گفت و گوی الهام چنگیزپو با قهرمان پیشرفت محدثه ملکی

علاقه زیادی به تحصیل در رشته پزشکی داشتم و می‌دانستم درسال اول اشتباهاتی در مطالعه و برنامه ریزی داشتم که باعث شد نتیجه مطلوبم حاصل نشود و همین موضوع باعث شد که ...

گفت و گوی الهام چنگیزپو با قهرمان پیشرفت محدثه ملکی

 محدثه ملکی در یک نگاه

رتبه سال۱۳۹۹:  ۶۳۸۶ منطقه 2

رتبه سال۱۴۰۰: ۹۴۴ منطقه2

سال های حضور در کانون: سه سال ، یازدهم و دوازدهم و یک سال فارغ التحصیلی 

رشته قبولی: پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

نام شهر:آستانه اشرفیه،گیلان

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: آزاد،سیکل

نام مدرسه: فرزانگان امام رضا

 

چرا پشت کنکور ماندید؟

علاقه زیادی به تحصیل در رشته پزشکی داشتم و می دانستم درسال اول اشتباهاتی در مطالعه و برنامه ریزی داشتم که باعث شد نتیجه مطلوبم حاصل نشود و همین موضوع باعث شد که تصمیم بگیرم یک سال دیگر برای رسیدن به هدفم تلاش کنم.

 

نظر خانواده برای کنکور دوباره؟

خانواده از علاقه زیاد من به رشته پزشکی آگاه بودند و تصمیم گیری را به خودم واگذار کردند و گفتند هر تصمیمی  بگیرم حمایت می کنند. بعد از مشورت با خانواده و دبیرانم ،تصمیم گرفتم دوباره کنکور بدهم . پدر و مادرم و خواهرم مهم ترین نقش را در آرامش فکری و فراهم کردن شرایط مطلوب برای مطالعه و پیشرفت من داشتند ،از صمیم قلب از آنها تشکر می کنم.

گفت و گوی الهام چنگیزپو با قهرمان پیشرفت محدثه ملکی

فکر می کنید چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدید؟

 سال اول علی رغم این که از شروع سال تحصیلی تا اسفند ماه شرایط خوبی در مطالعه داشتم اما پس از اینکه به دلیل بیماری covid19از کلاس حضوری محروم شدیم، در برنامه ریزی دچار مشکل شدم و ساعت و کیفیت مطالعه من افت زیادی داشت و همین باعث شد رتبه ام سال خیلی بدتر از سطح تصورم شود.

 

امسال با چه چالش هایی رو به رو بودید؟

من عادت به درس خواندن در محیط  پر رقابت فرزانگان داشتم. فاصله گرفتن از آن محیط تا حدودی برایم چالش برانگیز بود. یکی از چالش های جدی امسال نتیجه آزمون های کانون بود زیرا علی رغم درصد های خوب ،تراز و رتبه متناسب با آن کسب نمی شد و این موضوع باعث ایجاد اضطراب در من می شد.  با این که رتبه های آزمون های امسالِ من نسبت به سال قبل افت داشتف اما نتیجه ام در کنکور بهتر بود.

 

روش مطالعه نقطه قوت خودتان را  اختصاصی ها و درس عمومی ها را بیان کنید.

در درس های تخصصی به درس ریاضی علاقه زیادی داشتم و درصد های خوبی در آزمون ها کسب می کردم و انتظار داشتم در کنکور بالاترین درصد در بین درس های تخصصی ام  متعلق به این درس باشد. اما برخلاف انتظارم ،سوالات ریاضی امسال خیلی فراتر از کنکور های گذشته بود و در مواجهه اول با سوالات تعجب کردم اما سعی کردم شرایط روانی را مدیریت کنم و توانستم در کنکور سخت امسال به درصد ۴۰ برسم. روش مطالعه ام برای این درس به نحوی بود که کامل درس را در کلاس یاد می گرفتم و همراه با معلم همه تمرینات را حل می کردم  تا اگر مشکلی هست در کلاس برطرف شود و پس از آن تست های متنوعی را حل می کردم تا مهارتم بیشتر شود.

درسهای عمومی نیاز به مطالعه پیوسته دارند و با مطالعه منظم و پیوسته می توان به درصد بالایی رسید.

 

درسی بوده که روش مطالعش را تغییر داده باشید و در آن پیشرفت کنید؟ 

بله ، درس زبان و ادبیات را در برنامه هر روز خود قرار دادم و این مطالعه منظم و پیوسته باعث شد در این درس ها پیشرفت کنم. در درس های دیگر تغییری در نحوه مطالعه ایجاد نکردم و همان روش ها را ادامه دادم اما با جدیت بیشتر و تعداد تست بیشتر.

 

چگونه برنامه ریزی می کردی؟

 در ابتدای هفته حجم مباحث و تعداد تست های آزمون بعد را تعیین می کردم و طبق همان در هر روز به هر درس زمان مشخصی برای تست و مطالعه اختصاص می دادم تا در زمان مشخص همه مباحث پوشش داده شود.

 

تحلیل آزمون را چه زمانی و چگونه انجام می دادید؟

معمولا صبح روز  بعد تحلیل آزمون را انجام می دادم و همه سوالات را بررسی می کردم. سوالاتی که اشتباه کرده بودم و یا نزده بودم را یادداشت می کردم و پاسخنامه همه سوالات را مطالعه می کردم و نکات مهم سوال را یادداشت می کردم.

 

از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می کردید؟از دفتر برنامه ریزی چطور؟

مصاحبه نفرات برتر و کارنامه های آزمون ، که برایم مفید بود.بله، دفتر برنامه ریزی کمک زیادی به منظم شدن و هدفمند شدن مطالعه می کند. 

 

از تکنیک ها مدیریت زمان استفاده می کردید؟

بله، از روش ضربدر و منها و زمان نقصانی استفاده می کردم و این روش ها کمک زیادی در مدیریت زمان به من می کرد.

  

فکر می کردید چنین رتبه ای بگیرید؟روز کنکور چطور بود؟

بله، امسال  تلاش زیادی برای رسیدن به هدفم داشتم و از اینکه در رشته پزشکی قبول می شوم، مطمئن بودم. ‌روز کنکور آرامش خوبی داشتم و همین موضوع به من کمک کرد تا بتوانم با تمرکز به سوالات پاسخ دهم‌.

 

توصیه ای برای دانش آموزان دارید؟

دوران کنکور پستی و بلندی های زیادی دارد . با کسب نتیجه خوب مغرور نشوند و با اندکی افت زود دلسرد نشوند.  برای موفقیت در کنکور فقط داشتن سطح علمی خوب کافی نیست ، حتما مدیریت زمان و مدیریت استرس را در شرایط آزمون تمرین کنید.

مصاحبه کننده: الهام چنگیزپو


قهرمان پیشرفت، پوریا دادورنژاد، از رتبه ی 13125 تا رتبه ی 586

قهرمان پیشرفت، محمدرضا ویسی، از رتبه ی 2278 تا رتبه ی 743

Menu