گفت و گوی نگار سرلک با قهرمان پیشرفت مهشاد فرهادی

می دانستم که چگونه باید منظم و با برنامه درس بخوانم و آزمون بدهم ، انگیزه ام را حفظ کنم و ناامید نشوم.

گفت و گوی نگار سرلک با قهرمان پیشرفت مهشاد فرهادی

مهشاد فرهادی در یک نگاه

رتبه سال اول : 3992 منطقه 1

رتبه سال دوم : 544 منطقه1

میانگین تراز 1400 : 6196

رشته ی قبولی: پزشکی دانشگاه اصفهان

تحصیلات و شغل پدر: فوق لیسانس ، نظامی

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس، خانه دار

  

فکر می کنید عامل اصلی موفقیت امسالتان چه بود؟

من نظم در امور و آزمون زیاد را در کنار عوامل دیگری که ذکر خواهم کرد ، از اصلی ترین دلایل موفقیتم می دانم.


فکر می کنید چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدید؟

سال اول من منظم آزمون نمی دادم و برنامه ای هم نداشتم . قطع کردن مطالعه شش ماه آخر برای کنکورم هم دلیل اصلی اش بود. تا آزمونی را بد می دادم انگیزه ام را از دست می دادم و دیگر درس نمی خواندم. هدفی هم نداشتم.

 

آیا کسی بود که به شما بگوید نمی توانید و موفق نمی شوید؟ واکنش شما چه بود؟

خیلی زیاد بودند. از اطرافیان من تابه حال کسی با پشت کنکور ماندن موفق نشده بود و همه من را از کنکور دوباره دادن نهی می کردند و به من می گفتند نتیجه نمی گیرم. وقتی مصاحبه فرهنگیان را نرفتم همه به من گفتند که موقعیت خوبی را از دست دادم و سال بعد به همین هم نمی رسم ولی من می دانستم همه توانم را برای درس خواندن نگذاشته بودم و باید یک فرصت دیگر باید به خودم می دادم . به حرف ها هم هیچ واکنشی نشان نمی دادم و کار خودم را می کردم. خوشبختانه خانواده خودم علی رغم بقیه، همراهم بودن و به من اعتماد داشتند.


این جمله را چگونه تکمیل می کنید؟ اگر به عقب برمی گشتم...

می دانستم که چگونه باید منظم و با برنامه درس بخوانم و آزمون بدهم ، انگیزه ام را حفظ کنم و ناامید نشوم.

 

میانگین ترازتان چگونه بود و آیا از ترازتان راضی بودید؟ اهمیت تراز از نظر شما باید چگونه باشد؟

میانگین تراز من حدود 6200 بود . دوست داشتم میانگین تراز بهتری داشته باشم ولی اولویتم را درصد آزمون ها قرار داده بودم و بیشتر به درصد ها اهمیت می دادم. داشتن تراز بالا نشانه موفقیت یا داشتن تراز پایین نشانه عدم موفقیت نیست. مهم این هست که ما سعی کنیم روند رو به جلویی داشته باشیم و هرروز سعی کنیم حتی کمی از دیروزمان بهتر عمل کنیم.


آیا امسال در آزمونی غیبت داشتی؟

آزمون 7 فروردین بسیار برای من مهم بود اما من چشم درد شدیدی داشتم و اصلا نمی توانستم حتی سوالات را ببینم با این که حال مساعدی اصلا نداشتم تا آخرین لحظه در آزمون نشستم و حتی کمترین ترازی بود که طی سال گرفتم و ترازم 5200 شد اما باز هم با روحیه به مسیرم ادامه دادم چون از مسیری که می رفتم مطمئن بودم

 

دلیل اینکه تصمیم گرفتید یک سال پشت کنکور بمانید چیست؟

سال اول کنکور من (99) کرونا آمد و مدارس تعطیل شد و آموزش هم مجازی شد. من هم از زمان مجازی شدن کلاس ها و آزمون ها یعنی حدود شش ماه درس نخواندم و خب نتیجه هم مشخص بود.

