گفت و گوی فاطمه چاووشیان با قهرمان پیشرفت طاها سالاری نژاد

خب من از همان دهم که مدارس شروع شد هدفم رشته‌های تاپ یعنی پزشکی و دندان بود اما چون دوسال اول نرسیدم سعی داشتم هر طور که شده به آن برسم . زیرا یک روحیه کمالگرایی نمیگذاشت که به رشته پایین‌تر فکر کنم.

گفت و گوی فاطمه چاووشیان با قهرمان پیشرفت طاها سالاری نژاد

طاها سالاری نژاد در یک نگاه

نام شهر: جیرفت ( کرمان)

نام مدرسه: علامه حلی

رتبه‌ی سال 98:  9000 منطقه ی 3

رتبه ی سال 99:  3000 منطقه ی 3

رتبه‌ی 1400:  1007 منطقه ی 3

سال‌های حضور در کانون:دهم-دوازدهم- و دوسال پشت کنکور ، به مدت 4 سال

رشته‌قبولی: دندان پزشکی دانشگاه رفسنجان

تحصیلات و شغل پدر: فوق لیسانس حقوق و دبیر

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس مترجمی زبان و خانه دار

  

برای سال دوم که به هدف خودتان نرسیدید چرا دوباره تلاش کردید؟

 من از همان دهم که مدارس شروع شد هدفم رشته های تاپ یعنی پزشکی و دندان  بود اما چون دوسال اول نرسیدم سعی داشتم هر طور که شده به آن برسم . زیرا یک روحیه کمال گرایی نمی گذاشت که به رشته پایین تر فکر کنم. و به همین دلیل ماندم تا برسم

 

نظر خانواده برای اینکه برای بار سوم کنکور بدهید چه بود؟ 

سال اول که کنکور دادم بعد از اعلام نتایج اولیه هر دو موافق پشت کنکور نشستن بودند. اما بعد از کنکور دوم پدرم بیش تر موافق بود که دیگر پشت کنکور نمانم اما مادرم موافق بود با این حال تصمیم نهایی را به خودم واگذار کردند و گفتند که هر تصمیمی که بگیری ما پشت تو هستیم و  هر چیزی را که لازم داشته باشی در اختیارت می گذاریم و  از نظر همراهی هم واقعا پدرم هر چیزی را که خواستم بی اتلاف وقت برایم تهیه نمود و مادرم که هیچ گاه زحمات او را فراموش نمی کنم . که در این سال ها واقعا پا به پا  من پیش امد و همواره به من امید و انگیزه می داد

 گفت و گوی فاطمه چاووشیان با قهرمان پیشرفت طاها سالاری نژاد

فکر می‌کردید برای سال سوم چنین رتبه ای بگیرید؟روز کنکور مورد خاصی که پیش نیامد؟ 

باتجربه ای که داشتم همان سر جلسه کنکور هم می دانستم که امسال رتبه خوبی می اورم و خب البته روز کنکور موضوعی که در لحظه استرس گرفتم این بود که یادم رفته بود کارت ملی ام را از خانه بیاورم و چند لحظه ای بسیار حس بدی بهم دست داد .موقع اعلام نتایج هم من و مادرم کنار هم نشسته بودیم که ناگهان فهمیدیم که نتایج منتشر شده وارد سایت شدیم و تا رتبه را دیدم مادرم را در اغوش گرفتم و بعد به پدرم اطلاع دادیم او هم از شدت خوشحالی اشک  شوق ریخت. و به عنوان یک توصیه به سایر دانش اموزان عزیز این است که اگر هدفی در سر دارید اصلا بی خیال ان نشوید چون درد حسرت از بد ترین درد ها است و این که تا  اخرین لحظه برای هدفتان بجنگید و وسط سال درس را رها نکنید... حق دارید گریه کنید فریاد بزنید و خسته بشوید اما حق ندارد تسلیم بشوید.

 

فکر می‌کنید چه دلیلی داشت که در دو سال اول موفق نشدید؟

خب دلایل زیادی داشت که از مهم ترین های ان ها می توان به ساعت مطالعه پایین و اصولی نخواندن دروس و مرور های نامنظم و تایم خواب نامنظم و نداشتن مشاور اشاره کرد و یا حتی انتخاب منابع نادرست و مهم تر از همه، سال اول امید و انگیزه کافی هم برای رسیدن به هدفم نداشتم و پیوسته نمی خواندم و ساعت مطاله نوسانی داشتم که همه این عوامل باعث شد که سال اول به نتیجه دلخواهم نرسم.

 

امسال با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

خب اولین چالش مشکل سربازی بود که در دانشگاه ازاد ثبت نام کردم و این چالش حل شد و چالش دیگر این بود که در تایم های استراحت به سراغ گوشی می رفتم و تایم از دستم در می رفت اما به تدریج روش صحیح مدیریت فضای مجازی را یاد گرفتم و در روز نهایتا دوبار ان هم به صورت محدود از گوشی استفاده می کردم

 

 روش مطالعه نقاط قوت خودتان (یک اختصاصی و یک عمومی) را بیان می کنید

نقطه قوت من در امسال درس عربی بود که  این درس را در کنکور 96 درصد پاسخ دادم. روش مطالع ان به این صورت بود که درس نامه را می خواندم و نکات مهم ان را هایلایت می کردم و کلمات مربوط به ان  درس را نیز حفظ می کردم و بعد به سراغ تست زنی میرفتم کلا به نظرم برای عربی زیاد تست باید زده شود و برای همین در مرور ها هم فقط نکات هایلایت شده درس نامه را مطالعه می کردم و بعد  دوباره به سراغ تست های مارکدار شده و در صورت لزوم تست های سخت تر می رفتم .

