گفت و گوی محمد بهرامی نسب با قهرمان پیشرفت متین عالی فر

راستش من مهم‌ترین توصیه ای که به دانش آموزان دارم اینه که به هیچ وجه از هدفی که دارند و تلاشی که برای رسیدن به آن هدف می‌کنند دست نکشند و از صحبت‌های منفی محیط تا جای ممکن فاصله گرفته و اثر نپذیرند ..

گفت و گوی محمد بهرامی نسب با قهرمان پیشرفت متین عالی فر

متین عالی فر در یک نگاه : 

شهر : زنجان 

سال های حضور در کانون : هشتم تا دوازدهم و دو سال فارغ التحصیلی – 7 سال

 رتبه کنکور سراسری سال 98 : 6226 منطقه 2

رتبه کنکور سراسری سال 99 : 3150 منطقه 2

رتبه کنکور سراسری سال 1400 :663 منطقه 2

رشته قبولی : پزشکی دانشگاه ایران 

تحصیلات و شغل پدر : دیپلم، شغل آزاد 

تحصیلات و شغل مادر : دیپلم، خانه دار 

نام مدرسه : دبیرستان شهید بهشتی 

 

چه عواملی باعث شد که به این نتیجه برسی که یک سال دیگر هم تلاش کنی ؟

راستش را بخواهید احساس میکردم نتوانسته بودم در کنکورهای 98 و 99 آنطور که لازم و شایسته است عمل کنم ؛ یعنی برای کنکور 98 من مطالعه مناسبی نداشتم و هیچ کاری را اصولی انجام نداده بودم ؛ یعنی نه مطالعه اصولی داشتم و نه ساعت مطالعه مناسب و نه تست زنی مناسب و تقریبا قبل از کنکور هم احساس بدی داشتم اما برای کنکور 99 رویه عوض شد و از همان ابتدا با مشاور پیشروی کردم و کارها را اصولی انجام دادم اما در جلسه کنکور استرس و سطح متفاوت سوالات نسبت به کنکور 98 تمرکز و مدیریت زمان من را از بین برد و نتوانستم نتیجه دلخواه را بگیرم و بنابراین تصمیم به تلاش برای یک سال دیگر گرفتم تا بتوانم نتیجه واقعی و عملکرد مناسبی از خودم را نشان دهم . 

 

 

همراهی خانواده در این ایام و با این تصمیم چگونه بود ؟

راستش من معتقد هستم که در این زمینه بزرگترین پشتیبان و حامی من ، مادر بودند که بیشترین حمایت را از من داشتند و به من قوت قلب دادند و حتی پس از کنکور امسال نیز ، به من اطمینان دادند که حتی اگر امسال هم تصمیم به شرکت مجدد داشته باشم ، باز هم از من حمایت می کنند ولی سایر اعضای خانواده بیشتر نگران پسرفت و ناتوانی در کسب نتیجه دلخواه بودند و با توجه به سختی و فشار کاری سال پیش رو بیشتر موافق انتخاب رشته و گذر من از این مرحله بودند ولی در نهایت تصمیم به ماندن و ادامه تلاش برای کسب هدف دلخواه داشتم . 

 گفت و گوی محمد بهرامی نسب با قهرمان پیشرفت متین عالی فر

در مسیر کنکور زمان هایی بود که خسته شوی یا اینکه از تصمیمی که گرفتی پشیمان شوی ؟

بله ، به طبع در این مسیر سخت ؛ چنین مواردی بود اما برای کنکور 1400 این موارد نسبت به کنکور 1399 خیلی کمتر شده بود ؛ چرا که برای کنکور 99 در اواسط سال کرونا واردکشور شد و شرایط تغییر کرد ، علی الخصوص برای من که در کتابخانه درس می خواندم و به شرایط عادت کرده بودم این تغییر رویه باعث ایجاد بی انگیزگی و کم کاری در من شد و حدود یک الی یک و نیم ماه ، میانگین ساعت مطالعه من به کمتر از 5 ساعت در روز رسید و عملا باعث شد عید که نقش بسیار مهم و تعیین کنند های در جمع بندی مباحث پایه داشت را از دست بدهم اما در سال بعد این مشکل نبود و با شرایط مطالعه در منزل خودم را وفق داده بودم و خودم را ملزم می دانستم که برای هدفی که در ذهنم دارم ، تلاش کنم و ناامید نشوم . 

 

فکر می کنی مهم ترین مواردی که باعث شد در سال اول نتیجه نگیری چه بود ؟

در سال اول ، من اصلا برنامه ریزی مناسبی نداشتم و همچنین میانگین ساعت مطالعه و تست و تعادل مطالعه کافی نداشتم که همین باعث شد با آمادگی ناکافی مهیای جلسه کنکور شوم اما فکر می کنم مهم ترین دلیلی که باعث شد من در سال دوم نتوانم آن نتیجه دلخواه خودم را کسب کنم این بود که برای کنکور 99 به دلیل انتظاراتی که بر اساس سطح سوالات و درصد های لازم برای رشته های منتخب در سال 98 داشتم ، زمانی که با سختی سوالات مواجه شدم ، استرس گرفتم و تمرکز و مدیریت زمانم را از دست دادم  و باعث شد تا نتیجه دلخواهم کسب نشود . 

