گفت و گوی لیلا محمدی با قهرمان پیشرفت مریم جهانبخش

زمان انتخاب رشته با توجه به علاقه ام رشته تجربی را انتخاب کردم و هنگام این انتخاب، هدفی برای خود مشخص کردم که این هدف پزشکی بود. به رشته‌های دیگر علاقه ای نداشتم...

گفت و گوی لیلا محمدی با قهرمان پیشرفت مریم جهانبخش

 مریم جهانبخش در یک نگاه  …

• نام شهر: نقده (آذربایجان غربی )

• نام مدرسه: پروین اعتصامی

• رتبه سال 1399: 3345 (منطقه 3 تجربی)

• رتبه سال 1400 :  825  (منطقه 3 تجربی)

• سال های حضور در کانون: از سوم راهنمایی به مدت 10 سال

• رشته قبولی: پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

• تحصیلات  و شغل مادر : لیسانس، خانه دار

• تحصیلات و شغل پدر: دیپلم، آزاد

 

به چه دلیل به کانون آمدید ؟نحوه آشنایی شما با کانون چگونه بود ؟ دلایل خود برای شرکت در آزمون های کانون بیان کنید ؟ مهم ترین ویژگی های آزمون های کانون که برای شما مفید بود را ذکر کنید.

مدرسه ما با برنامه ی کانون پیش می رفت. تدریس دبیران و برنامه ریزی مدرسه براساس برنامه ی راهبردی کانون بود. خواهرانم جزو دانش آموزان کانون بودند. برنامه ی راهبردی کانون از نظر حجم دروس برای هر آزمون عالی بود. طوری که من می توانستم طی دو هفته حداکثر مطالب را بخوانم و مرور کنم و این کار از استرس من کم می کرد.

اولین ویژگی آزمون های کانون تمرین برای کنترل زمان بود که باعث شد در جلسه کنکور برای بعضی از دروس به ویژه دروس عمومی وقت اضافه بیاورم. حسن دیگر کانون این بود که هر آزمون یک درس را سخت می داد . مانند کنکور که طراحان هر سال یک درس را دشوار می دهند. این باعث می شد هر آزمون تمرین کنم که وقتی با سوالات سخت مواجه شدم چه روشی را اجرا کنم که هم از استرسم کم شود و هم درصد خوبی به دست آورم. این موضوع سبب می شد که اگر سر جلسه کنکور هم با این مشکل مواجه می شدم بدانم چگونه خودم را از لحاظ روحی و عملکردی کنترل کنم.

 

دلیل اینکه برای بار مجدد تصمیم گرفتید که در کنکور  شرکت کنید چه بود ؟

زمان انتخاب رشته با توجه به علاقه ام رشته تجربی را انتخاب کردم و هنگام این انتخاب، هدفی برای خود مشخص کردم که این هدف پزشکی بود. به رشته های دیگر علاقه ای نداشتم. به همین دلیل تمام تلاشم را کردم تا این هدف و رویا را به واقعیت تبدیل کنم.


نظر و همراهی خانواده برای اینکه دوباره کنکور بدهید چگونه بود ؟

تصمیم پشت کنکور ماندن را خودم می گرفتم و وقتی این تصمیم را با خانواده مطرح کردم، به نظر من احترام گذاشتند و در این راه مرا همراهی کردند.آنها هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی تمام نیاز هایم را برطرف می کردند و در خانه فضایی آرام همراه با سکوت فراهم می کردند تا بتوانم در آرامش و بدون دغدغه درس بخوانم.

 گفت و گوی لیلا محمدی با قهرمان پیشرفت مریم جهانبخش

دلایلی که باعث شد که در سال اول نتیجه دلخواه خود را کسب نکنید چه بود؟

علت اینکه سال اول موفق نشدم کم کاری خودم بود. بار اول برای هدفم تلاش کافی نکرده بودم.

 

  

آیا شما دفتر برنامه ریزی داشتید ؟

بله. دفتر برنامه ریزی را به طور کامل پر می کردم. بدون برنامه در طول روز نظم نداشتم. از جدول صفحه دوم دفتر برنامه ریزی برای تعیین این که چه درسی را در طول روز در کدام زمان بخوانم استفاده می کردم و این کار را روز قبل انجام می دادم تا صبح با برنامه کارم را شروع کنم. این نظم خاصی به کارم می داد و از سردرگمی در طول روز جلوگیری می کرد. حتی تعداد تست هایی که در طول روز برای هر درس کار می کردم را نیز در دفتر برنامه ریزی می نوشتم. این کار باعث می شد هم تعداد تست هایی که در روز کار می کنم را بدانم و هم سعی کنم تعداد آنها را افزایش دهم.

 

شما برای هر آزمون چگونه در کنار برنامه راهبردی برنامه ریزی خود را شخصی سازی می کردید ؟ لطفا توضیح دهید .