در اختصاصی ها نقطه قوت من درس زیست بود که این درس را در کنکور 72 درصد پاسخ دادم و روش مطالعه ان به این صورت بود که ابتدا متن کتاب درسی را می خواندم و بعد به سراغ تست میرفتم وسعی می کردم که علاوه بر خواندن پاسخ تشریحی ،جواب ان را در کتاب درسی هم پیدا کنم و البته جاهایی از کتاب هم که نفهمیده بودم نگاهی به درسنامه می خواندم و برای مرور هم تمرکز زیادی روی متن کتاب درسی می گذاشتم و اخر هفته ها هم تست های ازمون سال قبل کانون مربوطه را حل می کردم و به تسلط می رسیدم

 

چطور با کانون آشنا شدید؟ به چه دلیل به کانون آمدید؟ از چه سالی عضو کانون بودید؟ مهمترین ویژگی های آزمون های کانون که برای شما مفید بود را توضیح دهید.

نحوه اشنایی من با کانون از طریق پیشنهاد دوستانم به من بود و من سال دهم و دوازدهم و دوسال پشت کنکور عضو کانون بودم  از مهم ترین ویژگی های ازمون های کانون اول برنامه راهبردی بسیار منظم ودقیق و اصولی ان است و این که ازمون های دو هفته ای یک بار باعث استمرار و نظم بهتر دانش اموز می شود و دیگر ویژگی ان بعضی سوالات خلاقانه وظریفی که در ازمون ها است دید جدید و بهتری برای خواندن کتاب درسی می دهد.

 

برنامه ریزی را در طی دو هفته چگونه انجام می دادید؟

برنامه ریزی در دوهفته این گونه بودکه سعی می کردم در هفته اول 80 درصد مطالب را همراه با تست هایش بزنم و در هفته بعد به تست زنی بیشتر وتکمیل مباحث باقی مانده واگذار می کردم و دو روز اخر هم کامل به جمع بندی مطالب اختصاص می دادم.

 

تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می‌کردید؟

تحلیل ازمون را بلافاصله پس از قرار گرفتن پاسخ تشریحی روی سایت شروع می کردم زیرا هنوز یادم بود که سوال ها را چگونه و با چه روشی حل کردم و در تحلیل ازمون هم به سوالت غلط و نزده و همچنین سوال های درستی که به صورت شک دار پاسخ داده بودم را بسیار وقت می گذاشتم و یک دفتری داشتم که نکات این سوالات را در ان یادداشت می کردم ودر فواصل منظمی ان دفتر را مرور می کردم و  کار دیگری که انجام میدادم ان سوالات مهم ازمون را مارک دار می کردم و مثلا در فواصلی دوباره ان سوالات را حل می کردم.

 


از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟ چه ویژگی‌هایی داشتند؟

زیست ابی دوازدهم: چون این کتاب تست هایش به صورت پیمانه ای بودند و بسیار مناسب بودند برای تست سنجش و سرعتی . و ویژگی دیگر این کتاب تست های خلاقانه ای بود که در این کتاب گنجانده شده بود و واقعا نکات جدیدی و جذتابی را به دانش اموز می افزود.

 

 از روش های مدیریت زمان استفاده می‌کردید؟ دفتر برنامه ریزی داشتید؟

بله  طبق زمان های نقصانی برای عمومی ها که در 75 دقیقه بود من ان را در 60 دقیقه پاسخ می دادم و بعد به سراغ سوالات علامت دار درسی که کم تر زده ام می رفتم و برای اختصاصی ها هم همین روال بود البته برای باز گشت به درس زیست توجه بیش تری داشتم. و دفتر برنامه ریزی نیز داشتم و ساعت مطالعه و تعداد تست را در ان ثبت می کردم و این کار به روندم یه نظمی و ثباتی می داد و باعث میشد من با خودم رقابت کنم و هر روز بهتر از دیروز باشم.

 

از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟

روش های مطالعه دروس و مصاحبه با رتبه های برتر را بسیار در سایت کانون دنبال می کردم و بسیار مفید بود  و در مجله هم همواره مصاحبه با قهرمانان پیشرفت و مطالب علمی ان را می خواندم و سعی می کردم از  قهرمانان پیشرفت الگو بگیرم و بعضی از کارهای آنان را در دستور کار قرار بدهم 


مصاحبه کننده : فاطمه چاووشی

قهرمان پیشرفت، حمیدرضا یادگاری، از رتبه ی 3700 به رتبه ی 1426

قهرمان پیشرفت، محمدرضا افشاری، از رتبه‌ی 9101 به رتبه‌ی 367

قهرمان پیشرفت، الهام توده زعیم، از رتبه‌ی 12948 به رتبه‌ی 1333

قهرمان پیشرفت، علیرضا عارفی پور، از رتبه‌ی 4250 به رتبه‌ی 1257

Menu