کنش اجتماعی - جامعه شناسی دوازدهم - درسنامه - مائده حسنی

در این مطلب قصد داریم درس چهارم جامعه شناسی دوازدهم را با هم مطالعه و بررسی کنیم . امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر این درس ، یاری کند .

کنش اجتماعی - جامعه شناسی دوازدهم - درسنامه - مائده حسنی

سلام به همه دوستان !

در این مطلب قصد داریم درس چهارم جامعه شناسی دوازدهم را با هم مطالعه و بررسی کنیم . 

امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر این درس ، یاری کند .


کنش اجتماعی - جامعه شناسی دوازدهم - درسنامه - مائده حسنی







مائده حسنی

رتبه 9 منطقه دو کنکور انسانی 1400

دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران

 


ویژگی های این مطلب :

🟣 درسنامه کامل 🟣

🟣 مشخص کردن روابط علت و معلول 🟣

🟣 5 تست با پاسخ تشریحی 🟣



 ویژگی های جنگ های نامنظم 


🟣 ۱. مبتنی بر آگاهی فرهنگی و جغرافیایی

🟣 ۲. فراهم کننده امکان مقاومت برای سربازان بومی یک منطقه با امکانات محدود در برابر تهاجم بزرگ

🟣 ۳. عدم اجرای نقشه های از پیش برنامه ریزی شده

🟣 ۴. عملکرد متناسب با موقعیت خاص جغرافیایی و فرهنگی

🟣 ۵. اولین کاربرد و همچنین ابداع روش های ویژه برای آن توسط شهید چمران

🟣 ۶. عدم پیروی از نظم موجود و فرا رفتن از آن

🟣 ۷. پیوند با ارزش ها و معانی

🟣 ۸. کسب توانی فراتر از نظم موجود به سبب انگیزه های اخلاقی و آرمان های معنوی


 خشت بنای جامعه 


🟣 نظم اجتماعی تا حد زیادی حاکم بر افراد است و به اقدامات آنها شکل می دهد.

🟣 کنش اجتماعی خشت بنای جامعه است و تمامی پدیده های اجتماعی خرد و کلان با کنش های اجتماعی پدید می آیند.

🟣 ساختارهای اجتماعی هرچقدر هم باسابقه و جاافتاده باشند، با کنش های افراد به وجود آمده و برقرارند.

🟣 نظام اداری کشور ما، نارسایی ها، فرصت ها و محدودیت هایش، همه و همه محصول کنش های مدیران، کارکنان، قانون گذاران و مراجعان است.

🟣 مشکلات و مسائل اجتماعی آن چنان که به نظر می رسند، بیرون از دایره نفوذ و تاثیر ما نیستند.

🟣 همه ما عضوی از جامعه هستیم (علت) لذا با کنش های اجتماعی خود، بر حفظ وضع موجود یا تغییر آن اثر می گذاریم (معلول).

🟣 میزان تاثیرگذاری همه اعضای جامعه یکسان نیست و صاحبان برخی مشاغل و مسئولیت ها، نسبت به سایرین اثرگذاری بیشتری دارند.


 ارتباط زندگی اجتماعی انسان و نظم 


🟣 زندگی اجتماعی انسان و نظم همزاد یکدیگرند.

🟣 انسان ها صرفا مجریان نظم نیستند.

🟣 انسان ها قادرند با توجه به آرمان ها و ارزش های خود، نظم اجتماعی را تغییر دهند و از مشکلات احتمالی ساختارهای اجتماعی بکاهند.

🟣 آرمان و ارزش والاتر و انگیزه قوی تر افراد » » » ایجاد تغییر مهم تر


 پیامد های نادیده گرفتن کنش اجتماعی 



 رکود اراده ها 



 سقوط ارزش ها 


🟣 در جامعه شناسی تبیینی، ارزش بودن مهربانی و فداکاری و ضدارزش بودن کینه توزی و خودخواهی قابل مشاهده و فهم نیست؛ زیرا با استفاده از روش های تجربی نمی توان گفت که مهربانی یک فضیلت اخلاقی و کینه توزی یک رذیلت اخلاقی است.

