گفت و گوی علیرضا رفاهی فرد با قهرمان پیشرفت علی مهرسعادتی

در سال اول که تصمیم گرفتم باز کنکور بدهم پدرم با من هم نظر بودند ولی مادرم موافق نبودند و می‌گفتند که پردیس تبریز هم قبول می‌شوی. اما من مصمم بودم که سال دوم هم بخوانم تا رتبه بهتری بیاورم.

گفت و گوی علیرضا رفاهی فرد با قهرمان پیشرفت علی مهرسعادتی

علی مهر سعادتی در یک نگاه

شهر:تکاب (آذربایجان غربی)

رتبه کنکور سال 99: 1942

رتبه کنکور سال 1400: 222

رشته قبولی:پزشکی دانشگاه تبریز

تحصیلات وشغل پدر:فوق‌لیسانس_دبیرادبیات

تحصیلات و شغل مادر:دیپلم_خانه‌دار

درصدهای کنکور 1399

فارسی ۵۴.۷    زمین 8     شیمی ۴۶.۷۸

عربی ۷۴.۷      ریاضی ۲۰

دینی ۶۵.۴      زیست ۶۲.۷

زبان ۲۰.۹       فیزیک ۴۴.۹

درصدهای کنکور 1400

فارسی ۶۹.۴    زمین 4     شیمی ۴۵.۸۴

عربی ۷۴.۷      ریاضی ۱۶

دینی ۹۰.۷      زیست ۸۱.۴

زبان ۲۸       فیزیک ۶۰

 

دلیل این که برای سال اول پشت کنکور ماندید چه بوده است؟

بنده سال اول به اندازه رتبه های خوب درس نمی خواندم و مدیریت آزمون انجام نمی دادم. به فرض مثال سال اول نمی دانستم که اگر سطح سوالات دشوار بود چگونه برخورد کنم و اگر سطح سوالات آسان بود چگونه برخورد کنم .ولی سال دوم با مدیریت آزمون توانستم نتیجه بهتری بگیرم و ترازم از 4000 به 6000 برسانم. نحوه مطالعه ام هم کمی مشکل داشت به فرض مثال سال اول من دروس اختصاصی و عمومی را یکی درمیان مطالعه می کردم ولی در سال دوم دو درس تخصصی و یک درس عمومی مطالعه می کردم و باعث پیشرفتم شد. ساعت مطالعه هم تاثیرزیادی داشت و سعی کردم در سال دوم ساعت مطالعه ام را به 12 ساعت در اواسط سال به بعد، برسانم


نظر خانواده برای اینکه دوباره کنکور بدهید چه بود؟

در سال اول که تصمیم گرفتم باز کنکور بدهم پدرم با من هم نظر بودند ولی مادرم موافق نبودند و می گفتند که پردیس تبریز هم قبول می شوی. اما من مصمم بودم که سال دوم هم بخوانم تا رتبه بهتری بیاورم.


امثال با چه چالش هایی رو به رو شدید؟

وضعیت کرونا باعث شد کمی از درس دور باشم ولی با همکاری خانواده و امید دادنشان باعث مطالعه مستمر من شد.


نقاط قوت شما در دروس تخصصی و عمومی چه بوده؟و چگونه آنها را مطالعه می کردید؟

در بین دروس تخصصی در درس زیست شناسی تسلط زیادی داشتم و در دروس عمومی درس ادبیات فارسی نقطه قوتم بود. مهم ترین منبع من در درس زیست شناسی کتاب درسی بود . ابتدا چند بار متن کتاب درسی رو می خواندم و اگر نیاز بود به درس نامه ها بود به درس نامه مراجعه می کردم و نکات خاص رو می نوشتم.ب عد از تسلط روی متن درس به سراغ تست می رفتم و حدود ۷۰ درصد تست ها را با موفقیت جواب می دادم و ۳۰ درصد که غلط می زدم و یا با چالش روبه‌رو می شدم تحلیل می کردم و نکات سوال رو کنار خود سوال و یا به صورت ریزنکته در کتاب درسی وارد می کردم و این سوالات که چالشی بودند را علامت گذاری می کردم که به جمع بندی کمک کنند.

برای درس ادبیات فارسی سال اول به صورت درس به درس پیش می رفتم ولی سال دوم به صورت موضوعی مطالعه می کردم. در موضوع لغت و املا منبع اصلیم کتاب درسی بود و از روی کتاب درسی مطالعه می کردم و بعد به سراغ تست می رفتم ولی دستور زبان و آرایه ادبی را از  کتاب آموزشی کمک می گرفتم و یک شب در میان لغت و املا و دستور وآرایه کار می کردم.

گفت و گوی علیرضا رفاهی فرد با قهرمان پیشرفت علی مهرسعادتی


کدام ویژگی کانون برای تو موثرتر بود؟

حقیقتا برنامه راهبردی را خیلی دوست داشتم و همیشه پایبند برنامه بودم و تمام تلاشم بر این بود که به سر فصل های آزمون برسم. من سعی می کردم برنامه راهبردی را الگوی خودم نسبت به برنامه‌های مدرسه قرار بدهم. چون مدرسه برنامه‌هایش مبتنی بر امتحانات تشریحی است ولی ما نیاز به یادگیری آزمون های تستی داریم. ویژگی دیگر کانون سطح سوالات نزدیک به کنکور است که باعث شد ویژگی منحصر به فرد این موسسه باشد. و دلیل دیگه جامع آماری بالای کانون و موفقیت رتبه برتر ها برای من انگیزه ای شد که در کانون ثبت نام کنم.

