گفت و گوی لیلا محمدی با قهرمان پیشرفت الهام توده زعیم

من از سال نهم آزمون‌های کانون را شرکت کردم و واحد کانون در شهر ما اعتبار خاصی دارد و بسیاری از رتبه برتر‌های تجربی در شهر ما عضو کانون بوده اند و رضایت خوبی هم داشته اند. و دلایلی که باعث شد در کانون

گفت و گوی لیلا محمدی با قهرمان پیشرفت الهام توده زعیم

الهام توده زعیم در یک نگاه  

رتبه سال 1399: 12948 (منطقه 3 تجربی)

رتبه سال 1400 : 1333(منطقه 3 تجربی)

سال های حضور در کانون: از نهم تا دوازدهم و یک سال فارغ التحصیلی، به مدت 5 سال

رشته قبولی: پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران (شهریه پرداز)

نام شهر: نظر آباد (البرز)

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: آزاد، پنجم ابتدایی

نام مدرسه: نمونه قلم چی

 

 چطور با کانون آشنا شدید؟ به چه دلیل به کانون آمدید؟ از چه سالی عضو کانون بودید؟مهم ترین ویژگی های آزمون های کانون که برای شما مفید بود را توضیح دهید.

من از سال نهم آزمون های کانون را شرکت کردم و واحد کانون در شهر ما اعتبار خاصی دارد و بسیاری از رتبه برتر های تجربی در شهر ما عضو کانون بوده اند و رضایت خوبی هم داشته اند. و دلایلی که باعث شد در کانون ثبت نام کنند عبارت اند از:

- داشتن برنامه راهبردی و منظم بودن

- فاصله مناسب بین آزمونها (دو هفته ای)

- شباهت بسیار سوالات آزمون های به کنکور 

- سطح خوب و معقول سوالات در تمامی دروس

- ارائه خدمات مفید مانند آزمون غیر حضوری ، آزمون هدفگذاری،ارائه مطالب درسی و مشاوره ای در سایت کانون و... از جمله ویژگی های مفید کانون در آزمون ها هستند.


دلیل اینکه برای یک سال پشت کنکور ماندید چه بود؟

من هم مثل بسیاری از فارغ التحصیلان در سال اول اشتباهات و کم کاری هایی داشتم که باعث شد رتبه دلخواهم را نیاورم و همین نارضایتی باعث شد یک سال پشت کنکور بمانم و برای رسیدن به رشته مورد علاقه ام بیشتر تلاش کنم.


نظر خانواده درباره اینکه دوباره کنکور بدهید چه بود؟ چگونه شما را در این سال همراهی کردند؟

با وجود تمام کم کاری هایم در سال اول تلاشم خیلی هم کم نبود و به رشته ی دلخواهم خیلی نزدیک شده بودم و خانواده شاهد علاقه ی ویژه ی من به رشته پزشکی بودند.به همین علت با مشورت خانواده بعد از یک دوره نا امیدی دوباره تصمیم گرفتم برای کنکور بخوانم.به نظر من نقش خانواده در ایجاد یک محیط آرام و فراهم سازی شرایط و امکانات تا حدی معین و مناسب برای تمرکز و پیشرفت دانش آموز بسیار مفید است.من هم بابت این لطف و حمایت پدر و مادرم از آن ها واقعا تشکر می کنم.


فکر میکنید چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدید؟

یکی از مهم ترین دلایل عدم قبولی در سال اول ،عدم توجه به دروس عمومی ، یادگیری ناقص و تعداد تست کم بود. اما در سال دوم برای اینکه در این چهار درس پیشرفت کنم خیلی تلاش کردم و عینا در هر چهار درس عمومی نسبت به سال اول پیشرفت داشتم و تقریبا همه ی آن را حفظ بودم. به طوری که ادبیات از درصد 32 به 36، عربی از درصد 54 به 73 ، دینی از درصد 80 به 92، زبان از 5 به 54 درصد رسید. بطور خلاصه دلیل این افزایش :

- مطالعه کتاب درسی (و کتاب کار زبان)

