گفتگو با محمدامین رحیمی - رتبه 3 ایثارگران - کنکور انسانی 1400

محمد امین رحیمی - رتبه 3 ایثارگران و رتبه 95 کشوری کنکور انسانی 1400 قهرمان پیوستگی در آزمون‌های برنامه ای کانون قلمچی

گفتگو با محمدامین رحیمی - رتبه 3 ایثارگران - کنکور انسانی 1400

مشاهده صفحه شخصی محمد امین رحیمی

 نام و نام خانوادگی : محمدامین رحیمی
 تحصیلات پدر : مهندس عمران
 رشته تحصیلی : انسانی 
 تحصیلات مادر : دیپلم مدیریت خانواده
 میانگین تراز کانون : 7079 
 شغل پدر : مهندس 
 شهر : سنندج
 شغل مادر : خانه دار 
 منطقه / سهمیه کنکور : سهمیه ایثارگران 25 درصد
رتبه انسانی در سهمیه : 3
رتبه هنر در سهمیه: 152تعداد آزمون : 32
سابقه در کانون : 1 سالنام پشتیبان : دامون تیمن
نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه استعداد هاي درخشان تيز هوشان شهيد بهشتي ( سمپاد)


 شرکت در آزمون های کانون 


از چه زمانی وارد کانون شدید ؟ دلیل آن چه بود ؟

از پایه دوازدهم در آزمون های کانون شرکت می کردم ؛ به مدت یکسال . چیزی که برای بنده روشن بود و از دیگران هم شنیده بودم اهمیت یک برنامه راهبردی بود برای اینکه تمامی درس ها منظم خوانده شوند . 


دلیل حضور مداوم شما در آزمون های کانون چه بود ؟

وقتی شما دو هفته تلاش می کنید و چه بسا تلاش نمی کنید ؛ عملکرد خود را در آزمون می بینید . شما متوجه می شوید که کجای مسیر هستید و کدام درس ها را خوب خوانده اید و اگر کم کاری کرده باشید ، تلاش می کنید آن را جبران کنید . نقطه مشترک این دو ، دید روشنی از موقعیت فعلی شما ارائه می دهد . 

 

نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟ اگر در آزمون‌ها هیچ غیبتی نداشتید، دلیل عدم غیبت شما چه بود؟

من تنها یکسال در آزمون شرکت کردم ولی از لحظه ای که این قضیه کنکور برای من استارت خورد ، اصلا و ابدا در هیچ آزمونی غیبت نداشتم و به نظر من کسی که در آزمون غیبت می کند ، بیشتر از چیزی که فکر می کند عقب می افتد . هر آزمون شبیه کنکوری است که صرفا از مباحث دو هفته گرفته می شود . من تقریبا به اندازه کنکور اصلی برایم مهم بود که چکار کنم و چه نتیجه ای بگیرم و رتبه و ترازم چگونه باشد.


شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود ؟  شما چگونه در آزمون شرکت می کردید ؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید ؟ 

بله - هیچکس دلش نمی خواهد در سالی کنکور بدهد که کل سال آموزش و همه چیز مجازی باشد اما شرایط برای همه یکسان بود . من مانند جلسه کنکور صبح زود بیدار می شدم و به نمایندگی کانون می رفتم و دفترچه را می آوردم و راس ساعت 8 شروع می کردم .


چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود ؟

اوایل برایم قابل توجه بود که من که نتایج آزمون ها بسیار برایم مهم بود ، چگونه در شرایط آنلاین سنجیده شوم ولی حقیقت این است که اگر شما مثل جلسه کنکور و با همان زمانبندی کنکور بدهید ، رتبه ای که برای شما می آید ، اگر رتبه شما نیز نباشد ، قطعا رتبه ای بدتر از رتبه شماست و رتبه واقعی شما بهتر است ؛ بنابراین سرمان کلاه نمی رود .

 

آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید ؟ 

خیر - من در تابستان در هیچ آزمونی شرکت نکردم و حتی درس خواندن را جدی نمی گرفتم ؛ البته اگر این کار را حداقل برای یک تابستان می کردم ، قطعا نتیجه بهتری می گرفتم .   


در زمان هایی که خسته و یا ناامید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید ؟ 

قبلا هم ذکر کردم که شرکت در آزمون ها تحت تاثیر شرایط بسیار مهمی است . همه ناامید می شوند و همه در بعضی آزمون ها افت می کنند ولی آزمون ندادن به دلیل ترس از افت یا نرسیدن به برنامه ، صرفا فرار از حقیقت است . با آزمون ندادن چیزی حل نمی شود ولی حداقل کاری که آزمون دادن می کند این است که شما را با چهره واقعی کنکور بیشتر آشنا می کند . 


