گفت و گوی فاطمه چاوشیان با قهرمان پیشرفت فرزانه زینالی

کم کاری و نداشتن برنامه‌ی درست و غافل شدن از تست زنی کافی برای مباحث و مهم‌تر از همه این که نمی‌دانستم یک دانش اموز بدون استرس با سطح درسی خوب بسیار موفق‌تر از یک دانش اموز پراسترس با سطح درسی نسبتا

گفت و گوی فاطمه چاوشیان با قهرمان پیشرفت فرزانه زینالی

فرزانه زینالی در یک نگاه:

نام شهر: شهرستان خوی

نام مدرسه: دبیرستان  شهدای فرهنگی(نمونه دولتی)

رتبه‌ی سال98: 12000

رتبه ی سال 99: 6800

رتبه‌ی سال 1400: 1130

سال‌های حضور در کانون: 3سال

رشته‌قبولی: پزشکی نیم سال اول علوم پزشکی دانشگاه اردبیل 

تحصیلات و شغل پدر: لیسانس(دبیر)

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس(دبیر)

درصد عمومی ها:ادبیات(52)عربی(63)دینی(83)زبان(44)

درصد اختصاصی: ریاضی(24)زیست(63)فیزیک(42)شیمی(55)

 

 چرا سال دوم انتخاب رشته نکردید و دوباره ماندید؟

هیچ موقع با پیروی از قواعد خاصی ما نمی توانیم راه رفتن را یاد بگیریم. تنها زمانی که خودمان شروع کنیم و بارها و بارها زمین بخوریم می توانیم راه رفتن را یادبگیریم. پس بعضی اتفاقات کوچکی مثل نتیجه ی نامطلوب نمی تواند بهانه ی خوبی برای بازماندن از اهدافمان باشد و تنها راه شاد زیستن، گره زدن زندگیمان به یک هدف می باشد. قطعا دیر یازود به چیزی که باور داریم و در ذهن خود تصور می کنیم خواهیم رسید. باید شهامت تعقیب هدفهایمان را داشته باشیم و به نظرم این ها بهترین دلایل من برای تصمیمم بر پشت ماندن بود.

 

خانواده برای سال سوم ماندن از شما حمایت کردند؟

خانواده همیشه حامی و بزرگترین مشوق من در مسیرم بودند. به هر حال هر پدرومادری در مسیر طی کردن موفقیت بهترین پشتیبان فرزندانشان هستند و مسرت بخش ترین خبر زندگیشان موفقیت عزیزانشان خواهد بود. 

خانواده ی من مخالفت هایی در خصوص پشت ماندن البته به خاطر روحیه ی نابسامان خودم داشتند ولی ترجیح دادند تصمیم نهایی را خودم بگیرم و هم چنین واقعا هم از لحاظ معنوی و هم مادی حامی بزرگی برای من بودند.

و از همین جا به نوبه ی خود از پدرومادر عزیزم به دلیل زحمت های بی دریغشان سپاسگزارم و بدون شک با وجود تلاش ها و زحمات ان ها امروز در این نقطه ایستاده ام و زندگیم را مدیون عشق بی پایانشان هستم 

 

مهم ترین عدم نتیجه گیری در دو سال اول را چه می دانید؟

اولین علت موفق نشدن هر دانش اموزی حتما کم کاری خودش هست.

کم کاری و نداشتن برنامه ی درست و غافل شدن از تست زنی کافی برای مباحث  و مهم تر از همه این که نمی دانستم یک دانش اموز بدون استرس با سطح درسی خوب بسیار موفق تر از یک دانش اموز پراسترس با سطح درسی نسبتا عالی هست و این عوامل من را بشدت از مسیر دور کرد.

 

تفاوت وضعیت شما در سال سوم با دو سال قبل چه بود؟

در سال پشت کنکوری تقریبا الگوریتم روزانه ی بچه ها کاملا یکنواخت و گاهی بسیار خسته کننده است. زیرا از محیط مدرسه و دوستان کاملا دور هستیم و قرار است یک سال بدون اجبار و داشتن تکلیف از سوی کسی به طور مستمر درس بخوانیم این موارد می تواند از لحاظ روحی و یادگیری به فراگیران تاثیر بگذارد. اما باید به خاطر داشته باشیم خودمان این راه را انتخاب کرده ایم پس فقط خودمان مسئول هستیم.

