گفت و گوی فائزه طایفه با قهرمان پیشرفت سارا کیوان

از پایه دهم وارد کانون شدم وهدفم هم صرفا شرکت در آزمون‌ها و یادگیری نحوه مدیریت آزمون بود. اما به مرور این هدف تغییر کرد و پیشروی با بودجه بندی آزمون برایم اهمیت پیدا کرد...

گفت و گوی فائزه طایفه با قهرمان پیشرفت سارا کیوان

سارا کیوان در یک نگاه

نام شهر: مشهد مقدس

نام مدرسه: فرزانگان یک مشهد

رتبه سال 99: رتبه 3129 منطقه یک تجربی

رتبه سال 1400: رتبه 595 منطقه یک تجربی

سال های حضور در کانون : دهم تا دوازدهم و یک سال پشت کنکور، به مدت 4 سال 

رشته قبولی : دندان پزشکی روزانه سمنان 

تحصیلات و شغل پدر : لیسانس ، دبیر بازنشسته فیزیک 

تحصیلات و شغل مادر : لیسانس ، دبیر تربیت بدنی

 

از چه سالی وارد کانون شدید؟ هدف از شرکت در ازمون های کانون چه بود؟

از پایه دهم وارد کانون شدم وهدفم هم صرفا شرکت در آزمون ها و یادگیری نحوه مدیریت آزمون بود. اما به مرور این هدف تغییر کرد و پیشروی با بودجه بندی آزمون برایم اهمیت پیدا کرد . سالی که وارد کانون شدم نحوه مطالعه صحیحی نداشتم و بیشتر از تست به خواندن مطالب درسی اهمیت می دادم . اما سال دوازدهم به صورت جدی برای کنکور مطالعه کردم

 با توجه به اینکه سال 99 آزمون ها و آمادگی ما بیشتر برای سوالاتی به سبک آسان کنکور 98 بود متاسفانه عملکرد خوبی سر جلسه نداشتم و رتبه 3129 گرفتم و نظر اکثر مشاوران بر این بود که پزشکی شهر های دور قبول خواهم شد و من هم به دلیل خستگی سال کنکورو شرایط روحی شهرهای دور انتخاب رشته کردم به این امید که برای سال دوم پشت کنکور نمانم . اما با اختلاف ناچیزی سال اول قبول نشدم.اعلام نتایج نهایی 99 در آبان ماه بود و من بلافاصله در آبان ماه   بعداز یک بازه کوتاه شروع به مطالعه کردم اما خیلی زود خسته شدم و اصلا در خودم توانی برای ماندن پشت کنکور نمی دیدم . 

در دی ماه برای مطالعه، سالن مطالعه ای پیدا کردم و آزمون های کانون را ثبت نام کردم و شروع جدی من از دی ماه بود

 

تغییرات درصد طی دوسال را می فرمایید؟

درصد های کنکورسال 99 : 

ریاضی :32               زیست :42             فیزیک:33              شیمی :47

ادبیات :64                 عربی :62             دینی :79               زبان :32

درصد های کنکورسال 1400 :

ریاضی :32              زیست :65              فیزیک :53              شیمی :65

ادبیات : 57               عربی :76              دینی :49                زبان : 88


تغییرات روند مطالعاتی در سال دوم چگونه بود؟

به طور کلی در سال 1400 بیشتر زمان مطالعاتی خود را به دروس اختصاصی می دادم و همین موضوع سبب پایین آمدن درصد ادبیات و دینی در کنکور1400 شد . اما درصد دروس اختصاصی من افزایش یافت و این افزایش درصد را مدیون تعداد تست زیاد در سال دوم هستم. به طور کلی در سال اول بیشتر تاکیدم بر خواندن متن کتاب درسی یا کتب کار بود ولی در سال دوم به دلیل تکراری بودن مطالب بیشتر به تست زدن روی می آوردم و از تست به متن کتاب مراجعه می کردم .