🟣 صِرف معتبر دانستن روش های تجربی » » » انکار ارزش های عاطفی و اخلاقی و مذهبی » » » اخلاق گریزی


 افول معانی 


🟣 نادیده گرفتن معنای کنش (علت) » » » محدود شدن بیشتر مطالعات تبیینی به توصیف خصوصیات و رفتارهای قابل مشاهده ما (معلول)

🟣 با در نظر گرفتن تفسیرهای جوانان و نوجوانان متوجه می شویم که عامل اصلی گرایش این کاربران به اینترنت و بازی های رایانه ای، معنای استفاده از این ابزار است؛ پس معانی و انگیزه ها، عوامل اصلی حضور افراطی جوانان و نوجوانان در فضای مجازی است.

🟣 راه فهم انگیزه جوانان و نوجوانان : همراهی همدلانه برای فهم مسائل زندگی و آرزوها و یاری کردن آنها

🟣 نکته : همراهی همدلانه به معنای نگاه کردن به مسائل کنشگران از منظر خودشان و تلاش برای فهم آنهاست؛ نه صرفا تایید کنشگران.



🟣 طبق نظر نظریه پردازان کنش اجتماعی، آگاهی و معناداری مهم ترین ویژگی کنش اجتماعی و منشا ویژگی های دیگر یعنی اراده و ارزش است. این نظر، زمینه عبور از جامعه شناسی تبیینی و ورود به جامعه شناسی تفسیری را فراهم کرد .



تست شماره یک

 خشت بنای جامعه . . . است، . . . هرچقدر هم جا افتاده و باسابقه باشند، با . . . افراد به وجود آمده اند و برقرارند. (آزمون کانون، ۱۴ آذر ۹۹) 

۱) ساختار اجتماعی - ساختارهای اجتماعی - کنش اجتماعی

۲) کنش اجتماعی - ساختارهای اجتماعی - کنش های اجتماعی

۳) ساختار اجتماعی - کنش های اجتماعی - ساختارهای اجتماعی

۴) کنش اجتماعی - کنش های اجتماعی - ساختارهای اجتماعی


تست شماره دو

 کدام گزینه با متن زیر مرتبط است؟ (آزمون کانون، ۱۴ آذر ۹۹) 

«کارمند با استفاده از خودروی خود در تداوم ترافیک و آلودگی هوا سهیم است؛ در حالی که اگر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کند می تواند در حل این مشکلات موثر باشد.»

۱) افراد، قدرت مقاومت در برابر ساختارها و ایجاد تغییر در آنها را ندارند و میزان تعیین کنندگی آنها بسیار ناچیز است.

۲) همه ما از آنجا که عضوی از جامعه هستیم، با کنش های اجتماعی خود در حفظ وضع موجود یا تغییر آن اثر می گذاریم.

۳) مشکلات و مسائل اجتماعی، بیرون از دایره نفوذ و تاثیر ما هستند و صرفا افراد خاصی مثل مسئولان و مدیران می توانند برا آنها تاثیر بگذارند.

۴) نظام اداری کشور، نارسایی هایی دارد و فرصت ها و محدودیت هایی برای کنشگران ایجاد می کند که مستقل از آنهاست.


تست شماره سه

 کدام گزینه به ترتیب در ارتباط با «قفس آهنین» درست و درباره «افول معانی» نادرست است؟ (آزمون کانون، ۳۰ آبان ۹۹) 

۱) تاکید بیش از اندازه بر نظم اجتماعی و تفاوت قائل شدن میان نظم اجتماعی و نظم طبیعی - مطالعات تبیینی نشان داده است که میان عواملی مانند میزان پرخاشگری، هیجان، خواب و تحصیلات با اعتیاد به اینترنت رابطه وجود دارد.

۲) رعایت نظم برای تحقق آرمان ها و ارزش هایی مانند اندیشه های جدید و اختراعات بزرگ - برگزاری جشنواره های زیبایی، نشان دهنده تاکید افراطی بر امور قابل مشاهده است.

۳) سلطه نظمی است که گویا هدفی جدا از انسان ها و نیازهای واقعی آنها دارد. - توجه به تفسیر کاربران از موقعیت خاص خود و نگاه کردن به مسائل آنها از منظر خودشان است.

