گفت و گوی الناز رحمتی با قهرمان پیشرفت فاطمه محمدی

بله دفتر برنامه ریزی هم داشتم و باعث شد پایداری ساعت مطالعه ام را افزایش بدهم و کامل در جریان روند کارهایم باشم.

گفت و گوی الناز رحمتی با قهرمان پیشرفت فاطمه محمدی

فاطمه محمدی تازه‌کند در یک نگاه

نام شهر : اهر (استان آذربایجان شرقی)

نام مدرسه :فرزانگان

رتبه سال 1399 :3333 

رتبه سال 1400 :739

سال های حضور در کانون :از مقطع ششم تا دوازدهم و یک سال فارغ التحصیلی، به مدت 8 سال، 129 آزمون

رشته قبولی :پزشکی دانشگاه ارومیه

تحصیلات و شغل پدر :دیپلم. آزاد

تحصیلات  و شغل مادر :لیسانس کتابدار

 

دلیل اینکه مجدد کنکور دادی و در واقع پشت کنکور ماندید چی بوده ؟

هم خودم و هم اطرافیانم می دانستیم این رتبه نسبت به عملکرد من رتبه ی خوبی نبوده است که به علت کم کاری های بعد از عید و مشکلاتی که برای من پیش آمده بود، باعث شد از حداکثر توانم استفاده نکنم و حتی سر جلسه ی کنکور از خوانده ها و آموخته هایم به درستی استفاده نکنم. رشته ی پزشکی رشته ای بود که از ابتدا واقعا برایش تلاش می کردم  و هدفم بود. وقتی دیدم نمی توانم به هدفم برسم تصمیم گرفتم یک بار دیگر تلاش کنم و خودم را در درجه اول به خودم و بعد اطرافیانم ثابت کنم.


نظر خانواده برای اینکه دوباره کنکور بدهید چی بوده؟

خانواده ام می دانستند و مطمئن بودند که با ساعت مطالعه ی بالایی که داشتم و با توجه به ترازم در آزمون ها  این رتبه در سطح تلاش های من نبوده به خاطر همین این اختیار را به من دادند که اگر می خواهی مجدد بخوانی ما هم حمایتت می کنیم.


چگونه شما را در این سال همراهی کردند؟

همراهی و همدلی بیشتری نسبت به پارسال داشتند. محیط مطالعه ام نسبت به سال قبل  خیلی بهتر بود و سعی می کردند آرامش در محیط برقرار شود و تنشی به وجود نیاید.

گفت و گوی الناز رحمتی با قهرمان پیشرفت فاطمه محمدی

فکر می کنید چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدید؟

من خیلی خوب و حتی نسبت به هم دوره ای های خودم خیلی زیادتر درس می خواندم اما در کل ساعت مطالعه و روند درس خواندنم متعادل نبود. یک روز می خواندم یک روز نمی خواندم. تا بازه ی زمانی عید خیلی خوب خواندم ولی بعد از عید کم کاری کردم و حتی آزمون ها را شرکت نکردم و  فیدبکی از عمکردم نداشتم. تمرکزم به شدت ضعیف شده بود. متاسفانه کنکور 99 خیلی حاشیه داشت و ذهن من هم درگیر حاشیه ها شده بود بعد از عید با آزمون ها پیش نرفتم. تحلیل آزمون نمی کردم. منابع مختلف و گیج کننده برای هر درس داشتم و هدفم بیشتر کمیت  مطالعه یعنی تعداد تست و ساعت مطالعه بود و عمیقا مطالب رو یاد نمی گرفتم.

 

امسال به چه چالش هایی روبه رو بودی؟

امسال منابع و درس هایی که می خواندم برایم تکراری شده بودند و این مسئله باعث دلسردی من شده بود. حرف های بعضی از اطرافیانم  و افکار منفی خودم در ابتدای راه اذیتم کردند. مدرسه نمی رفتم و ارتباطم با دوستانم کمتر شده بود. تفریحی نداشتم و شرایط کرونا هم پیچیده تر شده بود.


