گفت و گوی فاطمه چاوشیان با قهرمان پیشرفت شادی ساعدپناه

در کنکور اولم نتیجه آن طور که انتظار داشتم نشد و می‌دانستم اگر یک بار دیگر کنکور بدهم، نتیجه بهتر خواهد شد. از فرصت استفاده کردم و بار دیگر کنکور دادم تا به رشته‌ی دلخواهم برسم...

گفت و گوی فاطمه چاوشیان با قهرمان پیشرفت شادی ساعدپناه

شادی ساعدپناه  در یک نگاه

نام شهر: سنندج

نام مدرسه: فرزانگان 2

رتبه‌ی سال اول: 5259 منطقه 2

رتبه‌ی سال آخر: 1657 منطقه 2

سال‌های حضور در کانون: از دهم تا دوازدهم و یک سال پشت کنکور، به مدت 4 سال 

رشته‌قبولی: پزشکی سنندج

تحصیلات و شغل پدر: فوق لیسانس – کارمند سازمان تعاون روستایی کردستان

تحصیلات و شغل مادر: کارشناس پرستاری

 

 

دلیل اینکه پشت کنکور ماندید چه بود؟

در کنکور اولم نتیجه آن طور که انتظار داشتم نشد و می دانستم اگر یک بار دیگر کنکور بدهم، نتیجه بهتر خواهد شد. از فرصت استفاده کردم و بار دیگر کنکور دادم تا به رشته ی دلخواهم برسم.


نظر خانواده برای اینکه دوباره کنکور بدهید چه بود؟ چگونه شما را در این سال همراهی کردند؟ 

مادر و پدرم همیشه حامی من بوده اند. پس از اعلام نتایج کنکور 99، اطرافیان پیشنهاد می دادند که همین امسال در یک رشته مشغول به تحصیل شوم چون معتقد بودند معمولا پشت کنکوری ها موفق نمی شوند. به نظر من هیچ محدودیتی در این مورد وجود نداشت و وقتی خانواده از تصمیم من برای کنکور مجدد مطلع شدند، از آن حمایت کردند. مادرم در برنامه ریزی به من کمک می کرد و جمعه ها با پدرم درمورد علت افت یا پیشرفت درصدهایم صحبت می کردیم. اینکه خانواده ها فرزندانشان را قانع کنند که آنها را بخاطر خودشان دوست دارند و نه بخاطر وضعیت تحصیلی شان، نقش مهمی در آرامش یک کنکوری دارد.

 گفت و گوی فاطمه چاوشیان با قهرمان پیشرفت شادی ساعدپناه

فکر می‌کنید چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدید؟

در سال اول برنامه ریزی درستی نداشتم و به برنامه ام پایبند نبودم. به دلیل کرونا از اسفند مدارس تعطیل شدند و من نتوانستم شرایط را مدیریت کنم. سال دوم به برنامه ام پایبند بودم و طبق برنامه ریزی پیش می رفتم.

 

امسال با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

امسال هم بدلیل محدودیت هایی که کرونا ایجاد کرده بود و همواره در خانه بودیم، گاهی وضعیت بسیار یکنواخت می شد و مثل گذشته امکان تفریح و ایجاد تنوع مقدور نبود. من اوقات فراغتم را با خانواده می گذراندم یا با بعضی از دوستانم در فضای مجازی صحبت می کردم. گاهی هم به صفحه مقطع کانون مراجعه می کردم. این ها روحیه ام را عوض میکرد و به مطالعه ام برمی گشتم.


به جز رشته اصلی تان در کنکور رشته ی دیگری هم شرکت کردید؟

من هردو سال در کنکور زبان هم شرکت کردم. رتبه ام به ترتیب 761 و 631 منطقه دو شد.  درصدهایم به ترتیب ادبیات 60 و 68 – عربی 70 و 84 – دینی 58 و 75 – زبان عمومی 62 و 70 – زبان تخصصی 68 و 57


لطفا  روش مطالعه نقاط قوت (یک اختصاصی و یک عمومی) را بیان کنید.

به طور کلی دروس عمومی نقطه قوت من بودند. درصدهایم به ترتیب ادبیات 62 و 57، عربی 93 و 96، دینی 74 و 86، زبان 88 و 78. من به زبان های مختلف از جمله عربی علاقه مندم و یادگیری کلمات و اصطلاحات جدید برایم جذاب بود تا حدی که مطالعه ی خارج از مباحث درسی هم داشتم. در این درس مهم ترین اصل این است که به قواعد مسلط باشیم و بتوانیم از آن استفاده کنیم. در دروس اختصاصی هم در آزمون ها، نقطه قوتم درس ریاضی بود که با تحلیل تست های مختلف می توان به یادگیری خوبی رسید. من روش های کوتاه و میان بر را هم تمرین می کردم تا بتوانم سریع تر سوالات را حل کنم. درصد ریاضی ام در کنکور اول 32 و امسال 36 بود که بعلت چالشی بودن سوالات من زمان زیادی روی ریاضی نگذاشتم و سراغ درس های دیگر رفتم. درصد درس های دیگرم به این ترتیب بود: زیست 45 و 50 ، فیزیک 18 و 45 ، شیمی 20 و 40

 

 اگر در درسی نحوه مطالعه را تغییر داده اید بگویید که این تغییر به چه صورت بوده است؟

در درس فیزیک با تغییر منبع و حل تست های بیشتر به سطح بهتری رسیدم. درصدهایم سال اول 18 و سال دوم 45 بود که پیشرفت خوبی برای من به حساب می آمد. در درسی مثل دینی هم به جای زدن تست های تالیفی، کتاب را چندین بار مطالعه کردم و خودم درس های مختلف را با هم ترکیب می کردم و نکته می ساختم. تحلیل تست های کنکور و آزمون های کانون هم مرا به نکات خوبی می رساند که به آنها توجه نکرده بودم و باعث افزایش درصدم شد.

