گفت و گوی احمد بیکی با قهرمان پیشرفت آرش دهنو

در سال اول عمیق درس نمی‌خواندم و سریع خسته می‌شدم و درس را رها می­کردم و زمان زیادی را هدر می­دادم این خودش انگیزه دوباره بازگشتن به درس را در من از بین می­ برد...

گفت و گوی احمد بیکی با قهرمان پیشرفت آرش دهنو

آرش دهنوخلجی در یک نگاه

سال های حضور در کانون: یازدهم و دوازدهم و یک سال پشت کنکور

رتبه کنکور سال99:  7572  منطقه 2 

رتبه کنکور سال 1400:  89  منطقه 2 

رشته قبولی: پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

میانگین تراز سال 99: 6400

میانگین تراز سال1400: 6600

شهر : نیشابور

درصد ها در کنکور 99 

ادبیات  54 عربی  74.7 دینی  62.7 زبان 72  ریاضی  36.7  فیزیک  47.2  شیمی  45.7  زیست 49.6

درصد ها در کنکور 1400 

ادبیات 29.4 عربی 94.7 دینی 74.7  زبان 90.7  ریاضی 17.4  فیزیک  56.7  شیمی  74.3  زیست 92

 

 فکر می کنی چه عواملی باعث شد در سال اول موفق نشوی؟

1- مدیریت نادرست هیجانات سر جلسه کنکور

2- وسواس بیش از حدی که من در موضوعات مختلف بروز می دادم که در هنگام مطالعه زمان زیادی از من می گرفت و همچنین در سر جلسه کنکور نیز بر تمرکز من تاثیر بدی گذاشته بود.

3- در سال اول عمیق درس نمی خواندم و سریع خسته می شدم و درس را رها می­ کردم و زمان زیادی را هدر می­ دادم این خودش انگیزه دوباره بازگشتن به درس را در من از بین می­ برد.

 

چه چیزی باعث شد مجدد شروع به خواندن کنی؟ از چه زمانی شروع مجدد به مطالعه کردی؟

چون  انتظار رتبه بهتری از خودم داشتم بعد از آزمون سال 99 با درصد هایی که بلافاصله بعد از کنکور حساب کردم و تخمین رتبه هایی که انجام دادم فکر می­ کردم چیزی بین 800 تا 1000 بشوم. رتبه 7600 خیلی شوکه کننده بود. در درصد های دو درس زیست و ادبیات اشتباه کرده بودم و تعداد غلط ها خیلی بیشتر از تصور من بود. اما با این وجود انتخاب رشته را انجام دادم و فقط سه رشته پزشکی، دارو و دندان شهر های مختلف را انتخاب کردم اما امیدی به قبولی نداشتم.

با توجه به این که کنکور 99 به خاطر کرونا دیرتر از همیشه برگزار شد و نتایج اوایل مهر ماه امد من از حدود 5  آبان ماه درس خواندن را با روزی 5-6 ساعت شروع کردم و در عرض یک هفته به 11 ساعت رساندم و از آزمون 14 اذر آزمون دادن در کانون را دوباره شروع کردم.  


چالش هایی که در سال دوم با آن ها روبه رو بودی چه چیزی هایی بودند؟

در سال دوم با چالش زیادی روبه رو شدم. یکی از انها دوری از خانواده بود که به علت شرایط کاری پیش امده برای خانواده من مجبور بودم تنهایی زندگی کنم و شرایط متفاوتی برای من بود. اما توانستم شرایط را مدیریت کنم که و به سکوت و آرامشی که پیش امده بود به چشم یک فرصت نگاه کنم و بهتر از قبل درس بخوانم.

 

چگونه با کانون آشنا شدی؟ از چه منابع کانونی استفاده کردی؟ از مجله و سایت کانون استفاده می کردی؟

آزمون های کانون را به علت جامعه آماری بالا و جو رقابتی که در کانون حس می شد و به جو کنکور شبیه بود، انتخاب کردم. در سال دوم در درس زیست از کتاب­های ابی استفاده کردم. در مجله و سایت هم گفت گوها و مصاحبه هایی که با دانش­آموزان می شد، خصوصا قهرمانان پیشرفت را می خواندم.

  

نقش پدر و مادر را چگونه در این ایام توصیف می کنی؟

در سال دوم کنکور پدر و مادرم  با توجه به مشغله های کاری و زمان کمی که داشتند  نمی­ توانستند همواره پیگیر درس های من باشند. اما من خودم آن ها  را در جریان درس هایم می­ گذاشتم و از راهنمایی های آن ها استفاده می ­کردم و پیشرفت هایم در آزمون ها را تشویق می کردند.

 گفت و گوی احمد بیکی با قهرمان پیشرفت آرش دهنو

چالش هایی که سر جلسه کنکور 1400 با آن ها روبه رو بودی چه چیزهایی بودند؟

با توجه به کنکورهایی که زودتر برگزار شده بود پیش بینی دشواری زیاد در سوالات درس ریاضی را داشتم و با این آمادگی سرجلسه حاضر شدم . صبح کنکور کمی زود تر از هر روز بیدار شدم. وسایلم را  شب قبل آماده کرده بودم . استرس زیادی نداشتم و  با توجه به شبیه سازی هایی که خودم در خانه انجام می­ دادم خودم را برای کنکور اماده می­ دیدم. در حوزه صندلی من مشکلی داشت که به مسول جلسه گفتم و صندلی را  برایم عوض کردند .

