گفت و گوی محمدرضا خسروی با قهرمان پیشرفت محمدرضا تاجیک

من پاکدشت زندگی می­ کنم 2 بردار و دو خواهر دارم. سال دهم و یازدهم و دوازدهم در مدرسه دولتی امام خمینی تحصیل کردم. با توجه به محیطی که زندگی می‌کنم زیاد دنبال درس خواندن نبودم و بیشتر کنار پدرم کار می

گفت و گوی  محمدرضا خسروی با قهرمان پیشرفت محمدرضا تاجیک

محمدرضا تاجیک در یک نگاه

رشته: ریاضی

شهر: پاکدشت (تهران)

رتبه سال 99: 857 منطقه ی 3

رتبه سال 1400: 75 منطقه ی 3

رشته ی قبولی: مهندسی کامپیوتر علم و صنعت

شغل و تحصیلات پدر: ابتدایی، گچ کار

شغل و تحصیلات مادر: ابتدایی، خانه دار


لطفاً خودتان را معرفی کنید

من پاکدشت زندگی می­ کنم 2 بردار و دو خواهر دارم. سال دهم و یازدهم و دوازدهم در مدرسه دولتی امام خمینی تحصیل کردم. با توجه به محیطی که زندگی می کنم زیاد دنبال درس خواندن نبودم و بیشتر کنار پدرم کار می کردم. تا یک تغییر در ذهنم اتفاق افتاد ...


چه شد که تصمیم گرفتی درس بخوانی؟

اصلا درس نمی خواندم و در حال و هوای کنکور هم نبودم قصدم این بود که دیپلم بگیرم و پیش پدرم کار کنم. تابستون یازدهم به دوازدهم بود که پیش پدرم برای کار ساختمانی می رفتم،  البته هر سال می رفتم ولی این سال خیلی سخت بود. تا روزی که معلمم به من حرفی زد که باعث یک تلنگر در زندگی درسی من شد...به ما گفت به جای این که از قدرت بدنی خودتان استفاده کنید از قدرت فکر خودتان استفاده کنید . بعد از این تلنگر به فکر فرو رفتم و از آن جا بود که درس خواندن را شروع کردم.


چه شد که تصمیم گرفتید دوباره کنکور بدهید؟

سال اول با تلاشی که داشتم رتبه 857 را کسب کردم . در سایت کانون دیدم که برای قبولی رشته کامپیوتر در تهران باید حداکثر رتبه ی 250 را کسب کنیم . من دوست داشتم در رشته کامپیوتر در تهران تحصیل کنم برای همین با وجود این که رتبه ام خوب شده بود تصمیم گرفتم برای رسیدن به هدفم یک سال دیگر هم پشت کنکوربمانم.

گفت و گوی  محمدرضا خسروی با قهرمان پیشرفت محمدرضا تاجیک

درصدهای کنکور شما در دو سال چگونه بود؟

سال 99 : ادبیات 16، عربی 90، دینی 55،  زبان 20، ریاضی 7،  فیزیک 14،   شیمی 37 

سال 1400: ادبیات 48 ، عربی 85، دینی 86، زبان 55، ریاضی 27،  فیزیک 22، شیمی 48


از چه زمانی دوباره شروع به درس خواندن کردید؟

کنکور را که دادم از درس فاصله گرفتم و کمی دیر شروع کردم. شاید حدود آذرماه بود که به صورت جدی شروع به کار نمودم


در سال اول که کنکور دادید در چه درس هایی ضعف داشتید و در چه درس هایی قوی بودید و برای هر کدام چیکار کردید؟

در سال اول در همه درس ها ضعف داشتم به جز درس زبان. برای تقویت بقیه درس ها از کتاب ها استفاده کردم. و چند تا درس از پکیج ­های آموزشی استفاده کردم.


وضعیت ساعت مطالعه‌ی شما در این سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم چگونه بود؟

دهم و یازدهم ساعت مطالعم صفر بود. برای سال دوازدهم از ابان تا زمانی که کرونا شروع شد چون مدرسه می رفتم و باشگاه هم می رفتم زمان مطالعم کم بود در حد 2 ساعت و نهایتا 4 ساعت می شد ولی از عید تا مرداد که زمان کنکور بود حدود 6 یا 7 ساعت در روز درس می خواندم.


سال دوم تغییری در ساعت مطالعه ایجاد شد؟

سال دوم  با اینکه خیلی تلاش کردم و برنامم این بود که بیشتر بخوانم و حداکثر 7 یا 8 ساعت روزانه مطالعه داشته باشم،  ولی میانگین ساعت مطالعم حدود 4 یا 5 ساعت مانده بود. حتی زمان تماشای فیلم ها را هم جز ساعات مطالعه به حساب می آوردم.

