گفت و گوی محسن شوری با قهرمان پیشرفت جانان صدوقی

خانواده ام در این مسیر بزرگ‌ترین مشوق من بودند. زمانی که ناامید می‌شدم مدام هدفم را برایم یاداوری می‌کردند . همین برای دوباره و دوباره شروع کردنم کافی بود.

گفت و گوی محسن شوری با قهرمان پیشرفت جانان صدوقی

جانان صدوقی  در یک نگاه

شهرستان میاندواب (آذربایجان غربی)

نام مدرسه: مدرسه دولتی فاطمه زهرا (س)

رتبه سال 98: 6175

رتبه سال 99:  3288

رتبه سال 1400: 394

سال های حضور در کانون: 99 و 1400 ، به مدت دوسال 

رشته قبولی: پزشکي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل

تحصیلات و شغل پدر:لیسانس/اصناف

تحصیلات و شغل مادر : دکتری/استاد دانشگاه

 

آیا در سال سوم که برای کنکور می‌خواندید به گذشته هم فکر می‌کردید؟

اشکالات سال اول و دومم را توسط تحلیل درست آزمون ها یافته بودم و این بار می دانستم چه تصمیماتی مانع موفق شدنم می شدند به همین جهت افسوس نمی خوردم. با اشکالات خود کنار امده بودم و تمام تلاشم را می کردم که تکرار نکنم.


چه شد که تصمیم گرفتید برای بار سوم کنکور بدهید؟

برای کنکور شروع خوبی داشتم اما گاها  مسیر های درستی پیش نمی رفتم و بیشتر زمانم برای یادگیری دروس و درس نامه ها سپری می شد. از اهمیت تست زیاد و تاثیر بزرگ ان در یادگیری غافل می شدم. همین دلایل سبب شد دوسال نتیجه دلخواهم را کسب نکنم .یا وجود ایجاد تغییرات در برنامه و ساعت مطالعه در سال دوم مجددا نتوانستم به هدف خود یعنی پزشکی برسم. اوابل کاملا ناامید بودم اما فقط از این اطمینان داشتم نمی توانم از هدف خود دست بکشم و تسلیم شوم .باید از حق خود دفاع می کردم به همین جهت سال سوم بدون کوچک ترین وقفه ای تلاش کردم و مدام تست می زدم . از ابتدا نتیجه این تغییرات را در نتابج آزمون هایم مشاهده کردم و جهش تراز بزرگی داشتم.


آیا خانواده هم با تصمیم شما برای شرکت در کنکور سوم موافق بودند؟ 

خانواده ام در این مسیر بزرگ ترین مشوق من بودند. زمانی که ناامید می شدم مدام هدفم را برایم یاداوری می کردند . همین برای دوباره و دوباره شروع کردنم کافی بود. پدر و مادر من همواره قدرت و توان من در تمام مراحل  زندگی بوده اند. برای رسیدن به هدفم پا به پای من تلاش کرده و از هر لحاظ مرا حمایت کردند. من همیشه به داشتن ان ها افتخار می کنم.

 

فکر می کنی دلیل این که در دو سال اول نتیجه نگرفتی چه بود؟

ساعت مطالعه و تعداد تست نامنسجمی داشتم. نحوه آزمون دادن و خلاصه نوبسی و مطالعه دروس اشکال داشت.


 از چه زمانی دوباره شروع به درس خواندن کردید؟

سال سوم به دلیل شرایط کرونایی و دیر اعلام شدن نتایج نهایی کنکور تقریبا از اواسط ابان ماه شروع کردم.


وضعیت ساعت مطالعه‌ی شما در این دوران چگونه بود؟

میزان مطالعه روزانه ام را از8 الی 9 ساعت شروع کردم و سعی می کردم کم کم هم ساعت مطالعه و هم تعداد تست زنی روزاته را بالا ببرم. تا انتهای سال به میاتگین 12 ساعت رسیده بودم اما می توانستم از این هم بیشتر کنم  دیگر خستگی و خواب و استراحت برایم معنایی نداشت و باید از کوچک ترین لحظات هم استفاده می کردم به همین دلیل تا 14 ساعت مطالعه در روز رسیده بودم.

 

وقتی آزمون‌ها در دوران کرونا غیرحضوری شد عملکرد شما چگونه بود؟

من و خانواده ام جمعه های آزمون سعی می کردیم حدالامکان شرایط آزمون را در خانه اجرا کنیم.جمعه های آزمون خانه ما جو خیلی متفاوتی داشت. پدرم برگه آزمون را برایم اورده و من با  لباس رسمی و ماسک و  صندلی آزمون و یا حتی بطری اب و تغذیه  به موقع آزمون را شروع می کردم و درست سر وقت مقرر برگه سوالات توسط مادرم گرفته می شد و سپس سریع وارد سایت می کردیم

 گفت و گوی محسن شوری با قهرمان پیشرفت جانان صدوقی

تحلیل آزمون‌ها را چگونه انجام می‌دادید؟

جمعه ها تا ظهر مشغول آزمون بودم و از بعد ظهر به بعد تماما استراحت می کردم. سعی می کردیم از خانه خارج شویم.