 

امسال با چه چالش هایی روبرو شدی ؟ 

به نظرم بزرگترین چالشی که من پس از سال اول با آن روبرو شدم ، افزایش ساعات مطالعه و تست هفتگی و تداوم در حفظ آن و داشتن یک برنامه مطالعه منظم بود که باعث شد میانگین ساعات مطالعه روزانه من به حدود 7 الی 8 ساعت در روز برسد و در سال سوم سعی کردم این ساعت مطالعه را به حدود 12 ساعت هم برسانم و از شمارش تست های هفتگی انگیزه می گرفتم تا جایی که تعداد تست های روزانه خود را به حدود 400 تست برسانم چرا که دیگر نیازی به درس نامه نبود و همین انگیزه های کوچک باعث شد تا بتوانم با شرایط کرونا و فاصله گرفتن از جو رقابت کنار بیایم ؛ البته واقعا فشار و استرس سال دوم به جهت ترس از شکست و نتیجه نگرفتن در کنکور بیشتر بود ولی سعی می کردم برای رشته تحصیلی و شغل آینده ای که قرار است در طول زندگی داشته باشم ، از هیچ تلاشی دریغ نکنم تا بتوانم به رضایت درونی برسم . 

 

نقاط قوت دروس عمومی و اختصاصی و روش مطالعه آنها چگونه بود ؟

نقطه قوت من برای دروس عمومی ، درس عربی بود ؛ درس عربی به صورت کلی از جمله دروسی است که مشکل عمده بسیار از داوطلبین است اما من معتقد هستم که یک معلم خوب در این درس بسیار کمک کننده خواهد بود ؛ روش مطالعه من در این درس به صورت مبحثی بود یعنی سعی میکردم بازه های مختلفی را برای مباحث لغات و ترجمه ، قواعد و درک مطلب در نظر گرفته و به صورت ویژه بر روی آن ها تمرکز کنم .

نقطه قوت من برای دروس اختصاصی درس زیست شناسی بود و اساس روش مطالعه من در این درس تست زنی زیاد بود ؛ یعنی خیلی خودم را درگیر کتاب درسی نمی کردم و بیشتر سعی می کردم پس از تسلط نسبی به کتاب درسی ، به سراغ تست زنی بروم و نکات تست ها را هم یادداشت میکردم و انقدر تست زدم که به مرور دید ترکیبی به مباحث را پیدا کردم . 

   

از چه منابعی از کانون استفاده می کردید و چه ویژگی هایی داشت ؟

برای دروس اختصاصی از کتاب های سه سطحی کانون و برای دروس عمومی از کتاب های سه سطحی و زرد عمومی کانون استفاده می کردم و بیشتر سعی می کردم این تست ها را به جهت گزینشی و منتخب بودن ، در قالب آزمونک و تست زماندار پاسخ بدهم تا هم مشکل تست زماندار نداشته باشم و هم از سطح دشوارتر کتاب های سه سطحی برای آمادگی بیشتر برای کنکور سراسری آماده شوم تا دیگر به دلیل سطح سوالات در جلسه کنکور ، اعتماد به نفس و مدیریت زمان خودم را از دست ندهم . 

 

چه طور با کانون آشنا شدی ؟ و اینکه به چه دلیل به کانون آمدی ؟ و مهمترین ویژگی آزمون های کانون از نظر تو چیست ؟

آشنایی من با فضای کانون به وسیله مادرم بود و در آن زمان هدف من قبولی در آزمون ورودی مدارس برتر برای دوره دوم بود که خوشبختانه توانستم به این امر دست پیدا کنم ؛ از نظر من مهم ترین ویژگی های آزمون های کانون این است که سوالات سطح علمی مناسب و استانداردی دارند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند و دوم جامعه آماری و تعداد شرکت کنندگان بالای آزمون های کانون است که باعث می شد در کنار فضای آموزشی ، من بازخورد بهتری از خودم پیدا کنم و بتوانم خودم را بهتر بسنجم و دید من به این صورت بود که اگر آزمون های کانون را ثبت نام نکنم عملا از گروه بسیاری از دانش آموزان جدا می ماندم . 

