آزمونک فنون_فصل اول ودوم _فنون دهم_محمد مهدی بذرافشان

مطلب پاایین تحلیل چند تست منتخب از فصل یک و دو فنون دهم میباشد که توسط بذافشان تهیه شده

آزمونک فنون_فصل  اول ودوم _فنون دهم_محمد مهدی بذرافشان

سلام محمد مهدی بذرافشان هستم رتبه ۴۳ کنکور ۱۴۰۰ دانشجوی رشته دبیری زبان و ادبیات عربی امروز با  آزمونک فصل اول و دوم  فنون دهم در خدمت شما هستم درصد من در کنکور ۸۰ بوده است



 آزمونک فصل اول فنون دهم 


۱-همه ابیات دارای آرایه تکرار هستند به جز 

۱)تو را چه غم که یکی در غمت به جان آید /که دوستان تو چندان که میکشی بیشند

۲) سیر سپهر و دور قمر را چه اختیار/ در گردشند بر حسب اختیار دوست 

۳)قاضی به دو شاهد بدهد فتوی شرع /در مذهب عشق شاهدی بس باشد

۴)هزار دشمن اگر در قفاست عارف را/ چو روی خوب تو دید از قفا چه غم دارد


۲- وزن و محتوای  کدام دو بیت هماهنگ است؟


 الف)ای صوفیان عشق بدرید خرقه ها/صد جامه ضرب کرد گل از لذت صبا

ب) مهمان توام ای جان زنهار مخسب امشب / ای جان و دل مهمان زنهار مخسب امشب 

ج) باز به بط گفت که صحرا خوش است/ گفت شبت خوش که مرا جا خوش است

د)دلی کز تو سوزد چه باشد دوایش/چو تشنه تو باشد که باشد سقایش

۱)الف-د

۲)ب-د

۳)الف-ج

۴)ب-ج


۳- در کدام بیت آرایه های واج آرایی و واژه آرایی دیده می شود؟

۱) پدر با پسر یکدیگر را کنار /گرفتند و کرده غم از دل کنار 

۲)صدر سخی که لازم افعال اوست بذل/این اسم مشتق است هم از مصدر سخاش

۳) گفتی مگر به صورت من عاشقی کمال/ صورت ندیده چون بنویسم جواب را 

۴)در سایه سروی به سرای بستان/ از ساقی سیم ساق ساغر بستان

 

۴- در بیت زیر مضمون .......شعر با وزن .......آن مطابقت......

 او رفت و داغ ماتمیان نیم سوز ماند/ وین داغ ماند بر جگر اهل روزگار

۱) عاشقانه، ضربی و کوتاه،ندارد

۲)اندوهناک، یکنواخت و کشیده، دارد

۳) غم‌انگیز، یکنواخت و کشیده ،ندارد

۴) عارفانه، ضربی و کوتاه ،دارد


۵- نوع ادبی کدام بیت متفاوت است؟

۱)پری چهره را همنشین کرد و دوست/ که این عیب من گفت یار من اوست

۲) بی یار منم ضعیف و رنجور /چون تشنه ز آب زندگی دور

۳) گر نداری شادی ای از وصل یار /خیز باری ماتم هجران بدار 

۴)هر شب ز فراق بیت خوانان/ پنهان رفتی به کوی جانان


۶- مضمون و وزن همه ادبیات حماسی است به جز...

۱)تنت زین جهان است و دل زان جهان/ هوا یار این وخدا یار آن

۲)برآویخت و بدرید قلب سپاه/ دمان از پس اندر همی رفت شاه

۳)جهان دیده باید عنان دار کس/ سنان و سپر بایدش یار بس

۴)بجست از کمند گو پیلتن/ دهن خشک وز رنج پر آب تن 


۷- کدام بیت از لحاظ قلمرو فکری با دیگر ابیات متفاوت است؟

۱)ماییم مست و سرگران فارغ ز کار دیگران/ عالم اگر برهم رود عشق تو را بادا بقا 

۲)هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق/ ثبت است بر جریده عالم دوام ما 