صبح های شنبه تا ظهر تحلیل آزمون را انجام می دادم. سوالات نزده اشتباه و شک دار را ابتدا بدون توجه به پاسخ نامه حل می کردم و سپس دنبال اشکالاتم از پاسخنامه می گشتم. نکات جدید را یادداشت می کردم و بی دقتی هایم را ثبت می کردم و مدام مرور می کردم.

  

آیا در سال سوم درس زمین شناسی را خواندید؟

سال اول و دوم زمین شناسی مطالعه نمی کردم اما از سال سوم روزانه نیم ساعت اخر شب بعد اتمام برنامه مطالعه می کردم. این برایم نوعی تنوع و تفریح  هم محسوب می شد


نحوه مطالعه درس ادبیات و زیست به چه شکلی بود؟

ادبیات را کاملا موضوعی مطالعه می کردم و هر شب از قسمت های مختلف ان مثل قرابت و ارایه و دستور و لغت تست می زدم.

برای زیست سال اول و دوم بیشتر درس نامه مطالعه می کردم و اکثر زمانم صرف مطالعه زیست می شد و تعداد تست کم بود.سال سوم صرفا کتاب درسی را مرور کوتاهی می کردم و مدام از منایع مختلف تست می زدم. کتاب سه سطحی کمک بزرگی برای اشنایی با سبک طراحان مختلف بود.


زمانی که با سوالات دشوار ریاضی سال 1400 برخورد کردی عکس العمل شما چه بود؟

ترتیب دفترچه اختصاصی من به دلیل نقطه قوتم در زیست متفاوت بود.

ریاضی را همیشه اخر می زدم و خوشبختانه این به نفع من در کنکور 1400 شد. از چند سوال اول متوجه دشواری  سطح سوالات ریاضی شدم. سعی کردم ارامش خودم را حفظ کرده و آزمون را مدیریت کنم. از تکنیک ضربدر منها مثل بقیه دروس استفاده کردم و سوالات را یک دور خواندم و سپس بین انان 10 سوال را انتخاب کرده و حل کردم. همه ی جواب ها هم درست بود. ترتیب سوالات دفترچه عمومی را  نغییر نمی دادم اما برای اختصاصی ها متفاوت بود. از زیست شروع می کردم و سپس فیزیک و شیمی و در اخر ریاضی.

 

آیا از روش های های ضربدر منها و زمان های نقصانی استفاده می کردی؟

 تکنیک ضربدرمنها و زمان نقصانی در تمام آزمون ها و کنکور اجرا می کردم. حتی در آزمون های خانه هم همواره بکار می بردم. در نظرم اجرا کردن این تکنیک ها برای برای مدیریت هرچه بهتر آزمون ضروری بود.

 

عملکرد شما در دوران جمع‌بندی چگونه بود؟

دوماه مانده به کنکور جمع بندی نهایی را شروع کردم. توسط کتاب 12 کنکور کانون در آزمون های سه روز یک بار شرکت می کردم و بقیه زمان را صرف تحلیل سوالات و رفع اشکال با تست زدن می کردم.


در هفته‌ی آخر چه کار کردید؟

هفته اخر تلاشم حفظ ارامش بود کار هایی انجام می دادم که برایم روحیه بخش بود برای مثال بیشتر با خودم خلوت کرده و دعا می کردم. کتاب های درسی را تورق می کردم خلاصه ها و نکات تست ها و آزمون هارا مرور کرده و مطالب فرار را علامت می زدم تا روز اخر مجددا مرور کنم.

 

برای دانش آموزانی که پشت کنکوری هستند چه پیشنهادی دارید؟

می خواهم بگویم پشت کنکور ماندن نه تنها افسوسی ندارد بلکه افتخار است. چون شما به انتخاب خودتان بار دیگر برای اهداف و ارزوهایتان مبارزه می کنید و پا پس نمی کشید. از لحاظ شخصیتی فردی قوی تر می شوید و صبر و تحمل کردن در کنار تلاش در شرایط دشوار را می اموزید. این تمام عنصر های مورد نیاز برای یک فرد موفق در کل زندگیست

 

سخن آخر

در ابتدا از خانواده ام بابت تمام تلاش ها و زحماتشان بی نهایت سپاس گزاری میکنم همچنین از پدربزرگ و مادربزرگ عزیزم تشکر می کنم که همیشه با دعای خیرشان قوت قلب بزرگی به من دادند.

و در اخر از کانون و تمام معلمین مشاورین استادان که نام بردن تک تک ان ها ممکن نیست کمال تشکر و قدردانی را دارم.

مصاحبه کننده: محسن شوری


قهرمان پیشرفت، فاطمه سادات معدنی، از رتبه ی 3901 تا رتبه ی 1256

قهرمان پیشرفت، عباس رزاقی اصل، از رتبه ی 4427 تا رتبه ی 1425

Menu