۴) به کارگیری روش تجربی از سوی گالیله در دورانی که شهود تنها روش علمی قابل قبول بود - مطالعه زندگی اجتماعی با تاکید بر آگاهی و معنا از ویژگی های کنش اجتماعی، که برخاسته از اراده و ارزش هستند.


تست شماره چهار

 در ارتباط با جامعه شناسی تبیینی، کدام گزینه نادرست است؟ (آزمون کانون، ۳۰ آبان ۹۹) 

۱) نادیده گرفتن معنای کنش سبب شده است که بیشتر مطالعات تبیینی به توصیف خصوصیات و رفتارهای قابل مشاهده ما محدود شوند.

۲) تاکید افراطی بر نظم اجتماعی به تدریج سبب می شود که افراد بدانند این نظم برای تحقق اهداف و ارزش هایی مانند کسب فضیلت های اخلاقی است.

۳) جامعه شناسی تبیینی با یکسان دانستن نظم اجتماعی و نظم طبیعی، اراده و خلاقیت انسان ها را نادیده می گیرد و موجب سرکوب روحیه خلاق انسان ها در بسیاری عرصه ها می شود.

۴) رویکرد تبیینی بر آنچه مشاهده می شود تمرکز می کند و اغلب معنای کنش را نادیده می گیرد.


تست شماره پنج

 به ترتیب، درست یا غلط بودن عبارات زیر را مشخص نمایید. (آزمون کانون، ۳۰ آبان ۹۹) 

- هموار شدن مسیر برای عبور از جامعه شناسی تبیینی و روی آوردن به جامعه شناسی تفسیری، پیامد تاکید بر اراده و ارزش است.

- زندگی اجتماعی انسان و نظم همزاد یکدیگرند و نظم اجتماعی و خلاقیت دو بال موفقیت انسان ها هستند.

- انسان به مثابه شیء و انسان به مثابه آگاهی و معنا در روابط اجتماعی متفاوتند.

- اخلاق گریزی پیامد انکار ارزش های عاطفی، اخلاقی و مذهبی از سوی کسانی است که بر آنچه مشاهده می شود تمرکز می کنند.

۱) غ - غ - ص – غ                    ۲) ص - ص - غ - غ                    ۳) ص - غ - غ - ص                    ۴) غ - ص - ص – ص



تست شماره یک

گزینه ۲ ؛ کنش اجتماعی خشت بنای جامعه است. تمامی پدیده های اجتماعی خرد و کلان با کنش اجتماعی پدید می آیند. ساختارهای اجتماعی هرچقدر هم که جاافتاده و باسابقه باشند با کنش اجتماعی افراد، به وجود آمده اند و برقرارند.


تست شماره دو

گزینه ۲ ؛ همه ما به عنوان افراد انسانی، چون عضوی از جامعه هستیم، توان حفظ وضع موجود یا تغییر آن را به واسطه کنش های خود داریم.


تست شماره سه

گزینه ۳ ؛ تشریح عبارت نادرست: توجه به تفسیر کاربران از موقعیت خاص خود در حقیقت در نظر گرفتن معناست؛ نه افول معنا. همچنین نگاه کردن به مسائل آنان از منظر خودشان، همراهی همدلانه است که به معنا و تفسیر پدیده های اجتماعی و مسائل زندگی از سوی افراد توجه دارد.


تست شماره چهار

گزینه ۲ ؛ تاکید افراطی بر نظم اجتماعی، به تدریج سبب می شود که افراد بدون اینکه بدانند این نظم برای تحقق چه اهداف و آرمان ها و ارزش هایی است، صرفا آن را رعایت کنند.


تست شماره پنج

گزینه ۴ ؛ تشریح عبارت نادرست: هموار شدن مسیر برای عبور از جامعه شناسی تبیینی و روی آوردن به جامعه شناسی تفسیری، پیامد تاکید بر آگاهی و معناست.


جامعه شناسی تبیینی - کتاب دوازدهم - درسنامه - مائده حسنی


تهیه کننده :

مائده حسنی - دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران

برای دریافت مطلب با کیفیت بهتر ، فایل ضمیمه را دانلود کنید .

سپاس از توجه شما 💖


Menu