گفت و گوی آذر قهرمانی با قهرمان پیشرفت فاطمه ایزدی

هدف من رشته و دانشگاه بود. فقط به دو رشته کامپیوتر و مکانیک و در سه دانشگاه برتر شریف ،تهران و امیرکبیر فکر می‌کردم،برای این که سال اول تمام تلاش خود را نکرده بودم ،تصمیم گرفتم پشت کنکور بمانم.

گفت و گوی آذر قهرمانی با قهرمان پیشرفت فاطمه ایزدی

فاطمه ايزدى نوزاد

شهر: بیرجند :منطقه 2

رتبهی سال 99 : 772

رتبه ی سال 1400 : 352

سه سال عضو کانون :سال یازدهم، دوازدهم و یک سال پشت کنکور، 54 آزمون

رشته قبولی: مهندسي مکانيک|دانشگاه تهران | روزانه

 

با توجه به اینکه سال 99رتبه قابل قبولی (772) داشتی چرا پشت کنکور ماندی؟

هدف من رشته و دانشگاه بود. فقط به دو رشته کامپیوتر و مکانیک و در سه دانشگاه برتر شریف ،تهران و امیرکبیر فکر می کردم، برای این که سال اول تمام تلاش خود را نکرده بودم ،تصمیم گرفتم پشت کنکور بمانم.

 

نظر خانواده برای این که دوباره کنکور بدهید چه بود؟چگونه شما را همراهی کردند؟

پدر و مادرم با من هم عقیده بودند و من را همراهی کردند به ویژه در دورانی که استرس داشتم باعث آرامش و دلگرمی من بودند ،علی الخصوص پدرم که حمایت کننده اصلی من بودند، ولی دوستان و معلمان من بر این عقیده بودند که پشت کنکور نمانم. قطعا همراهی خانواده تاثیر به سزایی در عملکرد من داشت،جا دارد تشکر ویژه ای از پدر و مادر عزیزم داشته باشم.

 

فکر می کنی چه دلیلی داشت که سال اول موفق به کسب این رتبه نشدی؟

سال دوازدهم، ساعت مطالعه ی کمی داشتم و میانگین تراز من در آزمون های کانون 5800 بود ، من بعد از عید شروع به خواندن کردم. البته امتحان نهایی را خوب خواندم و معدلم 19.10 شد و برای کنکورسال 99، بعد از امتحانات به صورت جدی تست زدم و این زمان برای کسب رتبه ی دلخواه من کافی نبود .

 

برای این تغییر رتبه امسال با چه چالش هایی روبرو بودی؟

من در دو بازه زمانی در بهمن و اردیبهشت، به علت اضطراب و این که یک سال پشت کنکور مانده بودم وفکر این که در نهایت نتیجه ی من چه خواهد شد، افت ساعت مطالعه داشتم که با تلاش بیشتر توانستم دوباره خودم را پیدا کنم و مطالعه را جدی تر ادامه دهم.

 

فیزیک را چگونه مطالعه کردی؟

ریاضی و فیزیک کلا نقاط قوت من بودند و من روی فیزیک تمرکز ویژه کردم.(ولی در کنکور 99درصد خوبی نداشتم) .تصمیم گرفتم ،کلاس کنکوری را انتخاب کنم که  سر فصل هایش منطبق با برنامه راهبردی آزمون های کانون باشد .هفته ی اول بیشتر تشریحی می خواندم و هفته دوم بیشتر تست می زدم .تست زنی در کاربرد فرمول ها را بسیار تمرین کردم.

فیزیک من از 20% درسال 99 به 70% در سال 1400 رسید.


شیمی را چگونه مطالعه کردی؟

شیمی نقطه ضعف من بود ،چون به شیمی علاقه نداشتم و از سال قبل ان را رها کرده بودم ،به جرات  می گویم استمرار در مطالعه بسیار مهم است واین روش را انجام دادم ، شیمی را بیشترتشریحی خواندم ومسئله حل کردم.

شیمی من از 15% در سال 99 به 45% در سال 1400 رسید.

