گفت و گوی پردیس زمانی فرد با قهرمان پیشرفت کوثر نجف زاده

چالش اصلیم مدیریت جلسه کنکور بود. در کنکور 98 سوالات راحت بود ولی چون من حذفیات زیادی داشتم نتوانستم جواب دهم...

گفت و گوی پردیس زمانی فرد با قهرمان پیشرفت کوثر نجف زاده

کوثر نجف زاده در یک نگاه:

رتبه ی سال 98: 4386

رتبه ی سال 99 : 5666 

رتبه سال 1400: 1680

رشته ی قبولی: پزشکی روزانه اردبیل 

سابقه کانونی : از چهارم دبستان تا یک سال فارغ التحصیلی به مدت 10 سال، 203 آزمون

میانگین تراز 1400: 6072

نام شهر: مرند (آذربایجان شرقی)

شغل  و تحصیلات پدر: بازنشته فرهنگی و مدرک لیسانس

شغل  و تحصیلات مادر: بازنشسته فرهنگی و مدرک فوق لیسانس

درصدهای اختصاصی در کنکور 99:

ریاضی 42  زیست 49  فیزیک 36  شیمی 29 

درصدهای اختصاصی در کنکور 1400 :

ریاضی 24  زیست 50  فیزیک 64  شیمی 66

 

چرا بعد از دو سال دوباره ماندید؟

کنکور ۹۸ رتبه ام ۴۳۸۶ شد. باتوجه به اینکه زیاد نخوانده بودم و حذفیات داشتم و از خودم انتظار زیادی نداشتم  و از طرفی من نتوانسته بودم جمع بندی خوبی انجام دهم. این باعث شد که من به رشته مورد علاقه ام یعنی پزشکی نرسم. بنابرین تصمیم گرفتم که پشت کنکور بمانم. از مهر ماه شروع کردم و برای کنکور ۹۹ خواندم. این بار تصمیم گرفتم حذفیات نداشته باشم و مطالب را خوب بخوانم همه چیز تا نیم سال اول خوب پیش رفت ولی بعد به علت کرونا من به مدت ۱ ماه از درس دور شدم و افت ساعت مطالعه داشتم. با توجه به این که کنکور تاخیر داشت توانستم خودم را برسانم و جمع بندی خیلی خوبی داشته باشم. حدود ۲ ماه جمع بندی کردم و توانستم هر روز حدود ۵۰۰ تست بزنم. همه چیز خوب بود ولی من یادم نبود که کنکور علاوه بر درس خواندن شامل مدیریت جلسه هم می شود انتظار داشتم که مانند کنکور ۹۸ سوالات آسان باشد ولی سوالات سخت شد و من نتوانستم جلسه را مدیریت کنم و این باعث شد رتبه من در کنکور۹۹ ،۵۶۶۶ و بدتر از ۹۸ باشد.  امیدم را کامل از دست دادم. تصمیم پرستاری بود ولی از این که نتوانسته بودم به آرزویم برسم افسرده شده بودم ،چند روز این طوری گذشت تا اینکه پدرم با من صحبت کرد و گفت که به من ایمان دارد و فکر می کند که من می‌توانم موفق شوم او گفت که یک شانس دیگر به خودم بدهم و من قبول کردم .

خیلی خسته بودم و درس ها برایم تکراری ولی من باید به آرزویم می رسیدم. نتایج نهایی ۱۰ آبان منتشر می‌شد ولی من نمی توانستم صبر کنم. بنابراین روز ۲۲ مهر شروع کردم. بعد از نتایج و مردودی در آزمون های کانون ثبت نام کردم و با وجود تمام خستگی هایم ادامه دادم ، همیشه به خودم ایمان داشتم ولی هیچ وقت نهایت سعیم را نکرده بودم سال سختی داشتم ولی توانستم موفق شوم و به نظرم ارزشش را داشت.

  

امسال با چه چالش هایی رو به رو بودید؟

چالش اصلیم مدیریت جلسه کنکور بود. در کنکور ۹۸ سوالات راحت بود ولی چون من حذفیات زیادی داشتم نتوانستم جواب دهم و فکر می کردم که کنکور ۹۹ هم مانند کنکور ۹۸ راحت خواهد بود.  این طرز فکر باعث شد من آمادگی روبرو شدن با سوالات سخت را نداشته باشم و نتوانم شرایط را مدیریت کنم. برای کنکور۱۴۰۰ مدیریت جلسه را خیلی جدی گرفتم و برایش تمرین کردم.


درسی بود که روش مطالعه اش را تغییر داده باشید؟

برای درس زیست روش مطالعه ام را تغییر دادم. قبلا بیشتر کتاب و درس نامه می خواندم و تست کمی می زدم و کلا تست زمان دار هم برای زیست نمی زدم. این باعث شده بود که من هم وقت زیادی را سر جلسه صرف زیست کنم و هم درصد کمی داشته باشم. چون قادر به تشخیص دام سوالات نبودم برای سال آخر تست های زیاد و سخت تری کار کردم . سوالات کانون نکات خیلی خوبی داشت، سال آخر همه نکات سوالات آزمون ها را در کتاب خود یادداشت کرده بودم و در دوران جمع بندی مطالعه کردم. هم چنین برای درس شیمی سرمایه گذاری بیشتری بر روی مسائل کردم و هر روز ۱۰ سوال شیمی مسائل کار می کردم.