- افزایش ساعت مطالعه دروس عمومی و ایجاد تعادل بین دروس اختصاصی و عمومی 

- تکرار و مرور زیاد قبل از هر آزمون و کنکور

- استفاده از کتاب زرد عمومی به صورت آزمونی و مشابه زمان بندی کنکور 

گفت و گوی لیلا محمدی با قهرمان پیشرفت الهام توده زعیم


امسال با چه چالش هایی روبرو بودید؟

یکی از چالش های امسال تطبیق درصد ها و تراز آزمون و کنار آمدن با این موضوع بود که با وجود درصد های نسبتا خوب،تراز و رتبه ی متناسب با درصد ها کسب نمیشد و موجب کاهش انگیزه میشد.چالش بعدی درس عربی و زبان بود.به نظر من درس عربی و دینی دروسی هستند که دانش آموزان خیلی راحت می توانند درصدشان را به 100 نزدیک کنند و درصد خیلی بالا در چند درس (پیشنهاد من دروس عمومی) در کنکور، برگ برنده ی دانش آموزان است.من با استفاده از کتاب زرد عمومی و سه سطحی توانستم خود را در زمینه های مختلف از جمله نکات خاص ،زمان بندی، تست و سرعت عمل به چالش بکشانم.


برای رسیدن به تسلط در هر درس چه روشی داشتی؟

اصولا عملکرد من در تمامی دروس در مرحله ی یادگیری حل تمرین و تسلط بر کتاب درسی بود.کاری که بسیاری از بچه ها با تراز پایین انجام نمی دادند.بعد از یادگیری و حفظ قوانین ریاضی از کتاب کمک اموزشی، سوالات کنکور و کتاب آبی کانون را بصورت زماندار میزدم و درصد ها را یادداشت و بررسی می کردم.(چون فارغ التحصیل بودم همه تست ها را زمان دار میزدم).بعد از کتاب آبی سراغ منبع دشوارتر یعنی سه سطحی ریاضی در هر سه پایه می رفتم که سطح و تیپ سوالات فوق العاده بود.نزدیک آزمون هم تکرار تست های علامت دار را داشتم.در درس دینی هم چند از ده من معمولا 8 یا 9 بود.در این درس به دلیل حفظی بودن آن تسلط بسیار زیادی روی متن و آیات و احادیث کتاب درسی داشتم و تقریبا آن ها را حفظ بودم .به طوریکه سر جلسه کنکور در 12 دقیقه 92 درصد زدم.


اگر در درسی نحوه مطالعه را تغییر داده اید بگویید که این تغییر به چه صورت بوده است ؟

من در نحوه مطالعه درسی تغییر ایجاد نکرده ام و تقریبا همان روش را ادامه دادم اما با جدیت بیشتر.مثلا در زیست کتاب درسی را در سال اول میخواندم ولی به فعالیت ها توجه ویژه ای نداشتم.اما در سال دوم جامع و کامل میخواندم.


برنامه ریزی را در طی دو هفته چگونه انجام می دادید؟

برای هر آزمون با کمک مشاورم برنامه ریزی می کردیم و با وجود داشتن مشاور ،من در برنامه ریزی بسیار حساس و دقیق بودم و با توجه به بودجه بندی برنامه راهبردی برنامه جامعی می نوشتیم.


تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می کردید؟

تحلیل آزمون را به تاکید مشاورم در روز آزمون پس از استراحتی کوتاه شروع می کردم.شروع تحلیل آزمون با سوالات غلط و نزده ای که می توانستم بزنم و درست هایی که نکاتی خوب و خاص داشتند جلو می بردم.در تحلیل دروس دارای بخش های حفظی قبل از رجوع به پاسخنامه جواب ها را در می آوردم.استفاده از فیلم تحلیل آزمون توسط رتبه برتر ها در سایت کانون بسیار مفید بود.


از چه منابعی از کانون استفاده می کردید و چه ویژگی هایی داشتند؟

من تمام کتاب های آبی را برای دروس اختصاصی و تمام کتاب های سه سطحی را برای هر سه پایه را داشتم و استفاده میکردم.کتاب های آبی به عنوان منبع اول برای تست بسیار مناسب بودند و سوالات کنکور آن در اولویت حل تست بودند.کتاب های سه سطحی هم برای پیشرفت مرحله ای دانش آموزان بسیار خوب است. زیرا قدرت تیپ شناسی و کنترل اضطراب در مواجهه با سوالات دشوار تر افزایش می یابد.


