گفت و گوی فائزه طایفه با قهرمان پیشرفت مهسا کلانتری

به دلیل ساعت مطالعه بالا، با دو درس اختصاصی روزم را اغاز می‌کردم و سپس یک درس عمومی می‌خوآندم. بعداز تایم ناهار و استراحت ظهر، سومین درس اختصاصی را می‌خوآندم...

گفت و گوی فائزه طایفه با قهرمان پیشرفت مهسا کلانتری

مهسا کلانتری در یک نگاه

محل سکونت : شهر قیدار  ٫استان زنجان 

نام مدرسه : صدار 

رتبه سال اول ( ۹۸)  : ۶۱۰۰ 

رتبه سال دوم (99) : ۳۴۰۰

رتبه سال سوم( ۱۴۰۰ ) : ۹۳۶

سالهای حضور در کآنون : 5سال ، دهم  تا  دوازدهم و دوسال پشت کنکور 

رشته قبولی : پزشکی زنجان 

شغل و تحصیلات مادر : فوق لیسانس  مددکار اجتماعی 

شغل و تحصیلات پدر :  لیسانس و دبیر ادبیات

 

 چند سال در آزمون های کانون شرکت می کردید؟ از نظر شما شرکت در آزمون ها چه تاثیری در روند قبولیتان داشته؟

از سال دهم وارد کانون شدم و ۵ سال در آزمون های کانون  شرکت می کردم ولی حقیقتا آزمون ها را به صورت پیوسته شرکت نکردم و مسلما نتیجه آن چیزی که می خواستم نمی شد. ولی سال اخر نهایت استفاده از آزمون ها رو کردم و به صورت کاملا جدی با بودجه بندی آزمون ها هماهنگ شدم  و درنهایت پزشکی زنجان قبول شدم.


 از وضعیت درسیتان در سال دهم بگویید.

 از سال دهم وارد کآنون شدم  ولی سال دهم وضعیت درسی خوبی نداشتم ، چون  روش مطالعه صحیح  دروس را  بلد نبودم و حتی نمی دانستم چطور باید تست بزنم. و در آزمون ها نتیجه دلخواهی کسب نمی کردم. همین موضوع  باعث شد صورت مسئله را پاک کنم و از آزمون ها  دوری کنم  و دیگر آزمون هارو جدی نگرفتم .

در سال یازدهم  تصمیم گرفتم از مشاور استفاده کنم، با وجود اینک ساعت مطاعاتیم افزایش یافته بود ولی بازهم  به نتیجه ی دلخواهم  نرسیدم و چون هم چنان آزمون هارو مرتب شرکت نمی کردم و از آزمون های جمع بندی دور شدم و درنهایت، نتیجه ی کنکورهم  قابل قبول نبود.

بزرگترین اشتباهم فرار از آزمون ها و ترس از تست وتمرکز روی تراز و نتیجه بود.


روند مطالعاتی شما در سال دوم چگونه بود؟

سال دوم شرایط کمی بهتر شده بود ولی متاسفانه خیلی دیرتر شروع به درس خواندن کردم. تقریبا از بهمن ماه شروع کردم ولی ساعت مطالعاتیم پایین بود و روزانه حداکثر ۳ساعت درس می خواندم اما در کمال تعجب نتیجه ی بهتری نسبت به سال قبل بدست اوردم و این پیشرفت را مدیون آزمون های پیوسته، مطالعه منطبق با بودجه بندی بودی که با وجود ساعت مطالعه پایین  پیشرفت داشتم. سال های اول  ترس از آزمون ها  مانع شرکت در آزمون های  پیش رو می شد. ترس از این که رتبه و تراز خوبی نیاورم باعث می شد از آزمون ها فرار کنم  و دلسرد شوم. و در نتیجه دیگر آزمون ها رو شرکت نکنم. ولی به تک تک داوطلبآن پیشنهاد می کنم حتی اگر کامل به سرفصل و بودجه بندی نرسیدند، نترسید. حتما آزمون ها را شرکت کنید تا به مرور  بتوانید با این حس فرار مقابله کنید.


دلیل اصلی پشت کنکور ماندنتان چه بود ؟ 

 هدف اصلی من پزشکی بود و با رتبه ی سال اول  شانس قبولی در این رشته را نداشتم. بنابراین تصمیم گرفتم باوجود همه ی سختی ها و مشکلاتی که برایم بوجود اومده بود یک بار دیگر شانسم را امتحان کنم. سال اول از بهمن ماه شروع کردم ولی به خاطر این که هنوز با واقعیت پشت کنکوری بودن  کنار نیامده بودم و شرایط پشت کنکور ماندن برایم خیلی سخت بود، نتوانستم شرایط را بپذیرم و متاسفانه خوب درس نخواندم و ساعت مطالعاتیم حداکثر ۳ یا ۴ ساعت بود. ولی خوشبختانه به دلیل  تعویق زمان کنکور و شرایط کرونا در ماه های اخر تاحدودی توانستم  مطالب را برسانم ولی ده روز قبل کنکور، پدر بزرگم فوت کردند و از نظر روحی اصلا امادگی کنکور را نداشتم  و کاملا خودم رو باختم .