یکی دیگر از دلایل افزایش درصد دروس اختصاصی من این بود که در سال دوم تعداد بیشتری آزمون شرکت کردم که باعث افزایش تعداد تست ها شد وهم به مدیریت آزمونم کمک می کرد و گاهی حتی در یک روز دو آزمون جامع می دادم و سعی می کردم این آزمون ها از کتابهای مختلفی باشد تا با دید طراحان مختلف آشنا شوم.


درصد درس ریاضی درهردوسال یکسان است علت چیست؟

درصد ریاضی من در هر دو سال 32 درصد بود اما عملکرد ریاضی من در سال 1400 بهتر بود چون سطح سوالات آن نسبت 99 خیلی دشوار تر بود و من سر جلسه فقط به 9 سوال ریاضی که از پاسخ آنها مطمئن بودم پاسخ دادم و باقی تایم ریاضی را به درس فیزیک اختصاص دادم و سعی کردم از فیزیک جبران کنم در حالی که در طول سال حین آزمون دادن به دلیل اینکه ریاضی برایم از فیزیک آسان تر بود همواره بخشی از تایم فیزیک را به ریاضی میدادم .  پس دوستان  توجه کنن  هیچ موضوعی در کنکور قابل پیش بینی نیست 


 درصد درس ادبیات سال دوم کمتر است علت چیست؟ علت کاهش درصد درس دینی چیست؟

 در درس ادبیات چون در سال اول درصد خوبی نسبت به سختی کنکور دریافت کرده بودم در سال دوم این درس را کمتر مطالعه کردم و به همین دلیل درصد پایین تری دریافت کردم پس داوطلبین نباید نقاط قوت خود را فراموش کنند و این درصد رو مدیون مطالعه معنی لغات و تاریخ ادبیات هستم. نکته دیگر بهم زدن ترتیب دروس سر جلسه ( به دلیل سخت بودن درس ادبیات برخلاف آزمون های طی سال، از درس عربی کنکور 1400 را شروع کردم ) چالش دوم در این درس بود.

در سال 99 دینی را به صورت هفتگی مطالعه میکردم اما در سال 1400 دینی را موکول به ماه های آخر کردم و به همین علت دینی که در سال 99 بالاترین درصدم بود در سال 1400 به پایین ترین درصدم تبدیل شد و توصیه میکنم که تحت هیچ شرایطی دینی را به ماه های آخر موکول نکنید و تایم خیلی کمی درهر 15 دقیقه هر شب یا شب در میان به این درس اختصاص دهید . 

 گفت و گوی فائزه طایفه با قهرمان پیشرفت سارا کیوان

سوالات زمین شناسی رو جواب دادید؟

در سال 1400 به دلیل اینکه سال 99 رتبم مرزی شده بود و با اختلاف کمی پشت کنکور مانده بودم ,درس زمین را هم در هفته آخر مطالعه کردم و در کنکور 1400 به تعدادی از سوالات زمین پاسخ دادم . 


افزایش درصد درس زبان را مدیون چه روندی هستید؟

درس زبان به طور کلی نقطه قوتم بود اما در سال 99 چون بخشی از تایم زبان را به ادبیات داده بودم نتوانستم نتیجه دلخواهی بگیرم در حالی که در سال 1400 ادبیات درس آخری بود که از دروس عمومی به آن پاسخ دادم . توصیه می کنم هرگز برای دروس سخت تر آزمون یا درس هایی که در آنها ضعیفترید از تایم درس هایی که نقطه شماست کم نکنید مگر اینکه در این درس ها تایمی اضافه بیاورید . 


روش مطالعه شما در درس زیست چگونه بود؟

در درس زیست علاوه بر خواندن متن کتاب درسی که به شدت مهم و ضروری است زدن تست های متنوع از کتاب ها و آزمون های مختلف و آشنا شدن با سبک طراحان متفاوت هم از ضروریات است و هر کدام از اینها که انجام نشود سبب عدم ثبات در درصد این درس در آزمون ها میشود . در این درس بازگشت از تست به کتاب هم می تواند مفید باشد. و حاشیه نویسی مطالب مهم و پرتکرار موثرترین وبهترین منبع برای روزهای پایانی می باشد.