 در درس ریاضی از نیمه سوالات شروع به پاسخگویی کردم و در 30 دقیقه تنها توانستم یک سوال را  جواب بدهم!  اما بعد از درس فیزیک برگشتم و چند سوال دیگر هم ازنیمه اول ریاضی پاسخ دادم. در درس های ادبیات و شیمی بی دقتی زیادی داشتم و از تلاشی که برای آن درس­ ها کرده بودم نتیجه کم تری گرفتم به طوری که در درس شیمی 5 سوال را فقط برای بی دقتی اشتباه زدم.

 

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می دادی روش تو برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

  بعد از آزمون تا امدن نتایج کمی استراحت می­ کردم و تحلیل را بعد امدن نتایج شروع می­ کردم . یکی از اشتباهات من در سال قبل همین عدم تحلیل درست آزمون بود که من توجه زیادی  به علت هایی که باعث می شد در آزمون ضعیف عمل کنم، نداشتم. اما در سال دوم توجه زیادی به آزمون دادن و تحلیل آن داشتم و در دو دفتر مجزا مواردی که باعث می شد من در آزمون عملکردی خوبی نداشته باشم را در دو گروه "قبل از آزمون"  که شامل روش درس خواندن، تستی یا تشریحی کار کردن و ... می شد و "حین  آزمون " که شامل استراتژی آزمون، مدیریت استرس و ناامید نشدن و... می شد را می نوشتم و سعی می­ کردم که "موارد قبل از آزمون"را در طول دو هفته ای که تا آزمون بعدی بود، اصلاح کنم و موارد "حین آزمون "هم باعث یادگرفتن مهارت آزمون دادن در من می شد.


از روش های مدیریت زمان در سر جلسه استفاده می­ کردی؟

در آزمون های سه روز یک بار که در اواخر دو روز یک بار هم شد، روش های مدیریت زمان را که در طول سال هم روی آن ها کار کرده بودم، این بار در قالب و شکل خود کنکور در آزمون های جامع اجرا می ­کردم و بسیار پیش امد که من این روشم رو تغییر می دادم و اما در ماه آخر روشم را تثبیت کردم و همان روش را سر جلسه اجرا کردم.

 

برای نیم سال اول با چه روشی جمع بندی کردی؟

در نیم سال اول برای جمع بندی به روش تستی تکیه کرده بودم. آزمون می زدم و تست هایی که علامت دار کرده بودم و تست های غلط و نزده نیم سال اول را نیز دوباره حل کردم. هم چنین از خلاصه  هایی که برای درس های مختلف نوشته بودم نیز استفاده کردم.

در سال دوم چه تغییری در روند مطالعه ایجاد کردی که باعث شد پیشرفت زیادی نسبت به سال گذشته کنی؟

مورد اول این بود که درسال دوم بیشتر به اهمیت آزمون پی بردم. در سال اول بعد از غیر حضوری شدن آزمون ها به علت کرونا، دیگر آزمون ها را با  جدیت شرکت نمی کردم.  اما درسال دوم تمام آزمون ها را حتی آزمون های هدیه را نیز شرکت می کردم و توجه و اهتمام زیادی استراتژی آزمون و مدیریت زمان و هیجانات داشتم.  

مورد دوم این که روش مطالعه ام را تغییر دادم و روی مفاهیم عمیق تر شدم سعی می­ کردم طوری درس بخوانم که هر سوالی که با آن رو به رو  شدم با هر سطح دشواری را ، بتوانم پاسخ دهم. 

هم­چنین در سال دوم با محمد علی کلی. قهرمان سابق بوکس اشنا شدم و از شخصیت و خصوصیاتی که داشت الهام  گرفتم  و بسیار از او تاثیر پذیرفتم و آن را به عنوان الگوی خودم قرار دادم . به تمام سخنرانی هایی که کرده بود، بار ها و بارها گوش دادم . هم­چنین مطالب مختلفی  راجب او خواندم و هنوزم در زندگی او را اسطوره خود می­دانم.

  

و سخن آخر

 به دانش آموزان توصیه می­ کنم که هر بار که در مقابل سختی ها قرار گرفتند به یاد بیاورند که با گذشت زمان تنها چیزی که باقی می­ ماند نتایج هستند و سختی ها تماما خواهند گذشت و با تلاش، تمرکز، تعادل و تسلیم نشدن می­ شود به هرچیز رسید.

 مصاحبه کننده: احمد بیکی


قهرمان پیشرفت، رضا ابراهیمی، از رتبه ی 20413 تا رتبه ی 1619

قهرمان پیشرفت، رسول وجدانی شجاع، از رتبه ی 4566 تا رتبه ی 294

قهرمان پیشرفت، فرزانه زینالی، از رتبه ی 12000 تا رتبه ی 1130

Menu