گفت و گوی محدثه غلامی با قهرمان پیشرفت رسول وجدانی

بخش قهرمان پیشرفت و مصاحبه با رتبه‌های برتر برایم جذاب بود.صفحه‌های اول مجله آزمون هم برایم کاربردی و جذاب بود چون نکاتی را در مورد نحوه خواندن و نحوه عملکرد در آزمون‌های بعدی بدست می‌آوردم...

گفت و گوی محدثه غلامی با قهرمان پیشرفت رسول وجدانی

رسول وجدانی شجاع در یک نگاه

نام شهر: بهار (استان همدان)

نام مدرسه: امام موسی کاظم

رتبه‌ی سال اول: 4566 منطقه ی 3

رتبه‌ی سال آخر: 294 منطقه ی 3

سال‌های حضور در کانون: 3 سال، 91 آزمون

رشته‌قبولی: دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان

تحصیلات و شغل پدر: کشاورز،دیپلم

تحصیلات و شغل مادر: خانه دار،سیکل

  

چرا سال اول انتخاب رشته نکردید؟

رسیدن به هدفم برایم مهم بود. در واقع این ظرفیت را در خودم می دیدم که به هدفم برسم ولی بخاطر این که سال اول که کنکور می دادم آن اواخر نخواندم رتبه مورد نظر را کسب نکردم. همه هم تعجب می کردند که من چرا با این وضعیت خوب قبول نشده ام. در واقع می دانستم که اگر یک سال دیگر تلاش نکنم سالیان سال احساس پشیمانی خواهم داشت.


نظر خانواده برای اینکه دوباره کنکور بدهید چه بود؟ 

نظر خانواده مثبت بود.خانوادم من را در انتخاب هایم آزاد می گذارند و چیزی را به من تحمیل نمی کنند و در کنار آن من را همیشه راهنمایی می کنند. از همه لحاظ چه روحی،ر وانی و چه مالی... همیشه در کنار من بوده اند. شایسته می دانم در این قسمت از پدر و مادرم به خصوص خواهر عزیزم که همه جانبه من رو حمایت کردند تشکر کنم.

 

فکر می‌کنید چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدید؟

سال اول در سه و نیم ماه آخر اصلا مطالعه نداشتم. حتی یک آزمون سه روز یک بار هم نزدم .فقط یک هفته به کنکور مانده بود و 40 سوال لگاریتم حل کردم و چند صفحه تست فیزیک از فصل اول دوازدهم زدم. نخواندم چون نا امید شدم و گفتم امسال دیگر قبول نمی شوم و به خاطر همین سه و نیم ماه آخر را نخواندم.


امسال با چه چالش‌هایی رو به‌ رو بودید؟

نیم سال اول فکر می کردم میانگین 8 ساعت مطالعه دارم ولی دی ماه دفتر برنامه ریزی را پر کردم و دیدم که من برنامه ام طوری است که میانگین 8 ساعت باید بخوانم ولی دیدم با اتلاف وقتی که دارم میانگین شش و نیم ساعت مطالعه دارم. ولی نیم سال دوم باپرکردن دفتر برنامه ریزی به میانگین مطالعه هشت و نیم ساعت رسیدم.

مجازی بودن آزمون ها باعث می شد که برخی اوقات تراز و رتبه هایی که بدست می آوریم واقعی نباشد و با درصد های بالا رتبه و تراز بدی بدست آوریم. مجازی بودن همه چیز و شرایط کرونایی باعث می شد که تفریحات کافی نداشته باشیم و این مورد هم کمی شرایط را سخت کرده بود.

 

کدام درس عمومی و اختصاصی نقطه قوت تو بود؟

سال آخر در درس زیست شناسی خیلی قوی بودم. به طوری که از وقتی که روش خواندنم درست شد در هفت الی ده آزمون آخر درصدم از 70 پایین تر نمی آمد.

در درس های عمومی نیز در درس عربی قوی بودم که در کنکور هم 91 زدم ولی از نظر خودم اگر در کنکور بیشتر دقت می کردم می توانستم حتی بالاتر هم بزنم.


  اگر در درسی نحوه مطالعه را تغییر داده اید بگویید که این تغییر به چه صورت بوده است؟

بله در زیست شناسی. روش درست این است که بار اول روزنامه وار می خواندم و بعد بصورت عمیق می خواندم و بعد از آن درس نامه کتاب تستم را می خواندم و هر نکته ای بود هم داخل کتاب درسیم یادداشت می کردم . بار دیگر کتاب را می خواندم و بعد تست می زدم و هر نکته ای هم در تست ها بود می نوشتم. بعد از آن هم هرچقدر که می خواستم تسلطم بیشتر شود می خواندم و تست های بیشتری می زدم.ت ا اینجا را همه رتبه برتر ها توصیه می کنند. ولی من بعد از اینکه کتاب تست اولم را تمام می کردم سراغ کتاب آبی جامع زیست شناسی می رفتم و تست حل می کردم. این کتاب ویزگی مکمل بودن را دارد و نکته های خیلی زیادی دارد. وقتی این کتاب را کار کردم نکته هایی که داخل کتاب درسیم نوشته بودم سه برابر شد و درصدم در زیست شناسی به ثبات رسید و دیگر سینوسی نبود و همیشه بالای 70-80 می زدم.

