گفت و گوی رامین غفرانی با قهرمان پیشرفت حسین جعفری

فکر می‌کردم به اندازه ای که تلاش کردم نتیجه نگرفتم. به پزشکی علاقه زیادی داشتم و به هیچ رشته ای جز این فکر نکردم و اطمینان داشتم که می‌درانم رتبه بهتری کسب کنم

گفت و گوی رامین غفرانی با قهرمان پیشرفت حسین جعفری

حسين جعفری در یک نگاه

شهرستان ابهر ، استان زنجان

رشته قبولی:  پزشكی دانشگاه شهيد بهشتی

مادر دیپلم و خانه دار

پدر دیپلم و کارمند بازنشسته

رتبه منطقه 2 در سال 1399 : 4788

رتبه منطقه 2 در سال 1400 : 542

4 سال عضو کانون با 112 آزمون

میانگین تراز 1400: 6706

 

در ابتدای مصاحبه توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟

عزیزان من سال پیش شرایط شما را داشتم. می دانم چه سال پر تنشی را پشت سر می گذارید. برای همه ی شما صمیمانه ارزوی موفقیت دارم. می خواهم بگویم که هیچ جوره از هدفتان کوتاه نیایید. دنبال معجزه نباشید و فقط تا اخر مسیر تلاش کنید. می دانم در این مسیر ممکن است خسته یا ناامید بشوید ولی این شرایط برای همه هست حتی فردی که رتبه ۱ شده. در این شرایط به خودتان روحیه و انگیزه بدهید و ادامه بدهید. مطمئن باشید همه ی شما استحقاق این را دارید و می توانید به هدف های قشنگتان برسید. توکل به خدا در این مسیر کلی می تواند به شما ارامش بدهد

فنعم المولی و نعم النصیر:چه خوب سرپرست و یاوری و چه نیکو یاری دهنده ایست

پس از دشواری آسانیست ناچار/ولیکن آدمی را صبر باید

 

دلیل این که برای یک سال پشت کنکور ماندید چه بود؟

فکر می کردم به اندازه ای که تلاش کردم نتیجه نگرفتم. به پزشکی علاقه زیادی داشتم و به هیچ رشته ای جز این فکر نکردم و اطمینان داشتم که می توانم رتبه بهتری کسب کنم

 

نظرخانواده شما برای اینکه دوباره کنکور دهید چه بود؟ چگونه شماراهمراهی کردند؟

خانواده توصیه هایی کردند ولی اختیار را با رفتن یا پشت کنکور ماندن کاملا در اختیار خودم گذاشتند. از طرفی پدرم‌ یاداور شد که پشت کنکور سختی ها زیاد و فشار روانی بالایی دارد و  سال اول هم می توانستم در رشته ها خوبی درس بخوانم ولی می گفتند که به من ایمان دارند و اگه اراده ماندن داشته باشم ، حتما می توانم بهتر بشوم.

 گفت و گوی رامین غفرانی با قهرمان پیشرفت حسین جعفری


دلیل قبول نشدن در سال اول ؟

در کنکور ۹۹ که در رشته دلخواهم قبول نشدم. قطعا دلایل زیادی دخیل بودند. یکی از دلایل ذهنیت اشتباهی بود که من و دوست هایم از سطح سوالات کنکور داشتیم. با توجه به کنکور ۹۸ که به نسبت سال ها قبلش، کنکور ساده تری بود، ذهنیت مارا به این سمت برد که کنکور نظام جدید کلا سطح ساده تری دارد و  بنده که ادم ذاتا استرسی هستم با دیدن سطح سوالات ۹۹ اصلا نتوانستم مدیریت درستی داشته باشم. قطعا تنها دلیل این نبود و ضعف هایی هم داشتم . سال دوازدهم (کنکور۹۹) یک وضعیت نسبی ثابتی در آزمون ها در طول سال داشتم و  از وضعیتم راضی بودم. شاید بشود اسمش را غرور گذاشت که تلاشم برای بهتر شدن را کمتر کرد.

  

از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟

کتاب ابی فیزیک پایه و دوازدهم، ادبیات جامع کانون، کتاب سه سطحی همه دروس تخصصی، کتاب ۱۵ آزمون طرح نو زیست شناسی و کتاب ها زرد کانون برای دوران جمع بندی استفاده کردم. از کتاب های سه سطحی به خصوص در درس فیزیک به شدت راضی بودم کتاب های زرد هم کتاب های خوبی برای جمع بندی هستد.

 

در طول مسیر ناامید یا خسته هم شدی؟

این سوال کاملا جواب مشخصی دارد و ان این است که سال کنکور ان قدر فراز و نشیب دارد که هرکسی یک جاهایی ناامید می شود، مخصوصا بچه های پشت کنکوری که شاید بیشتر متحمل این فشار بشوند. ولی همیشه سعی کردم به خودم انگیزه بدهم و خودم را بازیابی کنم و اشتباهاتم جبران کنم. همیشه به تلاشم ادامه دادم و مستمر بودم. گاهی به دلایل مختلف مثلا درصد ها پایین در یک آزمون نگران و کمی ناامید می شدم ولی حتی یک روز هم از مطالعه دست نکشیدم. سعی کردم توکل کنم و تا اخرین لحظه ای که فرصت دارم به مطالعم ادامه بدهم

 

ایا تحلیل آزمون می کردید؟ از چه زمانی آغاز می کردید و به چه چیزی دقت می کردید؟

بله تحلیل آزمون را کامل انجام می دادم چون آزمون انرژی زیادی می برد، بعد آزمون مدتی استراحت می کردم. دروس عمومی و زیست را جمعه شب تحلیل می کردم چون می خواستم تحلیلشان زودتر باشد که مثلا ذهنیتی که نسبت به تک تک سوالات زیست داشتم را فراموش نکنم و بدانم اشتباه یا شکیاتم کجا بوده. بیشتر روی سوالاتی که اشتباه زدم یا این که سوالی برایم بحث برانگیز بود تمرکز می کردم ولی همه سوالات را با سرعت نسبتا بالا بررسی می کردم. البته زیست را کامل پاسخ نامه را می خواندم و گاها از تحلیل های رتبه های برتر که را سایت قرار می گرفت هم استفاده می کردم.

