گفت و گوی رامین غفرانی با قهرمان پیشرفت محمد جهانگیری

سال اول به دلیل اینکه من مدرسه تیز هوشان بودم و درسم هم خوب بود همه از من انتظار پزشکی داشتن ولی با دیدن نتیجه متعجب شدیم اما من به دلیل توانایی ای که در خودم می‌دیدم تصمیم گرفتم که پشت کنکور بمونم

گفت و گوی  رامین غفرانی با قهرمان پیشرفت محمد جهانگیری

 

محمد جهانگیری در یک نگاه

رتبه کنکور98 در سهمیه منطقه 2: 8531

رتبه كنكور 99 در سهميه منطقه2 : 5723 

رتبه كنكور 1400 در سهميه منطقه2: 507 

رشته قبولي : پزشکي|دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه | روزانه

عيار كانوني : سال ‌يازدهم ، دوازدهم و دوسال پشت كنكور، به مدت 4 سال


درصدها: 

سال 98:

ادبيات 17/4 ، ديني 58/4 ، عربي 68/0 ، زبان 58/7، رياضي 32/3 ، زيست 78/7 ،فيزيك 71/2،شيمي 57/9

سال 99 :
ادبيات 36، ديني64 ، عربي 70/7 ، زبان 61/4 ، رياضي 53/4 ، زيست 51/6 ، فيزيك 56/4 ، شيمي 23/4 

سال 1400:

ادبيات 50/7، ديني 88/0 ، عربي 69/4 ، زبان 90/7 ، رياضي 38/3 ، زيست 49/4 ، فيزيك 35/7 ،شيمي 51/5 


دلیل اینکه سه بار درکنکور شرکت کردید چه بود؟

سال اول به دلیل اینکه من مدرسه تیز هوشان بودم و درسم هم خوب بود همه از من انتظار پزشکی داشتن ولی با دیدن نتیجه متعجب شدیم اما من به دلیل توانایی ای که در خودم می دیدم تصمیم گرفتم که پشت کنکور بمونم

 

نظرخانواده شما برای اینکه دوباره کنکور دهید چه بود؟ چگونه شماراهمراهی کردند؟

خانواده من با دیدن نتیجه سال اول می دانستند که لیاقت من این است که نتیجه خیلی بهتری بگیرم‌. سال دوم با اینكه نتیجه بهتر شد ولی برای قبول شدن در سه رشته برتر کافی نبود. خانواده بیشتر متمایل بودند که انتخاب رشته کنم و هرچی قبول شدم بروم ولی من به خانواده اطمینان دادم که لیاقتم بیشتر از این است و قول دادم که تلاش خودم را انجام دهم و با این حال آن ها هم قبول کردند و با اینکه نگرانی ها و گوشزد هاشون بیشتر شد ولی واقعا در این سه سال برایم ذره ای کم نگذاشتند.

گفت و گوی  رامین غفرانی با قهرمان پیشرفت محمد جهانگیری

فکر می کنید چه دلایلی باعث شد که در دو سال اول نتیجه نگیری؟

عامل مهم تر عبارتند از: نداشتن برنامه ریزی، وقت تلف کردن زیاد و سردرگم بودن در مطالعه تاثیرات زیادی در نتیجه نگرفتن من داشتند

سال اول من اصلا با فضای کنکور آشنا نبودم و درس خواندنم اصلا طبق برنامه و از روی اصول نبود و با شیطنت درس می خواندم. به خاطر همین نتیجه سال اول اصلا آن طورر که باید میشد، نشد. سال دوم خیلی بیشتر درس خواندم و از یکی از مشاورای برتر کنکور هم برنامه تهیه کردم ولی چون برنامه ای که داشتم در بعضی از موارد با کتاب ها و منابعی که داشتم و با بودجه بندی آزمون ها هماهنگ نبود بازهم با اینکه رتبه ام بهتر شد ولی آن نتیجه ای که می خواستم را نگرفتم. برای سال سوم خودم پیش قدم شدم و طبق برنامه کانون برای خودم شروع کردم به برنامه نوشتن. این برنامه ریزی بر اساس  کتاب هایی که داشتم ، تعداد تست هایی هرکدام داشتند و طبق مباحث آزمون. به خاطر همین با این که کمتر از سال دوم درس خواندم ولی به خاطر اینکه اصولی خواندم توانستم نتیجه دلخواهم را بالاخره به دست بیاورم..

