گفتگو با امیرحسین روان نخجوانی - رتبه 2 ایثارگران - ریاضی 1400

امیرحسین روان نخجوانی رتبه 2 ایثارگران و رتبه 43 کشوری کنکور ریاضی 1400

گفتگو با امیرحسین روان نخجوانی - رتبه 2 ایثارگران - ریاضی 1400

امیرحسین روان نخجوانی 

رتبه 2 ایثارگران  و  رتبه 43 کشوری 

کنکور ریاضی 1400

 نام و نام خانوادگی : امیرحسین روان نخجوانی  تحصیلات پدر : فوق لیسانس 
 رشته تحصیلی : ریاضی  تحصیلات مادر : لیسانس 
 شهر : تهران  شغل پدر : کارمند دولت   
 میانگین تراز : 7000 شغل مادر : خانه دار  
 منطقه / سهمیه کنکور : سهمیه ایثارگران       


 شرکت در آزمون های کانون 

چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود ؟ آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان بودید و چقدر این موضوع برایتان مهم بود ؟

در سال کنکور رقابت همواره یکی از مهمترین عاملان حرکت است ؛ رقابت سالم با کسانی که در سطح شما هستند . پس رتبه و تراز و درصد دیگران برایم اهمیت داشت ولی همواره برای خودم معیاری قرار می دادم و می سنجیدم که مثلا بدون در نظر گرفتن تقلب بقیه ، رتبه ام چند می شد .    


اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید ؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید ؟

در کلاس دهم اولین تراز من در حدود 6200 بود ولی رفته رفته در سال دوازدهم به 7150 رسید ؛ از مهم ترین عوامل ، جدی تر گرفتن شرایط کنکور بود .  


در زمان هایی که خسته و یا ناامید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید ، آیا در آزمون ها حاضر می شدید ؟ 

با این که خیلی کم پیش می آمد که نرسم ولی همواره در آزمون ها شرکت میکردم و تا آنجایی که توان داشتم حل میکردم و خب حتما بخشی را نمیتوانستم جواب بدم ولی اهمیتی نداشت . جهت جدا نشدن از جو درس خواندن ، آزمون ها رو میدادم و برنامه آزمون بعدی را هدف قرار میدادم و اهمیت به آن بخشی میدادم که قرار بود بزنم و درصد آن بخش را مهم قرار میدادم .


برای پیشرفت کردن با کسی مشورت کردی ؟

بله ؛ از عوامل موفقیت من ، مشاور مدرسه ام آقا حاجی محمد جعفر بود که در تمام طول مسیر من را راهنمایی کردند .


به نظرت درس خواندن در تابستان لازم است ؟ آيا در آزمون‌های تابستان شرکت می کردی ؟ 

درس خوندن در تابستان برای هیچ پایه ای بجز کنکور مهم نیست و حتی شرکت در آزمون های تابستان هم مهم نیست اما درس خواندن در تابستان برای زودتر جدی گرفتن تابستان و کنکور و از آن مهم تر برای اولین آزمون آزمایشی بعد تابستان هم بسیار بسیار مهم است و آن است که رنج شما را مشخص میکند .


چه خاطره‌ خوبی از شركت در آزمون‌ های کانون داری ؟

در آزمون جمع بندی دی که بسیار رابطه تنگاتنگی با رتبه کنکور دارد ، با خوب شدن در آن آزمون یک روز کامل بیرون رفتم و موفقیت در آن آزمون به لطف خدا انرژی مضاعفی به بنده داد . 


چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید ؟

تمرکز بسیار زیادی روی درصد های هر درس داشتم و پس از آن ، روی درصد های تیپ سوالات هر بخش تمرکز می کردم ؛ اگر درصد بخشی پایین بود ، حتی به خاطر یک سوال علت آن را باید میدانستم و نحوه رفع آن را نیز برای خود مشخص میکردم .


 برنامه راهبردی 

آیا از کتاب های سه سطحی استفاده کردید ؟ 

تنها در سال یازدهم سه سطحی فیزیک را استفاده کردم و مهم ترین ویژگی همین کتاب را داشتن سوالات سخت با سطوح مختلف می دانم . 


 کارنامه و سایت 

روز جمعه كارنامه را چه ساعتی می گرفتی ؟ به كدام قسمت ها بيشتر توجه می کردی ؟ 

ساعت هفت و گاهی هشت - ابتدا رتبه و تراز و بعد درصد ها رو می دیدم و درصد های پایین و اشکالات هر درس را هم در روز بعد رفع می کردم . 


آزمون‌ ها را چگونه تحلیل می‌کردی ؟

هر سوالی که نزده یا غلط بود ، دلیل آن را مشخص میکردم (مثلا نبود زمان) ؛ سپس اگر نیاز به مثال داشت یا نیازمند سرعت بیشتری در حل بود ، تیپ های آن را یا از آزمون های قبلی یا از دیگر منابعم حل      می کردم . 


 دفتر برنامه ریزی و روش مطالعه 

ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود ؟ 

در سال دهم هفته ای بیست ساعت ، در سال یازدهم هفته ای 25 تا 35 ساعت و در سال دوازدهم روز های درسی 6 تا 7.5 ساعت و در روز های تعطیل 7 تا 9 ساعت 


 مهارت های خود تنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی 

چگونه بین مطالعه برای امتحانات نهایی و مطالعه برای کنکور تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید ؟

همه میدانیم که امتحانات نهایی آنقدر تاثیر گذار در کنکور و انتخاب رشته و آینده ما نیست ؛ پس همچنان در دوران نهایی تمرکز را روی تستی خواندن و رفع اشکال کردن گذاشتم . برای دروس تنها در همان تستی خوانی و رفع اشکال کردن ، نکات را یادآوری میکردم . 


براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا به دور باشيد ، چه كارهایی انجام داديد ؟

مهم ترین کار در زمینه کنکور ، کنار گذاشتن تلفن همراه و دور شدن از اخبار و شبکه های اجتماعی است . من هم با کنار گذاشتن گوشی خود و با استفاده از کامپیوتر خانه برای شرکت در کلاس های آنلاین ، توانستم خود را از حواشی دور نگه دارم .


با تعطیل شدن مدارس به دلیل بیماری کرونا وضعیت درسی شما افت نکرد ؟ 

در کلاس یازدهم من همیشه سعی در افزایش ساعت مطالعه خود داشتم که میدانستم در روز های تعطیل حداقل 6 ساعت باید درس بخوانم ؛ پس هنگامی که مدارس تعطیل شدند ، هر روز برای من یک روز تعطیل بود و جلو جلو سوال حل میکردم و درس هایم را میخواندم ؛ البته با زیاد شدن وقت خود ، سریال دیدن و بازی کردن هم در برنامه ام بود اما هیچوقت مانع  رسیدن به حداقل ساعت مطالعه برای من نشد . پس باعث شد من ساعت مطالعه ام افزایش یابد و در تابستان سال یازدهم که منتهی به کنکور بود ، وقتی رقبایم شروع به مطالعه کردند ، من روی دوره افتاده بودم . پس میشود گفت که تعطیلی کرونا برای من خداراشکر باعث پیشرفت عظیمی شد .      


از اشتباهاتت چگونه ياد می گرفتی ؟ 

با سعی بسیار در به خاطر سپردن آنها و یادآوری آنها قبل از آزمون بعدی سعی می کردم مانع تکرارشان بشم . اگر اشتباهم درسی بود ، به سراغ حل مثال های بیشتر از همان تیپ از کتاب کمک درسی خود         می رفتم و اگر درسی نبود و مدیریتی بود ، راهکارش را از معلم هایم پرسیده و مانع تکرارشان می شدم . 


معیارهای شما برای انتخاب رشته چیست ؟ کدام رشته ها را در اولویت قرار می دهید ؟ 

از همان ابتدا علاقه من به کار کامپیوتری ، برد ها ، نرم افزار ها و طراحی سایت از اولین و مهم ترین انگیزه های من برای درس خواندن بود ؛ پس با کمک خداوند و موفقیتی که حاصل شد ، توانستم به هدفم که مهندسی کامپیوتر بود برسم و بنظرم اگر انسانی با تفکر ، علاقه هایی را برای خود ایجاد کند و در هر شرایطی آن علایق را دنبال کند (اگر علاقه واقعی و زود گذر نباشد) هیچ گاه پشیمان نخواهد شد .


 روش های مدیریت زمان 

چگونه آرامش خود را در روز كنكور حفظ کردید ؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت و طراحی جدید مواجه شدید ؟ چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید ؟ 

اعتماد به نفس و توکل به خداوند دو عنصر بسیار مهم در حفظ آرامش است . من هم از همین دو عنصر استفاده کردم تا بتوانم آرامش خود را حفظ کنم . بله در تمام درس ریاضی و 2 سوال در فیزیک طراحی سخت و کاملا جدید دیده شد . با تمارینی که از قبل کرده بودم و یاری خداوند ، توانستم احساسات خود را کنترل کنم . میدانستم که اگر آزمون سخت بیاید ، برای همه سخت است و نباید از رد کردن سوالات سخت استرس بگیرم ؛ پس سوالات را به موقع رد و زمان عبور هر درس را رعایت کردم . دروس ریاضی و کمی فیزیک ناعادلانه بود .


روش شما در پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود ؟ آیا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد ؟ 

من به صورت لایه ای پاسخ سوالات هر درس را دادم ؛ البته در عمومی ها همانطور که خودم حدس میزدم ، وقت اضافی آوردم که به تغذیه و بازگشت به درس فارسی اختصاص دادم و همان ترتیب دفترچه را رعایت کردم ؛ همان گونه که در تمام آزمون ها همین گونه عمل کردم . 


آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه کنکور برایتان به وجود آمد ؟ آیا درسی بود که در جلسه کنکور شما را غافلگیر کرده باشد ؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید ؟

بله ؛ کنکور امسال در درس ریاضی به شدت سخت گیرانه و ناعادلانه بود . ایراد هایی شامل طراحی غلط ، سوال های بشدت وقت گیر و ___ . این در صورتی بود که تخمین ها برای کنکور امسال این بود که ساده بیاید اما اینطور نبود و ما با حدس این که احتمالا ساده می آید ، جلو رفتیم و هنگامی که ریاضی را دیدیم ، حدود 30 ثانیه برای بنده طول کشید تا تمام ذهنیتم را کنار بگذارم و روند عملم از جواب دادن سریع ذهنی به رد کردن سوال های سخت و پیدا کردن بهترین سوال ها تغییر یابد . از مهم ترین نکات کمک کننده این بود که میدانستم اگر برای من سخت باشد برای همه سخت خواهد بود ؛ پس استرس نگرفتم و به خودم این امید را دادم که در مقایسه با بقیه بهتر عمل کنم ؛ زیرا چند آزمون بشدت سخت را قبلا داده بودم و روند کلی را تقریبا میدانستم .

 


Menu