گفت و گوی محمدحسین مصباحی با قهرمان پیشرفت مرتضی علایی نژاد

اگر به آن روز‌ها برمی گشتم لحظه ای از درس خواندن دست بر نمی‌داشتم. هیچ وقت برای اتفاقی که برایم افتاد این قدر غصه نمی‌خوردم. امیدوارم هیچ کس این رفتار اشتباه مرا تکرار نکند...

گفت و گوی محمدحسین مصباحی با قهرمان پیشرفت مرتضی علایی نژاد

مرتضی علایی نژاد در یک نگاه

شهر :آمل

منطقه :2

رتبه کنکور99:  6718

رتبه کنکور1400:  830

رشته قبولی: پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل 

سابقه عضویت در کانون: 7 سال

 

سال دوم را چگونه شروع کردی؟

 یادم هست اول اوایل خیلی ناراحت بودم. در خانه حالت افسرده داشتم و هیچ امیدی نداشتم و روی تختم می نشستم و به سقف خیره می شدم. گاهی هم گریه می کردم و چندین هفته را به خاطر همین رفتارم تقریبا از دست دادم.ولی از یک جایی به بعد دیگه تصمیم گرفتم تا این کار هارا کنار بگذارم و یک بار برای همیشه این مرحله از زندگی را به بهترین شکل ممکن پشت سر بگذارم.

اگر به آن روز ها برمی گشتم لحظه ای از درس خواندن دست بر نمی داشتم. هیچ وقت برای اتفاقی که برایم افتاد این قدر غصه نمی خوردم. امیدوارم هیچ کس این رفتار اشتباه مرا تکرار نکند.

 

دلیل این که تصمیم گرفتی برای یک سال دیگر برای کنکور بخوانی چه بود؟

توانایی و افق های بالاتری از رتبه سال اولم را در خودم می دیدم. در روز های اول بعد از اعلام نتایج  به شدت ناراحت بودم و هرگز به یک سال تلاش بیشتر فکر نمی کردم. ولی پدر و مادرم در امید دادن به من و قانع کردن من برای تلاش دوباره بسیار موثر بودند.

 

پس به این ترتیب خانواده مشوق شما بودند ؟

به طور کلی خانواده محرک اصلی من برای سال دوم بود. همانطور که گفته بودم روز های اول بعد نتایج اولیه برایم بسیار سخت بود و تقرییا هیچ امیدی به آینده نداشتم. از ان ها هم متشکرم که در تمامی مراحل به شدت به من کمک کردند. من تقریبا در تمام ساعت های درسی ام به همراه مادرم درس می خواندیم. به این صورت که لحظه ای دست از کمک کردن من بر نمی داشت و با این که می دیدم که از محل کار خود آمده و بسیار خسته است ولی با روحیه ای مثال زدنی من را به درس خواندن سوق می داد و از دیدن اشتیاق مادرم بسیار امید می گرفتم. پدرم نیز برایم نمونه سوالات مختلفی را پیدا می کرد و برایم چاپ می کرد تا از محتوا های آن استفاده کنم از جمله آزمون های سال های قبل کانون که در خانه تمرین میکردم

 

دلیل این که در سال اول به نتیجه مورد نظر خودت نرسیدی چه بود؟

نمی دانستم دقیقا هدفم چیست و چه می خواهم. هیچ وقت هم نمی خواستم اشتباهاتم را قبول کنم. با این که می دانستم بعضی از شیوه های درس خواندنم اشتباه است ولی آن اشتباه را انکار می کردم. هم چنین در کل مشورت پذیر نبودم  و هرکسی که به من مشورتی می داد  به شدت علیه نظراتش واکنش نشان می دادم و در کل هیچ وقت پذیرای نقد ها و نکات منفی موجود در درس خواندنم نبودم.