وقتی آزمون‌ها در دوران کرونا غیرحضوری شد عملکرد شما چگونه بود؟

برای من آنلاین بودن تفاوتی ایجاد نکرد  و من  بدون تقلب کارم را  انجام می دادم. در زمان ازمون دادن، ماسک میزدم و همان لباس هایی که قرار بود روز کنکورم بپوشم را می پوشیدم که شبیه سازی کرده باشم.


تحلیل آزمون‌ها را چگونه انجام می‌دادید؟

با خود کانون پیش می رفتم یعنی تحلیل را با لینک pasokh.in جلو می بردم . همراه با استاد شروع کرده و  همه ی سوالات چه درست چه غلط چه نزده را کار می کردم. برای سوالات درست به دنبال این بودم که از نکته ی خاص یا روش خاصی  استاد را  یاد بگیرم.

 

در مسیر کنکور زمان هایی بود که خسته شوی؟ یا اینکه از تصمیمی که گرفتی پشیمان بشوی؟ چطور باهاش مقابله می کردی؟

خب من به توجه به دلایلی که بالاتر گفتم کمتر خسته می شدم ولی زمان هایی بود که خسته یا ناامید شوم و یا درگیر افکار منفی باشم. هر وقت ناامید یا خسته می شدم به سراغ کار مورد علاقه ام می رفتم. بازی کامپیوتری می کردم یا فیلم و سریال می دیدم و بعد از خارج شدن از آن حال و هوا دوباره به سراغ درس خواندن می رفتم 


برای برطرف کردن ضعف در درس ریاضی چه روشی داشتی؟

برای جبران ضعفم در ریاضی هر روز 2 ساعت ریاضی می خوندام. روش کارم هم به این صورت بود که  قبل کلاس موضوع مبحث آن روز را پیش خوانی می کردم  و در زمان کلاس نکات و ایرادات خودم را یادداشت کرده و بر طرف می کردم.


بالاترین درصد شما در کنکور درس دینی بود. کار خاصی برای این درس انجام دادید؟

در سال دوم بیشتر دینی می خواندم و اگر اشتباه نکنم 4 بار این درس را از ابتدای سال تا کنکور خواندم و به اتمام رساندم . 


عملکرد شما در دوره‌ی جمع‌بندی چگونه بود؟

خیلی دیر شروع کردم. تقریبا سه هفته مانده به کنکور شروع کردم. می خواستم از نظر علمی بالاتر باشم برای همین جمع بندی را زیاد جدی نگرفتم. شاید اگر جمع بندی را  زودتر شروع می کردم رتبه ام نصف این رتبه می شد. 


برنامه‌ی شما در روش سه روز یک بار و بعد از اینکه آزمون می‌دادید چه بود؟

من چون دیر شده کرده بودم، به صورت دو روز یک بار این روش را  انجام می دادم. نیم روز آزمون می دادم و یک و نیم روز تحلیل می کردم. بعد ازمون یک ساعت استراحت می کردم. اگر فیلمی  هم لازم بود می دیدم. تحلیل ازمون برای من  از خود آزمون مهم تر بود. برای هر ازمون به طور میانگین 10 یا 15 ساعت وقت  برای تحلیل و رفع اشکال می گذاشتم .


توصیه ای برای دانش آموزان داری؟

سعی کنید  از افکار منفی دوری کنید. افکاری مانند من قبول نمی شوم ، نمی توانم رتبه خوبی بیاورم یا بقیه روزی 15 ساعت می خوانند و... توصیه می کنم روی کار خودتان تمرکز کنید و آن را بهینه کنید 

به کسی کاری نداشته باشید. از اطرافیان من حتی یک نفر هم نبود که بخواهد درس بخواند یا برایش درس خواندن مهم باشد. بچه هایی که دوازدهمی هستند حتما با یک یا چندتا از دوستان  مدرسه رقابت سالم داشته باشند. مهم نیست ضعیف ترهستند یا قوی تر، همراهی و رقایت سالم تاثیرگذار خواهد بود.

مصاحبه کننده: محمدرضا خسروی

قهرمان پیشرفت، محمد جهانگیری، از رتبه ی 8531 تا رتبه ی 507

قهرمان پیشرفت، ایوب کریم نژاد، از رتبه ی 13310 تا رتبه ی 1242

قهرمان پیشرفت، فاطمه ترابی، از رتبه ی 11300 به رتبه ی 2414

قهرمان پیشرفت، سید یونس خاکباز، از رتبه ی 2212 به رتبه ی 703

قهرمان پیشرفت، طاها سالاری نژاد، از رتبه ی 9000 به رتبه ی 1007

قهرمان پیشرفت، حمیدرضا یادگاری، از رتبه ی 3700 به رتبه ی 1426

قهرمان پیشرفت، محمدرضا افشاری، از رتبه ی 9101 به رتبه ی 367

قهرمان پیشرفت، الهام توده زعیم، از رتبه ی 12948 به رتبه ی 1333

قهرمان پیشرفت، علیرضا عارفی پور، از رتبه ی 4250 به رتبه ی 1257

Menu