 

چطورتوانستید با دوباره پشت کنکورماندن کنار بیایید؟ میانگین چند ساعت درس می خواندید؟

قطعا من باید حقم را از این مسیر می گرفتم  و تسلیم شدن برایم بی معنی بود. بنابراین یک بار دیگر تصمیم گرفتم برای هدفم بجنگم.در سال اخر داشتن حامی در رسیدن به موفقیتم خیلی خیلی تاثیر گذار بود و خوشبختانه این بار خیلی جدی تر شروع کردم و بهانه هایم کمرنگ تر شده بود و برای رسیدن به موفقیت و ارزو هام جنگیدم .از ۲۹ اذر شروع به جدی درس خواندن کردم و به طور میانگین روزآنه ده ساعت مطالعه داشتم.

 

بزرگترین درسی که از سال های قبل گرفتید چه بود؟ 

مهم ترین اختلاف سال اخر با بقیه سال ها، اگاه شدن از روش­های صحیح مطالعه و شرکت مستمر در آزمون ها بود. چون مطالعه تنها کافی نیست؛ درست خواندن و درست تست زدن بسیار بااهمیت تر است. هم چنین ذهنیت درست نسبت به شرایط  آزمون و باور این موضوع که هدف از آزمون دادن فقط و فقط و فقط کشف نقاط  ضعف و فهمیدن اشتباهاتم در روند درس خواندن و اصلاح و تقویت آن سرفصل ها برای کنکوراست، مهم ترین تجربه از سال های قبل بود. به همین علت با نادیده گرفتن  ترازو رتبه و تمرکز بر یادگیری بهتر جلو رفتم  و فقط جنبه اموزشی  آزمون ها برایم مهم بود. بنابراین آزمون ها را دقیق تر شرکت کردم. به خصوص آزمون های جمع بندی و علی الخصوص آزمون جمع بندی سوم که کاملا شبیه به کنکور بود. دراین آزمون سطح سوالات درس ریاضی بالا بود و سخت بودن سطح سوالات من را برای کنکور اماده تر کرده بود. و همین ذهنیت کمک فراوانی به مدیریت و کنترل استرس سرجلسه کنکور کرد و با دیدن سوالات ریاضی کنکور عملکردی کاملا متفاوت با دیگر داوطلبان داشتم و برخلاف بقیه، خودم را نباختم و اعتماد به نفسم را حفظ کردم.

 

با مهم ترین درس رشته تجربی چه کردید؟ 

 دردرس زیست از پایه کمی مشکل داشتم و در سال دوم هم  درصد مطلوبی کسب نکرده بودم. بنابراین از این درس خیلی می ترسیدم، اما با بررسی و تحلیل آزمون های ازمایشی و سوالات سال های اخیر و هم­چنین بررسی تک تک گزینه های تست های اموزشی و پاسخنامه خوانی، شاهد پیشرفت چشمگیری در این درس بودم و درصدم از  ۲۵ به ۵۵  رسید.

  

روش مطالعه شما در کنکور چگونه بود؟ ایا از خود کتاب درسی هم استفاده می کردید؟

برخلاف  تصور بعضی از  داوطلبان، کتاب درسی مهم ترین و بهترین منبع مطالعاتی  است .

من در ابتدا از کتاب درسی و درکنارش برای تفهیم بهتر مطالب از درس نامه استفاده می کردم  و سپس سراغ تست های اموزشی  ودر نهایت تست زمان دار می­رفتم . سال های اول توجهی به تستهای زمان دار نمی کردم و زدن تست های زمان دار را کاملا بیهوده  و وقت­گیر می دانستم و فکر می کردم تست اموزشی مرا به تسلط کامل می رساند ولی این طرز فکر  بزرگترین اشتباهم بود. ولی در سال اخر، به مرور با زدن تست های زمان دار دروس عمومی شروع کردم و مطالب را تثبیت کردم

 گفت و گوی فائزه طایفه با قهرمان پیشرفت مهسا کلانتری

برنامه ریزی شما طی روز چگونه بود؟

به دلیل ساعت مطالعه بالا، با دو درس اختصاصی روزم را اغاز می کردم و سپس یک درس عمومی می خواندم. بعداز تایم ناهار و استراحت ظهر، سومین درس اختصاصی را می خواندم و درنهایت درس عمومی دوم و مرور مطالب همان روز.

