گفت و گوی فاطمه چاوشیان با قهرمان پیشرفت ترانه زلابی

من هدفم را از همان کلاس هشتم که وارد کانون شدم تعیین کرده بودم و در دو سال اولی که کنکور دادم و به نتیجه‌ی مطلوبم نرسیدم نتوانستم خود را وادار کنم از روی ناچاری وارد رشته‌ی دیگری شوم و از هدفم دست بکش

گفت و گوی فاطمه چاوشیان با قهرمان پیشرفت ترانه زلابی

ترانه زلابی در یک نگاه

نام شهر:سردشت(آذربایجان غربی)

نام مدرسه:دبیرستان دولتی زینب کبری

رتبه ی سال 98: 7103 منطقه3

رتبه ی سال 99: 4903 منطقه3

رتبه ی سال1400: 1134 منطقه3

سال های حضور در کانون :از کلاس هشتم تا دوازدهم و دو سال پشت کنکور (به مدت 7سال)

رشته ی قبولی:پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

تحصیلات و شغل پدر: ابتدایی،آزاد

تحصیلات و شغل مادر: ابتدایی،خانه دار

 

دلیل اینکه سه سال پشت کنکور ماندید چه بود؟

من هدفم را از همان کلاس هشتم که وارد کانون شدم تعیین کرده بودم و در دو سال اولی که کنکور دادم و به نتیجه ی مطلوبم نرسیدم نتوانستم خود را وادار کنم از روی ناچاری وارد رشته ی دیگری شوم و از هدفم دست بکشم.


نظر خانواده برای اینکه برای سومین بار کنکور بدهید چه بود؟ چگونه شما را در این سال ها همر اهی کردند؟

 در واقع هنگامی که در سال 99 برای دومین بار نتیجه ی مطلوبم را نگرفتم ،خودم و خانواده ام بسیار ناراحت شدیم و وقتی تصمیم بر این گرفتم که پشت کنکور بمانم خانواده ام از تصمیم من بسیار استقبال کردند. در دوران کنکورم و کلا در طول دوران تحصیلم حمایت و اعتماد خانواده ام همواره اسباب دلگرمی و تقویت روحیه ی من را فراهم می کرد و این حس را به من القا می کرد که تسلیم شدن و جا زدن در شان من نیست و حتما باید به هدفم برسم.

گفت و گوی فاطمه چاوشیان با قهرمان پیشرفت ترانه زلابی

فکر می کنید چه دلیلی داشت که سال اول و دوم موفق نشدید؟ و امسال با چه چالش هایی روبه رو بودید؟

من فکر می کنم در سال های اول و دومی که کنکور دادم به اندازه ی کافی کنکوری درس نمی خواندم و در واقع تعبیر درستی از کنکوری درس خواندن نداشتم. بسیار درگیر حواشی بودم و فضای مجازی هم به شدت روحیه و عملکردم را تحت تاثیر قرار می داد و علاوه بر این در جلسه ی آزمون هم هیچ تکنیکی را اجرا نمی کردم و همواره با مشکل حواس پرتی و عدم مدیریت مناسب جلسه ی آزمون مواجه بودم.در سال سوم سعی کردم هر چیزی را که می توانست بر کیفیت و کمیت مطالعه ام و رسیدن به هدفم تاثیر منفی بگذارد از زندگیم حذف کنم یا به حداقل ممکن برسانم . 


هنگامی که برای بار سوم پشت کنکور ماندید وضعیت روحیتان چگونه بود؟

در روزهای اول وضعیت مطلوبی نداشتم و حالت سردرگرمی و بی هدفی به من دست داده بود پس تصمیم گرفتم از کمک و مشاوره های دوست عزیزم خانم ژینا نوری که دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه تهران هستند ،استفاده کنم ، بعد گذشت چند هفته از شروع مطالعه ام حالم خیلی بهتر شد و مانند گذشته وارد فضای مطالعه و آزمون ها شده بودم و از درس خواندن لذت می بردم.


روش مطالعه تان را در دو درس ریاضی و عربی توضیح دهید.

 این دو درس نقاط قوت پایدار من بودند. من برای مطالعه ی ریاضی از هیچ کلاس و پکیج آموزشی استفاده نکردم و فقط با مطالعه ی درس نامه و تحلیل و بررسی دقیق تست ها و مرور مکرر به تسلط خوبی رسیدم.

برای مطالعه ی درس عربی هم در طول ده روز اول ، مطالب تعیین شده در برنامه را مطالعه و تست آموزشی می زدم و در سه روز قبل آزمون ،برای آن مطالب آزمون کار می کردم.