گفتگو با محمدامین رحیمی - رتبه 3 ایثارگران - کنکور انسانی 1400


 برنامه راهبردی 

چقدر و چگونه شخصی سازی برنامه راهبردی به شما کمک کرد ؟

قطعا برنامه راهبردی با تمام جزئیاتش نمی تواند برای همه نتیجه دهنده باشد . گاهی شما خود یا مشاورتان تشخیص می دهید که فلان درس نیازمند تمرین بیشتری است ولی شخصی سازی نباید شما را از برنامه اصلی آزمون ها عقب بیندازد . تمامی شخصی سازی ها باید در راستای آزمون ها باشد . 

 

آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ، تابستان ، نوروز و زرد استفاده کردید ؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد . 

من از کتاب های زرد قلم چی و کتاب آبی ادبیات اختصاصی استفاده کردم . زرد 12 کنکور هر چه از محاسنش گفته شود کم است ؛ برای من بهترین منبع برای دوران جمع بندی و مرور بدون شک زرد کانون (12کنکور ) بود .


 کارنامه و سایت 

مهمترین قسمت هر کارنامه برای شما کدام قسمت بود ؟

مهمترین قسمت هر کارنامه  تراز کلی و تراز هر درس است . قبلا هم گفتم الان هم می گویم دید روشن خیلی مهم است ؛ شما باید بدانید کجای کارید ! نقاط ضعف و قوت تان کدام دروس است و در هر کدام چقدر پسرفت یا پیشرفت داشته اید . .

 

 در سایت کانون كدام قسمت ها را مي دیدید ؟

مصاحبه با نفرات برتر خیلی به آدم انگیزه می دهد . به عنوان بهترین پارت های سایت کانون این را ذکر میکنم . مهمترین نتیجه ای که بنظرم حاصل می شود ، همین است که رتبه های برتر هم از جنس خودمان اند و همان کارهایی را کرده اند که ما نیز می کنیم . 


 دفتربرنامه ریزی و روش مطالعه  

آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد ؟

بله از لحظه ای که شروع به مطالعه کنکور کردم ، دفتر برنامه ریزی را پر کردم و اکنون هم همچنان آن را دارم . باید یادمان باشد چه کسی بوده ایم چه کرده ایم و چه مسیری را طی کرده ایم . 


ساعت مطالعه خود را در طول دوره بنويسيد . 

در اوایل ساعت مطالعه بالایی نداشتم . تقریبا روزی 4 ساعت .  اما سعی میکردم که هر روز همان مقدار را داشته باشم . در سال آخر نیز طبیعتا ساعت مطالعه خود را بالا بردم . روزانه به طور متوسط 6 تا 7 ساعت مطالعه میکردم و در سه ماه آخر نیز به 10 ساعت رسید . 


ساعت مطالعه تان به طور میانگین درسال های متوسطه دوم چقدر بود ؟

متغیر بود . 


 مهارت های خود تنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی  


آيا هدف گذاري چند از 10 را انجام مي داديد ؟ 

شاید به صورت دقیق برای هر درس عدد مشخصی را تعیین نمی کردم ولی حدود تمامی درس ها را می دانستم مخصوصاعربی و ادبیات و ریاضی را بیشتر از بقیه چک می کردم ؛ چون بسیار اهمیت بالایی دارند .

 

آیا خلاصه نویسی داشتید ؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود ؟ 

من سه نوع علامت گذاری برای تست ها داشتم ؛ اولی تست های معمولی بود که کنارش خط می کشیدم . دوم تست های خوب یا سطح بالایی بود که بلد بودم که دور شماره سوال خط می کشیدم و سوم هم تست هایی که بلد نبودم و دایره و زیرش خط می کشیدم . در دوران جمع بندی علامت گذاری دیگری هم داشتم.که مختص تست هایی بود که سخت نبودند ولی چند مبحث را پوشش می دادند که دور شماره تست ، مربع می کشیدم . این تست ها بیشتر کاربرد مروری داشتند . 

 

کدام درس‌ها در آزمون‌های کانون نقطه‌ قوت شما بودند ؟ دلیل این‌که این درس‌ها نقطه‌قوت شما بودند چه بود ؟

من خیلی روی عربی و ادبیات و ریاضی تمرکز کرده بودم ؛ علی الخصوص عربی و ریاضی . نکته ای که حائز اهمیت است این است که شاید در درس هایی مثل روانشناسی درصدهای بالایی کسب شود ولی درصد های تعیین کننده برای دروسی مثل عربی اختصاصی یا ادبیات اختصاصی و ریاضی هستند .


براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا به دور باشيد ، چه كارهايي انجام داديد ؟

واقعیت این است که امکان پذیر نیست که شما از این موارد دور باشید ولی می توانید آنها را به حداقل برسانید . چگونه؟ حتما تایمی برای اوقات فراغت کنار بگذارید . همچنین در تایمی که درس نمی خوانید ، ذهنتان را معطوف به سرگرمی یا چیز دیگری کنید و به درس خواندن فکر نکنید. فکر کردن به درس خواندن برای زمان درس خواندن است . آزاد بودن و سرگرم کردن ذهن هم برای اوقات دیگر . عدم تداخل این دو خیلی مهم تر از چیزی است که فکر می کنید .