 

روند کنکور درسه سال اخیر را چگونه ارزیابی می­ کنید؟

ازنظر من در کنکور سال ۹۸ شاید با یادگیری نسبی مطالب داوطلبان می­تونستند درصد نسبی و معقولی  کسب کنند. ولی برای  کنکور سال ۹۹ داوطلبان باید مطالب را مفهومی تر وعمقی تر یاد می­ گرفتند تا می توانستند همآن درصد را کسب کنند. 

پس این روند و تغییرات سبک کنکور، تاحدودی  حفظ کردن فرمول ­ها و تکنیک ها را کمرنگ کرد و رقابت را سخت تر.

 

اگر  نتیجه آزمون ها با میزان تلاشتان مغایرت داشت چه می کردید؟

اصولا سوالات سخت و تیپ جدید سوالات در آزمون ­ها بهترین محرک من برای قوی تر شدن بود. دیدن تیپ سوالات جدید و متفاوت از فصل­ های خوانده شده و تکمیل کردن یادداشت هایم کمک فراوانی به کنکورم کرد واین مطالب و نکات در دوران جمع بندی بهترین و کامل ترین منبع من بود من به چشم امتحان به آزمون ها نگاه نمی کردم و هدفم تکمیل اطلاعاتم  از آن سرفصل ها بود.


چگونه دروس را مرور می­ کردید ؟ 

قبل از شروع برنامه درسی هرروز، نیم ساعت دروس دیروز را مرور می کردم و این روش کمک فراوانی به من کرد. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه قبل از آزمون را بامرور و بازیابی مطالب قبلی و زدن آزمون جامع سپری می کردم.

به طور کلی چندین روش مرور در برنامه هایم داشتم:

1- مرور تمام نکات و مطالب مهم هر روز درانتهای همان شب

2- مرور اجمالی مطالب روز قبل، قبل از شروع برنامه هرروز

3- مرور کل مطالب در پایان هفته اول

4- مرور  و بازیابی مطالب دوهفته روز قبل آزمون


انتظار این رتبه را داشتید؟ 

بله کاملا، مطمئن بودم رتبه ام سه رقمی می­ شود و هر شب قبل از خواب، رتبه ی ۸۰۰ را با خود تکرار می کردم و برای دروس هدف­ گذاری می کردم.

 باتوجه به آزمون های جامع اخر کاملا منتظر این رتبه بودم و با افکار مثبت، انگیزه ام را برای مطالعه ی مستمر حفظ می کردم به طوری که حتی توانستم بر چالشی ترین موضوع کنکور(پر خوابی سال کنکور داوطلبین) غلبه کنم و فقط برای رسیدن به هدفم بجنگم و بهانه های خود را ب صفر برسانم.


عامل اصلی موفقیت شما چیست؟

به جرات می­ توانم بگویم :شرکت در آزمون ها و پیشروی با بودجه بندی و داشتن یک پلن و نقشه راه مشخص و استمرار مطالعه و حفظ ساعت مطالعه پایه (حداقل ۸ساعت در روز) مهم ترین عامل موفقیت من است.

و برخلاف سال­ های قبل، مطالعه سینوسی را ترک کرده بودم و در بدترین شرایط هم ۸ ساعت را حفظ می کردم. و به تدریج و با دیدن پیشرفت درصدهایم در آزمون ها، انگیزه ام برای شرکت در آزمون ها بیشتر می­شد وهمین عامل محرکی برای ادامه مسیر بود.

 

ترازهایتان درآزمون های کانون چگونه بود؟

در ابتدا  ترازهایم حدودا ۵۰۰۰ بود. درسال های بعدی ترازم بین ۶۱۰۰ تا ۶۴۰۰ نوسان داشت و به 6800 هم رسیده بود ولی چون برای کنکور تلاش می کردم تمام تمرکزم بر یادگیری مطالب جدید در آزمون ها بود و تحلیل سوالات غلط و نزده بسیار برایم مهم تر بود تا مقایسه ی ترازم با دیگران .

 

در ماه اخر چگونه مطالب راجمع بندی کردید؟

حقیقتا ایام نزدیک به کنکور را با مرور نکته ها و خلاصه برداری های مطالب مهم کتاب درسی سپری کردم و چون در طی سال مطالب و نکته های مهم و تست خیز را در کتاب درسی یادداشت کرده بودم، با مرورهمان نکات تمام مطالب را بازیابی می کردم و تنها با داشتن یک کتاب تمام مطالب را مرور می کردم. اما متاسفآنه یک اشتباه داشتم.: من در دوران جمع بندی سراغ فیلم رفتم و بزرگترین ضربه و اشتباهم بود. چون تایم زیادی از من گرفت و من بیشتر نیاز به مرور و تست جامع و زمان­ دار داشتم تا اموزش دوباره. اگر صرفا خودم مرور می کردم و تست می ­زدم خیلی نتیجه متفاوت ترمی­ شد. تحلیل سوالات آزمون ها در طی سال و نوشتن تیپ جدید سوالات به صورت مجزا و مرور تیپ های جدید و نشان دار از دیگر عواملی بود که در دوران جمع بندی کمک فراوانی به من کرد .  