اول خودم مخالف پشت کنکور ماندن بودم و حتی رشته دبیری شیمی را هم انتخاب کردم و به مصاحبه هم دعوت شدم ولی دقیقا روز مصاحبه نظرم عوض شد و مصاحبه نرفتم. برای این که سال اول تمام تلاشم رو نکرده بودم و ترسیدم که در آینده حسرت اینکه یه فرصت به خودم ندادم با من بماند. در نهایت تصمیم گرفتم پشت کنکور بمانم و دوباره درس بخوانم.

گفت و گوی نگار سرلک با قهرمان پیشرفت مهشاد فرهادی

نظر خانواده برای اینکه دوباره کنکور  بدهید چه بود؟ چگونه شما را در این سال همراهی کردند؟

خانوادم کاملا موافق بودند ولی شرطشان این بود که سال دوم واقعا  برای رسیدن به هدفم تلاش کنم و زحمت بکشم. همه شرایط را هم برایم مهیا کردند و واقعا همراه و هم مسیرم بودند. بعد هر آزمون بیشتر از خودم منتظر نتیجه آزمون بودند و وقتی که نتایجم افت پیدا می کرد واقعا بهم انگیزه و انرژی می دادند تا ادامه بدهم. درمورد روش های درسیم و برنامه هایم هم با هم صحبت می کردیم و از آن ها مشورت می گرفتم.


امسال با چه چالش هایی روبرو بودی؟

مهم ترین نکته برای موفق شدن در کنکور داشتن نظم و برنامه است. نکته ای که سال اول اصلا به آن توجهی نداشتم.

بزرگ ترین چالش امسال من هم ایجاد نظم در مطالعه و در کل ریتم زندگی ام و حفظ این نظم بود. ساعت خواب و بیداری و زمان های مطالعه و حتی وعده های غذایی ام و تنقلات و... را تنظیم کرده بودم و به این نظم هم تا روز کنکور پایبند ماندم.


برنامه ریزی را در طی دو هفته چگونه انجام می دادید؟

برنامه ریزی من به صورت دو هفته ای مطابق با بودجه بندی آزمون بود و دقیقا حتی طبق آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال برنامه می ریختم  . هفته اول از شنبه تا چهارشنبه دروس دروازدهم را مطالعه می کردم و پنج شنبه آزمون هدف گذاری را می دادم و تحلیلش میک ردم و همان روز رفع اشکال می کردم. جمعه تا چهارشنبه هفته دوم را هم دروس پایه را می خواندم . پنج شنبه هم آزمون مشابه پارسال را کار می کردم و بعد از ظهرش یک سری مطالبی که مشخص کرده بودم مثل لغات و فرمول ها و خلاصه هایم را مرور می کردم.


تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می کردید؟

تحلیل آزمون را من ساعت چهار روز آزمون که پاسخ نامه می آمد شروع می کردم.

بیشتر تمرکزم روی سوال های نزده و غلطم بود و بررسی شان می کردم و نکاتشان را در یک دفتر یادداشت می کردم. در تحلیل آزمون هایم به نکات دیگر مثل علت بی دقتی و حواس پرتی هایم و مدیریت اشتباه زمانم هم دقت می کردم و علت هارا یادداشت می کردم و آزمون های بعدی نگاهی به آنها می انداختم تا دوباره تکرارشان نکنم. مثلا دلیل بی دقتی و حواس پرتی هایم را یادداشت می کردم و حواسم را جمع می کردم آزمون بعد تکرارشان نکنم.


از چه مطالبی در سایت و مجله کانون استفاده می کردید؟

مصاحبه با قهرمان های پیشرفت را خیلی دوست داشتم و بهم انگیزه زیادی می داد. حتی برخی مصاحبه ها که به شرایط من شباهت داشت را ذخیره کرده بودم و گاهی که بی انگیزه می شدم دوباره می خواندم. روزهای آزمون هم به صفحه مقطع سر می زدم و کامنت هارا می خواندم.


فکر می کردید چنین رتبه ای بیاورید؟

من اصلا توقع چنین رتبه ای نداشتم. بعد کنکور هم درصد هایم راگرفتم و تخمین رتبه ای که چند جا داشتم برایم رتبه هفتصد تا هزار را تخمین زده بودند و رتبه ام خودم وخانواده ام را خیلی خوشحال کرد.