از چه مطالبی در سایت و مجلات کانون استفاده می کردید؟

قبل از هر آزمون مطالب درسی بصورت آموزش و تست روی سایت قرار می گیرد که من از تست های آن هم استفاده میکردم و سطح خوبی و گاهی سنگین داشتند.همچنین از کارنامه بازیابی و کارنامه اشتباهات پرینت میگرفتم و چندین بار بصورت زمان دار تست میزدم.


از تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کردید؟دفتر برنامه ریزی داشتید؟

بله از این تکنیک ها استفاده می کردم و سوالات آزمون را حین آزمون دادن سریعا دسته بندی می کردم.به این شکل که سوالات آسان را در دور اول و سوالات دشوارتر را در دور دوم حل می کردم.دفتر برنامه ریزی برای منظم شدن هر دانش آموزی الزامی هست و به هر میزان که دانش آموز از این دفتر استفاده کند بهره بیشتری میبرد.از فواید این دفتر به اطلاع از ساعات مطالعه بصورت جزئی و کلی ،حفظ تعادل بین مطالعه عمومی و اختصاصی و مطالعه تشریحی و تستی ،تطبیق ساعت مطالعه و تراز درس مربوطه ،ثبت هدف گذاری ،دستاورد ها،چالش ها و تصمیمات و ... میتوان اشاره کرد.


فکر می کردید چنین رتبه ای بگیرید؟روز کنکور مورد خاصی که پیش نیامد؟خاطره ای از زمان اعلام نتایج دارید؟ 

چون تلاش مستمر داشتم و نتایج آزمون ها هم خوب بود،تقریبا مطمئن بودم پزشکی می آورم و اطرافیان هم همین حس را داشتند.اما بعد از کنکور فکر می کردم رتبه ام زیر هزار می شود.در روز کنکور اصلا استرس نداشتم و چه بهتر است که دانش آموز قبل از کنکور هنگام درس خواندن،و آزمون دادن کمی استرس را تجربه کند تا برایش تلنگری شود ولی سر جلسه کنکور آرامش داشته باشد و لذتش را ببرد.فراموش نکنید که شما با دروس عمومی کنکورتان را شروع می کنید و عمومی عالی یعنی یک شروع خوب و انگیزه بخش برای دروس اختصاصی .در هنگام اعلام نتایج به شدت استرس داشتم و از خود بیخود شده بودم. چون نتیجه ی برخی از دانش آموزان اعلام شده بود و برای من دیر آمد.به نمایندگی شهرمان رفتم و مدیر آموزشگاه خانم معدندار نتیجه را گرفتند و با وجود برخی از نارضایتی ها برایم خیلی لذتبخش بود و این لحظه را برایتان آرزومندم.


برای پروژه ی 4 و دو آزمون جمع بندی (آزمون های ویژه ) چه کار کردید؟

این دو آزمون به عنوان اولین ازمون های جمع بندی سال برایم کمی ترسناک بود.در این دو آزمون دانش آموزانی نتیجه خوب می گیرند که مهارت آزمون دادن داشته باشند.یعنی در طول فصل پاییز،مدیریت زمان،ترتیب پاسخگویی به سوالات و تیپ بندی را بخوبی تمرین کرده باشند.توصیه من به دانش آموزان برای گرفتن نتیجه خوب از این بازه حل مجموعه ای از تست های علامتدار آزمون های قبلی است.


توصیه ای به دانش آموزان دارید؟

- به تمام دروس توجه کنید و تعادل ها را حفظ کنید.شما در صورتی در آزمون و کنکور تعادل درصدی خواهید داشت که در خانه تعادل مطالعاتی داشته باشید.

- از فضای مجازی و حاشیه در سال کنکور فاصله بگیرید.

- نیم سال دوم را جدی بگیرید.چون بازه زمانی نزدیک کنکورتان است و طبیعتا توان بازآوری مطالب خوانده شده در این بازه در جلسه کنکور بیشتر است.

آسمان باش که خلق به نگاهت بخرند                                             وز پی دیدن تو سر به بالا ببرند


مصاحبه کننده: لیلا محمدی

Menu