  

روش مطالعه درس ادبیات و شیمی را توضیح می دهید؟

به طور کلی دروس عمومی و به خصوص درس ادبیات نقطه ی قوت من بود در سال 1400 ادبیات طراحی نسبتا دشواری داشت. اما شرایط برای همه یکسان بود در نتیجه نباید استرس زا میشد. من از ابتدا به درس ادبیات و اشعار ادبی علاقه ی زیادی داشتم و یادگیری معانی لغات جدید و املای لغات همیشه برایم جالب بود و در این حیطه گاها حتی مطالعه ی خارج از مبحث هم داشتم و در دوران جمع بندی فارسی را از طریق سوالات زرد عمومی جمع بندی کردم.

در دروس اختصاصی شیمی درس موردعلاقه و نقطه ی قوتم بود. در بخش مغهومی این کتاب خواندن دقیق کتاب و درس نامه ی کتب اموزشی و همچنین حل سوالات چالشی و چندموردی که در کنکورهای اخیر نیز پرطرفدار شده به تقویت پایه ی درسی در این مبحث کمک شایانی داشت.

و در بخش محاسباتی تنها نیاز دانش اموزان حل تست های حلیاتی هست البته به اندازه ای که دیکر تقریباقیافه ی هیچ تستی سر ازمون برایشان نااشنا نباشد.   

 

اصلی ترین تغییر شما در سال سوم چه بود؟

برای هر تغییری تنها یک راه وجود دارد و ان تلاش مستمر برای دلخواه خودمان هست مهم ترین تغییر من در درس شیمی بود که با انتخاب کتاب اموزشی مناسب و تمرین و تکرار مباحث مفهومی و کار کردن تست های چالشی و نکته دار و همچنین حل سوالات ترکیبی و جامع ازمون های سراسری سال های قبل توانستم پیشرفت قابل قبولی در این زمینه کسب کنم.

  

چگونه با کانون آشنا شدید؟

کانون از محبوبیت زیادی در شهرستان ما برخوردار است و معمولا اغلب دانش اموزان در این موسسه ازمون می دهند و من از سال 98 به کانون پیوستم و به مدت سه سال در ازمون های کانون شرکت داشته ام.

سوالات چالشی کانون دقیقا برای دانش اموزان نقاط ضعفشان را قبل از اینکه در جلسه ی اصلی با ان روبرو شوند، اشکار می کرد و به نظر این برترین ویزگی سوالات ازمون بود و هم چنین دانش اموزان باید دقت کنند ازمون دادن به طور مستمر باعث پیشرفت و اشنایی با شرایط ازمون نهایی خواهد شد.

 

چگونه برنامه ریزی می کردید؟

طی دو هفته سعی می کردم برنامه کانون را برای خودم با جزییات بنویسم و معمولا با برنامه ریزی درست به تمام دروس ازمون بعد می رسیدم و حتما در برنامه روز پنجشنبه ی قبل ازمون را برای مرور نکات خاص میگذاشتم تا مطالب یاداوری و در ذهنم تثبیت شوند. 

 

در تحلیل آزمون به چه مواردی دقت می کردی؟

به نظرم بهترین موقع برای تحلیل آزمون همان روز آزمون هست و موکول کردن به روزهای اتی فقط باعث سردرگمی و استرس دانش اموز می شود و همچنین در تحلیل آزمون من سعی می کردم هم سوالاتی که پاسخ درست داده ام و هم سوالاتی که اشتباه اند را بررسی کنم و نکات مهم را یادداشت برداری بکنم. در حالی ک در سال های گذشته بزرگ ترین اشتباه من تحلیل اشتباه آزمون و یا بهتر بگویم تحلیل نکردن آزمون ها بود. به نظرم تحلیل درست آزمون ها خیلی مهم تر از خود آزمون دادن است. 

