گفت وگوی محسن شوری با قهرمان پیشرفت مهدی شه بخش

از اول هدف بنده و علاقه ام رشته پزشکی بود و خیلی تلاش کردم متاسفانه سال اول بدلیل استرس بالایی که روز آزمون داشتم نتوانستم نتیجه خوبی کسب کنم و رتبه کنکورم 5389 شد و در انتخاب رشته خودم حتی دانشگاه ار

گفت وگوی محسن شوری با قهرمان پیشرفت مهدی شه بخش


مهدی شه‌بخش در یک نگاه:

نام شهر: مرند

نام مدرسه: ابوریحان

رتبه سال 99: 5389 منطقه 2 تجربی

رتبه سال 1400: 1717 منطقه 2 تجربی

سال های حضور در کانون: یازدهم و دوازدهم و یک سال فارغ التحصیلی به مدت 3 سال

رشته قبولی: پزشکی روزانه دانشگاه زنجان

تحصیلات و شغل پدر: لیسانس _ فرهنگی

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس_ خانه دار


شما از سال یازدهم به کانون آمدی. در سال یازدهم و دوازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟

در سال یازدهم شروع تراز من از تابستان با تراز 6200  بود  ولی از مهر به دلیل فشردگی درس ها کمی افت داشتم ولی خیلی زود با شرایط سازگار شدم و ترازم بالای 6000 رساندم.

سال دوازدهم: از تراز 6500 شروع کردم و به تراز 7000 رسیدم و بسیاری از نقاط ضعف بنده که از طریق آموزه های کانونی بود توانستم مدیریت زمان داشته باشم


چه شد که تصمیم گرفتید دوباره کنکور بدهید؟

از اول هدف بنده و علاقه ام رشته پزشکی بود و خیلی تلاش کردم متاسفانه سال اول بدلیل استرس بالایی که روز آزمون داشتم نتوانستم نتیجه خوبی کسب کنم و رتبه کنکورم 5389 شد و در انتخاب رشته خودم حتی دانشگاه ارتش را هم انتخاب کردم ولی نتیجه ای نگرفتم بعد از اعلام نتیج نهایی تصمیم گرفتم تا زمانی که به هدفم نرسیدم این هدف را رها نکنم.


از چه زمانی دوباره شروع به درس خواندن کردید؟

2 هفته بعد از انتخاب رشته با توجه به این که میدانستم شانس قبولیم بسیار کم است شروع به مطالعه برای کنکور 1400 کردم


وضعیت ساعت مطالعه‌ی شما در این سه سال چگونه بود؟

ساعات مطالعاتی من در روزهای ابتدایی 7 الی8 ساعت بود ولی به تدریج به 10 ساعت رساندم نزدیک عید ساعت مطالعه ام 12 ساعت هم شد و بعد از عید 14 الی 15 ساعت مطالعه میکردم


وقتی آزمون‌ها در دوران کرونا غیرحضوری شد عملکرد شما چگونه بود؟

با آنلاین شدن آزمون های کانون بنده تمامی شرایط آزمون های حضوری را در منزل رعایت میکردم پدرم هر بار دفترچه های کاغذی را از دفترکانون شهرمان تهیه می کرد و بنده با دفترچه کاغذی آزمونم را برگزار می کردم و آخر سر پاسخ هایم را وارد پاسخبرگ آنلاین می کردم.

گفت وگوی محسن شوری با قهرمان پیشرفت مهدی شه بخش

تحلیل آزمون‌ها را چگونه انجام می‌دادید؟

روز جمعه بعد از آزمون بلافاصله شروع به تحلیل آزمون می کردم در تحلیل آزمون تمرکزم بیشتر روی سؤالات غلط و بدون پاسخ بود. خیلی روی تحلیل آزمون حساس بودم. مخصوصاً در درس‌هایی که سال اول مشکل داشتم مثل ریاضی و ادبیات. معمولاً تحلیل این دو درس به اندازه‌ی بقیه‌ی درس‌ها طول می‌کشید و خیلی حساس بودم که دقیق آن‌ها را تحلیل کنم.


دردرس های شیمی و ادبیات در سال اول مشکل داشتید. نمره‌های کنکور شما در هر دو سال چگونه بود؟

شیمی را سال اول 12 درصد و ادبیات را 17 درصد زدم ولی سال دوم با استفاده از کتاب های سه سطحی ادبیات و شیمی این ضعف را جبران کردم و سال 1400 شیمی را 62 درصد  و ادبیات را 68 درصد پاسخ دادم.


زمین را 40 درصد جواب دادید؟ آیا در سال دوم زمین را خواندید؟

بله من از اول علاقه زیادی به این درس داشتم و هم در مدرسه با علاقه به این درس توجه می کردم و هم در منزل مطالعه می کردم کنکور سال اول 55 درصد پاسخ دادم و سال دوم 48 درصد


نحوه مطالعه درس ادبیات و زیست به چه شکلی بود؟

ادبیات را بصورت مبحثی مطالعه می کردم چون سال اول به شدت از جانب ادبیات ضربه خوردم سال دوم نقشه خاصی برای مطالعه این درس داشتم و هر روز در برنامه مطالعاتی من جا داشت و 5 تست برای قرابت 5 تست آرایه و 5 تست دستور زبان را در مدت 20 دقیقه حل میکردم و این موضوع هر روز تکرار می شد

برای درس زیست هم منبع اصلی من کتاب درسی بود هر بار که کتاب درسی را دقیق مطالعه می کردم تست آموزشی و سنجشی می زدم و دوباره شروع به مطالعه مجدد آن فصل می کردم بنده در طول این 3 سال زیست دهم را 32 بار زیست یازدهم را 35 بار و زیست دوازدهم را نزدیک 40 بار مرور و مطالعه کردم.