 

چطور با کانون اشنا شدی؟

از سال یازدهم و به توصیه ی دوستانم در آزمون های کانون شرکت کردم .برنامه راهبردی کانون ،بسیار اهمیت زیادی برایم داشت ،به ویژه سال اخر که پشت کنکور بودم می توان گفت برنامه ی راهم بود . دومین ویژگی، از نظر من این بود که  نقطه قوت و ضعف خود را باشرکت در ازمون ها شناسایی می کردم. سومین ویژگی این بود که با توجه به درصد و تراز در کارنامه ی آزمون، کیفیت مطالعه‌ی خود را در دو هفته ی گذشته ارزیابی می کردم و بهترین معیار سنجش خودم را آزمون می دانم و با توجه به آن سعی می کردم افزایش ساعت مطالعه ویا تغییر روش مطالعه داشته باشم.


از چه مطالبی در سایت کانون استفاده می کردی؟

از قسمت تخمین رتبه در سال دوازدهم بسیار استفاده کردم به قدری که می دانستم با چه درصد هایی می توان در کنکور چه رتبه ای کسب کرد. همچنین در صفحه شخصی خودم از کلاسور ارزیابی استفاده کردم. توجه به سوالاتی که نزدم یا پاسخ اشتباه دادم ، برای پیشرفت و برنامه مطالعاتی بعدی بسیار مفید بود.

 

مهترین منبعی که از کانون استفاده کردی چه بود و چه ویژگی داشت؟

کتاب گسسته آبی.من این کتاب را برای دوران جمع بندی استفاده کردم به نظر من این کتاب بهترین منبع در این بازه بود .از نظر من سوالات ساده و داده های پرت ندارد، حجم مناسبی دارد و سوالات استاندارد است.


از روش های مدیریت زمان استفاده کردی؟

بله از تکنیک زمان ها نقصانی استفاده می کردم تا بتوانم مدیریت خوبی در کنکور داشته باشم.

 

دوران جمع بندی چگونه مطالعه کردی؟

با این که یک سال پشت کنکور بودم دوران جمع بندی را از فروردین ماه شروع کردم. یک مجموعه تست کنکور سراسری می زدم و بعد از ان تحلیل می کردم.

- در دوران جمع بندی درس های ضعیف را رها کردم 

-هر روز همه ی درس ها را مطالعه می کردم 

-هر روز4 درس دینی خواندم و روی تست های آیات و روایات تمرکز کردم ،این روش باعث  باعث شد از 50%درسال 99به 94%در سال 1400برسم .در دینی فقط 1غلط در کنکور داشتم .

-هر روز فرمول فیزیک و حفظیات شیمی را می خواندم.


روز کنکور مورد خاصی پیش نیامد؟

مهم ترین چالش من روز کنکور بود . از آن جا که درس ریاضی نقطه قوت من است و با توجه به هدف گذاری که با دبیر خودانجام داده بودم باید به 20سوال از 22سوال حسابان پاسخ صحیح می دادم . سر جلسه کنکور فقط توانستم به 5سوال، پاسخ دهم ،در نهایت تصمیم گرفتم به سراغ سوالات اخر ریاضی بروم و(طبق سنوات قبلی کنکور،که همیشه گسسته اخرین سوالات بود)، گسسته حل کنم ولی سوالات اخر هندسه بود! در نهایت توانستم به سوالات هندسه پاسخ دهم . با این که از قبل تکنیک زمان ها نقصانی را بارها و بارها تمرین کرده بودم ،با توجه به اضطراب خود و دشواری سوالات ریاضی ،در فیزیک 10دقیقه زمان کم آوردم .در آزمون های کانون درس فیزیک را به طور میانگین، 85%تست می زدم ولی در کنکور 70% زدم که البته با توجه به زمان کم و هدف گذاری خود ،عملکرد خود را خوب ارزیابی می کنم .

 

فکر می کردی چنین رتبه ای بگیری؟

خیر من قبل از کنکور پیش بینی می کردم رتبه ی بهتری کسب کنم .ولی شرایط کنکور نتیجه ی مرا به هم ریخت.


توصیه ای برای دانش اموزان دارید؟

به حواشی توجه نداشته باشید ،روی خود و عملکرد خود تمرکز کنید ،قطعا پیشرفت خواهید کرد. روحیه سر جلسه ی کنکور بسیار مهم است.حتما در آزمون های کانون به ویژه، ازمون های جامع شرایط کنکور را تمرین کنید. 

مصاحبه کننده: آذر قهرمانی


قهرمان پیشرفت، فاطمه محمدی‌تازه‌کند، از رتبه ی 3333 تا رتبه ی 739


Menu