نقش کانون را در موفقیت خود چگونه می بینید؟

مسلما نقش خیلی پررنگی برایم داشت. برنامه کانون خیلی منظم ودقیق بود و به درس خواندن من نظم می داد و برنامه های اضافه کانون مثل آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال، و کارنامه های مختلفی که در سایت وجود داشت خیلی به من در مسیر درس خواندنم کمک کردند.


جمعه های آزمون چگونه برایتان می گذشت و چه کارهایی می کردید؟

پدرم جمعه ها از حوزه دفترچه کاغذی سوالات را برایم می گرفتند . یک صندلی دسته دار از مدرسه امانت گرفته بودم و روی اون آزمون می دادم. سر ساعت هشت آزمون را شروع می کردم . بعد آزمون تا ساعت چهار استراحت می کردم و از چهار تا هفت حدودا تحلیل آزمون را انجام می دادم و برنامه دو هفته آینده ام را می نوشتم و بعد هم معمولا با خانواده بیرون می رفتم یا فیلم می دیدم.


در دوران جمع بندی نیم سال اول چه کار کردید؟

دقیقا طبق برنامه آزمون پیش رفتم و از کتاب جمع بندی هم آزمون می دادم و در سایت وارد می کردم تا تراز بگیرم.

در دوران جمع بندی عید چگونه مطالعه داشتید؟

در دوران عید با استفاده از کارنامه اشتباهات مباحثی که مشکل داشتم را پیدا می کردم و از کتاب های ازمون محوری که داشتم ،  مباحث آزمون می زدم. همینط ور سوالات علامت دار را هم دوباره جواب دادم

در دوران جمع بندی بعد از عید چه کارهایی انجام دادید؟

تا جایی که می توانستم آزمون می زدم. درس ها را تمام کرده بودم و فقط نیاز به تثبیت و مرور بیشتر داشتم. هر دو روز یک بار آزمون جامع می زدم و هر روز کنکور عمومی کار می کردم. و زمان بین آزمون های جامع هم آزمون های تک درس از دروس تخصصی می زدم و خلاصه ها و یادداشت هایم و متن کتاب زیست و شیمی و دینی را هم فراوان مرور کردم. در این بازه بسیار آزمون زدم حتی آزمون های مشابه پارسال هم یک بار دیگر پاسخ دادم.

 

آزمون های کانون سه جنبه اموزشی، برنامه ای و سنجشی دارند. اولویت استفاده شما از این سه جنبه کدام و به چه شکل بود؟

جنبه برنامه ای کانون برای من اولویت بود. همون طور که گفتم نظم داشتن کارهایم برایم خیلی مهم بود و برنامه آزمون ها واقعا منظم و کامل بود و خیلی به من کمک می کرد. درمورد جنبه سنجشی هم بالاخره غالب ما درس می خوانیم تا سنجیده شویم و انگیزه بگیریم یا تلنگری بخوریم برای ادامه مسیرمان و من هم بیشتر برایم انگیزه بود و دو سه باری هم تلنگر زد تا یادم بیفتد کجای راهم را اشتباه می روم.


روز کنکور مشکل خاصی پیش نیامد؟همه چیز طبق برنامه تان پیش رفت؟

در دروس عمومی همه چی خوب بود . حتی ربع ساعت وقت اضافه اوردم و سوالات را یک بار دیگر بررسی کردم. سر دروس اختصاصی اول با فیزیک شروع کردم. با اینکه نقطه قوتم بود فقط هشت سوال توانستم جواب بدهم و بعد رفتم سراغ ریاضی که پر چالش ترین درس امسال بود. باید نیم ساعت وقت باید برایش می گذاشتم ولی بعد از پانزده دقیقه دیدم فقط سه سوال حل کردم . ریاضی را رها کردم و رفتم سراغ زیست. ریاضی و فیزیک خیلی ذهنم را آشفته کرده بودند در حدی که دلم می خواست بلند شوم و از جلسه بیرون بیایم. ولی ان قدر آزمون داده بودم و روی مدیریت هیجان و استرس سر جلسه کار کرده بودم که توانستم به خودم مسلط شوم وآزمون را ادامه دهم . بعد زیست و شیمی هم رفتم سراغ فیزیک و ریاضی و به ترتیب 25 و 12 سوال را جواب دادم.

  

ساعت مطالعه تان روزی چند ساعت بود؟

بین هشت تا ده ساعت مطالعه می کردم.