 

سال اخر تفریح هم داشتی؟

من سال آخر کمتر از سال دوم درس خواندم ولی چون برنامه ریزی خوبی داشتم هم توانستم به خوبی درسهایم رو بخوانم و هم توانستم به اندازه کافی تفریح کنم. بیشتر دانش آموزان فکر می کنند باید طوری درس بخوانند که اصلا وقتی برای تفریح نداشته باشند ولی نکته مهم این است که برنامه ی خوب برنامه ای است که اآن قدر اصولی باشد که به اندازه کافی وقت هم برای تفریح و تقویت روحیه وجود داشته باشد. منتها به اندازه و نه خیلی زیاد. 

 

با چه چالش هایی در سال آخر روبرو بودی؟

سال آخر فشار خیلی زیاد بود. طوری که چند ماه اول بعضی روزها در خوابیدن هم دچار اختلال شده بودم. از چالش های سال آخر میتوانم به حرف هایی که پشت سر من می زدند نیزاشاره کنم. مثلا زنگ م یزدند می پرسیدند محمد چی قبول شده است؟ امسال که سه رشته رو قبول نشده بازهم می خواهد بماند؟ هر سال رقابت سخت تر می شود هااا. یکی از آشناهایمان سال سوم مانده رتبش اش بدتر شده؟!. محمد با همین رتبه هم رشته های پیراپزشکی خوبی قبول می شود بازهم می خواهد یه سال دیگر ریسک کند؟ و از این حرف ها... که اصلا من دوست نداشتم و اعصابم را به هم می ریخت. یک چالش دیگر هم برنامه ریزی و مدیریت درس خواندن بود که سعی کردم به بهترین روش انجام بدهم و روی هنر و روش های آزمون دادن هم سعی کردم خیلی کار کنم..

 

در درسی نحوه مطالعه ات را تغییر دادی که باعث پیشرفتت شود؟

من در دوسال اول روی عمومی ها زیاد حساب باز نکردم و درصدهای خوبی نزدم و همین باعث شد رتبه هایم آن طور که باید نشوند. در سال آخر روی عمومی هایم حساب ویژه ای باز کردم و برای هرکدام یه کتاب تست خوب خریدم و وقت زیادی روی آن گذاشتم . یکی دیگر از تغییرات، نحوه مطالعه ام در درس ریاضی بود. دوستان عزیزم اگه می بینید که شما در یک درس هرچقدر تست می زنید و تمرین می کنید ولی درصدتان در آزمون ها زیاد نمی شود و دارید درجا می زنید حتما منبعتان عوض کنید و روی یک منبع بهتر سرمایه گذاری کنید. من این کاررا کردم و در درس ریاضی نتیجه ای را که می خواستم را به دست آوردم.

از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟ چه ویژگی مهمی داشتند؟

من از کتاب 10 مجموعه کنکور 98 کانون و سه سطحی زیست شناسی استفاده کردم و ازآن ها راضی بودم. کتاب های سه سطحی کتاب های مناسبی برای پیشرفت هستند و چون از سطح ساده به سخت طراحی شده اند و باعث می شوند که بتوانیم خودمان رو بهتر بسنجیم و بدانیم که در چه سطح و در هر سطح که هستیم، با حل سوال های سطح بالا تر باعث پیشرفت خودمان  شویم.

 

آیا آزمون را تحلیل می کردید؟

به یقین می توانم بگویم اگه در سال های قبل نتیجه لازم رو نگرفتم به دلیل تحلیل نکردن آزمون ها بوده است. آزمون بدون تحلیل هیچ فایده ای ندارد و اصلا باعث پیشرفتتان نخواهد شد و این تحلیل کردن آزمون است که سکوی پرتاب شما برای پیشرفت است. من در سال های اول با این که همه جا حرف از تحلیل آزمون می زدند بی توجهی کردم ولی سال آخر خودم به این نتیجه رسیدم که این کار رو باید انجام بدهم چون مهم تر از خود آزمون تحلیل کردن آن است. من برای تحلیل آزمون سوال هایی که نزدم یا غلط زدم و آن هایی را که احساس می کردم دارای نکته هستند را بررسی می کردم طوری که یه دفترچه کوچک داشتم و بعد از این که عمومی هارو تحلیل می کردم برای اختصاصی ها به ترتیب نکات مهم را برای هر درس از روی پاسخ نامه، در دفترچه مخصوص تحلیل آزمونم می نوشتم و هر از چند گاهی مرورشان می کردم چون به جرات می گویم که نکات بسیار بسیار خوبی از این کار برای شما مشخص می شود و می تواند خیلی کمکتان کند..

