گفتگو با محمدرضا هاشمی-رتبه 85 تجربی و4 زبان منطقه 3-کنکور1400

مصاحبه با آقای محمد رضا هاشمی رتبه 85 منطقه سه کنکور تجربی 1400 رتبه 4 منطقه سه کنکور زبان 1400 قهرمان پیوستگی در آزمون‌های برنامه ای کانون قلمچی

گفتگو با محمدرضا هاشمی-رتبه 85 تجربی و4 زبان منطقه 3-کنکور1400

مشاهده صفحه شخصی محمد رضا هاشمی

نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه استعداد هاي درخشان احمدى روشن
رتبه تجربی در منطقه : 85
 رشته تحصیلی : تجربی رتبه زبان در منطقه : 4
 میانگین تراز : 6350تعداد آزمون : 52
میانگین تراز کانون : 6351
سابقه در کانون : 1 سال
رشته تحصیلی : تجربی نظام جدید
نام پشتیبان : رضا نوروزی


 شرکت در آزمون های کانون 

از چه زمانی وارد کانون شدید و در آزمون‌های کانون شرکت کردید ؟ دلیل آن چه بود ؟ 

از اواسط آبان 99 (اوایل پایه دوازدهم) - دلیل شرکت در آزمون های کانون این بود که حس کردم برای درس خواندن به یک برنامه منسجم و دقیق نیاز دارم ؛ از طرف دیگر نیز نیازمند آزمونی بودم که با آن خودم را بسنجم و ایراداتم را بیایم . در نهایت همه این ویژگی ها را در آزمون های کانون دیدم و ثبت نام کردم . به علاوه وقتی که میدیدم اکثر رتبه های برتر کنکور در آزمون های کانون شرکت کرده اند ، انگیزه ام برای شرکت در آزمون ها بیشتر می شد .

 

در سال گذشته در چند آزمون اصلی و هدف گذاری و مشابه و هدیه شرکت کردید ؟

در مجموع در 52 آزمون شرکت کردم .

 

دلیل حضور مداوم شما در آزمون های سال گذشته کانون چه بود ؟ 

به عنوان دانش آموز درس ها را طبق برنامه راهبردی کانون مطالعه می کردم و نیاز داشتم که همواره خودم را بسنجم و ایراداتم را بیابم ؛ به همین دلیل به طور مداوم و پیوسته در آزمون ها شرکت می کردم و سعی می کردم که غیبت نداشته باشم . به علاوه شرکت در آزمون ها باعث می شود که دانش آموز در جو درس خواندن قرار بگیرد و به برنامه ریزی هایی که برای خود انجام می دهد پایبند باشد اما وقتی دانش آموزی غیبت می کند ، ممکن است برای درس خواندن سرد شود و علاوه بر آن نتواند به درستی اشکالات درسی اش را پیدا و برطرف کند .

 

آیا در سال‌ گذشته ، در آزمون‌ها غیبت کردید ؟ 

خیر ؛ نه تنها در آزمون های اصلی بلکه در هیچکدام از آزمون های هدیه , مشابه پارسال و هدف گذاری نیز غیبت نداشتم .


شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها تاثیری در نحوه آزمون دادن شما گذاشته بود ؟ شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید ؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید ؟ 

غیر حضوری شدن مدرسه و آزمون ها گاهی اوقات باعث می شد از فضای درس دور شوم و هدف خود را فراموش کنم اما حفظ پیوستگی در آزمون ها و پیگیری های پشتیبان ها به من انگیزه می داد تا به برنامه هایم پایبند باشم و هدفم را به یاد آورم . هر وقت هم آزمون می دادم سعی می کردم تا حد امکان شرایط سر جلسه کنکور را رعایت کنم و همیشه هم سر ساعت 8 صبح آزمون را شروع می کردم و در پردازش اول کارنامه می گرفتم .

 

آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می کردید ؟ آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در تعادل مطالعاتی شما داشت ؟ 

بله ؛ همیشه در آزمون های هدف گذاری شرکت می کردم و با استفاده از کارنامه و تحلیل آن ، ایراداتم را پیدا می کردم و در هفته بعد سعی می کردم آن ها را اصلاح کنم و بر اساس آن ، برنامه و ساعت مطالعه دروس را تنظیم می کردم .  