پدر و مادرتان در سال آخر چه كمک های آموزشی به شما كردند ؟

پدر و مادرم با در اختیار دادن محیط ساکت و آرام به من خیلی کمک کردند . از همین جا از صمیم قلب از آنها تشکر می کنم که برایم مشوق های خوبی بودند . نکته مهم بعدی ، عدم بازخواست برای نتایج بود . عدم بازخواست شدن ، دانش آموزان را خیلی متمرکز می کند و آسایش خاطر بسیار زیادی را برایشان فراهم می کند که بدون این آسایش خاطر اصلا نمی شود درس خواند .

 

آيا درس ها را پيش خواني مي‌كرديد ؟ 

بله - بخش زیادی از دروس را بدون تدریس معلم خواندم .داشتن معلم خیلی مهم است ولی همه چیز نیست . دانش آموز باید خودش تشخیص بدهد چه مطالبی بدون معلم خوانده می شوند و برایش قابل درک است و همچنین برعکس آن . عدم توجه به این قضیه فقط باعث اتلاف وقت و هزینه می شود .


از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه کمک می گرفتید ؟

هر آزمون خودش یک پا کنکور است . شما چندین و چندبار این فرصت را دارید که سر جلسه کنکور شرکت کنید . چه چیزی از این بهتر ؟ کسی که به کل مقوله آزمون توجه کند ، از شبیه سازی فضا تا خود آزمون و استراتژی سرجلسه و همچنین تحلیل آزمون ، قطعا می تواند ریز و درشت سر جلسه کنکور را پیشبینی کند و اشتباهاتش او را به انسان موفق تری تبدیل می کند .


برای آینده چه برنامه‌ای دارید ؟ 

برنامه خاصی ندارم . تحصیل در رشته حقوق و موفق بودن در آن تنها برنامه فعلی من است ؛ بقیه اش را به سرنوشت می سپارم .


بهترين پشتيبان هاي شما در كانون چه اشخاصي بودند ؟ 

خانم خورسندی در کانون شهرمان خیلی به بنده لطف داشتند ؛ در اینجا می خواهم از ایشان تشکر کنم . 

 

معیارهای شما برای انتخاب رشته چیست ؟ کدام رشته ها را در اولویت قرار میدهید ؟ 

ترکیب برنده در انتخاب رشته ، ترکیب علاقه و آینده شغلی است . الزاما هر دوی اینها با هم امکان پذیر نیستند ولی اگر در حد امکان تعادل بین آنها رعایت شود ، قطعا فرد پشیمان نمی شود .

 

بدترین تراز شما در کدام آزمون یا آزمون ها بود ؟ واکنش شما و خانواده تان چگونه بود ؟

بدترین تراز من 5500 بود ولی واکنش خاصی نداشتن . حتی تصوری از 5500 نداشتم . خانواده ام هم در آن آزمون و آزمون های دیگر که افت داشتم ، هیچوقت من را بازخواست نکردند و چه بسا حتی نتیجه اش را از من نپرسیدند و همیشه خودم اول نتیجه را به آنها می گفتم . 

 

یک مشکل مهم دانش آموزان در دوران کرونا وآزمون های آنلاین ، نگرانی از سو استفاده برخی دانش آموزان است . شما با این موضوع چگونه برخورد میکردید ؟

قبلا هم اشاره کردم که سنجیده شدن مهم است و برای من شاید بیشتر از بقیه مهم بود ولی مساله قابل توجه این است که شما اگر شرایط آزمون را رعایت کنید ، خیالتان راحت است و اگر واقعی هم نباشد ، بهتر از چیزی است که الان در کارنامه می بینید . 



 روش های مدیریت زمان  


برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید ؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید ؟

در ابتدا تکنیک ها را نمی دانستم و دیر شروع به رعایت آنها کردم و برایم سخت بود اما کم کم که پیش بروید ، کاملا برایتان هضم می شود . 


چگونه آرامش خود را در روز كنكور حفظ کردید ؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت و چالشی مواجه شدید ؟

سرجلسه خیلی کم تر از چیزی که فکر می کردم استرس داشتم و برایم آزمونی عادی مثل آزمون های کانون بود . ریاضی خیلی سخت طراحی شد ولی با علم به اینکه برای همه سخت است ، آن را کنترل کردم  و بیشتر از زمان خودش برایش وقت نگذاشتم . 


آیا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد یا تغيير داديد ؟

من در عمومی کاملا ترتیب را عوض کرده بودم . عربی - دینی - زبان – ادبیات ؛ بهترین کار این است که دانش آموزان با درسی شروع کنند که تسلط بیشتری روی آن دارند تا کم کم با جو سر جلسه ارتباط برقرار کنند . بقیه اش مثل آزمون عادی است . 



Menu