درک مطلب - عربی عمومی - کنکور سراسری ریاضی 89 - رادمن سرداری

در این مطلب درک مطلب عربی کنکور سال 89 ریاضی را برای شما قرار دادیم . سوالاتی که خارج از محدوده درسی شماست در این درک مطلب قرار داده نشده .

درک مطلب - عربی عمومی - کنکور سراسری ریاضی 89  - رادمن سرداری

سلام دوستان !🖐


در این مطلب درک مطلب عربی کنکور سال 89 ریاضی را برای شما قرار دادیم . سوالاتی که خارج از محدوده درسی شماست در این درک مطلب قرار داده نشده .

فایل اصلی را می توانید در قسمت فایل های ضمیمه دانلود کنید .

اگر سوالی داشتید در قسمت کامنت ها از بنده بپرسید . 

برای ارتباط بیشتر با رتبه برتر ها و رزرو پشتیبان ویژه صفحه اینستاگرام کانون برترها را دنبال کنید. همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .


درک مطلب - عربی عمومی - کنکور سراسری ریاضی 89  - رادمن سرداری





 

 درک مطلب عربی سراسری ریاضی 89 


من مظاهر وجود الصلة بین العربیّة و الفارسیّة وجود العلماء الّذین یعبّرون عمّا لدیهم باللّغتین . فهؤلاء یعرفون بذی اللّسانین . فمنهم « سعدیّ » و « منوتشهریّ » و « عنصریّ » و « خاقانی » و « حافظ الشیرازیّ » الذی کان یفتخر بما لدیه من المفردات العربیّة ! فمنذ عهد الخلفاء الراشدین إلی عهد محمود الغزنویّ کان یعتبر عیباً أن یصدر مکتوب عن قصر السلطان بغیر العربیّة ! و الجدیر بالذکر أنّ بعد تأسیس الإمارات الفارسیّة و إزدهار اللغة الفارسیّة لم یضعف شأن اللغة العربیّة ، بل احافظ به و ارتفع ! فوصل الأمر إلی حالة أصبح الفصل بینهما أمراً مستحیلاً !



1 – عیّن الخطأ للفراغ : « وجود أشعار بالعربیّة عند الشعراء الایرانیّین یدلّ علی... »

1 ) وجود صلة قویة بین اللغتین لا یمکن فصلهما !

2 ) أنّ المسلمین لم یریدوا زوال اللغة الفارسیّة !

3 ) کثرة وجود المفردات العربیّة فی اللغة الفارسیّة !

4 ) أنّ الایرانیّین لم یروا أنّ اللغة العربیّة تنافس لغتهم !

 

2 – عیّن الخطأ للفراغ : « ذو اللسانین هم الّذین ... »

1 ) کانوا یحبّون اللّغتین !

2 ) ولدوا فی إیران لکنّهم أنشدوا آثاراً بالعربیّة !

3 ) کانوا أقویاء فی آثارهم  باللّغتین !

4 ) عاشوا فی بلدتین لکنّهم رجّحوا العیش فی إیران !

 

3 – «باعتقادکم لماذا کان الاُدباء الإیرانیّون یکتبون و ینشدون بالعربیّة ؟» عیّن الخطأ :

1 ) أرادوا أن یثبتوا قدرتهم و جدارتهم فی اللّغتین !

2 ) کانوا یخافون من السلاطین فأرادوا التقرّب إلیهم !

3 ) قد قصدوا أن یخاطبوا فئات أکبر من الناس !

4 ) کانوا یحبّون لغة القرآن و لم یشعروا بأنّها أجنبیّة !

 

4 – « صدور مکتوب بغیر العربیّة کان یعتبر عیباً ؛ لماذا ؟ » عیّن الصحیح :

1 ) بسبب کراهتهم عن استعمال غیرها !

2 ) لخوفهم من عدم رعایة القانون فی البلد !

3 ) إذا کان یکثر هذا الأمر یسبّب اُفول اللغة العربیّة !

4 ) لأنّ اللغة العربیّة کانت لغة العلم و المؤسّسات الحکومیّة !


 

 ترجمه متن 

از نشانه های وجود ارتباط بین زبان عربی و فارسی ، وجود دانشمندانی است که آنچه نزدشان است را به دو زبان بیان می کنند . پس اینان با ( نام ) دوزبانه ها شناخته می شوند . ( هم به زبان عربی و هم به زبان فارسی مسلط بودند ) از آن دسته اند : « سعدی » ، « منوچهری » ، « خاقانی » و « حافظ شیرازی » که به آنچه از کلمات عربی نزد خود داشت افتخار می کرد . و از دورۀ خلفای راشدین تا دورۀ محمود غزنوی عیب به شمار می آمد که نوشته ای به غیر از ( به ) زبان عربی از قصر سلطان خارج شود . و شایان ذکر است که بعد از تأسیس فرمانروایی های ( حکومت های ) فارسی و شکوفایی زبان فارسی ، جایگاه زبان عربی تضعیف نشد بلکه ( جایگاه آن ) حفظ شد و بالا رفت ! پس کار به جایی رسید که جدایی بین آن دو امری غیرممکن شد .

 

 

پاسخ تست 1 : گزینه 2 ؛ زبان عربی سبب نابودی زبان فارسی نشد و رقابتی بین این دو زبان نبود بلکه ارتباطی قوی داشتند .

پاسخ تست 2 : گزینه 4 ؛ بحث ادبیات و آثار افراد مطرح است نه زندگی در ایران یا سرزمین های اسلام )

پاسخ تست 3 : گزینه 2 ؛ دلیل نوشتن ادبای ایرانی به عربی ، ترس از حاکمان نبوده است !

پاسخ تست 4 : گزینه 4 ؛ عربی ، زبان علم و دستگاه های حکومتی بود.



موفق باشید !

 

 

Menu