 

در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کردید ؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها داشتید ؟

همیشه این آزمون ها را اول وقت و در یک نوبت پاسخ می دادم و نگاهم به آن ها دقیقا مثل آزمون های اصلی بود. با تحلیل این آزمون ها سعی می کردم تا حد امکان اشکالات خود را برطرف کنم و برای آزمون های اصلی و در نهایت کنکور آماده شوم . همچنین برنامه ریزی و هدف گذاری هایم نیز بر اساس این آزمون ها بود . در روز پنج شنبه هفته اول آزمون هدف گذاری و چهارشنبه هفته دوم آزمون مشابه پارسال را انجام می دادم .

 

اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید ؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید ؟

در اولین آزمونم که آزمون 16 آبان بود ، موفق شدم تراز 6200 را کسب کنم . در چند آزمون بعدی توانستم پیشرفت کنم و در آزمون 28 آذر ترازم به 6500 رسید . متاسفانه بعد از این آزمون در انجام برنامه هایم کوتاهی کردم و نظم خود را به هم زدم . از دست دادن نظم در ساعت خواب و درس خواندنم تاثیر بسیار بدی گذاشت . به طوری که در آزمون های دی و بهمن تراز خوبی بدست نیاوردم و حتی در آزمون 24 بهمن ترازم به 5700 رسید . اما بعد از این آزمون توانستم کم کم نظم را در مطالعه و ساعت خوابم برقرار کنم و به برنامه هایم متعهد باشم و در نتیجه در آزمون های جمع بندی خرداد ، تراز 6700 هم کسب کردم . به طور کلی هرگاه پیوستگی و نظم را در درس خواندن و عمل به برنامه ریزی هایم رعایت می کردم ، ترازم پیشرفت می کرد و هرگاه بی نظمی می کردم ، به سبب آن پسرفت داشتم .


 برنامه راهبردی 

آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ، نوروز و کتاب های جمع بندی پایه دوازدهم استفاده کردید ؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد . 

از کتاب زرد عمومی و زرد اختصاصی استفاده کردم و نتیجه خوبی گرفتم . این کتاب ها آزمون محور هستند و با استفاده از آن ها ، تکنیک های ضربدر منفی و استراتژی بازگشت و زمان نقصانی را تمرین کردم و نتیجه اش را در مدیریت زمان آزمون های اصلی و کنکور دیدم . همچنین کتاب زرد اختصاصی در دوران جمع بندی کمک خوبی به من کرد .


 کارنامه و سایت 

از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردید؟ 

همیشه مصاحبه رتبه های دو رقمی را می خواندم و سعی می کردم از تجربیات آن ها استفاده کنم . گاهی اوقات نیز خودم را جای آن ها تصور می کردم و آرزو داشتم روزی نیز همین گونه با من مصاحبه شود . البته باقی قسمت ها را نیز می خواندم .

 

روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گرفتید ؟ به كدام قسمت ها بيشتر توجه می کردید ؟ 

همیشه ساعت دو و نیم تا سه و نیم کارنامه روی سایت می آمد . در بررسی کارنامه بیشتر به درصد و چند از ده ها توجه می کردم . از تراز هر درس نیز استفاده می کردم ؛ صرفا برای اینکه بفهمم سختی آن درس برای شرکت کنندگان دیگر چگونه بوده است .

 

آزمون‌ها را چگونه تحلیل می‌کردید ؟ 

ابتدا سوال های غلط و نزده را حل می کردم و دلیل نزدن یا غلط زدن آن سوال ها را می نوشتم و اگر سوالی نیز نکته ای داشت یا سوال خوبی به نظر می آمد ، آن را علامت میزدم و نکته اش را می نوشتم تا در روز های بعد و به خصوص آزمون های جمع بندی آن ها را مرور کنم . هنگام آزمون دادن نیز هر سوالی را که با شک جواب میدادم یا به نظرم سوال خوبی می آمد علامت میزدم تا هنگام تحلیل آزمون ، آن ها را نیز ، صرف نظر از درست یا غلط زدنشان بررسی کنم . همچنین توجه می کردم که در کدام درس ها ضعف جدی دارم تا برای آزمون بعد ساعت مطالعه و برنامه ام را طوری تغییر بدهم که آن را جبران کنم ولی در عین حال از نقاط قوتم نیز غافل نمی شدم و سعی می کردم روش های کارآمد این درس ها را به سایر درس ها نیز تعمیم بدهم .  