سر جلسه آزمون درس های عمومی و اختصاصی‌ها چگونه عمل کردید و به سؤالات پاسخ دادید؟

به هیچ عنوان ترتیب دفترچه را بهم نزدم با وجود اینکه در درس های عمومی دین و زندگی را مسلط تر بودم یا در اختصاصی ها زیست را بیشتر مسلط بودم با این وجود ترتیب دفترچه را بهم نزدم و به ترتیب سوالات را پاسخ دادم. در عمومی ها در زبان وقت کم آوردم و به 2 ریدینگ انتهایی نرسیدم و همین باعث شد که این درس را 40درصد جواب بدهم ولی خودم را نباختم و برای دفترچه اختصاصی تمام تلاشم را کردم تا این نتیجه را جبران کنم


آیا از روش های ضربدر و منها و زمان های نقصانی می کردی؟

بله بدلیل این که عدم نتیجه گیری سال اول من 2عامل بسیار مهم داشت یکی عدم مدیریت صحیح زمان و دیگری استرس بالا که این هم ریشه در کم آوردن زمان داشت برای سال دوم به دنبال بهترین روش ها برای مدیریت زمان بودم که این تکنیک ها بشدت به من کمک کرد و حتی اعتماد بنفس من را در آزمون های آزمایشی بالا برد چون دیگر مشکل مدیریت زمان نداشتم

 

آیا در سال دوم که برای کنکور می‌خواندید به گذشته هم فکر می‌کردید؟ مثلاً به این فکر می‌کردید که ای کاش سال قبل این‌طوری می‌خواندم؟

اوایل بعضی وقت‌ها این فکرها را می‌کردم. مثلاً بعضی از دوستانم را می‌دیدم که قبول شده‌اند و متوجه می‌شدم که واقعاً در سال اول تا حد زیادی کم‌کاری کردم. به خودم می‌گفتم اگر شب‌ها بیشتر بیدار می‌ماندم یا تأکید بیشتری روی تست‌زدن می‌کردم ممکن بود نتیجه‌ی بهتری بگیرم. اما وقتی روش خودم را پیدا کردم دیگر به گذشته فکر نکردم .از طرفی چون سال اول استرس زیادی داشتم و این موضوع اجازه کسب نتیجه بهتر را به بنده نداد و سال دوم عاقل تر شدم و عملکرد خود را بهبود بخشیدم.


عملکرد شما در دوران جمع‌بندی چگونه بود؟

از عید شروع به جمع بندی کردم ابتدا از کتاب زرد عمومی شروع کردم و کنکورهای سراسری داخل و خارج کشور مربوط به رشته های مختلف را در منزل شبیه سازی کردم سپس با روش 3 روز یک بار وارد مرحله اصلی دوران جمع بندی شدم و تا یک هفته مانده به کنکور این روش را ادامه دادم

ترازهای شما در 4 آزمون جامع آخر کانون چگونه بود؟

در آزمون اول ترازم 6600 شد در آزمون دوم 6800 و در آزمون سوم 6900 و در آزمون نهایی 7100 شدم..


در هفته‌ی آخر چه کار کردید؟

در هفته نهایی فقط خلاصه هایی که در کتاب خودآموز یاداشت کرده بودم را مطالعه کردم و 2 روز مانده به کنکور هم به خودم استراحت دادم و با خانواده به باغی که اطراف شهرمان داشتیم رفتم و از فضای درسی فاصله گرفتم.


درباره پدر و مادرتان هم می گویید؟ کدام بیشتر کنار شما بودند؟

دست پدر و مادر را می بوسم که از همه نظر بنده را حمایت کردند و پشتیبان اصلی من بودند و همیشه مرا راهنمایی میکردند هر وقت نتیجه بدی در آزمون کسب می کردم کلی به من انگیزه می دادند.


برای دانش آموزانی که پشت کنکوری هستند چه پیشنهادی دارید؟

توصیه میکنم هیچ وقت دست از تلاش برندارند وناامید نشوند چون مطمئنم هرکسی مزد زحمات خودش را خواهد گرفت و با ناامیدی چیزی درست نمی شود تا زمانی که رویایی را در ذهنشان می پرورانند قطعا توانایی رسیدن به آن رویا را دارند.


در پایان کسی هست که بخواهید از او تشکر کنید؟

بله اول از پدرو مادر خودم تشکر میکنم که حمایتم کردند و از پشتیبان خودم آقای حسینی متشکرم که همیشه دلسوزانه پیگیر وضعیت تحصیلی من بود و از معلمان خودم مخصوصا آقای صفایی دبیر زبان و آقای عباسی دبیر زیستم که من رو همیشه دلگرم می کردند و به بنده انگیزه مضاعف میدادند کمال تقدیر و تشکر را د ارم.

مصاحبه کننده: محسن شوری


قهرمان پیشرفت، معین محمدنژاد، از رتبه ی 5884 تا رتبه ی 1429

قهرمان پیشرفت، بهنام دادخواه، از رتبه ی 1785 تا رتبه ی 155

قهرمان پیشرفت، زینب حیدری، از رتبه ی 3503 تا رتبه ی 684

Menu