 گفت و گوی محدثه غلامی با قهرمان پیشرفت رسول وجدانی

چطور با کانون آشنا شدید؟ 

وقتی سال دهم تمام شد از تابستان همان سال (یازدهم)  به کانون آمدم. کانون به خوبی شناخته شده است و پیشنهاد بسیاری از افراد است. جامعه آماری و سوالات و برنامه راهبردی خوبی دارد. به دانش آموزانی که مشاوره داده ام کانون را پیشنهاد کرده ام.

 

چگونه برنامه ریزی می کردی؟

سعی می کردم تا دوشنبه هفته دوم همه مطالب را بخوانم و بعد از آن مرور کنم. البته این ممکن بود در هر آزمون متفاوت باشد و شاید در یک آزمون تا پنج شنبه هفته اول مطالب را می خواندم و الباقی را مرور می کردم. این دیگر به فراشناخت شما بر می گردد که با توجه به شرایط خود چه برنامه ای را در نظر بگیرید.

 

تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می‌کردید؟

در همان روز آزمون سعی می کردم تحلیل آزمون را انجام دهم تا برای دو هفته بعد برنامه ریزی مناسبی را انجام دهم. پیشنهاد می کنم تمام پاسخ نامه رو مطالعه کنید چون نکاتی که بلد هستید مرور می شود و نکات جدیدی را هم یاد می گیرید. سوالات غلط و نکته دار و نزده را مورد توجه قرار بدهید تا آن ها را هم یاد بگیرید.

 

از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟ چه ویژگی‌هایی داشتند؟

از کتاب های سه سطحی استفاده کردم.کتاب های خوبی هستند و تست های طبقه بندی شده در سه سطح دارند و چون آمار آن سوال را هم نوشته می توانیم بدانیم که بطور کلی کدام نوع از سوالات چالشی هستند و برای تقویت آن نوع از سوالات اقدام کنیم.

از آبی جامع زیست شناسی هم استفاده کردم که در سوالات قبلی ذکر شد.

 

از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟

بخش قهرمان پیشرفت و مصاحبه با رتبه های برتر برایم جذاب بود.صفحه های اول مجله آزمون هم برایم کاربردی و جذاب بود چون نکاتی را در مورد نحوه خواندن و نحوه عملکرد در آزمون های بعدی بدست می آوردم.

 

 از روش های مدیریت زمان استفاده می‌کردید؟ دفتر برنامه ریزی داشتید؟

بله از تکنیک های ضرب در و منها و زمان های نقصانی استفاده می کردم و دفتر برنامه ریزی هم داشتم.دفتر برنامه ریزی به من کمک می کرد که دید واضحی از ساعات مطالعه ام داشته باشم.

پیشرفت دیگری که داشتم  بخاطر یادگرفتن روش زمان های نقصانی بود. یادگرفتن این روش نیاز به تمرین دارد.  از وقتی که این روش را یادگرفتم درصد هایم بهتر شد و پیشرفت کردم.

 

فکر می‌کردید چنین رتبه ای بگیرید؟

بله . فکر می کردم چنین رتبه ای بیاورم و حتی بهتر از این ها را در نظر داشتم. ولی به خاطر یک سری اشتباهات ریز و درشت نشد که دو رقمی شوم. من 18 روز از اردیبهشت ماه 1400 را از دست دادم یعنی روزهایی که هر کدامشان معادل 10الی 20 روز از اوایل سال است. دلیل آن هم نا امیدی بود و از این که امسال قبول شوم نا امید شدم. ولی گفتم می خوانم و هرچه شد بشود. شروع دوباره در آن شرایط برایم خیلی سخت بود و دلیل دو رقمی نشدن رتبه ام هم همین بود ولی الان هم از رتبه ام راضیم. به دانش آموزان توصیه می کنم که مهم نیست که چقدر نخوانده اید. شروع کنید به خواندن. الان که این مصاحبه را انجام می دهم آذر ماه است و از الان هم می شود شروع کرد.

روز کنکور صندلی من تحت تابش مستقیم آفتاب بودم ولی تا قبل شروع شدن جلسه مراقب جایم را عوض کرد. وقتی از جلسه کنکور بیرون آمدم از سخت بودن دروس ریاضی و فیزیک نا امید شدم. ولی وقتی به خانه آمدم و نظرات بچه ها در سایت کانون را خواندم فهمیدم که برای همه سخت بوده و من حتی خیلی خوب هم زده ام.


حرف آخر

فراموش نکنید حتی دو روز هم دو روز است، فرصت هارو از دست ندهید.

مصاحبه کننده: محدثه غلامی


قهرمان پیشرفت، فرزانه زینالی، از رتبه ی 12000 تا رتبه ی 1130

Menu