۳)ما به فلک بوده ایم یار ملک بوده ایم/باز همان جا رویم جمله که آن شهر ما است

۴)نوبهار آمد و آورد گل و یاسمنا/ باغ همچون تبت و راغ به سان عدنا


۸- از دیدگاه قلمروی فکری مضمون و محتوای همه ابیات به جز بیت گزینه..... یکسان است

  ۱)ما آبروی فقر و قناعت نمی‌بریم/ با پادشه بگوی که روزی مقدر است 

۲)به چشم عقل در این رهگذار پرآشوب/ جهان و کار جهان بی ثبات و بی محل است

۳)حافظا ترک جهان گفتن طریق خوشدلی است/تا نپنداری که احوال جهانداران خوش است

۴)گو شمع میارید در این جمع که امشب/ در مجلس ما ماه رخ دوست تمام است


۹- در همه ابیات به جز بیت.... آرایه ادبی واژه آرایی به چشم می‌خورد

۱)روزی که عکس روی او بر روی زرد من فتد/ ماهی شوم رومی رخی گر زنگی نو برده ام 

۲)فکند زمزمه عشق در حجاز و عراق/ نوای بانگ غزل های حافظ شیراز 

۳)برو ای زاهد خودبین که ز چشم من و تو/راز این پرده نهان است و نهان خواهد بود

۴)ز پادشاه و گدا فارغم بحمدالله/ گدای خاک در دوست پادشاه من است


۱۰- در تحلیل حکایت زیر کدام گزینه نادرست است؟ 

خشم پیش از حد گرفتن وحشت آرد و لطف بی‌وقت هیبت ببرد نه چندان درشتی کن که از تو سیر گردند و نه چندان نرمی که بر تو دلیر شوند


۱)استفاده از سجع و تضاد 

۲)دعوت به اعتدال در خشم و لطف 

۳)کاربرد فراوان واژگان فارسی 

۴)استفاده از جملات طولانی


پاسخنامه تشریحی

سوال۱:گزینه۳- در این بیت کلمه شاهد در یک معنی واحد به کار نرفته است شاهد اول به معنی گواه و شاهد دوم به معنی زیبارو و معشوق است بنابراین فاقد آرایه تکرار است.

تکرار در سایر گزینه ها:

 گزینه۱: واژه غم 

گزینه۲: واژه اختیار 

گزینه۴: واژه قفا 


سوال۲:گزینه۴-بیت ب:موضوع شعر شاد است و با وزن شعر هماهنگ می باشد

بیت ج:موضوع شعر شادی و خوشی است و با

 وزن شعر هماهنگ است


سؤال۳:گزینه۲- شاعر با تکرار صامت س و واژه سخا از آرایه های واج آرایی و واژه آرایی بهره جسته است 

تشریح سایر گزینه ها 

گزینه یک واج آرایی صامت ر و فاقد تکرار (کنار به معنای آغوش و جدا به کار رفته است) 

گزینه ۳فاقد واج آرایی و تکرار (صورت در دو معنای ظاهر و صورت سوال به کار رفته است) گزینه ۴ واج آرایی صامت س و فاقد تکرار (بِستان و بُستان از لحاظ آوایی متفاوتند)


سوال۴:گزینه۲- مضمون شعر اندوهناک است که با وزن یکنواخت و هجا های کشیده همراه شده و تناسب و تطابق بیشتری با مضمون بیت دارد 

رد گزینه های ۱ و ۴: وزن ضربی و کوتاه مختص اشعار شاد است


سوال۵:گزینه۱- نوع ادبی بیت گزینه یک تعلیمی و اخلاقی است و به دنبال آموختن نکات اخلاقی و راه و رسم زندگانی به خواننده است اما ابیات سایر گزینه ها در نوع ادبی غنایی سروده شده اند


سوال۶:گزینه۱- وزن این بیت حماسی است در حالی که مضمون شعر عارفانه است


سوال۷:گزینه۴-سه بیت نخست در حوزه ذهنی(عارفانه) و بیت پایانی که توصیفی است در حوزه عینی سروده شده است


سوال۸:گزینه۴-ابیات گزینه های ۱و ۲و ۳ محتوایی تعلیمی و پند آموز دارنداما محتوای بیت گزینه۴ غنایی و عاشقانه است


سوال۹:گزینه۲-در گزینه ۲ هیچ واژه ای تکرار نشده است

تشریح گزینه های دیگر:

گزینه۱:روی تکرار شده و واژه آرایی است

گزینه۳:نهان تکرار شده

گزینه۴:پادشاه و گدا تکرار شده و واژه آرایی است


سوال۱۰:گزینه۴- در حکایت سوال از جملات کوتاه بهره برده شده است و جمله طولانی نداریم تشریح گزینه های دیگر:

 گزینه ۱: گردند و شوند سجع/ درشتی و نرمی تضاد

 گزینه ۲: مفهوم حکایت رعایت اعتدال در خشم و لطف است 

گزینه ۳ استفاده از واژگان فارسی کاملاً در حکایت مشهود است


آزمونک فصل دوم 


۱- کدام گزینه درباره زبان پهلوی نادرست است؟

 ۱)اشعار کمی به زبان پهلوی در دست است 

۲)اشعار باقی مانده از زبان پهلوی دچار تحریف شده اند 

۳)قطعات شعری این زبان در میان اندرزنامه های منثور جای دارند 

۴)منظومه درخت آسوریک و یادگار زریران هردو اصلی پهلوی دارند 


۲-کدام گزینه درباره فارسی دری نادرست است؟

 ۱)ادبیات فارسی دری به مفهوم واقعی خود تقریباً با دولت طاهریان در ایران پدید آمد 

۲)منطقه رواج فارسی دری نخست در مغرب و شمال غرب ایران بود 

۳)دری زبان درباری ساسانیان زبان محاوره و مکاتبه مقامات دولتی بوده است 

۴)دری نخستین صورت زبان ادبی فارسی نو در برابر نفوذ عناصر زبان عربی بود


۳- در آغاز قرن سوم دولت نیمه مستقل...... پس از آن دولت مستقل..... بر سر کار آمد ادبیات فارسی دری به مفهوم واقعی خود تقریباً همزمان با دولت...... پدید آمد

 ۱)طاهری-صفاری-طاهری

 ۲)طاهری-سامانی- صفاری

 ۳)صفاری-سامانی-طاهری

 ۴)صفاری-طاهری-صفاری


۴- عبارت (کشف آب در مریخ) چند واج دارد؟

۱)پانزده

۲)شانزده

۳)هفده

۴)هجده



۵- در بیت زیر چند مصوت بلند وجود دارد؟

( نور تویی سور تویی دولت منصور تویی/ مرغ کُهِ طور تویی خسته به منقار مرا)

۱)یازده

۲)ده

۳)هشت

۴)نه



 ۶-در بین واژه های زیر به ترتیب چند هجای بلند و چند هجای کشیده به کار رفته است؟

 مرغزار- گرفتار-شبگیر-هنوز-رنگین

۱)هشت-شش

۲)پنج-شش

۳)چهار-پنج

۴)هفت-پنج


۷- ارزش موسیقایی سجع در کدام گزینه بیشتر است؟

۱)محبت را غایت نیست از بهر آنکه محبوب را نهایت نیست 

۲)ظالمی را حکایت کنند که هیزم درویشان خریدی به حیف و توانگری را دادی به طرح 

۳)الهی به یاد و شناخت تو شادانیم و به نام و یافت تو ناتوانیم 

۴)صیاد بیروزی ماهی در دجله نگیرد و ماهی بی اجل در خشک نمیرد 


۸-در بیت کدام گزینه سجع دیده نمی شود؟

۱)بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم/ فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم

 ۲)صبا خاک وجود ما بدان عالیجناب انداز/بود کان شاه خوبان را نظر بر منظر اندازیم 

۳)پشمینه پوش تندخو از عشق نشنیده است بو/ از مستی اش رمزی بگو تا ترک هشیاری کند 

۴)مرا به رندی و عشق آن فضول عیب کند/که اعتراض بر اسرار علم غیب کند 


۹-در کدام بیت هیچگونه سجعی به کار نرفته است؟ 

۱)جانی است چون شعله ولی دودش ز نورش بیشتر/ چون دود از حد بگذرد در خانه ننماید ضیا