 

تمرکزتان ببشتر روی دروس عمومی بود یا اختصاصی ؟ چرا؟

صرفا اهمیت دادن به دروس اختصاصی و نادیده گرفتن دروس عمومی از دیگر اشتباهات سال های قبلم بود. 

دور شدن از این باورغلط و اهمیت دادن به دروس عمومی باعث رشد درصدهای دروس عمومی در سال ۱۴۰۰ شد و بخش اعظم  پیشرفت رتبه ام را مدیون دروس عمومی هستم. پس این باور غلط و بی توجهی به دروس عمومی را کنار گذاشتم و نتیجه اش رادیدم. داشتن روتین ثابت دروس عمومی و موضوعی خواندن بعضی دروس عمومی از دیگرعوامل موثر در پیشرفت درصدهایم بود.

 

تفریحتان در سال کنکور چه بود؟ 

روزهای جمعه را به تفریح و استراحت اختصاص داده بودم و در سایر روزها حداقل ۱۰ ساعت مطالعه مفید داشتم . بیشتر سعی می کردم در روزهای  جمعه  کسری خوابم را جبران کنم وما بقیه روز رابه تفریح می­ گذراندم.

دانش آموزان باید توجه کنند بسته به پایه درسی و زمانشان یک روز کامل یا نصف روز را استراحت کنند تا انرژی لازم برای شروع هفته جدید را کسب کنند.

  

مهم ترین حسن آزمون های کانون از نظر شما چیست؟

1- جامعه اماری بالا 

2- تنوع سطح سوالات 

3- نزدیک بودن سطح سوالات به کنکوراصلی 

4- مرورهای پیوسته 

5- داشتن  آزمون های اضافه (هدیه )که برای مدیریت و کنترل زمان بسیار اهمیت دارد

 

به سوالات درس زمین شناسی پاسخ  دادید؟

بله. درطی سال از تایم های مرده برنامه ی خود، برای خواندن دروس مهم زمین شناسی استفاده می کردم و این درس بعد از دیدن سوالات سخت ریاضی در کنکور امسال، باعث آرامش خاطرم شد. به طوری که بعداز دیدن سوالات سخت ریاضی خودم را نباختم و سراغ درس زمین شناسی رفتم و بعداز جواب دادن چند سوال و بالا رفتن اعتماد بنفسم، مجدد سراغ سوالات ریاضی رفتم  و این بار با ارامش بیشتری به سوالات پاسخ دادم.

 

مهم ترین انگیزه شما برای ادامه مسیر چه بود؟  

1- باور به قبولی و بالا بردن اعتماد به نفسم و رویا پردازی در تایم های استراحت 

2-  سحرخیزی (برخلاف سال های قبل) و شروع به موقع برنامه ها و مرور منظم مهم ترین انگیزه ام برای ادامه مسیر بود

3- از کتاب درسی غافل نشوید و به صورت دقیق مطالعه کنید.

4- به هیچ درسی بی توجهی نکنید و به بهانه ی بالا بودن درصد سایر دروس خود را قانع نکنید و هیج درسی را حذف نکنید.

5- حتما تست های نشان دار (ریاضی ، فیزیک ، مسائل شیمی) را حداقل دوبار بزنید  سریع سراغ منبع دوم نروید، بعد از تسلط   کاامل روی منبع اول، می توانید سراغ منبع دوم با سطح بالاتری بروید.

 6-  تایم خواب و بیداری را تنظیم کنید و سحرخیز باشید تا در کنکور مشکلی نداشته باشید

7- آزمون ها را در تایم استاندارد کنکور و بصورت زمان دار ، شرکت کنید.

8-  از نظر من مهم‌ترین خصوصیاتی که یک فرد موفق باید داشته باشه در چهار کلمه خلاصه می شود: انگیزه، فروتنی، تلاش سخت و مستمر و انضباط شخصی 


و سخن اخر  

مهم نیست که گذشته چگونه گذشته، شما می ­توانید دوباره از نو شروع کنید؛ به شرطی که جا نزنید...

مصاحبه کننده: فایزه طایفه


قهرمان پیشرفت، مهیارصفرزاده، از رتبه ی 10632 تا رتبه ی 869

قهرمان پیشرفت، آرش دهنو خلجی، از رتبه ی 7572 تا رتبه ی 89

Menu