درک مطلب - عربی عمومی - کنکور سراسری ریاضی 92 - رادمن سرداری

در این مطلب درک مطلب عربی کنکور سال 92 ریاضی را برای شما قرار دادیم . سوالاتی که خارج از محدوده درسی شماست در این درک مطلب قرار داده نشده .

درک مطلب - عربی عمومی - کنکور سراسری ریاضی 92 - رادمن سرداری

سلام دوستان !🖐


در این مطلب درک مطلب عربی کنکور سال 92 ریاضی را برای شما قرار دادیم . سوالاتی که خارج از محدوده درسی شماست در این درک مطلب قرار داده نشده .

فایل اصلی را می توانید در قسمت فایل های ضمیمه دانلود کنید .

اگر سوالی داشتید در قسمت کامنت ها از بنده بپرسید . 

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه، پیج کانون برترها را دنبال کنید، همچنین می توانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید.

درک مطلب - عربی عمومی - کنکور سراسری ریاضی 92 - رادمن سرداری






درک مطلب کنکور ریاضی92

 

الناس ثلاثة : أحدهم قوّال لا یُنتج غیر الکلام ، والثّانی یقول و یتبع القول بالعمل ، والثّالث یفاجئ الناس بعمله دون أن یتکلّم قبل وقوعه ! 

والأول شبیه بالطّبل الفارغ لا یَصدر منه إلّا الصّوت ، و هم کثیرون ! والثانی یدرک ما یجب علیه أن یفعل فیصرِّح بما هو فاعل ، إلّا أنّه متفاخر منّان ! والثالث قلیل فکثیراً ما قد رأینا أشخاصاً یتکلّمون بالأقوال الجمیلة والمواعید الخدّاعة ولکنّهم بعد زمن یُفشی سِرّهم و یَتبیّن کذبهم ، أو نراهم یحاولون لتحقّق مواعیدهم ولکنّهم یتوقّعون منّا أن لا نتکلّم إلّا و نحن مادحون لأعمالهم!

 

 


1 – عیّن الصحیح : الأمر الجمیل عند الفئة الثالثة أنّنا....

1 ) لم نر منهم لا أذیً و لا سوءاً ! 

2 ) نشاهد أنّهم یعملون بجدّ و جهاد ! 

3 ) لم نشاهد منهم کذباً فی مواعیدهم !

4 ) نری منهم أشیاء أکثر ممّا نتوقّع !

 

 

2 – عیّن الخطأ :

1 ) المنافق یُشبه جماعات المجموعة الاُولی !

2 ) خسارة المجتمع من المجموعة الثانیة أکثر و أشدّ !

3 ) الجماعة الاُولی أکثر عدداً فی المجتمعات البشریّة !

4 ) الجماعة الثالثة لا تتوقّع أجراً من الناس ، بخلاف الثانیة !

 

 

3 – عیّن ما هو مناسب لصفات المجموعة الثالثة :

1 ) من لا یکرّم نفسه لا یکرَّم فهو حینئذ لا یُحترم فی حیاته !

2 ) لا تَرعَد قبل نزول المطر و لا تُحدث ضوضاء قبل قیامها بالعمل !

3 ) و من الجهالة أن تعظّم جاهلاً / لجمال مَلبَسه و رَونق وجهه !

4 ) اِعمل کثیراً و کن بالله معتصماً / لا تَعجلن فإنّ العجز بالعجل!

 

 

4 – عیّن ما هو الأنسب لمفهوم النصّ :

1 ) لسان العمل أنطق من لسان القول !

2 ) حقارة المرء فی کثرة کلامه الّذی لا یعنیه !

3 ) الصّمت زین  و السّکوت سلامة / فإذا نطقت فلا تکن مکثارا !

4 ) لا تقل أصلی و فصلی أبدا / إنّما أصل الفتی ما قد حصل !

 





 

ترجمه متن

 

مردم سه دسته هستند : دسته ای از آنها ، حرّاف هستند ( بسیار حرف می زنند ) که غیر از حرف نتیجه ای نمی دهند . دوم ( گروهی است که ) حرف می زند و کلام را با عمل همراه می کند و گروه سوم مردم را ( به یکباره ) با عملش شگفت زده می کند ، بدون این که از قبل درموردش صحبت کرده باشد . گروه اول شبیه به طبل توخالی است که از او فقط صدا خارج می شود و آن ها بسیارند . و گروه دوم آن چه را بر او واجب است که انجام بدهد درک می کند ( می داند ) . پس تصریح می کند به آن چه که انجام می دهد ولی او فخر فروش و بسیار منت گذار است ! و گروه سوم که وجودش بین مردم اندک است و او با پنهان کاری به انجام امورش کمک می کند و انجام کار را با سکوت ترجیح می دهد ( تا با پر حرفی ) ؛ این ها همان بهترین مردم هستند و ما به این ها نیازمندیم !

پس چه بسیار ( بسیاری از اوقات ) اشخاصی را دیده ایم که با سخنان زیبا و وعده های فریبنده سخن می گویند ولی آن ها پس از مدت زمانی رازشان فاش می شود و دروغشان آشکار می شود یا آن ها را می بینیم که برای محقق شدن وعده هایشان تلاش می کنند ، ولی آن ها  از ما توقع دارند که صحبت نکنیم مگر اینکه از کارهایشان تعریف نماییم !

 

 

 

 

پاسخ تست 1 : گزینه 4 ؛

از گروه سوم بیش از آن چه توقع داشته باشیم ، می بینیم ( یُفاجئ الناس = مردم را شگفت زده می کند ) .

 

پاسخ تست 2 : گزینه 2 ؛

خسارت جامعه از مجموعۀ اول بیشتر است و بعد دوم !

 

پاسخ تست 3 ؛ گزینه 2 ؛

گروه سوم قبل از عمل حرف نمی زنند ( قبل از بارش باران نمی لرزند و سرو صدا به راه نمی اندازند ) .

 

پاسخ تست 4 : گزینه 1 ؛

تاکید متن بر گروه سوم است که عمل کردن را به سخن گفتن ترجیح می دهند ( زبان عمل گویاتر از زبان گفتار است ) .

 




موفق باشید !

 

 

 

 

Menu