 ۲)تو منی من خویشتن را امتحان/ می کنم هر روز در سود و زیان 

۳)ای دلبر و مقصود ما ای قبله و معبود ما/ آتش زدی در عود ما نظاره کن در دود ما 

۴)جان به فدای عاشقان خوش هوسی است  عاشقی/ عشق پرست ای  پسر باد هواست مابقی 


۱۰-در همه گزینه ها به جز گزینه.... علاوه بر سجع متوازی، سجع طرف هم دیده می شود 

۱)یک عشرتی افراشتی صد تخم فتنه کاشتی/ در شهرما نگذاشتی یک عاقلی فرزانه ای 

۲)اندیشه و فرهنگ ها دارد ز عشقت رنگ ها/شب تا سرگه چنگ ها ماه تو را حنانه ای

۳)هر خسروی مسکین تو صید کمین شاهین تو/ وی سلسله تقلیب تو زنجیر هر دیوانه‌ای 

۴)عقل و جنون آمیخته صد نعل در ره ریخته/ درجعد تو آویخته اندیشه همچون شانه ای


پاسخنامه تشریحی

سوال۱:گزینه۴-منظومه درخت آسوریک و یادگار زریران هر دو اصلی پارتی دارند نه پهلوی


سوال۲:گزینه۲-منطقه رواج فارسی دری نخست در مشرق و شمال شرقی ایران بوده است


سوال۳:گزینه۱-در آغاز قرن سوم دولت نیمه مستقل طاهری و پس از آن دولت مستقل صفاری بر سر کار آمد.ادبیات فارسی دری به مفهوم واقعی خود تقربیا همزمان با دولت طاهری پدید آمد


سوال۴:گزینه۳-واج های عبارت صورت سوال:

ک َ ش ف ِ ءا ب د َ ر مِ ر ر ی خ:۱۷ واج

واج=صامت و مصوت


سوال۵:گزینه۲-کلماتی که مصوت بلند در آن ها وجود دارد: نور-تویی-سور-تویی-منصور-تویی-طور-تویی-منقار-مرا


سوال۶:گزینه۳-هجاهای بلند:رِف(در گرفتار)-شب(درشبگیر)-رن و گین(در رنگین):چهار هجای بلند

هجاهای کشیده:مرغ و زار(در مرغزار)-تار(در گرفتار)-گیر(در شبگیر)-نوز(در هنوز):پنج هجای کشیده


سوال۷:گزینه۴-در گزینه ۴ (نگیرد و نمیرد) سجع جمله اند که وزن و واج پایانی یک سان دارند و سجع متوازی اند و ارزش موسیقایی بیشتری دارند

تشریح گزینه های دیگر:

گزینه های ۱و۳ (غایت و نهایت) و (شادانیم و ناتوانیم) سجع مطرف دارند چون وزن یکسان ندارند فقط واج های پایانی مشترک دارند

گزینه۲:(حیف وطرح) سجع متوازن اند زیرا واژه های سجع فقط هم وزن اند ولی واج پایانی مشترک ندارند 


سوال۸:گزینه۲-واژگان پدید آورنده سجع در سایر گزینه ها:

گزینه۱:برافشانیم-اندازیم-بشکافیم-دراندازیم

گزینه۳:تندخو-بو-بگو

گزینه۴:عیب-غیب


سوال۹:گزینه۱-تشریح گزینه های دیگر:

ابیات گزینه های ۲و ۴ قافیه دارند که رایج ترین شیوه کاربرد سجع در شعر است دربیت گزینه۳ نیز (مقصود-معبود-عود-دود) سجع دارند


سوال۱۰:گزینه۳- در بیت گزینه ۳ بین واژه های شاهین و تقلیب سجع متوازن برقرار است که در گزینه‌های دیگر یافت نمی شود 

تشریح گزینه های دیگر:

 گزینه ۱: (افراشتی و نگذاشتی) سجع متوازی (افراشتی و کاشتی) سجع مطرف

 گزینه۲:(رنگها و چنگ ها) سجع متوازی (فرهنگ ها و چنگ ها)سجع  مطرف 

گزینه ۴: (آمیخته و آویخته)  سجع متوازی و (آمیخته و ریخته) سجع مطرف


مطالب بیشتر محمدمهدی بذرافشان 

تضمین-علوم و فنون کنکور-تست-محمدمهدی بذرافشان

موازنه و ترصیع-علوم و فنون کنکور-تست-محمدمهدی بذرافشان

سبک شناسی-علوم و فنون کنکور-تست-محمدمهدی بذرافشان

تلمیح-علوم و فنون کنکور-تست-محمدمهدی بذرافشان

آزمونک روانشناسی _روانشناسی رشد _محمدمهدی بذرافشان


برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی با محمدمهدی بذرافشان یا سایر پشتیبانان رشته انسانی بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس ۰۲۱۶۴۶۳ داخلی ۱۱۷۴ (خانم حیدریان ) تماس بگیرید .

رزرومشاوره با برترها 

به برترها بپیوندید

کانال تلگرامی  تخصصی برترهای انسانی

پیج  اینستاگرام  تخصصی برترهای انسانی

کانال تلگرامی تخصصی برترهای تجربی 

پیج اینستاگرام تخصصی برترهای تجربی

کانال تلگرامی  تخصصی برترهای ریاضی

Menu