گفت و گوی مجید جوهری با قهرمان پیشرفت علی شریفی ارخلو

اصلا نمی‌توانستم به رشته‌ای جز پزشکی حتی فکر کنم و فقط به فکر رسیدن به هدفی بودم که از اول انتخاب کرده بودم و مثل همیشه باید به نتیجه‌ای که دوست داشتم برسم.

گفت و گوی مجید جوهری با قهرمان پیشرفت علی شریفی ارخلو

علی شريفى ارخلو دریک نگاه

شهر: گچساران

رتبه ی سال 99:  3245 منطقه ی 3

رتبه ی سال 1400: 226 منطقه ی 3

رشته ی قبولی: پزشکی دانشگاه شیراز

سابقه کانونی: از هفتم تا دوازدهم، 162 آزمون

میانگین تراز 1400: 6862

 

دلیل این که پشت کنکور ماندید چه بود؟

اصلا نمی  توانستم به رشته‌ای جز پزشکی حتی فکر کنم و فقط به فکر رسیدن به هدفی بودم که از اول انتخاب کرده بودم و مثل همیشه باید به نتیجه‌ای که دوست داشتم برسم.


نظر خانواده برای اینکه دوبار کنکور بدهید چه بود؟چگونه شما را در این سال ها همراهی کردند؟

اوایل که به پشت کنکوری شدن فکر می­کردم کاملا ناامید می شدم و نمی خواستم ادامه بدهم ولی خانواده‌ام انگیزه به من دادند و هم قدرت ذهنی برنده بودن رو در ذهنم القا کردند.(از تمام اعضای خانواده‌م متشکرم که فشار پشت کنکور بودن رو تحمل کردند و تا آخرین لحظه به من کمک کردند.)

گفت و گوی مجید جوهری با قهرمان پیشرفت علی شریفی ارخلو

فکر می کنید چه دلیلی داشت که سال اول قبول نشدید؟

مهم ترین دلیل قبول نشدنم کم تست زدن بود و بیشتر تمرکز کردن روی درس نامه ها بود ولی سال دوم این مشکل رو کاملا برطرف کردم.


امسال با چه چالش هایی روبه رو بودی؟

امسال مشکلی نداشتم و کاملا می دانستم که باید چطور به هدفم برسم. حتی اگر روز کنکور آمادگی ذهنی کامل داشتم بدون شک توانایی این را داشتم که حداقل به رتبه ۵۰ منطقه برسم.


روش مطالعه نقاط قوتت چطور بود؟

درس فیزیک رو در کنکور از بقیه درس‌ها بهتر زدم. در این درس اول باید درس نامه مناسب خوانده شود و بعد تمرین های کتاب به طور کامل حل شده و بعد تست زنی شروع شود.

در دروس عمومی هم عربی رو از بقیه بهتر زدم. در این درس اول قواعد و بعد کلمات اول هر درس باید خوانده شده و سپس متن هر درس کاملا معنا شده و تمرین ها حل شوند. سپس از قواعد تست زنی رو شروع می کردم.هر شب هم یک درک مطلب کار می کردم.


اگر درسی را روش مطالعه اش را تغییر دادید بگویید که این تغییر به چه صورتی بوده است؟

در درسی تغییر رویکرد نداشتم. بیشتر مشکلم در تست زنی بود که سعی کردم آن را حل کنم.


چطور با کانون آشنا شدید؟ به چه دلیلی به کانون آمدید؟

دوستانم به من پیشنهاد کردند که در آزمون ها شرکت کنم.اگر اشتباه نکنم سال ۹۵ ثبت نام کردم. مهم ترین ویژگی کانون برنامه فوق العاده منسجم ان بود.


برنامه ریزی را برای دوهفته چگونه انجام می دادید؟

در بازه ۱۴ روز، ۶ روز اول پایه دوازدهم را مطالعه می کردم و ۵ روز بعد پایه دهم یا یازدهم را مطالعه می کردم و روزهای باقی مانده را به مرور مطالب اختصاص می دادم.


تحلیل آزمون را در چه زمانی شروع می کردید و به چه مواردی دقت می کردید؟

ساعت ۱۶ که پاس خنامه منتشر می شد شروع به تحلیل می کردم و بیشتر روی سوالاتی که اشتباه پاسخ داده بودم یا نزده بودم تمرکز می کردم ولی سوالاتی که درست جواب داده بودم رو هم دوباره چک می کردم.


از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟

از سه سطحی فیزیک و ریاضی استفاده می کردم. به این دلیل که سطح بالایی داشتند و سوالات استانداردی بودند از آن استفاده کردم.


از چه مطالبی در سایت و مجله کانون استفاده می کردید؟

در مجله آزمون بیشتر قسمت قهرمانان پیشرفت رو مطالعه می کردم و از تجربه همه بهره می بردم.


از روش مدیریت زمان استفاده می کردید ؟ دفتر برنامه ریزی داشتید؟

از تکنیک ضربدر منها  و زمان نقصانی در کنکور استفاده کردم و زمان خوبی هم در کنکور ذخیره کردم.  از دفتر برنامه ریزی هم استفاده می کردم و برایم بسیار مفید بود

 

آیا فکر می کردید چنین رتبه ای بگیرید؟ 

اوایل که مجددا شروع کردم تا یک بار دیگر تلاش کنم، فکر رتبه زیر ۵۰۰ را نمی کردم ولی هرچه بیشتر به کنکور نزدیک شدم فهمیدم که حتی توانایی رتبه دو رقمی را هم دارم. در کنکور به لحاظ رتبه به حق واقعی‌ خودم نرسیدم ولی به دانشگاه و رشته مورد علاقه‌م رسیدم. روز کنکور آمادگی ذهنی کامل رو نداشتم و استرس کمی داشتم چون به خودم گفته بودم که این آخرین فرصتم برای جبران هست.

قبل اعلام نتایج بر خلاف کنکور ۹۹ استرس نداشتم و مطمئن بودم رتبه خوبی میاورم. وقتی هم رتبه رو دیدم حتی ناراحت هم شدم که چرا همان رتبه‌ای نشد که می خواستم ولی از طرفی هم خوشحال بودم که می توانم به دانشگاهی بروم که آرزویش رو داشتم. وقتی رتبه را دیدم تا یک ساعت اصلا توان حرف زدن نداشتم ولی خانواده ا‌م از نهایت خوشحالی فریاد می کشیدند.


توصیه ای برای دانش آموزها دارید؟

به پشت کنکوری ها توصیه می کنم بیشتر از هر چیز به جای این که به فکر رقابت با کسی باشند روی خودشان و موفقیتشان فکر کنند. هر کسی باید با گذشته خودش رقابت کند. از زمان باقی مانده به شدت استفاده کنند . به خودباوری برسند و خودشان رو دست کم نگیرند.

مصاحبه کننده: مجید جوهری


قهرمان پیشرفت، مریم السادات غریبی، از رتبه ی 3054 تا رتبه ی 1346

Menu