 

ازچه مطالبی در سایت و مجله استفاده می کردید؟

من جدا از صفحه شخصی هر از چند گاهی به سایت کانون سرمی زدم و از مطالبی که برای مدیریت آزمون و قهرمانان پیشرفت بود، استفاده می کرد.م چون یکی از ضعف های من مدیریت زمان در آزمون ها بود و بیشتر موارد برای آزمون وقت کم می آوردم ولی با این روش ها توانستم به خوبی مدیریتشان کنم. از قسمت قهرمانان پیشرفت هم روش های مطالعه و توصیه هایی که می کردند رو می خواندم ودر برنامه ریزیم به کار می بردم چون این بچه ها یک بار طعم شکست رو چشیده بودند و با اصلاح بعضی از عادات و روش ها توانسته بودند که  به نتیجه برسند.

 

آیا برنامه ریزی شما دوهفته ای بود؟

برنامه ریزی من بعضی اوقات دو هفته ای و بعضی اوقات چهار هفته ای بود. همان طور که گفته بودم سال دوم من مشاور گرفتم و طبق آن برنامه پیش رفتم ولی نتیجه نگرفتم. برای سال آخر طبق برنامه کانون که هر دو هفته بود،  تعداد تست ها را از کتاب تست هایی که داشتم در می آوردم و چهل تا چهل تا یا پنجاه تا پنجاه تا تقسیم می کردم که بدانم برای هر درس چند تا باکس مطالعاتی باید بخوانم و طبق ان برای خودم در طی دو هفته برنامه ریزی می کردم. در بیشتر مواقع روزی دوتا سه درس اختصاصی و دو تا سه درس عمومی می خواندم که روزانه چهار یا پنج درس رو بتوانم بخوانم.

البته برنامه ریزی من اغلب دو هفته ای بود که با برنامه آزمون هایم هماهنگی داشته باشد. چون طبق مباحث برنامه کانون برای خودم برنامه ریزی می کردم. نکته ای که مهم بود این بود  که من در برنامه ریزی جمعه هایی را که آزمون نداشتیم را برای جبران برخی از درس ها که عقب افتاده بودم می گذاشتم  خالی می گذاشتم و همچنین جمعه هایی هم که آزمون بود بعد از آزمون بقیه روز رو صرف استراحت و تحلیل آزمون می کردم.

 

چطور با کانون آشنا شدید؟ چند سال عضوکانون بودید؟ مهم ترین ویژگی ازمون های کانون از نظر تو چه بود؟

من تعریف آزمون های کانون رو از اطرافیان و دوستان زیاد می شنیدم و از سال یازدهم دبیرستان در کانون ثبت نام کردم و سال های یازدهم و دوازدهم و دوسال پشت کنکور رو در کانون بودم.

 مهم ترین ویژگی آزمون های کانون از نظر من مرور کامل بر همه درس های کنکور و سوالات سطح بالا و نکته داری هست که در آزمون ها استفاده می شود. برنامه ای هم که آزمون ها طبق آن برگزار می شود بسیار عالی و قدم به قدم پیش می رود و باعث می شود همه مباحث و درس ها را در وقت مناسب بخوانیم و به موقع مرور کنیم.


روش مطالعه تو برای هر درس چگونه بود؟

روش مطالعه من این طور بود که اول درس نامه هر درس رو بطور کامل می خواندم و بلافاصله شروع به تست زدن و مارک دار کردن سوالات مهم ، خواندن پاسخ نامه سوالات مهم ، سوالاتی که نزدم و غلط زدم و هایلایت کردن نکته های پاسخ نامه برای مرور بود. نقطه قوت من توی دوسال اول درس زیست شناسی بود ولی سال آخر با پخش کردن مناسب زمان مطالعه برای همه درس ها، درس ریاضی نقطه قوت من شد. در درس عمومی هم درس های دینی و زبان قوی بودم ولی در درس فارسی خیلی ضعف داشتم که با تست زدن زیاد برای آن درس توانستم تقویتش کنم.


روش مطالعه زیست را توضیح می دهی؟

برای زیست شناسی من هربار درس نامه کتاب درسی رو می خواندم . برای بار دوم برای هر فصل کل درس نامه کتاب تست را کار می کردم و نکته های مهمی که در کتاب درسی نبود را در آن هایلات می کردم که دفعه بعد، بعد از خواندن کتاب درسی فقط آن نکته هایی را که هایلایت کرده ام م را مرور کنم. نکاتی هم که از پاسخ نامه تست ها در می آوردم را در حاشیه کتاب درسی یادداشت می کردم.


