بازدهی خوبی (صبح ها) نداشتم،اما به مرور زمان سعی کردم این مشکل را تا حد زیادی برطرف کنم. ماه های نزدیک به کنکور، در گیر فضای مجازی شدم ، با مدیریت بر خود توانستم این مشکل را هم برطرف کنم ،چون هدف برایم مهم بود. تست های اموزشی را حل می کردم و همه ی اشکالاتی را که داشتم برطرف می کردم. اشکالات را در یک دفتر جداگانه یادداشت می کردم و برای مرور از ان استفاده می کردم.


ریاضی را چگونه مطالعه کردی؟

فکر می کنم در ریاضی عملکرد خوبی داشتم . البته برای کنکور 1400فکر می کردم به طور میانگین، 70% پاسخگویی داشته باشم ولی سختی سوالات در کنکور 1400خیلی زیاد بود و من 35%ریاضی پاسخ دادم . ولی باز هم پس از اعلام نتایج بهترین روش مطالعه خود را در درس ریاضی ارزیابی می کنم .

روش مطالعه من در ریاضی:

ابتدا درس نامه کتاب کمک درسی  را با حل سوالاتش می خواندم  و بعد تست ها را حل می کردم .سوالاتی که از نظر من مهم تر بودند را هایلات می کردم که  زمان مرور، دوباره ان ها را حل کنم. هم چنین همه ی اشکالاتم را رفع می کردم و در یک دفتر می نوشتم و  برای بازخوانی، آن تست ها را، حل می کردم . نکات مهم سوالات آزمون های کانون را هم بعد از تحلیل آزمون، می نوشتم .

 

عربی را چگونه مطالعه کردی؟

ابتدا کتاب درسی را می خواندم، سپس قواعد را می خواندم ( از کتاب کمک اموزشی استفاده ی می کردم و کلیپ آموزشی می دیدم). سپس، نکات مهمش را در برگه ای یادداشت می کردم که بعدا برای مرور استفاده کنم و در اخر تست می زدم.

 

زیست را چگونه خواندی؟

در زیست شناسی منبع اصلی من کتاب درسی بود ،به درس نامه زیاد رجوع نمی کردم و فقط تست های زیادی می زدم.

 

گفت و گوی آذر قهرمانی با قهرمان پیشرفت فاطمه بابانیا

چطور با کانون آشنا شدی؟ مهم ترین ویژگی آزمون های کانون را که برای شما مفید بود را عنوان کن.

من از خیلی سال قبل، با کانون آشنا بودم چون اولین بار کلاس ششم و به پیشنهاد معلمم در آزمون شرکت کردم وپس از آن ،سال دوازدهم و یک سال فارغ التحصیلی به کانون امدم .سطح سوالات کانون خوب و استاندارد است و اگر درست تحلیل شوند خیلی کمک کننده می باشد .ویژگی مهم دیگرآزمون، فاصله ی دو هفته ای برنامه ی آزمون ها می باشد که باعث می شد برنامه ی منسجمی برای خود داشته باشم. نکته ی مهم دیگربرای من، سایت کانون  است که امکانات خیلی خوب و مفیدی برای من داشت. 


برنامه ریزی در طول دو هفته را چگونه انجام می دادی؟

روز شنبه بعد از آزمون برنامه ی کل دو هفته را در یک دفتر می نوشتم (پیش بینی و برنامه ریزی). ساعت مطالعه ی خود را در دفتر برنامه ریزی یادداشت می کردم (اجرا و هدف گذاری).چون اولین گام، برای درس خواندن ،برنامه ریزی است.برای مطالعه ی روزانه  ابتدا درس نامه و متن کتاب را می خواندم و بعد شروع به تست زنی می کردم. چیدمان برنامه به گونه ای بود که، تا بعد از ظهر چهارشنبه هفته ی دوم، تمامی دروس منطبق با برنامه ی راهبردی را تمام کنم و باقی مانده (یک ونیم روز تا آزمون ) زمانم تا آزمون را به مرور اختصاص می دادم.

 

تحلیل آزمون را کی شروع می کردی و به چه مواردی دقت می کردی؟

تحلیل آزمون را جمعه و شنبه انجام می دادم. تمام سوالات غلط ونزده را از کارنامه ی اصلی در می اوردم و جواب هایشان را ازسایت کانون ، قسمت تحلیل آزمون با رتبه های برتر نگاه می کردم و کامل یاد می گرفتم و نکات را در دفترو یا کتاب های درسی می نوشتم . به نظرم مهم ترین نکته این است که نکات مهم ،حتما باید یک جا یادداشت شوند تا بعدا برای دوران جمع بندی ازآن ها استفاده کرد.

 

از چه مطالبی در سایت کانون  استفاده می کردی؟

قسمت تحلیل آزمون با رتبه های برتر خیلی استفاده کردم و واقعا برای من مفید بود،علاوه بر آن از کارنامه 5نوع درس که در صفحه شخصی من فعال بود استفاده می کردم ونقاط قوت و ضعف خود را شناسایی می کردم .همچنین مصاحبه با قهرمان های پیشرفت را هم می خواندم  و روحیه می گرفتم.

 

از کدام منابع کانون استفاده کردی و از نظر شما چه ویژگی داشتند؟

کتاب های سه سطحی واقعا مفیدند. چون با توجه به حجم کم ومناسب کلیه مطالب درسی را پوشش می دهند و علاوه بر آن سطح خوبی دارند. هم چنین کتاب های  زرد که جمع بندی کنکورهای گذشته را شامل می شود برای ماه های اخر و دوران جمع بندی ضروری است.

 

برای مدیریت زمان چه رویکردی داشتی؟

من برای این که بتوانم سر جلسه ی آزمون، زمان را مدیریت کنم، در منزل تست های زمان دار زیادی کار می کردم .

 

فکر می کردی چنین رتبه ای بگیری؟

با توجه به کنکور سختی که داشتم بعد از کنکور فکر می کردم رتبه ام مثل سال قبل شود .بعد از کنکور هم سوالات را چک نکردم  و همه چیز برایم مبهم بود ولی خدا رو شکر می کنم که تمام تلاش هایم نتیجه داد. البته روز کنکور استرس نداشتم و توانستم خودم را کنترل کنم و با  اینکه سوالات سخت بود، مدیریت بر خود داشتم و نحوه ی پاسخگویی به سوالات را نیز مدیریت کردم.

  

توصیه ای برای دانش آموزان داری؟

حتما به صورت پیوسته در آزمون ها شرکت کنید و تحلیل آزمون ها را جدی بگیرید  و از همه مهم تر این که به خودتان و توانایی هایتان باور داشته باشید و اجازه ندهید هیچ چیزی اعتماد به نفس شما را خدشه دار کند.سال کنکوربه گونه ای تلاش کنید که از تمام توان خود استفاده کرده باشید . رسیدن به هدف، آن قدر ارزشمند است که سختی ها راباید به جان خرید.

مصاحبه کننده: آذر قهرمانی


قهرمان پیشرفت، فرید فلاحی، از رتبه ی 2962 تا رتبه ی 355

قهرمان پیشرفت، علی شریفی ارخلو، از رتبه ی 3245 تا رتبه ی 226

قهرمان پیشرفت، مریم السادات غریبی، از رتبه ی 3054 تا رتبه ی 1346

Menu