چطور با کانون آشنا شدید و چند سال عضو کانون بودید؟

من حدود ۱۰ سال پیوسته عضو کانون بودم و همیشه باعث موفقیت من شده است . من به برنامه کانون اطمینان داشتم و به علت داشتن طراحان سوال قوی بهترین گزینه برای محک زدن خوانده هاست.


چگونه برنامه ریزی می کردی؟

 من برای دو هفته تمام مباحث را تقسیم می کردم. با توجه به سال های قبل می دانستم که برای چه درسی چقدر زمان لازم دارم . سعی می کردم مباحثی که بلد نبودم و در آن ها تسلط نداشتم را اول هفته اول بخوانم. هفته اول مختص درس نامه ها و تست های آموزشی بود و با توجه به تجربه های قبلیم می دانستم که باید تست زمان دار بیشتری کار کنم تا وقت کم نیاورم. پس هفته دوم تا دوشنبه را برای تست های زماندار اختصاص دادم ،مباحث آزمون را حدود دوشنبه هفته دوم تمام می کردم و ۳ روز باقی مانده را جمع بندی می کردم. جمع بندی من شامل سوالات آزمون سال های قبل کانون و سوالات کنکور مربوط به مباحث و همچنین آزمون های مبحثی و کتاب سه سطحی بود. پیشنهاد من این است که جمع بندی جتما بر پایه تست باشد.


تحلیل آزمون را چه زمانی انجام می دادید؟

تحلیل آزمون را جمعه بعد از آزمون شروع می کردم و نهایتا تا شنبه تمام می شد.

گفت و گوی پردیس زمانی فرد با قهرمان پیشرفت کوثر نجف زاده

از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می کردید؟

من سال آخر یاد گرفتم که فقط خودم را با خودم مقایسه کنم. به همین دلیل هیچ وقت رتبه های برتر را نگاه نمی کردم. به سایت کانون می رفتم و درصد ها و تراز و رتبه خود را با سال های کنکوری قبلم مقایسه می کردم و می دیدم که پیشرفت کرده ام .و این به من امید می داد

به نظر من بهترین قسمت مجله آزمون قسمت قهرمانان پیشرفت است. چون پر از آدم هایی بود که در شرایط من بودند و ناامید نشدند و در آخر موفق شدند. به خودم قول داده بودم که یکی از آن ها باشم، در سایت کانون از نظرات و رفع اشکالات استفاده می کردم و هم چنین برخی از اساتید آزمون هایی در آن آپلود می‌کردند و من از آنها استفاده می کردم.


دفتر برنامه ریزی داشتید؟

من بدون استثنا در تمام طول تحصیلی که با کانون آشنا شدم، از دفتر برنامه ریزی استفاده کردم و کامل و دقیق آن را می نوشتم. این که بدانم در هر روز چند ساعت مطالعه داشته ام به من امید می داد که بتوانم بهتر عمل کنم.


فکر می کردید چنین رتبه ای بدست بیاورید؟ 

من برای رسیدن به خواسته هایم نهایت تلاشم را کردم. سال دوم هم تلاش خیلی زیادی کرده بودم ولی نشد .امسال هم ترس این را داشتم که نکند رتبه ام بدتر شود ولی از درس خواندنم و عملکردم راضی بودم و به خودم ایمان داشتم.


روز کنکور چطور بود؟ 

من هر دو سال روز قبل از کنکور را درس نمی خواندم و سوالات رشته های دیگر را تحلیل نمی کردم . ولی امسال به خودم قول داده بودم که هر کاری از دستم برمی‌آید برای آینده ام انجام دهم. دو روز قبل کنکور سوالات عمومی کنکور هنر را کاملا برسی کردم و حتی اشکالات دینی ام را از آقای نظری بقا (طراح کانون) پرسیدم و ایشان هم به من جواب دادند و مشکلم حل شد. روز بعد کنکور ریاضی را بررسی کردم و متوجه شدم که هم کنکور ریاضی و هم کنکور انسانی سوالات ریاضی خیلی سخت تر از حد تصور است این باعث شد که من متوجه شدم که مطمئنا ریاضی کنکور من هم سخت خواهد بود. این موضوع از دلایل موفقیت من شد چون می دانستم قرار است سخت باشد دیگر غافلگیر نشدم و فقط در ۱۵ دقیقه به ۸ سوال درست جواب دادم و بقیه زمان ریاضی را صرف فیزیک و شیمی کردم .روز قبل کنکور من ساعت ۱۰ مطالعه ام به پایان رسید و ساعت ۱۱ خوابیدم . روز کنکور توانستم شرایط را مدیریت کنم و موفق شوم. وقتی کنکور تمام شد و از جلسه خارج شدم به خانواده ام گفتم که من امسال مطمئنا قبول می شوم.


توصیه تان برای دانش آموزان؟ 

مهم ترین توصیه مخصوصا برای پشت کنکوری ها این است که ناامید نشوند. بعضی وقت ها شرایط خیلی سخت می‌شود ولی باید طاقت داشت اگر یک روز حالتان خوب نیس عیبی ندارد، آن روز را درس نخوانید ولی حق ندارید از رسیدن به آرزوهایتان کناره گیری کنید ،بجنگید ،ادامه دهید و هیچ وقت تسلیم نشوید.

مصاحبه کننده: پردیس زمانی فرد


قهرمان پیشرفت، فائزه حسن پور، از رتبه 3115 تا رتبه ی 1263

قهرمان پیشرفت،صالح محسنی، از رتبه ی 17766 تا رتبه ی 1120

Menu