ریاضی را چگونه کار می کردی؟

 برای درس ریاضی من بیشتر کتاب کمک آموزشی رو می خواندم . بعد بلافاصله تست کار می کردم. منتها در درس مشتق مشکل داشتم و برای این که دقیق تر آن مبحث رو یاد بگیرم کتاب درسی هم مطالعه کردم.


روش مطالعه ات در درس های عمومی چگونه بود؟

 برای درس دینی اول کتاب درسی را می خوندم و بعد تست کار می کردم و بعد از تست و تحلیل آن یه کتاب کوچی خلاصه داشتم که باز هم یک بارآن درس را از روی آن مرور می کردم. برای زبان هم سال آخر یک کتاب جامع پیشرفته خریدم و بعد از خواندن لغات و گرامر هر درس تست های آن را کار می کردم. نکته بسیار بسیار مهم که باید در شیوه روش مطالعه ام به آن اشاره کنم این بود که من همه تست ها را زمان دار کار کردم. سعی می کردم طبق زمان بندی کنکور برای هر سوال در درس های مختلف این زمان بندی را رعایت کنم .این موضوع در بهبود سرعت تست زنی خیلی مهم است . 

 

آیا از روش های مدیریت زمان استفاده می کردید؟

تکنیک های مدیریت زمان هم در آزمون ها خیلی مهم هستند و کمک زیادی به من کردند. مخصوصا تکنیک های زمان های نقصانی واستراتژی بازگشت. چون این تکنیک ها باعث می شد هر درس رو به درصد متعادلی برسانم. چون اگر یک درس را درصد بالایی بزنید و درس دیگه رو خیلی پایین بزنید به ضررتان خواهد بود و بهتر این است که زمان را برای هر درس مدیریت کنید و همه درس ها را در یک رنج متعادل بزنید.

 

ارتباطتان با پشتیبانتان چطور بود ؟

پشتیبان های خوبی داشتم و راهنمایی های خوبی به من کردند.  داشتن پشتیبان باعث می شود دانش آموز بداند که یکی هست که قراراست زنگ بزند و بپرسد که چه کار کردید و این باعث ایجاد تحرک برای دانش آموز می شود. من سال دوم کنکورم پشتیبان پیگیر و خوبی داشتم که کمک های زیادی به من کرد و از ایشان تشکر می کنم.

 

اگر توصیه ای برای دانش اموزان دارید بفرمایید.

اول از همه باید به همه دانش آموزان بگویم که من سه سال کنکور دادم، همه برنامه ها و مشاور هارو هم امتحان کردم، ولی در آخر به این نتیجه رسیدم که برنامه خود کانون بهترین برنامه است و سعی کنید طبق ان برای خودتان برنامه ریزی شخصی کنید. برنامه ریزی باید برای هر فرد شخصی سازی شود. شاید الان فکر کنید که من دارم برای کانون تبلیغ می کنم ولی اصلا اینطور نیست و این چیزی است که شخصا و بعد از کلی شکست خوردن بهش پی برده ام.

 موضوع دوم هم بحث روحیه است که به دانش آموزان گرامی توصیه می کنم در هر شرایطی روحیه خودشان را حفظ کنند و چشم و گوش خودشان را به حرف های بقیه ببندند و هر وقت احساس کردند که فشار زیادی رویشان هست می توانند به خودشان استراحت بدهند که حالشان بهتر شود .متنها این مسئله باید برنامه ریزی شده باشد.

در آخر هم از پدر و مادر عزیزم تشکر می کنم که اجازه ندادند من تسلیم بشوم و در رسیدن به هدفم به من بزرگ ترین کمک هارا کردند و همچنین برای همه دانش آموزان آرزوی موفقیت می کنم.

مصاحبه کننده: رامین غفرانی


قهرمان پیشرفت، ایوب کریم نژاد، از رتبه ی 13310 تا رتبه ی 1242

قهرمان پیشرفت، فاطمه ترابی، از رتبه ی 11300 به رتبه ی 2414

قهرمان پیشرفت، سید یونس خاکباز، از رتبه ی 2212 به رتبه ی 703

قهرمان پیشرفت، طاها سالاری نژاد، از رتبه ی 9000 به رتبه ی 1007

قهرمان پیشرفت، حمیدرضا یادگاری، از رتبه ی 3700 به رتبه ی 1426

قهرمان پیشرفت، محمدرضا افشاری، از رتبه ی 9101 به رتبه ی 367

قهرمان پیشرفت، الهام توده زعیم، از رتبه ی 12948 به رتبه ی 1333

قهرمان پیشرفت، علیرضا عارفی پور، از رتبه ی 4250 به رتبه ی 1257

Menu