گفت و گوی زهرا حسنی با قهرمان پیشرفت فرزاد مقدم

واژه «پشت کنکور»دارای بار معنایی منفی است و این را فقط کسی می‌داند که او را «پشت کنکوری» خطاب کنند به همین دلیل من ترجیح می‌دهم از عبارت «دوباره آزمون دادن» استفاده بکنم.

گفت و گوی زهرا حسنی با قهرمان پیشرفت فرزاد مقدم

فرزاد مقدم در یک نگاه 

رتبه ی سال 99: 2698

رتبه ی سال 1400: 1624

سال های حضور در کانون: یازدهم ؛ دوازدهم ؛ 1 سال فارغ التحصیلی، 56 آزمون

میانگین تراز 1400: 5965

مدرسه: تیزهوشان استاد شهریار

رشته و دانشگاه قبولی: مهندسی برق - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران (روزانه)


سال 99 هم می توانستید رشته مهندسی برق در دانشگاه دیگری قبول شوید. چرا ماندید؟

در سال اول علی رغم اینکه رتبه ام به همه رشته های روزانه دانشگاه تبریز می رسید؛ من کنکور دوباره را ترجیح دادم چون همیشه قبولی در دانشگاه های برتر تهران را مد نظر داشتم و می خواستم دوران دانشجویی ام را در تهران بگذرانم.(واژه «پشت کنکور»دارای بار معنایی منفی است و این را فقط کسی می داند که او را «پشت کنکوری» خطاب کنند به همین دلیل من ترجیح می دهم از عبارت «دوباره آزمون دادن» استفاده بکنم.)


نظر خانواده برای اینکه دوباره کنکور بدهید چه بود ؟

در ابتدا با مخالفت مادرم روبه رو شدم و ایشان تاکید می کردند که من می توانم رشته دلخواهم را در شهر خودمان انتخاب کنم و دوران دانشجویی را در کنار خانه و خانواده باشم و از دغدغه هایی مثل رفت آمد به شهری در فاصله ۸ ساعتی و مسائل خوابگاه و...به دورباشم اما خواهرم که از علاقه من مطلع بود مرا به دادن دوباره کنکور به شرط کسب رتبه بهتر تشویق کرد و در ادامه مادرم نیز با این موضوع موافقت کرد و در نهایت من با رای خود و خانواده این تصمیم را گرفتم و اکنون نیز از تصمیمم راضی هستم.  

 

فکر می کنید چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدید ؟

یکی از از مهم ترین دلایل عدم کسب رتبه مورد نظر خودم در کنکور اول؛ نبود اعتماد به نفس کافی بود. به طوری که بیشتر اوقات با خودم می گفتم با این وضعی که پیش می روی به احتمال زیاد در کنکور به خواسته ات نخواهی رسید و در نهایت این گونه هم شد به یاد دارم. در کتاب جادوی فکر بزرگ خوانده بودم که با ایمان می توانید کوه را جابجا کنید و من بعد از آزمون سال اولم به حقیقت این جمله پی بردم. اگر در طول مسیر طولانی کنکور عدم موفقیت خود را دائما به خود گوشزد کنید یعنی به آن ایمان دارید و قطعا به حقیقت خواهد پیوست. نبود اعتماد به نفس یکی از بزرگترین آفت های مسیر موفقیت است. بعدها که تجزیه تحلیل کردم فهمیدم که نبود اعتماد به نفس من ریشه در کمال طلبی داشت من همیشه یا ۰ میخواستم و یا ۱۰۰ و اگر مثلا قرار بود ۵۰ بگیرم ۰ را به آن ترجیح می دادم. درست است که کمال طلبی یک عقیده در راستای بهترین بودن ماست ولی باید این را پذیرفت که از هر صد نفر کمال طلب شاید فقط چند نفر انگشت شمار بتوانند با تلاش و پشتکار زیاد ۱۰۰را کسب کنند و بقیه مطمئنا به دلیل کمال طلبی ۰ را به هر عددی بین ۰ تا ۱۰۰ ترجیح خواهند داد پس بهتر است به جای کمال طلبی از وضعیت موجود راضی باشیم تا انگیزه بگیریم و اعتماد به نفس داشته باشیم و در آینده در صورت امکان به سوی ۱۰۰ حرکت کنیم.

 

امسال با چه چالش هایی رو به رو بودی ؟

یکی از اصلی ترین چالش هایی که من و همه دانش آموزان با آن مواجه بودیم پاندمی کرونا بود که به دنبال آن تمامی کلاس ها و آزمون های آزمایشی به صورت مجازی برگزار شدند و در نتیجه بازده درس خواندن و آزمون دادن کاهش یافت.

 

مهم ترین ویژگی های کانون که برای شما مفید بود را توضیح دهید 

مهم ترین ویژگی کانون این است که به عنوان مشوقی در راه پر فراز و نشیب کنکور است. به گونه ای که در بازه های زمانی دو هفته‌ای دائما در حال هدایت دانش آموزان به سوی یک هدف است. هدف موفقیت در  کنکور؛ که شاید دانش آموز  نتواند از دور به وجود آن پی ببرد و یا در صورت متوجه شدن آن نتواند یکسره تا انتهای کار بدون یک هدایت‌گر به سوی آن حرکت کند.  