در طول دو هفته چگونه برنامه ریزی می کردی ؟ آیا از دفتر برنامه ریزی استفاده می کردی؟

 من به شدت به برنامه ریزی و یادداشت عملکرد روزانه ام در دفتر برنامه ریزی پایبند بودم و یکی از مهم ترین عوامل موفقیتم را نیز همین می دانم.

به طور کلی من 13 روز فرجه ی آزمون را به سه بخش تقسیم می کردم و در طول 8 روز اول آموزش کل مطالب را به پایان می رساندم یعنی مطالب را با مطالعه ی درس نامه و کتاب درسی و تست آموزشی یاد می گرفتم و 4روز بعد مطالب و تست ها را مرور و تثبیت می کردم و روز آخر را به مرور مطالب مهم و خلاصه ی نکات و لغات و فرمول ها اختصاص می دادم . 


تحلیل آزمون را چه زمانی انجام می دادید و به چه مواردی دقت می کردید؟

جمعه هایی که آزمون می دادم از ساعت چهار عصر که کارنامه و پاسخ تشریحی در سایت کانون قرار می گرفت سعی می کردم تحلیل آزمون را آغاز کنم و گاها این کار تا صبح شنبه هم طول می کشید. در تحلیل آزمون تمرکز من بر علت یابی صحیح، غلط، شک دار یا فرموش شده بودن تست ها بود و در واقع برای هر تست شرایط جلسه ی آزمون و کیفیت مطالعه ام را می سنجیدم  و تلاش می کردم در آزمون های بعدی به شیوه ی بهتری عمل کنم.


چگونه با کانون آشنا شدید؟به چه دلیل به کانون آمدید؟از چه سالی عضو کانون بودید ؟مهم ترین ویژگی های آزمون کانون که برای شما مفید بوده است را توضیح دهید. 

من در سال93 هنگامی که کلاس هشتم بودم به پیشنهاد مادر عزیزم و پس تحقیق و پرس و جوی زیادی وارد کانون شدم و تا قبولی در رشته ی مورد علاقه ام در آزمون ها شرکت کردم . مهم ترین ویژگی های آزمون های کانون، برنامه راهبردی کامل و بی نقص و معرفی نقاط ضعف دانش آموز و گاها اراِئه ی راهکارهایی برای رفع آن ها بود.


از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟چه ویژگی هایی داشتند؟

من در دوران جمع بندی از کتاب های سه سطحی برای دروس ریاضی، فیزیک و شیمی استفاده کردم و از نظر من بهترین ویژگی این کتاب ها این است که انواع تیپ تست های مختلف در سه سطح نسبتا دشوار ، دشوار و دشوارتر را برای یک مبحث را در بر گرفته اند.


از سایت و مجله ی کانون چه استفاده ای می کردی؟

من به مطالعه ی مصاحبه ی رتبه های برتر و خصوصا قهرمانان پیشرفت بسیار علاقمند بودم و از تجربیاتشان بهره می بردم و همواره خود را به عنوان یک قهرمان پیشرفت تصور می کردم و قهرمان پیشرفت هم شدم...


از روش های های مدیریت آزمون استفاده می کردید؟

با توجه به این که در دو سال اول به شدت با چالش عدم مدیریت مناسب زمان در جلسه ی آزمون مواجه بودم و یکی از عوامل شکستم هم همین بود در سال سوم از همان ابتدا تکنیک های مدیریت زمان را تمرین می کردم و در دوران جمع بندی وبا استفاده از آزمون های شبیه ساز در آن به تسلط کامل رسیدم.


آیا فکر می کردید چنین رتبه ای بگیرید؟ توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟

من در واقع با توجه به اینکه جمع بندی خوبی داشتم رتبه ی بهتری را برای خود پیش بینی کرده بودم . توصیه ی من برای دانش آموزان این است که هم در دوران کنکور و هم در کل زندگیشان همواره خود را لایق رسیدن به موفقیت و همه ی چیزای خوب بدانند و برای رسیدن به چیزی که لیاقتش را دارند بی وقفه و خستگی ناپذیر تلاش کنند و تسلیم نشوند.

در آخر می خواهم از پدر و مادرم ، برادر گلم و مشاورعزیزم بابت تمام حمایت ها و زحماتشان تشکر کنم.

مصاحبه کننده: فاطمه چاوشیان


قهرمان پیشرفت، علیرضا نجفی، از رتبه ی 6606 تا رتبه ی 1023

قهرمان پیشرفت، اطهر جهانشاهی، از رتبه ی 2640 تا رتبه ی 1367

Menu