برنامه مطالعاتیم به این صورت بود و نکته مهم برای خودم این بود که اصلا تغییری در طی سال در آن ایجاد نکردم و یکی از مهمترین عوامل موفقیتم را همین نظم می دانم

 

آیا در طی سال سفر رفتید؟

خیر سفر نرفتم . حتی تعطیلات عید پدرم و برادرم سفر رفتند و من به همراه مادرم خانه ماندیم.

 

آیا درسی بود که دیگر امیدی به پیشرفت در آن نداشتید ولی با استمرار در آن درس تغییر حاصل کردید؟

بله دو درس شیمی و عربی،

در درس شیمی مخصوصا حل مسائل ضعیف بودم و سرعتم خیلی کم بود. برای حل این مشکل از روزی که شروع به درس خوندن کردم روزی 5 تا مسئله حل می کردم و تا شروع دوران جمع بندی این کارا ادامه دادم. تا دوران جمع بندی هم نتیجه ای ندیدم ولی تا شروع کردم به زدن کنکورها نتیجه اش را دیدم.

اما برای خودم هم جالب بود که در مورد درس عربی تا آخرین آزمون هم درصدم بالای 60 درصد نرفت اما توانستم در کنکور درصد 90 را کسب کنم.

 

درسی بود که سال گذشته نقطه ضعف شما باشد اما امسال در آن تغییر ایجاد کردید؟

بله درس فیزیک، من درس فیزیک را خیلی مطالعه کردم و از درس نامه ها خلاصه هم می نوشتم اما با خودم در مورد درس ریاضی و فیزیک قرار گذاشتم حتی از یک سوال هم نگذرم تا کامل آن را یاد نگرفتم و خیلی از آن ها تست می زدم.

 

لطفا روش مطالعه تان در دروس دیگر را توضیح می دهید.

روش من برای درس ادبیات به نظرم مناسب بود.  یک نکته ای که خیلی برای ادبیات مهم و کاربردی هست درک ادبی هست که تنها راه بدست آوردنش شعر و متن ادبی خواندن است . من خودم روزی نیم ساعت شعر می خواندم و تست قرابت می زدم و این درک ادبی در باقی مباحث ادبیات هم خیلی کمک کننده هست و تست زدن را آسان تر می کند . برای دستور و آرایه هم اول همه مباحث را از روی کتابی که داشتم می خواندم(روزی یک مبحث) و بعد تست جامع زدم و برای لغت هم روزی دو تا سه درس لغت می خواندم

ریاضی که چالش برانگیزترین درس امسال بود درسی است که نیاز به تست زدن فراوان دارد . البته بعد یادگیری عمیق و فهم کامل مطلب . من برای ریاضی با اینکه مطالب را بلد بودم باز درس نامه می خواندم و بعد تست می زدم . برای کسی که هنوز در  فهم مطالب مشکل دارد به نظرم بهتر باشد یا کلاس برود یا با فیلم های موجود مطلب را یاد بگیرد و بعد  فراوان تست بزند.

من در مورد درس دینی زیاد تست نزدم با آزمون دادن متوجه شدم تست زدن به من کمک نمی کند البته این روش من بود ممکن است برای فرد دیگری این طور نباشد

در مورد درس زیست هم من نسبت به دروس دیگر کمتر تست می زدم اما هر تستم حداقل 5 دقیقه زمان می برد نکات ترکیبی را در کتاب های مختلف پیدا می کردم و می نوشتم و دوباره آن مطلب را مطالعه می کردم

در مورد درس زبان چون با این درس مشکلی نداشتم صرفا در روتین روزانه ام درک مطلب و  کلوزتست می زدم و ماه آخر گرامر را مرور کردم.


توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟

برای هدفتان و آینده تان ارزش قائل شوید و وقت بگذارید . به خودتان و توانایی هایتان ایمان داشته باشید. هرچیزی که به آن فکر میکنید را با تلاش میتوانید به دست بیاورید.

مصاحبه کننده: نگار سرلک


قهرمان پیشرفت، امیررضا عباسی، 3022 تا رتبه ی 1297

قهرمان پیشرفت، مریم اسکندری، از رتبه ی 4926 تا رتبه ی 974

Menu