 

برنامه ریزی را در طول دو هفته چگونه انجام می دادید ؟

وقتی حرف از برنامه‌ریزی می‌شد  تمام عبارت های زیر ذهن من را فرا می گرفت زمان ؛ درس نامه ؛ تست آموزشی ؛ تست مهارتی ؛ هدف گذاری ؛ عمومی ؛ اختصاصی ؛ کتاب اولویت ۱؛ کتاب اولویت ۲؛ کتاب اولویت۳ ؛ آزمون مشابه ؛ بازیابی ؛ مرور؛ مدرسه ؛ ساعت خواب ؛ ساعت فضای مجازی؛ و ...

این ها همه چیزهایی بود که باید در قالب یک برنامه منحصر به فرد برای این دو هفته ساماندهی می شد.

 من در ابتدا با توجه به وضعیت درسی ام در مباحث مختلف و نتیجه آزمون آن روز برای آزمون بعدی هدف‌گذاری می کردم البته باید به این توجه داشت که هدف گذاری ما باید معقول و قابل اجرا در مدت زمان دو هفته ای باشد.

حجم های درسی را در قالب درس نامه و تست آموزشی و تست‌های تکمیلی و اضافه به تایم های خالی موجود در هفته آتی اختصاص می‌دادم.در حین تست زنی تست های دارای ایده خوب که درست حل کرده بودم و غلط ها و نزده ها را علامت می زدم تا درهفته بعددوباره آن­ها را حل کنم و در هفته بعد وقتم  را به تست‌های اضافی و آزمون مشابه پارسال و مرور مطالب اختصاص می‌دادم.

 

 تحلیل ازمون را چه زمانی اغاز می کردید و به چه مواردی دقت می کردید ؟

تحلیل آزمون را  در روز جمعه پس از استراحت در حدود ۱ساعت انجام می دادم و در آن سوالاتی را که غلط زده بودم  و یا نزده بودم را از نظر علمی بررسی و نکته برداری می کردم و در مرحله بعدی کل آزمون را از نظر استراتژی حل آزمون بررسی و تحلیل می کردم.

 

از چه منابع کانونی استفاده می کردید ؟ چه ویژگی های داشتند ؟

من از کتاب‌های آبی کانون و سه سطحی استفاده می‌کردم

کتاب های آبی از نظر آموزشی دارای درس نامه های مفید با حجم متوسط هستند که می‌توانند برای شروع فهم دروس و تست ها مفید واقع شوند و در ادامه با دارا بودن تست­هایی در قالب  پیمانه روند آموزش را با سوال های تالیفی و کنکور های سال قبل تکمیل می کند.

کتاب های سه سطحی با هدف کسب درصدهای بالا طراحی شده اند و منبع سوالات آن سوالات کانون در آزمون­های گذشته است این کتاب ها دارای درس نامه نیستند و برای کسب نکات جدید و سطح بالا می‌توان به پاسخ­ نامه آن­ها مراجعه کرد  

 

از چه مطالبی در سایت و مجله ازمون استفاده می کردید ؟

من در سایت کانون مصاحبه با رتبه های برتر سال های گذشته را مطالعه می کردم و نکات خوبی از آنها استخراج می کردم و همچنین از مطالب مشاوره ای مفید سایت نیز استفاده می کردم.

  

از روش­های مدیریت زمان استفاده می کردید ؟ دفتر برنامه ریزی داشتید؟

از تکنیک های ضربدر منها، زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت به صورت شخصی سازی شده استفاده می کردم به عنوان مثال من در کنکور در ابتدا با درس دینی شروع کردم و بعد زبان و در ادامه فارسی و عربی ادامه دادم.


فکر می کردید چنین رتبه ای بگیرید ؟ روز کنکور مورد خاصی که پیش نیامد ؟ 

بله انتظار داشتم که رتبه  بهتری از سال قبل به دست  بیاورم. در روز کنکور سوالات درس ریاضی مرا بسیار غافلگیر کرد 


توصیه ای برای دانش اموزان دارید ؟

به دانش آموزان کنکوری توصیه می کنم که از حواشی فضای مجازی  فاصله بگیرند و به توانایی‌های خود ایمان داشته باشند و این را بدانند که اگر  کنکور امسال سخت‌ترین کنکور قرن هم باشد باز به نفع بچه ها خواهد بود چون مثلا  قرار است از بین ۵۵ سوال ریاضی فقط  به ۳۰  پاسخ دهید و بقیه اضافی هستند. فقط باید آنقدر تمرین کنید تا بتوانید به اصطلاح مو را از ماست  بیرون  بکشید و بدانید  که باید به کدام سوالات اصلا پاسخ ندهید و تایم آن ها را برای سوالات قابل حل و استاندارد اختصاص دهید. 

مصاحبه کننده: زهرا حسنی


قهرمان پیشرفت، شیدا دهقانی، از رتبه ی 5398 تا رتبه ی 1292

Menu