گفت و گوی محدثه اسدی با قهرمان پیشرفت اسماء فرجی

عدم پیوستگی و پایبند نبودن به برنامه ریزی، مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت من بودند. پیدا کردن روش درست مطالعه برای هر درس هم خیلی مهم است که من این را نداشتم.

گفت و گوی محدثه اسدی با قهرمان پیشرفت اسماء فرجی

اسماء فرجی در یک نگاه

رتبه ی سال 99 : 8339 

رتبه ی سال 1400: 1564

منطقه ی 2 

شهر: مراغه

رشته ی قبولی:  پزشکی علوم پزشکی قزوین

سابقه کانونی: نهم تا دوازدهم و یک سال فارغ التحصیلی، به مدت 5 سال، 94 آزمون

 

چرا پشت کنکور ماندید؟ نظر خانواده چه بود؟

برای تحصیل در رشته مورد علاقه ام به رتبه بهتری نیاز داشتم، بنابراین تصمیم گرفتم پشت کنکور بمانم. بعد از آمدن نتایج اولیه کنکور، پدرو مادرم پیشنهاد دادند که انتخاب رشته کنم ولی بعد از این که تصمیمم را با آن ها درمیان گذاشتم حمایتم کردند. 


فکر می کنید چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدید؟

عدم پیوستگی و پایبند نبودن به برنامه ریزی، مهم ترین دلایل عدم موفقیت من بودند. پیدا کردن روش درست مطالعه برای هر درس هم خیلی مهم است که من این را نداشتم. گاهی اوقات دانش آموزان باید از روش ها و کارهایی  که به آن عادت دارند دست بکشند تا بتوانند مسیر را درست طی کنند. 


امسال با چه چالش هایی رو به رو بودید؟ 

یکی از چالش های اصلی من درس ادبیات بود . برای حل این مشکل آرایه و دستور را به صورت موضوعی مطالعه کردم و روزانه ۱۵ تست آرایه در برنامه ام قرار دادم .برای دستورهم بعد از مطالعه هر موضوع تعداد مشخصی تست کار می کردم و در فاصله بین دوآزمون تقریبا ۳ ساعت را برای مرور این بخش اختصاص می دادم. در رابطه با قرابت هم هرچه شعر بیشتری ببینید درک ادبی ات بیشتر می شود و از نظر من لازم نیست تمام مفاهیم داخل کتاب درسی حفظ شود . همین که روزانه ۱۵ تست قرابت به طور پیوسته کار شود بسیار کمک کننده خواهد بود. چالش دیگر من مدیریت زمان سر جلسه آزمون بود که با افزایش تعداد تست های زماندار این مشکل به مرور حل شد.

  

روش مطالعه نقاط قوت، یک درس اختصاصی و عمومی را، بیان کنید. 

از دروس اختصاصی درس زیست و از دروس عمومی درس عربی نقاط قوت من بودند. برای درس زیست ابتدا کتاب درسی را بطور کامل با تمام جزئیات مطالعه می کردم. سپس سراغ درس نامه می رفتم و نکات جدید را به داخل کتاب منتقل می کردم و بافاصله ۱.۵ روز تست کار می کردم و تک تک تست ها را چه درست چه غلط چه نزده بررسی می کردم و نکات استخراج شده را در کتاب درسی یادداشت می کردم. بررسی تست ها مخصوصا در زیست از خود تست زدن مهم تر است. پیشنهادم این است برای تثبیت بیشتر مطالب تمام تست های یک مبحث  در یک روزکار نشود بلکه در چند روز متوالی این کار انجام شود. این عمل باعث می شود مرور موثری بر روی مبحث موردنظر داشته باشیم. در کنکور امسال درصد زیستم ۷۰.۷ شد.

برای درس عربی هم اول لغات ابتدای هر درس را می خواندم سپس بخش قواعد را ابتدا از روی کتاب و بعد از روی جزوه معلم مطالعه می کردم .بعد از ترجمه کردن متن کتاب و حل تمارین با فاصله  یک یا دو روز روز به سراغ تست می رفتم .تست هارا بررسی و نکات را یادداشت می کردم . هم چنین یک دفترچه جداگانه برای قواعد عربی تهیه کرده بودم که در فاصله بین دوآزمون نکات قواعد را مرور می کردم .این کار باعث شد بر روی قواعد تسلط کافی داشته باشم. درصد من در این درس ۹۰.۷ شد.

ویک نکته دیگر این که برای هر مبحثی باید تعدادی تست انتخاب و نشان دار شوند.این باعث می شود در دوران جمع بندی کارآسان ترو مرور موثرتر باشد. 

گفت و گوی محدثه اسدی با قهرمان پیشرفت اسماء فرجی

درسی بوده که روش مطالعش را تغییر داده باشید؟ توضیح دهید. 