با دومین درس مهم رشته تجربی چه کردید؟

در مورد درس شیمی هم تعداد تست زیاد چه در مباحث حفظی و چه در مسائل شیمی موثر است و پیشنهاد می کنم که مسائل را جدی بگیرید و تست های مسائل را حتما زمان دار حل کنید

و تیپ سوالات جدید  ازمونها مخصوصا مسائل را حتما یادداشت کنید و همین طور بررسی سوالات کنکور همان سال درروزهای پایانی را انجام دهید.


علت افزایش 20درصدی فیزیک چیست؟ چه پیشنهادی برای فیزیک دارید؟

به عقیده من اگر دراین درس ضعف دارید لازم نیست روی همه مباحث تسلط داشته باشید . بعضی از مباحث گاها سوالاتی در کنکور دارند که فقط برای تلف کردن وقت داوطلب گذاشته شده اند .( مثل بعضی مباحث پایه یازدهم) .بر روی مباحثی که تسلط دارید تاکید کنید و سعی کنید پاسخ انواع تیپ تست های آن مبحث را یاد بگیرید. در این درس مطالب حفظی را هم جدی بگیرید و حتما آنها را مطالعه کنید که آنها را سر جلسه از دست ندهید و ازکتاب درسی غافل نشوید.


برای مدیریت سرجلسه چه پیشنهادی دارید؟

به طور کلی مدیریت سر جلسه از مطالعه طول سال اهمیت بیشتری دارد . اینکه یاد بگیرید بی دلیل استراتزی خود را در سر جلسه عوض نکنید که به ضرر شما خواهد بود ( مثلا من در کنکور 99 بر خلاف آزمون های طول سال به سوالات شک دار پاسخ دادم که بعد از جلسه اکثر آنهااشتباه بود و نه تنها درصد هایم را بالا نبرده بود بلکه باعث پایین آمدن درصد درسهایی مثل زیست شده بود ).از طرفی باید یاد بگیرید که به بسته به شرایط کنکور گاهی لازم است استراتژی خود را عوض کنید تا به نتیجه بهتری برسید ( مثلا من در کنکور 1400 بر خلاف آزمون های طول سال ادبیات را به عنوان درس آخر عمومی پاسخ دادم و بخشی از تایم ریاضی را به فیزیک اختصاص دادم ) .البته تمام این اقدامات باید با تدبیرو بصورت سنجیده انجام شود

سر جلسه هیچ مشاوری قرار نیست در کنار شما باشد و در آخر این شمایید که باید در لحظه تصمیم بگیرید که چه درسی را کی و با چه تایمی پاسخ دهید و اگر در طول سال خودتان هم شرایط آزمون سخت هم متوسط و هم آسان را برای خود ایجاد کرده باشید سر جلسه تصمیم گیری راحت تری خواهید داشت. تا حد امکان سعی کنید سر جلسه مثل آزمون های طول سال عمل کنید و در هفته آخر که آزمون های رشته های دیگر برگزار می شود حتما آنها را تحلیل کنید چرا که سختی یا آسانی دروس رشته های مختلف شبیه هم است و قبل جلسه استراتژی آزمون خود را بچینید ( من پس از تحلیل کنکور هنر و ریاضی و انسانی منتظر سخت بودن درس ادبیات و ریاضی بودم و به همین دلیل سر جلسه شوکه نشدم بر خلاف کنکور 99 که با دیدن سوالات سخت شیمی به هم ریختم ). و توصیه می کنم حتما کنکور هنر را قبل کنکور تجربی شرکت کنید که این کار سبب آشنا شدن شما با فضای کنکور و کاهش استرس روز کنکور می شودوشرایط و فضا را  شبیه سازی کنید


آزمون ها را به صورت مستمر شرکت می کردید؟ ترازتان چگونه بود؟

در آزمون های کانون در سال 1400 به صورت مستمر شرکت می کردم و حتی روز هایی که با آزمون دیگری تداخل داشت سعی می کردم در هر دو شرکت کنم چرا که با افزایش یا کاهش درصد هایم در دروس مختلف سعی می کردم ساعت مطالعه این دروس را بیشتر یا کمتر کنم و روی نقط ضعفم در این دروس تمرکز کنم . ترازم در سال 99 در کانون برایم خیلی مهم بود و به طور میانگین 6300 بود اما در کنکور 1400 چون پشت کنکوری بودم با بودجه بندی کانون پیش می رفتم و بیشتر دغدغم یادگیری بود تا توجه به تراز. تراز های کانون که به دلیل غیر حضوری بودن آزمون ها متفاوت بود ولی درصد هام نسبت به سال قبل رشد زیادی داشت و همین برایم کافی بود. 

