پاسخ به یک سوال مهم و پر تکرار

برخی دانش آموزان می‌پرسند تراز چگونه محاسبه می‌شود و چرا گاهی تراز پایین می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که تراز چگونه محاسبه می‌شود؟

پاسخ به یک سوال  مهم و پر تکرار

فاطمه رسولی: پاسخ به یک سوال  مهم و پر تکرار

 تراز چگونه محاسبه می شود و چرا گاهی تراز  کمتر از حد انتظار می شود و پایین می آید؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که تراز چگونه محاسبه می شود؟

الف) محاسبه ی تراز هر درس نیاز به دانستن دو داده مهم دارد : 

1. میانگین نمره ی  همه ی دانش آموزان در هر درس  

2.  انحراف معیار در هر درس

فرض کنید در یک درس درصد شما 50 و میانگین درصد آن درس 25 و انحراف معیار آن 20 می باشد 


اول: ابتدا درصد خود در یک درس را که می خواهید ترازتان را به دست آوردید، منهای  میانگین درصد آن درس  کنید، یعنی میانگین هر درس را از نمره ی خودتان در همان درس کم کنید. یعنی 50 را منهای 25 می کنیم. حاصل 25 می شود. 

 ** اگر نمره ی شما از میانگین بیشتر باشد تفاضل مثبت می شود و اگر نمره ی شما از میانگین کمتر باشد تفاضل یک عدد منفی می شود.

دوم:  حاصل( یعنی تفاضل ) را بر عدد انحراف معیار تقسیم کنید. یعنی 25 را تقسیم بر 20 کنید. خارج قسمت برابر 1.25 می شود 

سوم: خارج قسمت را در عدد 1000 ضرب کنید. یعنی عدد 1.25 را در 1000 ضرب کنید. حاصل 1250 می گردد. 

چهارم: حاصل ضرب را با عدد 5000 جمع کنید ( برای دبستان با 5500 جمع کنید). یعنی عدد 1250 را با 5000 جمع کیند،  تراز شما در این درس 6250 می شود. 

با این روش نمره ی تراز شما  در درسی که می خواهید به دست می آید.

 

*** توجه کنید  در محاسبه ی میانگین و انحراف معیار اعداد گرد می شوند،  بنابراین وقتی تراز خود را محاسبه می کنید با آن چه در کارنامه می بینید ممکن است حدود پنجاه نمره ( کمی کمتر یا بیشتر )تفاوت داشته باشد.


 ب) برای محاسبه تراز کل نیز بر اساس ضرایب هر درس در امتحانات و کنکور ، تراز کل محاسبه می شود.

 

اما چرا برخی از دانش اموزان می پرسند، درصدم خوب بوده ولی ترازم پایین آمده است؟ دلیل آن چیست؟

1)توجه داشته باشید در محاسبه تراز دانش آموزان ، هیچ شخصی دخالت نمی‌کند یا نظر نمی‌دهد. تراز از میانگین درصد دانش آموزان و انحراف معیار هر درس به دست می‌آید  .

2) تراز علاوه بر حضور بیشتر دانش اموزان برتر  ، جدی تر و سخت کوش ها که سبب افزایش میانگین درصد می شود به میانگین درصد هر درس و انحراف معیار هر درس نیز بستگی دارد.  یعنی نمره‌ تراز شما هم به عملکرد شما بستگی دارد و هم به عملکرد بقیه‌ دانش آموزان  بستگی دارد و  اگر تراز کاهش داشته باشد،  دلیل آن بالا رفتن میانگین درصدها یا بالارفتن انحراف معیار و یا بالارفتن هر دو است.

3) ضمنا علاوه بر آن جهش ترازی ها نیز بر اساس امار و ارقام و معادل سازی و انحراف معیار  و نیز  بر اساس اعتبارسنجی هایی که گذاشته می شود جهش ترازی ها در دروس مختلف و نیز در آزمون حذف می شوند و در تراز تاثیر خواهد داشت.

Menu