 

ازچه مطالبی در سایت و مجله استفاده می کردید؟

بخش قهرمان ها پیشرفت را دنبال می کردم که  واقعا انگیزه بخش بود. از تحلیل های بعد آزمون که در سایت قرار می گرفت گاها استفاده می کردم. به صفحه مقطع دوازدهم هم سر می زدم و پیام های دوستان را می خواندم.

 

ایا برنامه ریزی شما دوهفته ای بود؟

برای برنامه ریزی درسی از دفتر برنامه ریزی استفاده می کردم و دقیقا ساعات مطالعه دروس را می نوشتم. برنامه ریزی را به صورت دوهفته ای بین هر آزمون جداگانه خودم انجام می دادم.

 

مهمترین ویژگی آزمون های کانون؟

مهم ترین ویژگی کانون برنامه منظم و دقیقی است که برای طول سال دانش آموزانش دارد و  دانش آموزان را از داشتن یک برنامه دراز مدت بدون نقص مطمئن می کند. از طرفی سوالات با ایده های جذاب و جدید در آزمون ها دیده می شود که بسیار مرا به چالش می کشید.


ارتباطتان با پشتیبانتان چطور بود و چگونه باعث پیشرفت شما بودند؟

صحبت های پشتیبانم واقعا تاثیر خوبی روی روحیه ام داشت و همیشه صحبت هایش برای مطالعه با قوت و امید بیشتر باعث دلگرمی بود

 

روش مطالعه نقاط قوت خود را بیان کنید؟ ( یک درس عمومی و یک درس اختصاصی)

ادبیات نقطه قوتم در آزمون ها بود. هرشب برای ادبیات یک ساعت وقت می گذاشتم و تست های درس به درس کتاب جامع کانون را کار می کردم. منطبق با آزمون پیش رو ، از کتاب های موضوعی برای ارایه و دستور استفاده می کردم که در طول روز بین مطالعه دو درس اختصاصی تایم های نیم ساعته به مطالعه ان ها می پرداختم .

در درس فیزیک ابتدا جزوه معلم را چند بار می خواندم بعد سراغ تست زنی از منابعم می رفتم و چند بار تست های هر منبع را می زدم. در برخی مباحث درس نامه کتاب ها کمک اموزشی را نیز مطالعه می کردم و چند روز مانده به آزمون پیش رو تست های کتاب سه سطحی را با دقت می زدم. سعی می کردم همه سوالات را خودم به جواب برسانم.

 

در درس عربي نمره 100 را در کنکور کسب کردید،‌لطفا روش مطالعه خود را توضيح دهيد.

سال اول با توجه به اين كه عربي نقطه قوت من هميشه در مدرسه و آزمون ها بود، توجه زيادي به آن نداشتم كه به درصد 68 در كنكور رسيدم . اما در سال دوم هرشب تايم مشخصي را براي درس عربي اختصاص مي دادم ، آزمون هاي جمع بندي را نيز به طور مرتب در برنامه خودم قرار داده بودم . علاوه بر اين ها در دوران جمع بندی هم توجه بسيار ويژه ای به عربی داشتم و آزمون هاي جمع بندی را نيز ادامه دادم.

 سال اخر تفریح هم داشتی؟

بله قطعا تفریح هم داشتم. همه گاهی خسته می شوند و نیاز دارند با انجام کارهای مورد علاقه شان، با حس و انرژی بهتری وارد مطالعه شوند، البته با برنامه. معمولا بعد آزمون که خستگی عجیبی داشتم با خانواده به گردش می رفتم. سال اخر بیشتر تفریحم با خانواده بود.

  

مهمترین محرک شما در این مسیر چه چیزی یا چه کسی بود؟

مطمعنا مهم ترین محرک هرکس هدفی است که دارد و هیچ جوری حاضر نیست از هدفش کوتاه بیاید .چشم اندازی که نسبت به هدفم داشتم و گاها به آن فکر می کردم نمی گذاشت هیچ جوری کوتاه بیایم و  حمایت همه جوره خانواده هم تاثیر به سزایی داشت.

 

آیا مدرسه شما در روند کلی و نتیجه شما موثر بود؟

بله قطعا تاثیر دارد. همین جا از کادر دلسوز مدرسه و همه دبیران عزیزم تشکر می کنم. ولی باید بگویم مدرسه مهم ترین عامل پیشرفت نیست و عاملی نیست که صرفا محدودیت یا موفقیت را ایجاد کند، مهم اراده و تلاش فردی هست

 

فکر می کردید چنین رتبه ای بگیرید؟ 

بله با توجه به تلاشی که سال اخر داشتم و نتایجی که از آزمون ها می گرفتم به رتبه های خوب امیدوار بودم

مصاحبه کننده: رامین غفرانی


قهرمان پیشرفت، محمد حسین یعقوبی، از رتبه ی 3216 تا رتبه ی 354

Menu