روش مطالعه نقاط قوت (یک اختصاصی و یک عمومی) را توضیح بدهید

امسال عربی را 100 زدم. بعد از خواندن کامل کتاب  و درس نامه تست زیاد می زدم وکامل تست ها را تحلیل می کردم. به تست های آزمون ها و کنکورهای سال های گذشته هم بیشتر اهمیت می دادم.

شیمی و زیستم را حدودا 65 درصد زده بودم. برای زیست  کتاب درسی را چند بار کامل خواندم در تست زنی تمرکزم رو این موضوع بود که مطالب را کامل بفهمم و شاید حتی تعداد  تست زیاد برایم ملاک نبود. موقع مرور زیست هم تست کار می کردم و روزهای اخر تعداد تست ها بیشتر شدند. شیمی مفاهیم و حفظیات را کامل می خواندم و تست های جامع  از فصل ها می زدم.در تست ها بیشتر تمرکزم روی مسائل بود. مسائل را جدا کار می کردم. به طور کلی اگر بخواهم بگویم کیفیت مطالعه هم بهتر بود چون تمرکزم روی یاد گرفتن مطالب بود نه صرف این که کتاب را تمام کنم.

 

چطور با کانون آشنا شدید ؟

از سال پنجم با کانون اشنا بودم، سال ششم آزمونی در مدرسه گرفته شد و بعدش خیلی به دادن آزمون علاقه مند شدم. از ششم تا سال کنکورم شرکت می کردم. بازه دو هفته ای آزمون، برنامه ی راهبردی و نفرات برتری که در سایت می زدند خیلی من را جذب کرد و خیلی لذت بخش بود و وقتی نتیجه تلاش هایم را بعد از دو هفته می دیدم خیلی تشویق می شدم. به خاطر همین منظم کار می کردم. در هرشرایطی در آزمون شرکت می کردم. مثلا یادم هست روزی  که از مسافرت برمی گشتیم ساعت 4به شهر خودمان رسیدیم و 5.5 من سر آزمون حاضر شدم.واقعا درس خواندن را برایم لذت بخش می کرد از فضای رقابتی هم که داشت راضی بودم و خیلی درپیشرفتم تاثیر داشت.


برنامه ریزی را در طی دو هفته چگونه انجام می دادید؟

 برنامه ریزیم به این صورت بود که هفته اول بیشتر درس های دوازدهم و مباحثی از پایه که سخت تر بودن را  می خواندم و هفته دوم بیشتر تست می زدم و مرور می کردم .روز  چهارشنبه و پنجشنبه ها راهم فقط به زدن آزمون  های مشابه و مرور مطالبی که طی دو هفته خوانده بودم اختصاص می دادم یا آزمون فصلی کار می کردم.

 

تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می کردید؟

 بعداز  آمدن پاسخ آزمون بلافاصله تحلیل را شروع می کردم و سعی می کردم تا شنبه تمام کنم چون پارسال ضربه خورده بودم.  امسال خیلی توجه می کردم.  همه نکات زیست آزمون را می نوشتم و سوالات فیزیک و ریاضیم که غلط یا نزده بود یادداشت می کردم. نکات سوالات عمومی را همین طور.  به دلایل اشتباه زدن سوال هایم خیلی توجه می کردم. علت اشتباهات را پیدا می کردم و سعی می کردم برای آزمون بعدی رفعش کنم و بی دقتی ها را  هم یادداشت می کردم.


از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟چه ویژگی هایی داشتند؟

از شیمی کتاب آبی و کتاب های سه سطحی برای دروس اختصاصی و زرد عمومی برای عمومی ها استفاده می کردم. کتاب های سه سطحی چون تست های آزمون ها هم بود خیلی برای من  باارزش بودند و نکات خیلی خوبی داشتند. خلاقانه بود و این که جلوی سوال ها درصد افرادی که درست جواب داده بودند رانوشته بود و خیلی تشویقم می کرد و تعداد تست ها هم کم و مناسب بود و نکات مهم پوشش داده شده بود. به  همین علت جزو کتاب های محبوبم بودند.

  

از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می کردید؟

 قسمت مصاحبه با رتبه های برتر و قهرمانان پیشرفت را می خواندم.