 

چگونه برنامه ریزی دو هفته ای می کردی ؟

برای برنامه ریزی ، از برنامه راهبردی استفاده و با توجه به منابعی که داشتم ، سعی می کردم محدوده های تستی مربوط را برای خودم مشخص کنم و تا اواخر هفته اول مطالعه و تست دروس دوازدهم و سپس به مطالعه و تست برای دروس پایه می پرداختم و از سه شنبه هفته دوم تست زنی زماندار و آزمون مشابه پارسال را در اولویت برنامه خود قرار می دادم ، البته از آزمون هدف گذاری هم استفاده می کردم و سعی می کردم مباحث که به صورت کامل مسلط هستم را پاسخ کامل داده و سوالاتی که بلد نبودم را در هفته دوم و پس از تسلط به تمام منابع مطالعه و تحلیل می کردم .

 

چگونه تحلیل آزمون را انجام می دادی ؟

یکی از بزرگترین اشتباهات من این بود که برای کنکور 99 ، تحلیل آزمون را دست کم می گرفتم اما برای کنکور 1400 ، سوالات نادرست و نزده و شک دار خودم در تمام دروس را تحلیل می کردم و سعی می کردم در درس زیست شناسی و سایر دروس اختصاصی نکات و حتی صورت سوالات را یادداشت کنم که باعث میشد در پایان سال یک منبع مناسب از نکات و سوالات مربوط به اشتباهات خود در قالب کتاب خودآموز داشته باشم ؛ تحلیل آزمون برای من چیزی حدود 8 الی 10 ساعت طول می کشید و سعی می کردم شروع کار عصر جمعه باشد ولی بعضا تا ظهر روز شنبه درگیر تحلیل آزمون بودم . 

 

از چه مطالبی در سایت و مجله کانون استفاده می کردی ؟

به ویژه برای کنکور سال 1400 که دچار بی انگیزگی می شدم ، سعی می کردم بیشتر به سراغ نظرات و مصاحبه با افراد قهرمان های پیشرفت بروم چراکه می خواستم به خودم این امید را بدهم که افراد دیگری با شرایط من نیز وجود داشتند و توانسته اند از این شرایط به خوبی و با موفقیت عبور کنند در بیشتر مواقع یک انگیزه و نیروی رو به جلو می گرفتم ؛ در کنار این موارد ، سعی میکردم از بخش نظرات در شهر های مختلف استفاده و با سایر دانش آموزان ارتباط بگیرم و حتی گزارش کارهای روزانه خود را در آنجا ارسال می کردم و همین ارتباط کم با سایر دانش آموزان و مشاهده عملکرد انها در بستر سایت باعث افزایش انگیزه من می شد ؛ علاوه بر این از قسمت های مختلف صفحه شخصی خودم در سایت کانون ؛ مثل جعبه ابزار کارنامه برای تحلیل و برنامه ریزی مطالعه خیلی استفاده می کردم .

 

از روش های مدیریت زمان استفاده می کردی؟ 

در زمان آزمون ها ، من برای دروس اختصاصی از تکنیک زمان نقصانی استفاده می کردم و سعی می کردم در حین پاسخگویی به سوالات ، تکنیک ضربدر و منها را نیز استفاده کنم که در صفحه کانون توضیح داده شده بود ؛ یعنی در کنار سوالاتی که قرار بود حل کنم ولی طولانی بود را با ضربدر و سوالاتی که قصد بررسی مجدد آنها نداشتم را با منها مشخص می کردم  اما در دروس عمومی سعی می کردم زمان هر درس را برای همان درس اختصاص بدهم تا بتوانم در هر درس عملکرد مناسبی داشته باشم .

 

فکر می کردی چنین رتبه ای را کسب کنی ؟

متاسفانه من در سال دوم از خودم انتظارات زیادی داشتم و وقتی با سطح بالای سوالات روبرو شدم و نتوانستم نتیجه هر درس را به میزان مطلب خودم برسانم ؛ کنترل خودم را از دست دادم و استرس بر من حاکم شد اما در کنکور 1400 این مورد را مدیریت کردم و راستش پس از کنکور من درگیر محاسبه درصد دروس مختلف بودم ولی خیر فکر نمی کردم بتوانم این رتبه را کسب کنم و خودم را برای رتبه حدود 2000 آماده کرده بودم اما خداروشکر توانستم رتبه مناسبی را کسب کنم 

 

توصیه ای به دانش آموزان داری ؟

راستش من مهم ترین توصیه ای که به دانش آموزان دارم اینه که به هیچ وجه از هدفی که دارند و تلاشی که برای رسیدن به آن هدف می کنند دست نکشند و از صحبت های منفی محیط تا جای ممکن فاصله گرفته و اثر نپذیرند و سعی کنند در کنار تلاش و توکل برخدا ، از اشتباهات خود درس بگیرند و هدفشان همواره این باشد که از همین لحظه تا جلسه کنکور بهترین خودشان باشند .

مصاحبه کننده: محمد بهرامی نسب


قهرمان پیشرفت، مریم جهانبخش، از رتبه ی 3345 تا رتبه ی 825

Menu