روز جمعه طبق برنامه کانون برای هر درس تعداد تست ها را مشخص می کردم و با آشنایی که نسبت به سختی و آسانی درس ها داشتم برای هر درس زمان مورد نیاز برای مطالعه و تست را تعیین می کردم. برای روز های آخر هفته دوم مرور درس ها را اختصاص می دادم.

 

آیا تحلیل و بررسی آزمون را انجام می دادید ؟ چه زمانی ؟ در این تحلیل به چه مواردی دقت می کردید ؟

همان روز جمعه ساعت ۴ که پاسخ را در سایت می گذاشتند، بررسی آزمون را شروع می کردم. ابتدا سوالات ستاره دار که با وجود مطالعه ی زیاد، برای جواب دادن با مشکل مواجه شده بودم را بررسی می کردم و زمان زیادی را برای پیدا کردن دلیل این مشکل و رفع آن می گذاشتم و توجه خاصی به این سوالات داشتم. سپس سوالات نزده و غلط زده را بررسی می کردم و در آخر به سراغ سوالات علامت داری می رفتم که در آزمون درست جواب داده بودم اما دارای نکات خوبی بودند تمام این نکات را یادداشت کرده و در طول هفته زمانی را برای مرور آن ها اختصاص می دادم.

 

آیا از سایت کانون و مجله ازمون استفاده می کردید ؟ بیشترین مطلبی که در بخش سایت و مجله آزمون استفاده می کردید را بیان کنید.

بله.در مجله ی کانون، مصاحبه با نفرات برتر کنکور و به ویژه دانش آموزانی که پشت کنکور مانده بودند و به هدفشان رسیده اند، مطالعه می کردم. خواندن این مصاحبه ها به من انرژی می داد و سبب می شد تا برای رسیدن به هدفم با قدرت بیشتری تلاش کنم.

 

خاطره ی ای از روز و جلسه کنکور و زمان اعلام نتایج داری؟ 

من دانش آموز استرسی ای بودم. هنگام استرس، صحبت کردن با یکی از اعضای خانواده به من آرامش می داد. به همین دلیل همراه خواهرم به جلسه کنکور رفتم و ایشان آرامش زیادی به من دادند. در جلسه از تکنیک زمان نقصانی استفاده کردم و تا حد امکان تلاش کردم از انجام کارهای جدید که قبلا در آزمون ها انجام نداده بودم خودداری کنم و همان طور که در دوران جمع بندی با آزمون ها زمان و روش ها را تمرین کرده بودم، همان روش ها را سر جلسه اجرا نمودم.

هنگام اعلام نتایج زنجان در کنار خواهرم بودم. قبل نتایج استرس زیادی داشتم. هنگام اعلام نتایج خیلی گریه کردم و باور نمی کردم که من این رتبه را آوردم. چندین بار بر روی رتبه ام زوم کردم تا مطمئن شوم رتبه ام سه رقمی است.

 

آیا برای دوران جمع بندی از کتاب های جمع بندی زرد عمومی و زرد اختصاصی استفاده کردید؟

از کتاب های جمع بندی، زرد عمومی و کنکور های سال های گذشته استفاده کردم. هم چنین از خلاصه نویسی ها و جمع بندی هایی که در طول سال انجام داده بودم استفاده کردم. کنکور های چند سال گذاشته را که می دادم سعی می کردم در این آزمون ها بیشتر از آزمون های طول سال به زمان دقت و زمان نقصانی را اجرا کنم. هنگام این آزمون ها کنکور را برای خودم مشابه سازی و همه تکنیک ها را اجرا کردم.



برنامه ی شما برای یک هفته مانده به کنکور چه بود و چگونه سپری کردید ؟

تورق سریع داشتم و نکات و یادداشت هایی که برای آن یک هفته آماده کرده بودم را مرور کردم.

 

توصیه ای به دانش آموزان دارید؟

از هدفشان دست نکشند و جا نزنند. رسیدن به خواسته ها سخت نیست فقط بستگی به تلاش آنان دارد. من همیشه این جمله را در ذهن داشتم :

« برای خواسته هات بجنگ و دنیای خودت را بساز. برای این به دنیا اومدی که بهترین باشی، اگه که بخواهی . چون هم تواناییش را داری هم لیاقتش را .پس دنیایت را بساز...»

مصاحبه کننده: لیلا محمدی


قهرمان پیشرفت، شادی ساعدپناه، از رتبه‌ی 5259 تا رتبه‌ی 1657

قهرمان پیشرفت، محمدمهدی جاویدان، از رتبه‌ی 4507 تا رتبه‌ی 165

قهرمان پیشرفت، سارا کیوان، از رتبه ی 3129 تا رتبه ی 595

Menu