در سال دوم چالش هایی که برای تو وجود داشت چه بود؟

بزرگترین  مانع خودم بودم. تصویر اشتباهی که در سه ماه اول درباره خودم و کنکور در ذهنم ایجاد کرده بودم  مثل یک دیوار بزرگی شده بود که میان اراده و آرزو هایم فاصله انداخته بود. اعتقاد من این است که در چنین شرایطی داشتن یک همراه خوب بسیار موثر است. و این نقش را در طول سال دوم خانواده و به ویژه مادرم ایفا می کرد. هروقت می گفتم خسته شدم و حوصله ادامه دادن نداشتم به من کمک می کرد تا اراده ام را بدست بیاورم و قدرتمند تر به مسیر ادامه بدهم.

 

بهترین درصد اختصاصی مربوط به کدام درس بود ؟چطور خودت را برای این درس آماده می کردی؟

اولا اینکه تا قبل از اجرای روش های خودم زیست شناسی ضعیف ترین درس من در در اختصاصی ها بود و در کنکور ۹۹ هم به هیچ وجه عملکرد قابل قبولی نداشتم. مهم ترین نکته برای این درس  تست زنی زیاد است . همواره حداقل در هر نوبت ۵۰ تست پشت هم می زدم که این مقدار در روز های آخر به میانگین ۸۰ تست می رسید.  تا جایی که درس زیست شناسی که در سال ۹۹ بسیار برایم وقت گیر شد و زمان بسیاری را برای ان اختصاص داده بودم، در سال 1400 تنها ۳۵ دقیقه از وقت مرا گرفت و توانستم از 50 سوال به بررسی 49 سوال برسم. 

 گفت و گوی محمدحسین مصباحی با قهرمان پیشرفت مرتضی علایی نژاد

بهترین درصد درس های عمومی مربوط به کدام درس بود؟

در هر دو رشته تجربی و زبان ، درصد 94.67 را در درس دینی کسب کردم 

به طور کلی راهکار اصلی و اولیه این درس خواندن دقیق کتاب درسی است. اصلا لازم نیست تست زیاد بزنید تا درصد این درس بالاتر برود. مهم ترین نکته این است که دید عمیق داشته باشید. پس از چند دور مطالعه حالا وقت آن است که از دید ترکیبی وارد این درس شویم. بدین صورت که در ذهن خود از مبحثی به مبحث دیگر می رویم و با کشف ارتباط میان نکات مختلف کتاب درسی، پل های ذهنی ای برای خود می سازیم تا این گونه کار ذهن ما برای ارتباط مطالب مختلف این درس راحت تر شود.


به توصیه چه کسی به کانون آمدی ؟

در سال ششم از طریق معلم خود(آقای هدایتی) با کانون آشنا شدم


از نظر تو مهم ترین ویژگی آزمون های کانون چه بود؟

مهم ترین ویژگی برای من ایجاد هدف هایی برای برنامه ریزی بود. بدین صورت که آزمون های کانون برای من اهدافی کوتاه مدت ایجاد می کرد. اهدافی که با برنامه ریزی های مداوم دو هفته ای و اجرای آن ها هفته به هفته باعث پیشرفت من می شد و باعث می شد این مسیر سخت چندین ماهه برای من در بازه های بسیار ساده تر دو هفته ای تنظیم شود.

همچنین حس پایبندی که برای اجرای دقیق برنامه دو هفته ای و موفقیت در ازمون در من ایجاد می شد، بسیار راه را برایم هموار تر و لذت بخش تر می کرد.

 

کدام کتاب های کانون را بیشتر استفاده می کردی ؟

 سه سطحی. ابی پیمانه ای و آبی برگزیده

یکی از سری کتاب هایی که بسیار سوالات استاندارد از طیف های مختلف داشت سه سطحی بود. من تقریبا تمام کتاب های سه سطحی کنکور را تهیه کرده بودم و تقریبا همه آن ها را هم به اتمام رساندم. حجم معقول کتاب سه سطحی به همراه کیفیت بالای تست های آن این منبع را بسیار مناسب کرده است و به همه دانش آموزان توصیه می کنم از این کتاب ها استفاده کنند.