  

بر اساس چه ویژگی از کتاب های سه سطحی استفاده کردی؟

من از منابع سه سطحی کانون در دوران تحصیلی و همچنین برای کنکور استفاده کردم. از ویزگی های برتر این کتب طبقه بندی سوالات به سه سطح مختلف می باشد که این امکان رو به دانش اموزان می دهد که سطح تحصیلی خودشان را تخمین بزنند و همچنین شناسنامه دار بودن سوالات و امارگیری برای ما، میزان پاسخ دهی سایر دانش آموزان را هم مشخص می کند و حجم کمتر این کتب برای دوران جمع بندی مناسب هست

  

در سایت یا مجله آزمون بیشتر به سراغ چه مواردی می رفتید؟

در سایت کانون و یا مجله های کانونی مطالب مربوط به مصاحبه با نفرات برتر و به خصوص با توجه به شرایط خودم مطالعه ی مطالب مربوط به قهرمانان پیشرفت رو بیشتر انجام می دادم. خواندن این مصاحبه ها مسیر را به طور دقیق برای من آشکار می کرد. از کادر ارجمند کانون صمیمانه به خاطر چنین اطلاعاتی که در اختیار دانش آموزان قرار می دهند متشکرم.

 

در منزل روش های مدیریت زمان را تمرین می کردید؟ دفتر برنامه ریزی داشتید؟

در سال اخر سعی می کردم از این تکنیک در خانه و سرآزمون ها بهره ببرم و طبق زمانها ی نقصانی پاسخ می دادم و وقت اضافی را معمولا به دروس ادبیات و زیست شناسی می دادم و هم چنین داشتن دفتر برنامه ریزی و ثبت تعداد تست و ساعات مطالعه ی روزانه سبب شناخت بهتر خود و به نوعی رقابت با خود دیروز دانش آموز هست.

 

به دنبال چنین رتبه ای بودید؟

راستش من پایه ی درسی نسبتا خوبی داشتم ولی در دوران جمع بندی به دلیل خستگی زیاد ساعت مطالعم افت شدیدی داشت و گاها حتی به 2 ساعت در روز می رسید. و از یک طرف دشوار بودن سوالات کنکور و به خصوص درس ریاضی حس ناخوشایندی برای من داشت و حس می کردم رتبه ام از سال های قبل بدتر شود. 

ولی خدا را واقعا شاکرم که بهترین و حکیمانه ترین زمان بندی هارو برای ما در نظر گرفته و درست لحظه ای که فکرش را نمی کنیم حال دلمان را بهتر می کند.

 

روز کنکور استرس داشتی؟

روز کنکور نسبت به سال های قبل در کل استرس کمتری داشتم. ولی با توجه به این که درس فارسی نقطه ی قوت من بود ولی دقیقا همین درس سوالات سخت و چالشی داشت، باعث استرس من شد اما با تداعی این موضوع که برای این درس وقت زیادی صرف کرده ام و اگر الان سوالات دشوار هست تمام داوطلبان این شرایط را دارند توانستم بر استرسم غلبه کنم.

 

روز اعلام نتایج چطور بود؟چه حسی داشتید؟

روز اعلام نتایج من اطلاع نداشتم و داییم بعد یک ساعت زنگ زد و گفت نتایج اعلام شدند ، چه کار کردی؟ گفت از این که خدایی نکرده دوباره نتایج دلخواه من نباشد، می ترسیدند که زنگ بزنند و پیگیری کنند. ان موقع نت در منطقه ما مشکل داشت با کلی اصرار دایی اطلاعات خواسته شده رو دادم و بقیه اش دقیقا یادم نیست چون کلا از استرس صدایی نمی شنیدم. فقط زمانی که دایی گفت 1000 شدم یادم است که از شدت خوشحالی کل اعضای خانواده گریه کردند و با صراحت می توانم بگم بهترین لحظه ی زندگیم را تجربه کردم و از همین جا صمیمانه از دایی عزیزم به خاطر تمام حمایت هایش در این مسیر سپاسگزارم و می خواهم بداند که در سرزمین خاطره ها آنان که خوبند همیشه سبزند.

 

و کلام آخر...

همیشه و در هر مسیری موانعی وجود دارد که انسان را از مسیر اصلی دور می کند واما این نفس شماست که بر تک تک این موانع غلبه کرده و شما را به قله های موفقیت می رساند. در مسیر کنکور مهم به دست آوردن رتبه ی عالی نیست ؛ مهم این است که بتوانید با خیال راحت بگویید تمام توانم را در این راه گذاشتم و حسرتی برای من باقی نخواهد ماند زیرا موفقیت اتفاقی نیست. 

مصاحبه کننده: فاطمه چاوشیان


قهرمان پیشرفت، احمدرضا یاقوتی چگنی، از رتبه ی 9990 تا رتبه ی 651

قهرمان پیشرفت، شادی ابراهیم نژاد، از رتبه ی 4926 تا رتبه ی 1534

Menu