چه قسمت‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌کردید ؟ 

همیشه از کارنامه ها برای تنظیم برنامه و ساعت مطالعه و ایجاد تعادل در مطالعه استفاده می کردم . علاوه بر آن از مقالات مشاوره ای و گفت و گو با برتر ها نیز برای اصلاح روش هایم و ایجاد انگیزه بهره می بردم .


از جعبه‌ ابزار کارنامه ، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید ؟ 

کارنامه اصلی برای شناخت ضعف ها و قوت ها - کارنامه 5 نوع درس برای حفظ تعادل در درس خواندن و کارنامه هدف گذاری برای انجام هدف گذاری . کارنامه اشتباهات و کارنامه بازیابی هم برای بررسی و رفع ایرادات

 

هفته اول و دوم برنامه تان چگونه بود ؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع میکردید ؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید ؟

در هفته اول سعی می کردم درس های دوازدهم را کامل مطالعه کنم و روز پنجشنبه آزمون هدف گذاری را انجام دهم و با تحلیل آن نقاط ضعفم را بیابم و بر اساس آن برای هفته بعد برنامه بریزم . در هفته دوم نیزتا روز سه شنبه درس های باقیمانده را تمام می کردم و روز چهارشنبه آزمون مشابه پارسال را انجام می دادم و با تحلیل آن در روز های باقیمانده سعی می کردم مهم ترین ایرادات را پیدا کرده و آن ها را اصلاح  کنم . روز جمعه نیز سر ساعت 8 صبح آزمون را شروع می کردم و در پردازش اول کارنامه می گرفتم .  


 دفتر برنامه ریزی و روش مطالعه 

آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد ؟ 

بله ؛ با ثبت ساعت مطالعه توانستم تعادل را در برنامه برقرار کنم و جاهایی را که کم کاری می کردم تشخیص دهم و برای رفع آن ها اقدام کنم . علاوه بر ساعات مطالعه ، می نوشتم که باقی ساعات روز را چگونه گذرانده ام و به چه کاری مشغول شده ام . اگر می دیدم که زیاد وقت تلف می کنم ، راهی را برای اصلاح آن پیدا می کردم .


 مهارت های خود تنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی 

آيا هدف گذاري چند از 10 را انجام مي داديد ؟ 

بله ؛ با استفاده از کارنامه اصلی و کارنامه هدفگذاری ، برای همه درس ها هدف گذاری می کردم . سعی می کردم برای آزمون بعد نقاط قوتم را در همان حد بالا نگه دارم و نقاط ضعفم را یک واحد افزایش دهم .

 

شما در سال گذشته بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانديد يا با روش دوباره خواني ؟ 

بیشتر از بازیابی استفاده می کردم . استفاده از این روش باعث می شد که بدانم نقاط ضعف و قوتم کجاست و برای هر مبحث چقدر باید وقت بگذارم . همچنین این روش باعث می شود تا توهم یادگیری و توهم فراموشی به حداقل برسد و دانش آموز بداند که کجا ها بیشتر نیاز است خوانده شود و کجا ها کمتر .

 

آیا آزمون های برنامه ای سه روز یکبار را انجام دادید ؟ منبع اصلی شما برای جمع بندی به روش سه روز یکبار کدام یک از منابع کانون بود ؟ 

بله ؛ با استفاده از کتاب زرد اختصاصی ، جمع بندی سه روز یکبار را انجام می دادم و در آن ها نیز غیبت نداشتم . سعی میکردم در تمام این آزمون ها شرایط کنکور را شبیه سازی کنم .


برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟ 

دوست دارم در رشته دندانپزشکی در یکی از دانشگاه های شهر تهران تحصیل کنم . البته اگر دانشگاه های شهر تهران هم نشد ، اشکالی ندارد .

 

چند نمونه از کارهای موثر خانواده تان در دوران کرونا را لطفا توضیح دهید . 

دستیابی به رتبه دلخواه بدون کمک اعضای خانواده واقعا سخت است و اگر تلاش های خانواده ام نبود ، مطمئنا نمی توانستم این رتبه را کسب کنم . آرامش برای موفقیت یک کنکوری بسیار مهم است ؛ به خصوص در شرایط کرونا که دانش آموز دوستانش را خیلی کمتر می بیند و بیشتر با خانواده در ارتباط است .                                                                                                                                                                                       


کانون چه تاثیری در موفقیت شما داشته است ؟ 

کانون با ارائه برنامه ای درست و نشان دادن مسیر ، کمک زیادی به من کرد . همچنین پیگیری های پشتیبان ها و رئیس نمایندگی کانون شهرستان , جناب آقای صالحی ، باعث شد که با وجود دور بودن از مدرسه و همکلاسی ها ، از فضای درس و کنکور دور نشوم و انگیزه ام را حفظ کنم .


 روش های مدیریت زمان 

درباره جلسه کنکور توضیح دهید . روز کنکور برای شما چگونه بود ؟ چگونه خود را مدیریت کردید ؟ 

ابتدا کمی استرس داشتم اما همین که آزمون شروع شد و مشغول حل سوالات شدم ، استرسم از بین رفت . دروس عمومی را خیلی خوب به پایان رساندم و استراتژی بازگشت و زمان های نقصانی و تکنیک ضربدر منفی را به طور کامل انجام دادم و چند دقیقه ای هم وقت اضافه آوردم . دروس اختصاصی را از زیست شروع کردم و بعد به سراغ فیزیک و شیمی رفتم . سوالات مورد شماری در شیمی زیاد بود و در زمان نقصانی که برای شیمی در نظر گرفته بودم ، نتوانستم سوالات زیادی را جواب بدهم اما نگران نشدم چون در مصاحبه های رتبه های برتر سال های قبل خوانده بودم که چنین وضعیتی حتی برای آن ها نیز پیش آمده بود. بعد از شیمی به سراغ ریاضی رفتم . از روز قبل با خواندن نظرات دانش آموزانی که کنکور ریاضی و انسانی داده بودند ، می دانستم که ریاضی قرار است خیلی سخت باشد . یک به یک سوال های ریاضی را می خواندم و هر کدام را که حس می کردم سخت است ، به راحتی از آن عبور می کردم . در آخر نیز فقط شش سوال ریاضی را جواب دادم . اول کمی نگران شدم اما بعد با خودم فکر کردم که این سوالات برای همه سخت است و کسی در این کنکور موفق می شود که آرامشش را حفظ کند . از طرفی چون سوال های ریاضی کمی را جواب داده بودم ، وقت زیادی آوردم . بعد به سراغ زمین رفتم و بعد از حل چند تا سوال زمین شناسی ، استراتژی بازگشت را انجام دادم . رتبه ام از آنچه که انتظار داشتم بهتر شد و علتش را هم حفظ کردن آرامشم در مواجهه با سوالات سخت می دانم .

 

توصیه ای برای سایر دانش آموزان دارید ؟ 

به همه دوستان خوبم توصیه می کنم که هیچگاه پیوستگی خود را در درس خواندن و برنامه راهبردی آزمون ها از دست ندهند و به برنامه ریزی هایشان عمل کنند . همچنین توجه کنند که برخی درس ها دیر بازده هستند و ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا دانش آموز به نتیجه دلخواه و درصد مورد نظرش برسد . پس ناامید نشوند و نگویند که من برای فلان درس ساخته نشده ام و از این حرف ها ؛ به علاوه ، سعی کنند که تا حد امکان از درس خواندن لذت ببرند . بالاخره هر درسی میتواند جذابیت های خود را داشته باشد . با لذت درس خواندن ، هم میتواند شما را زودتر به نتیجه برساند و هم مسیر را برای شما دلپذیر تر  می کند . 


Menu