همچنین منبع اصلی من در درس زیست و فارسی کتاب آبی برگزیده بود. کیفیت هردو کتاب شایسته تحسین است و ویژگی پیمانه ای بودن تاثیر شایانی بر ارزش این دو کتاب دارد.


تحلیل و رفع اشکال آزمون ها انجام می دادی؟

رفع اشکال را از ساعت ۱۶ روز جمعه  که پاسخ نامه تشریحی روی سایت قرار می گرفت . شروع می کردم.

برای رفع اشکال یک نکته ای بسیار مهم است. این که نباید صرفا با دیدن یک سوال و جواب آن بگوییم «فهمیدم».  فهم درست زمانی اتفاق می افتد که به دنبال مفاهیم موجود در آن تست بگردیم. این کار را می توان با کتاب درسی و کتاب های کمک درسی انجام داد. این قدر جستو جو کنید و تمرین کنید که اطمینان حاصل کنید  که آن تست را بلد هستید..

شاید این روش بسیار طولانی به نظر بیاد. ولی به مرور زمان که تاثیرش را بر کم شدن تعداد غلط ها و نزده های آزمون خود ببینید متوجه خواهید شدکه چقدر از زمان رفع اشکال شما کاسته شده و به میزان ارزش آن نیز افزوده شده است.


کدام قسمت سایت کانون را بیشتر استفاده می کردی؟

از سایت کانون که بسیار استفاده می کردم و اتفاقا هنوز هم گاهی به سایت سر می زنم و مطالب انگیزشی و کامنت های منتخب را می خوانم. اصلا لازم نیست یک کنکوری باشیم تا بخواهیم وارد سایت کانون شویم. این سایت پر از مطالبی است که برای هر طیفی از جامعه می تواند مفید باشد.

از مجله آزمون هم بخش قهرمان پیشرفت و بخش های علمی اش را استفاده می کردم. هم چنین بعد هر باری که به ما مجله می دادند من صفحه اول مجله را جدا می کردم و به دیوار اتاقم می چسباندم.  این صفحه حاوی یک عکس زیبا بود و یک بیتی از شاعر های معروفی مثل سعدی و حافظ. این عکس ها خیلی به من انرژی می دادند.

 

 دفتر برنامه ریزی را استفاده می کردید؟

در واقع من دو دفتر برای برنامه ریزی داشتم.

یک دفتر درس هایی که می خواندم را می نوشتم و یک دفتر که به نوعی در آن برنامه ریزی می کردم. دفتر برنامه ریزی را برای نوشتن ساعات مطالعه و مقایسه آن استفاده می کردم. با این شیوه مشخص می شد که تا چه حد در خواندنم استمرار و پیوستگی دارم و همچنین پیشرفت ساعات مطالعه من در طول هفته ها نیز معلوم بود.

 

فکر می کردی چنین رتبه ای کسب کنی؟

در دوران جمع بندی متوجه شدم که می توانم چنین رتبه  ای را کسب کنم .

  

توصیه ای برای دوستان کنکوری و دانش آموزان دارید؟

مهم ترین توصیه این هست که با خودتان صادق باشید. با بهانه آوردن، پافشاری بر روی اعمال اشتباه، و حتی تقلب کردن هیچ چیزی حل نمی شود.

باید بدانیم از زندگی چی می خواهیم. باید بدانیم که برای چیزی که دنبالش هستیم باید زحمت بکشیم. با گول زدن خودمان هیچ چیزی حل نمی شود. برای موفقیت باید زحمت کشید و همیشه هم زحمت کشیدن سختی های فراوان دارد.

نابرده رنج  گنج میسر نمی شود.

مصاحبه کننده: محمدحسین مصباحی


قهرمان پیشرفت، محمدحسین حسین پورچوبی، از رتبه ی 4638 تا رتبه ی 988

قهرمان پیشرفت، مهدی ثابتی، از رتبه ی 4239 تا رتبه ی 1680

Menu