بله . ادبیات را درس به درس می خواندم اما روشم را تغییر دادم و بصورت موضوعی این درس را مطالعه کردم.هم چنین در درس شیمی به متن کتاب درسی توجه چندانی نداشتم و این باعث افت درصدم می شد در بعضی مباحث حلیاتی هم به مشکل بر می خوردم. برای حل این مسئله به قیدها و جزئیات متن کتاب توجه بیشتری کردم و در مباحث حلیاتی هم تعداد تست هارا افزایش دادم. این شد که درصدم در شیمی افزایش یافت. کتاب آبی شیمی تست های حلیاتی بسیارخوبی دارد.  


چطور با کانون آشنا شدید و چند سال عضو بودید؟ 

از طریق مدرسه آشنا شدم. پیشنهاد می کنم بچه ها غیبت نکنند و از برنامه ی راهبردی جدا نشوند.چون آزمون و برنامه به مطالعه نظم می دهند. 


برنامه ریزی دو هفته ای شما چطور بود؟ 

به این صورت بود که درهفته اول بیشتر سعی می کردم مباحث را بخوانم وتمام کنم به همراه مقداری تست . هفته دوم بیشتر تست کار می کردم . روز قبل آزمون هم متن زیست ودینی را مرور می کردم. هرروز حداکثر ۳ اختصاصی و ۲ عمومی در برنامه داشتم و پنجشنبه ها را به مرور اختصاص داده بودم. برنامه ام را طوری می چیدم که انعطاف داشته باشد. یعنی درصورتی که یک روز نتوانم مبحثی را برسانم امکان جبران آن در روزهای بعدی وجود داشته باشد. 


تحلیل آزمون را چه زمانی و چگونه انجام می دادید؟

تحلیل آزمون را چندساعت بعد آزمون شروع می کردم و گاها تا شنبه هم طول می کشید. نحوه بررسی ام به این شکل بود که ابتدا سوال های غلط سپس نزده ها و سوال هایی را که سرآزمون علامت زده بودم به دلیل این که نکته جالبی داشتند بررسی می کردم و نکات را در دفترچه ای جداگانه یا کنار متن کتاب یادداشت می کردم. اشتباهات سر آزمون خیلی مهم هستند و بنظر من هدف اصلی از آزمون دادن یافتن نواقص و اصلاح آنهاست. بنابراین این اشتباهات باید جدی گرفته شوند. 


از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می کردید؟ 

من مصاحبه رتبه های برتر را می خواندم. این موضوع کمک کرد بتوانم در چند درس روش مطالعه ام را اصلاح کنم.هم چنین کارنامه های رتبه های برتر را نگاه می کردم و متوجه روند پیشرفتشان می شدم‌. 


از روش های مدیریت زمان استفاده می کردید؟ از دفتر برنامه و خود آموز چطور؟

بله از روش های ضربدرو منها و زمان های نقصانی استفاده می کردم و خیلی ام مفید بود. دفتر برنامه ریزی ام را پر می کردم . با این کار مشکل یابی هم راحت تر انجام می شد. 


فکر می کردید چنین رتبه ای بگیرید؟ روز کنکور چطور بود؟ 

بله. امیدوار بودم. شب قبل کنکور خواب خوبی داشتم ، صبح هم زود از خواب بیدار شدم . استرس داشتم ولی نه زیاد بیشتر نگران بودم. سرجلسه خودکنترلی خوبی داشتم.عمومی ها را به ترتیب دفترچه واختصاصی هارا با این ترتیب جواب دادم: ریاضی، زیست، شیمی و فیزیک. عمومی هارا به خوبی پشت سر گذاشتم و ۱۰ دقیقه هم وقت اضافی آوردم اما در اختصاصی ها چون وقت زیادی را روی سوالات ریاضی گذاشتم برای فیزیک وقت کم آوردم و درصدم در این درس خوب نشد. بعد آزمون تقریبا از عملکردم راضی بودم و امیدوار بودم که رتبه خوبی بگیرم. 


توصیه ای برای دانش آموزان داری؟

توصیه ام این است که به رتبه به عنوان یک چیز دست نیافتنی نگاه نکنند چون واقعا چیزی نیست که با تلاش و برنامه نتوانند به دست آوردند. این مسیر خستگی و ناامیدی دارد ولی وقتی واقعا بدانند که چه می خواهند و برای چه وقت و عمر خود را گذاشته اند تحمل این سختی ها آسان تر حتی گاهی شیرین می شود. نگران کم شدن انگیزه شان نباشند. چیزی که در این مسیر واقعا لازم است نظم و پایبندی به برنامه ها و قول هایی است که به خودتان داده اید‌. شما ممکن است یک روز انگیزه ادامه دادن نداشته باشید اما نظم و پایبندی شما به برنامه مانع از توقف شما می شود . بنابراین در این مسیر نظم حرف اول را می زند.از مسیر لذت ببرید.

مصاحبه کننده: محدثه اسدی


قهرمان پیشرفت، فاطمه ایزدی، از رتبه ی 772 تا رتبه ی 352

قهرمان پیشرفت، فاطمه محمدی‌تازه‌کند، از رتبه ی 3333 تا رتبه ی 739

Menu