  

از نتیجه کنکور راضی بودید؟

نتیجه کنکور از چیزی که فکر می کردم خیلی بهتر بود چون انتظار داشتم دروسی مثل دینی و ریاضی رتبم ام رو خراب کند اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد  پس نگران دروس چالشی کنکورنباشید. 


روزهای پایانی چگونه سپری شد؟ 

 هفته آخر و روز های آخر بر خلاف خیلی ها که معتقدند باید قبل جلسه استراحت کنیم تا روز کنکور خسته نباشیم. ولی من ترجیح دادم تا نصف روز را مطالعه کنم و تمام مطالب فرار و حفظی دروس را مرور می کردم . درس هایی مثل زمین را فقط در هفته آخر مطالعه کردم . در این بازه زمانی بر سوالات کنکور هایی که برگزار می شد تاکید داشتم و با مرور خلاصه نویسی ها و فرمول های مربوطه مطالب را تثبیت می کردم.


برای دانش آموزان پیشنهادی داری؟

 اگر قراراست از پایه برای کنکورمطالعه کنید سعی کنید از تست زدن غافل نشوید . مهم نیست دقیقا از کی شروع به مطالعه می کنید مهم این است که از جایی که شروع کردید با تمام توان شروع کنید و هیچ مضایقه ای نکنید تا در شب کنکور هیچ حسرتی نداشته باشد و جرات کنید که به خودتان بگویید: من تمام کاری که می توانستم را کردم دیگه از این جا به بعد دست من نیست .

وقتی می خواستم پشت کنکور بمانم تنها مخالف، خودم بودم و از ان جایی که خواهرم هم یه سال پشت کنکور مانده بود و پزشکی قبول شده بود، همه می گفتند که بمانم اما من هم خسته بودم هم می ترسیدم از اینکه سال دوم رتبه ام به رتبه بدتری تبدیل شود .اما فقط برای این پشت کنکور ماندم که می دانستم اگه الآن انتخاب رشته کنم قطعا سال آینده پشیمان می شوم. 


ازمون ها راشبیه سازی می کردید؟

به دلیل غیر حضوری بودن آزمون ها سعی می کردم آزمون ها رو در سالن مطالعه بدهم . جایی که بچه ها رفت و آمد می کنند و سر و صدا هست و مجبور بودم با این شرایط تمرکزم را حفظ کنم. زمان هایی که هم صبح و هم بعد از ظهر آزمون می دادم در ساعات آخر آزمون به شدت خسته بودم اما ادامه می دادم تا بتاونم در شرایطی که خستگی بر من غلبه کرده تمرکزم را حفظ کنم . در تابستان سالن مطالعه ما به شدت گرم بود و درس خواندن در ان موقعیت باعث شد سر جلسه که از قضا کولر کلاسمان خراب بود و از شدت گرما زیر ماسک سرخ شده بودم با شرایط سر جلسه راحت تر کنار بیایم . 


مهم ترین ویژگی آزمون های کانون از نظر شما چه بود؟

مهم ترین ویژگی آزمون های کانون جامعه آماری بالای آن هست و این که برنامه و  بودجه بندی منطقی هم برای بچه ها دارد.


تحلیل آزمون را کی انجام می دادی؟

برای تحلیل آزمون ها هم دقیقا همان عصر روز جمعه زمان می گذاشتم و به زمان دیگری موکولش نمی کردم . 