 

برنامه ریزی را در طی دوهفته چگونه انجام می دادید؟

ابتدا در همان روز آزمون برنامه‌ای تنظیم می کردم برای دو هفته پیش رو تا بتوانم از تمام روزهای هفته استفاده بکنم.

برنامه را طوری تنظیم می کردم که روز و ساعت مطالعه درس ها مشخص باشد تا تمام مطالعه ام به صورت برنامه ریزی شده پیش برود.


پیشرفت ترازهایتان از سال دهم تا دوازدهم به چه صورت بود؟

سال دهم با تراز ۴۹۰۰ شروع کردم و با روند نسبتا صعودی در اواخر سال ترازم به ۵۷۰۰ رسید و در سال یازدهم حدود ترازم با ۵۹۰۰ شروع شد و با همین روند به تراز حدود ۶۵۰۰ و ۶۶۰۰ رسیدم . در سال آخر که سال مهمی هست ترازم با ۶۵۰۰  شروع شد و در انتهای سال که نزدیک روز های کنکور بود ترازم به حدود ۶۸۰۰ رسید


تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می کردید؟

در همان روز جمعه که آزمون داشتیم بعد از استراحت ۳ الی ۴ ساعته شروع به تحلیل آزمون می کردم و معمولا تا عصر روز شنبه تحلیل آزمون طول می کشید. دلیل طولانی شدن تحلیل آزمون هایم بررسی تک به تک سوالات آزمون بود که به صورت کامل تحلیل می کردم و نکات آزمون رو یادداشت برداری می کردم. بیشتر دقتم روی سوالاتی بود که غلط زدم و یا برایم چالشی بود. آن ها را وارد دفترچه سوالاتم می کردم تا در دوره جمع بندی کار راحت تری داشته باشم.

 

از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟

من کتاب‌های آبی جامع ادبیات فارسی، دین و زندگی و کتاب های سه سطحی ریاضی و فیزیک و زیست و شیمی داشتم و برای تقویت سال های پایه از کتاب های آبی کمک می گرفتم. و در دوران جمع بندی از کتاب های جمع‌بندی کانون کمک می گرفتم.

کتاب‌های آبی کانون درس نامه های خلاصه ایی داشتند و تست های بسیار مناسبی برای سنجش داشتند و بسیار کمک می کرد برای جهش تراز، از نظرم درس نامه‌های خلاصه‌ی کتاب آبی برای درس‌های ریاضیات و فیزیک بسیار مفید تر از سایر دروس بود

کتاب‌های سه سطحی کتاب‌های عالی برای پیشرفت است و دانش آموز رو با چالش های جدید و سخت تر آشنا می کنند و باعث می شوند به هر نوع سوالی عادت کنیم و برخورد مناسبی با سوالات متنوع و سطح های مختلف داشته باشیم.


از روش های مدیریت زمان استفاده می کردید؟ دفتر برنامه‌ریزی داشتید؟

در زمان آزمون سعی می کردم با نزدن سوالات چالشی وقت برای خودم ذخیره کنم تا بتوانم به سوالات بیشتری پاسخ بدهم.

در سری اول آزمون سعی می کردم سوالات را علامت گذاری کنم. برای مثال سوالات زمان دار را با علامت دایره مشخص می کردم تا برای سری دوم بتوانم به سوالات پاسخ بدم. دفتر برنامه‌ریزی‌ام به صورت کامل پر می کردم تا به تمام برنامه هایم در طول هفته برسم.

 

فکر میکردید چنین رتبه‌ای بیاورید؟

سال اول به دلیل اینکه مدیریت آزمون بلد نبودم انتظار زیادی از رتبه ام نداشتم. ولی در سال دوم مطمئن بودم که رتبه‌ی بهتری می اورم. سال دوم امید بیشتری برای قبولی داشتم به دلیل اینکه برای بار دوم درس‌ها رو مرور می کردم و به کمک مشاور و پشتیبان توانستم مدیریت آزمون یاد بگیرم.

 

مشکلی برای روز کنکور نداشتی؟ خاطره شما از روز اعلام نتیجه؟

من شب کنکور خواب کافی نداشتم به همین دلیل کمی خستگی و استرس داشتم . ولی به دلیل تمریناتی که در آزمون های آزمایشی داشتم سعی کردم این استرس را سر جلسه آزمون مدیریت کنم. حقیقتا من اصلا فکر نمی کردم رتبه خوبی بیاورم ولی خداروشکر رتبه خوبی آوردم و زمانی که نتایج امد تمام زحماتم جواب داد و خیلی خوشحال بودم و اصلا برام قابل باور نبود. پدر و مادرم هم به شدت خوشحال بودند و از این موضوع راضی بودند.

 

توصیه شما برای دانش آموزان:

مطمئنا بچه‌ها هر چقدر بیشتر تلاش کنند و پشتکار داشته باشند نتیجه بهتری خواهند گرفت . سعی کنند در طول سال کنکور اصلا امیدشان را از دست ندهند. سعی کنند برنامه ریزی‌ کامل و منظمی برای هر آزمون داشته باشند و به ان برنامه پایبند باشند. حتما با کمک مشاور و اساتیدشان مدیریت آزمون را یاد بگیرند به نظر من ۵۰ درصد آزمون دادن، هنر مدیریت آن است و ۵۰ درصد مابقی علم ما است و در آخربه  بچه‌ها توصیه می کنم که تست های زمان دار کارکنند.

 مصاحبه کننده: علیرضا رفاهی فرد


قهرمان پیشرفت، فاطمه سورکی، از رتبه ی 1892 تا رتبه ی 537

قهرمان پیشرفت، طناز درخشنده، از رتبه ی 3178 به رتبه ی 576

Menu