از روش های مدیریت زمان استفاده می کردید؟

 درمورد مدیریت زمان خودم را  خوب می شناختم ومی دانستم درهر مبحثی چه تسلطی دارم. این باعث می شد از وقتم درست استفاده کنم و روش ضربدر منها را پیاده کنم سر آزمون و به سوال هایی که بلد هستم بتوانم جواب بدهم. از تکنیک زمان های نقصانی هم در جلسه کنکور استفاده کردم. یک دور که تمام کردم بعد با آرامش بیشتر سراغ سوالات نزده می رفتم.


دفتر برنامه ریزی داشتید؟

بله دفتر برنامه ریزی هم داشتم و باعث شد پایداری ساعت مطالعه ام را افزایش بدهم و کامل در جریان روند کارهایم باشم.


فکر می کردید چنین رتبه ای بگیرید؟

انتظار این رتبه را داشتم روزهای آخر تقریبا می دانستم رتبه ام زیر هزار می شود.

روز کنکور مورد خاصی پیش نیامد؟

 روز کنکور همه چیز طبق برنامه پیش رفت. ادبیات فقط سخت بود که با تجربه ای که از کنکور سال قبل داشتم خیلی زود به خودم  مسلط شدم.درس های عمومی خیلی خوب پیش رفت. به دفترچه اختصاصی که رسیدم چون از قبل دفترچه کنکور ریاضی را هم نگاه کرده بودم، انتظار داشتم سخت باشد و از قبل آزمون تصمیم داشتم فقط سوالات ساده تر را بزنم و تایمم را بگذارم برای بقیه درس هایم. در درس  فیزیک چند تا از سوالات را پشت سرهم نتوانستم جواب بدهم و باوجود همه توصیه هایی که دراین خصوص می شود بازهم استرس گرفتم و باعث شد درصد فیزیکم افت پیدا کند. ولی بعدازآن با خودم گفتم اگه در درس  شیمی درصد خوبی بگیرم تاثیر گذار خواهد بود و عملکرد ضعیف  بقیه درس هایم جبران خواهد شد با این تفکرکمی مکث کردم. چند نفس عمیق کشیدم بعد سراغ باقی سوال هارفتم . به نسبت سال قبل و سختی درس  شیمی امسال درصد خوبی آوردم حدودا 55 درصد و تایم اضافی هم آوردم.

 

خاطره ای از زمان اعلام نتایجت داری؟

روز اعلام نتایج پیام دوستم را دیدم و بعد به مادرم خبر دادم. دوست داشتم ایشان اولین بار ببینند. بعد که صفحه باز شد من و مادرم یکدیگر را در آغوش گرفتیم و از خوشحالی  گریه می کردیم واقعا لحظه شیرین و به یاد ماندنی شد.

 

توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟

توصیه ام این است که  آزمون هارا حتما منظم شرکت کنید و تحلیل آزمون را خیلی خیلی جدی بگیرید. چون تحلیل نکردن با آزمون ندادن

هیچ فرقی ندارد. به خودتان و اطلاعاتتان اعتماد داشته باشید به خصوص سر جلسه آزمون ها. سعی کنید واقعا شبیه ساز کنکور باشند و خیلی جدی شرکت کنید. توصیه آخرم این است که مهم ترین فاکتور موفقیت از نظر من رضایت وآرامش از کار خودمان است. حدیثی همیشه روی میزم قرار داشت که من حتی الان هم آن را می خوانم. می فرمودند: هرکس نهایت توانش را بکار ببرد به اصل مقصود و خواسته خود خواهد رسید(من این مطلب را هرجا بکار بردم نتیجه گرفتم) .

از مادرو پدرم ممنونم که همیشه حمایتم کردند و هرموفقیتی که به دست آوردم به آن ها مدیونم. امیدوارم فرزند لایقی برای آنها باشم. از همه دبیرانم و مسئولان کانون شهرمان و همه دوستانی که دراین مسیر راهنمایم بودند کمال تشکر رو دارم.

مصاحبه کننده: الناز رحمتی


قهرمان پیشرفت، پویا یزدان پناه، از رتبه ی 4029 تا رتبه ی 164

قهرمان پیشرفت، فرزاد مقدم، از رتبه ی 2698 تا رتبه ی 1624

قهرمان پیشرفت، شیدا دهقانی، از رتبه ی 5398 تا رتبه ی 1292

Menu