درسال کنکور برای مطالعه ی همه ی درس ها زمان داشتید؟

در مورد وقت کم آوردن سال کنکور باید بگویم همه وقت کم می اورند و این فقط مختص شما نیست مثلا من در بازه اسفند از برنامم عقب بودم و هرگز نتوانستم ان عقب ماندگی رو جبران کنم اما سعی کنید تمام تلاشتان رو بکنید که به بخش بیشتری از برنامتان برسید تا با فشار روانی کمتری به راهتان ادامه بدهید . 


جمع بندی را از چه زمانی آغاز کردید؟

مرور و جمع بندی مطالب رو از فروردین شروع کردم و در عید با کتب سه سطحی پایه را مرور کردم و در ادامه در فروردین دوازدهم را با همین کتب جمع کردم . در این بازه ( از اواخر فروردین تا کنکور ) تعداد زیادی آزمون جامع کار کردم تا هم مدیریت سر جلسه را یاد بگیرم و هم با دید طراحان مختلف آشنا شوم . 


از انتخاب رشته ای که کردید راضی هستید؟

طبق انتخاب رشته ام  با رتبه من قراربود دندان ساری بیاورم چون هر ساله تا حدودرتبه 700 قبول شده بودند اما نشد و دندان پزشکی سمنان آوردم که البته نزدیک تر است و موقع انتخاب رشته شاید به دلیل توجه به رنکینگ دانشگاه ها خیلی به دوری یا نزدیکی اهمیت نداده بودم ولی الآن خوشحالم که شهر نزدیک تری قبول شدم . 


در طول سال خسته و ناامید هم شدید؟

من هم مثل بقیه بچه ها خسته می شدم و کم می اوردم اما سعی می کردم در این زمان ها همچنان به مطالعه ام ادامه بهدم ( مثل عصرهای جمعه که سالن مطالعه خالی می شد ) و برای اینکه بتوانم ادامه بدهم سعی می کردم تمام هفته از صبح تا شب به سالن مطالعه بروم و در هفته یک نصف روز( گاه یزمان بعد آزمون )را استراحت کنم و تفریح کنم .


برنامه ریزی درسی شما چگونه بود؟

از دی ماه هر روز از ساعت 7:45 صبح تا 11:00 شب به سالن مطالعه می رفتم جز نصف روزی در هفته که برای استراحتم بود . تقریبا دوتایم اول مطالعاتی یعنی 3 ساعت اول را زیست می خواندم و تست می زدم بعد شیمی دو تایم بعدی من را شامل می شد . بعد تایم نهار هم ریاضی 2 ساعت و فیزیک 2 ساعت که بیشتر تست م یزدم و تایم های مطالعاتی آخر شب را هم به دروس عمومی اختصاص می دادم . 

برنامه ریزی را در سال دوم خودم انجام می دادم و برنامه ام هفتگی بود ومطابق با بودجه بندی آزمون ها. از دی ماه تا بازه جمع بندی عید، کتب جامع  را کار کردم. در فروردین با سه سطحی ها جمع بندی کردم و بعد از آن از آزمون های جامع و کتب جمع بندی استفاده کردم . بر حسب مباحث این کتب و تایم باقی مانده برای خودم برنامه می چیدم تا بتوانم تست هاشان رو زوج و فرد یا کامل کنم . 

  

و سخن آخر

ممنون از خانواده عزیزم که هیچ وقت پشتم رو خالی نکردند وهمیشه به من انرژی می دادند...

ممنون از کانون و آزمون ها که باعث شد آزمون و خطاهایم را موکول به روز کنکور نکنم...

توصیه ام به دانش آموزان این هست که اگر رویاهایشان قابل دسترس نیستند، رویاهاشان را تغییر ندهند و بجایش تلاششان را بیشتر کنند. چون موفقیت را کسی به ان ها نمی دهد و فقط خودشان هستند که باید برای هدفشان بجنگند تا بدستش بیاورند...

مصاحبه کننده: فائزه طایفه



قهرمان پیشرفت، یونس اسکندری، از رتبه ی 12000 تا رتبه ی 1034

قهرمان پیشرفت، سیده تارا معین السادات، از رتبه ی 12000 تا رتبه ی 733

Menu