 

چطور با کانون آشنا شدید؟ به چه دلیل به کانون آمدید؟ از چه سالی عضو کانون بودید؟ مهمترین ویژگی های آزمون های کانون که برای شما مفید بود را توضیح دهید.

من با پیشنهاد یکی از آشنایان از سال دهم در آزمون ها ثبت نام کردم و تراز اولین آزمونم 6577 بود. من در آزمون ها پیوستگی داشتم و در کل 4 سال که کانونی بودم، دو یا سه غیبت داشتم. این پیوستگی باعث میشد دید واقع بینانه ای از وضعیت خودم داشته باشم و علت افت هایم را دقیق تر ارزیابی کنم. سوالات آزمون ها گاهی بسیار خلاقانه بودند و باعث می شد از چندین وجه به مسائل و مباحث نگاه کنیم.

 

برنامه ریزی را در طی دو هفته چگونه انجام می دادید؟

من یک برنامه ریزی کلی دو هفته ای داشتم که مطابق بودجه بندی آزمون بود و برنامه ریزی روزانه هم داشتم. بطور کلی سعی می کردم در هقته ی اول بیشتر زمانم را صرف مطالعه و یادگیری کنم و در هفته ی دوم بیشتر روی مرور و تست زنی و مدیریت زمان کار کنم. بعضی ها هفته ی اول دوازدهم می خوانند و هفته ی دوم پایه. من هردو را باهم پیش می بردم.

 

  تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می‌کردید؟

روزهای جمعه تا زمانی که کارنامه روی سایت قرار می گرفت استراحت می کردم و با خانواده وقت می گذراندم. بعد از آن ابتدا از دروس اختصاصی شروع می کردم که تحلیل آنها زمان بر بود. علت پاسخ های غلطم را روی یک برگه یادداشت می کردم و سعی می کردم آزمون بعدی به آن موارد توجه کنم. من ابتدا بی دقتی زیادی داشتم و در آزمون های غیرحضوری هم پشت کامپیوتر چشمم خسته می شد و گاهی به آخر سوالات توجه نمی کردم و گزینه ی نادرست را انتخاب می کردم. به مرور آنها را رفع کردم. نکات علمی سوالات را هم خلاصه وار در حاشیه کتاب می نوشتم و مرور می کردم.

 

از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟ چه ویژگی‌هایی داشتند؟

در دوران جمع بندی از کتاب های زرد استفاده کردم و چون سوالات کنکور را پوشش داده بود، کتاب خوبی بود.

 

از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟

من گاهی در اوقات فراغتم به صفحه مقطع سر می زدم و شوخی های کامنتی را هم می خواندم. در مجله آزمون هم مصاحبه با قهرمانان پیشرفت را می خواندم و از توصیه هایشان استفاده می کردم. 

 

 از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کردید؟ دفتر برنامه ریزی داشتید؟

من در دوران جمع بندی و در آزمون های شبیه ساز مدیریت زمان را تمرین کردم و با تکنیک زمان های نقصانی آشنایی داشتم. در دروس عمومی برای هر درس 15 دقیقه وقت می گذاشتم و در نهایت یک ربع اضافه می آمد که برمی گشتم و به سوالاتی که جواب نداده بودم می پرداختم. دروس اختصاصی را در زمان خودشان جواب می دادم و از تکنیک ضربدر و منها استفاده می کردم. یعنی سوالاتی که وقت گیر بودند را علامت می زدم تا بعدا به آنها برگردم.

 

فکر می‌کردید چنین رتبه بگیرید؟روز کنکور مورد خاصی که پیش نیامد؟ 

کنکور 1400 کنکور آسانی نبود به ویژه که درس ریاضی بعنوان اولین درس اختصاصی چالش برانگیز بود. بعد از اتمام کنکور به صفحه مقطع و صفحه تخمین مراجعه کردم و فهمیدم برای اغلب بچه ها سخت بوده است. ظهر که رتبه ها اعلام شد، من سریع به سایت سنجش رفتم اما بدلیل استرس زیاد دستم خورد و از سایت خارج شدم. سایت شلوغ شده بود و همه از رتبه ها و درصدهایشان می گفتند ولی من تا نیم ساعت نتوانستم دوباره وارد سایت بشوم و خانواده فکر می کردند آنقدر بد شده ام که نمی خواهم رتبه ام را بگویم. پس از مشاهده ی کارنامه ام لبخند رضایت پدر و مادرم را دیدم و نفس راحتی کشیدم.


توصیه ای برای دانش آموزان داری؟

توصیه ام برای دانش آموزان این است که بدون تنش و استرس به مطالعه ی خود ادامه دهند. زمان استفاده از فضای مجازی را کنترل کنند و درگیر حاشیه نشوند. نگران این نباشند که مطالب را فراموش می کنند چون روز کنکور می بینند همه ی مطالب در ذهنشان هست. امیدوارم همه ی کنکوری ها موفق و موید باشند.

مصاحبه کننده: فاطمه چاوشیان


قهرمان پیشرفت، محمدمهدی جاویدان، از رتبه‌ی 4507 تا رتبه‌ی 165

قهرمان پیشرفت، سارا کیوان، از رتبه ی 3129 تا رتبه ی 595

Menu