گفتگو با دریا رجبی میبدی - رتبه 7 منطقه دو - تجربی 1400

در این مطلب به مصاحبه با رتبه برتر ریاضی ، خانم دریا رجبی میبدی میپردازیم . خانم دریا رجبی میبدی - رتبه 7 منطقه دو - 23 کشوری قهرمان پیوستگی در آزمون‌های کانون قلمچی

گفتگو با دریا رجبی میبدی - رتبه 7 منطقه دو - تجربی 1400

صفحه شخصی دریا رجبی میبدی

 نام و نام خانوادگی : دریا رجبی میبدی تحصیلات پدر : لیسانس کشاورزی 
 رشته تحصیلی : تجربی تحصیلات مادر : کارشناسی پرستاری 
 میانگین تراز : 6800 شغل پدر : آزاد 
 شهر : اردکان  شغل مادر : پرستار 
 منطقه / سهمیه کنکور : 2 


 میانگین درصد هر درس در آزمون های برنامه ای  کانون :

 ادبیات : 68 زبان : 80 دینی : 85 عربی : 65 زمین شناسی : 68
 زیست شناسی : 73 فیزیک : 86 شیمی : 83 ریاضی : 77



 شرکت در آزمون های کانون 

از چه زمانی وارد کانون شدید ؟ دلیل آن چه بود ؟

ابتدا درسال ششم و سپس بعداز تابستان سال دوازدهم - نیاز به یک آزمون استاندارد در سال کنکور کاملا مشخص وملموس است و ازآنجایی که قلم چی موسسه ای باسابقه و جامعه آماری بالا می باشد ،من قلم چی را انتخاب کردم . 


دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

درهرکاری پیوستگی میتونه مهم ترین عامل موفقیت باشه ؛ باعث میشه دیگه استرس هایی بخاطر باقی ماندن درس ها باقی نماند.  مهم ترین ویژگی آزمون ها : برنامه ریزی دقیق و مناسب برای پیشروی دانش آموز . 


نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید ؟ 

باوجود آنکه درسال های پایه و کنکور تلاش میکردم تا همراه برنامه پیش برم ولی این حساسیت درسال کنکور بیشتر شده بود و همین موضوع در رابطه با نظم سرجلسه هم صدق میکنه اما با شرایط کرونا و غیرحضوری شدن آزمون ها ، مشکلاتی پیش اومدن که سعی کردم تا جایی که امکان داره شرایط کنکور رو برای خودم فراهم کنم - هیچ غیبتی نداشتم .


آشنایی شما با کانون و آزمون‌های کانون چگونه بود؟

آزمون های کانون بدلیل تبلیغات زیاد و محبوبیتی که بین دانش آموزان دارند ، برای اکثر دانش اموزان شناخته شده هستند و من هم از این طریق آشنا شدم . 


شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟ 

سعی میکردم شرایط رو تا جایی که امکان داره در حالت استاندارد نگه دارم - همه آزمون ها را به موقع شروع و به موقع به پایان میرساندم و سعی میکردم وقت درس ها را با زمان دقیق خودش تطبیق بدم و در پردازش اول قرار داشتم . 


شرکت آزمون ها به صورت آنلاین در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی برای شما داشت ؟ چگونه شرایط آزمون را برای خود فراهم می کردید ؟

چون از سال یازدهم با آزمون های آنلاین مواجه شده بودم ، مشکل خاصی نداشتم - اینکه همیشه هدف آزمون دادن را به خاطر داشته باشید به شما کمک خواهد کرد تا جلسه آزمون را حتی در منزل به شکل استاندارد جلو ببرید . 


به نظر شما آزمون‌های آنلاین چه فايده اي دارد؟ علت تداوم در شرکت در آزمون‌ها چه بود؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می‌گرفتید؟

به نظرم آزمون های آنلاین هم مثل آزمون های حضوری میتونه موثر و مفید باشه و باعث پیشرفت دانش آموزان بشه – فقط نظم و تعادل در برنامه - سعی میکردم راس ساعت 8 شروع کنم ؛ هرچند گاهی باتاخیرهای 5تا10دقیقه ای مواجه میشدم - بله


چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود ؟ آیا نگران سواستفاده برخی دانش آموزان بودید ؟

سعی میکردم به این چیزها توجه نکنم - گاهی از این موضوع ناراحت میشدم ولی مثل همیشه سعی میکردم درگیر حواشی نشم . 


آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می کردید؟ آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در تعادل مطالعاتی و پیشرفت شما داشت؟

شرکت میکردم - آزمون های هدف گذاری دور نمایی از فعالیت هفته های گذشته و همچنین هفته های پیشرو را در اختیار دانش آموز قرار میدهد . 


در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کردید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها داشتید؟ آیا در یک یا چند نوبت به درس ها پاسخ می دادید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دادید؟

آزمونهای هدف گذاری را در هفته قبل از آزمون اصلی و آزمون های مشابه پارسال را چهارشنبه و پنج شنبه قبل از آزمون می زدم – کسب آمادگی بیشتر - معمولا درچند نوبت به درس های مختلف پاسخ میدادم . 


با چه هدفی در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کردید ؟ چه فايده اي برايتان داشت ؟ 

مشخص شدن کارهایی که باید در هفته منتهی به آزمون انجام دهم و آگاهی از میزان آمادگی خودم - نقاط ضعف و قوتی که در آزمون های اصلی هم تکرار میشدند رو پیدامیکردم و سعی میکردم نقاط ضعف رو برطرف کنم . 


آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟  از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟  شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال چه کمکی کرد؟

بله - از سال یازدهم - یکی از کمک های آزمون های تابستان ، مرور درس های پایه و عادت کردن به آزمون دادن به صورت منظم بود . 


اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟

اولین ترازم 7600 بود و تا پایان سال با نوسانات به 6700 درآخرین آزمون رسید . 


در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟ آیا از اینکه ترازتان کم شود نگران نبودید؟ 

بله همیشه سعی میکردم خودم را در مسیر نگه دارم و باور داشتم تا زمانی که انسان درحرکت باشد ، هر چند سینه خیز حرکت کند ، از زمانی که ایستاده باشد ، جلوتر است . کم شدن تراز مساله ای بود که بارها باهاش مواجه شدم و نگرانم میکرد ؛ اما همیشه سعی داشتم به گونه ای عمل کنم که اشتباهاتی که منجر به کم شدن ترازم شده رو شناسایی کنم تا در کنکور سراسری اونا رو تکرار نکنم . 


در دوران جمع بندی پیوستگی شما در برنامه آزمون ها نسبت به گذشته چه تغییری کرد؟  

در دوران جمع بندی از کنکور سال های گذشته استفاده کردم ولی سعی میکردم آزمون های کانونم رو به شکل منظم دنبال کنم - در آزمون های جمع بندی بله ولی درآزمون های مشابه که با روش سه روز یکبار انجام میشد . 


آیا در آزمون های دوران طلایی نوروز شرکت کردید؟ روش مطالعه و ساعت مطالعه شما در عید چقدر بود؟

بله در ایام نوروز سعی داشتم مروری بر مطالب مهم به خصوص سال دوازدهم داشته باشم - ساعت مطالعه ام در عید تغییری نداشت و به طور متوسط روزی 11 ساعت به غیر از روز اول عید مطالعه داشتم .


وضعیت درسی شما قبل از شرکت در آزمون های کانون چگونه بود و چقدر تغییر کردید ؟ 

همیشه دانش آموز درسخوانی بودم و تغییر چندانی حس نکردم ؛ هرچند که آزمون ها به ثبات مطالب کمک زیادی کردند . 


برای رسیدن به تراز کنونی ، در برنامه‌ریزی‌ خود چه تغییری‌ ایجاد کردید؟ 

با توجه به نقاط ضعف وقوت ساعت مطالعه را تغییر میدادم . 


برای پیشرفت کردن ، با کسی مشورت کردید و از کسی کمک گرفتدی ؟

از مشاوره مدرسه و پشتیبان و دوستانی که در کنکور سال 99 شرکت کرده بودند ، استفاده کردم . 


به نظرتان درس خواندن در تابستان لازم است؟ آيا در آزمون‌های تابستان شرکت می‌ کردید ؟ 

بله ؛ تابستان یک فرصت تکرارنشدنی برای دانش آموزان کنکوری ست که هرچقدر درست ازش استفاده کنند ، درطول سال تحصیلی از لحاظ دروس پایه آسوده خاطر خواهند بود - بله شرکت می کردم . 


آیا در آزمون های تیزهوشان نیز شرکت کردید؟ از چه زمانی قبولی در آزمون تیزهوشان براي شما جدی شد؟

بله - ازسال ششم

 

آزمون ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شد ؟ 

آزمون ها نقاط ضعف رو به خوبی نشان میدهند که میتوان از آنها برای پیشرفت استفاده کرد . 


چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟

با مراجعه به درصد هر کدام از دروس ، دید کلی نسبت به وضعیت آن پیدامیکردم و سپس تعداد غلط های آن درس را بررسی میکردم و تراز دروس را مقایسه میکردم . در نهایت هم تراز کل دروس رو بررسی میکردم و سعی میکردم به رتبه ها توجه زیادی نداشته باشم تا استرس نگیرم . 



 برنامه راهبردی 


تا چه حد با منطق برنامه راهبردی آشنا بودید؟ چگونه آن را اجرا می کردید ؟ مهمترین قسمت برنامه راهبردی برای شما کدام قسمت بود؟ مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی را چه می دانید؟ یک برنامه‌ریزی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ از چه زمانی برنامه ریزی را به طور جدی شروع کردی ؟

باتوجه به توضیحات جامع درجلسات اتمام حجت آشنایی کامل با آن داشتم - باتوجه به نتایجی که از آزمون های قبلی درهر درس به دست آورده بودم و سطح آمادگی که برای بودجه بندی هرآزمون داشتم ، ساعت مطالعه را بین دروس پخش میکردم - برنامه آزمون ها از نظرحجم مطالب درسی - مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی دادن نظم به مسیر دوهفته ای بین هر دو آزمونه که به دانش آموز در برنامه ریزی کمک میکنه - یک برنامه ریزی خوب باید همگام با توان مطالعه دانش آموز باشه و نقاط ضعف رو به خوبی پوشش بده - تابستان دوازدهم . 


آزمون های هدف گذاری چقدر و چگونه در  شخصی سازی برنامه راهبردی به شما کمک کرد ؟

آزمون های هدف گذاری به من کمک میکرد تا در هفته منتهی به آزمون ، برنامه را بر اساس نیاز تدوین کنم . 


چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هم هماهنگ کردید؟

به جز در نزدیکی های عید ، برنامه مدرسه و آزمون ها تفاوتی نداشت - سعی میکردم به صورت موازی درس های باقی مانده مدرسه و برنامه آزمون رو پیش ببرم . 


آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ 

در سال کنکور مطالعه‌م بیشتر بر مبنای تست بود و سعی میکردم ازتست ها برای مرور و نکته برداری به خصوص در درس زیست استفاده کنم . 


شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟ مطالعه در تابستان چه میزان در موفقیت شما در آزمون سراسری نقش داشت؟ در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود؟

دروس اختصاصی - به نظرم تسلطی که در تابستان بر روی دروس پایه به دست آوردم در بقیه مراحل به من کمک زیادی کرد - در تابستان دروس پایه را جمع بندی کردم و از مطالب سال دوازدهم مطالعه نکردم . 


منابع شما در تابستان چه بود؟  منابع مطالعاتی شما در دوران جمع بندی چه بود ؟ 

همیشه کتاب درسی رو به عنوان اصلی ترین منبع زیر نظر داشتم و کتاب های مختلفی رو استفاده میکردم . در دوران جمع بندی از کنکورهای سال های گذشته و نکاتی که در تحلیل آزمون ها جمع آوری کرده بودم ، استفاده کردم . 


آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ، تابستان ، نوروز و زرد استفاده کردید؟ 

از کتاب تابستان و کتاب نوروز استفاده کردم ؛ این کتاب ها بر اساس فرصت های استثنایی تابستان و نوروز تهیه شده بودند که میتوانستند کمک زیادی به من در جمع بندی مطالب بکنند . 


علت پیوسته آزمون دادن شما چه بود ؟ برنامه راهبردی را چگونه اجرا می کردید ؟ اجرای برنامه راهبردی آزمون ها چقدر برای شما اهمیت داشت ؟ 

پیوستگی در آزمون ها باعث میشود از برنامه عقب نمانده وحس رضایت خوبی در این مورد داشته باشیم و نیز در کاهش استرس موثراست - برنامه راهبردی را مبنای مطالعه دوهفته ای قرار میدادم و سعی میکردم با توجه به مطالب آزمون ، مقدار تست هایی که برای رسیدن به تسلط نیاز دارم رو مشخص کنم - اجرای برنامه آزمون ها ، باعث دسته بندی و منظم شدن مطالب میشوند ؛ بنابراین اهمیت خیلی زیادی دارند . 


شما در چند آزمون تابستان شرکت کردید ؟ در این دوره چه میزان به برنامه راهبردی عمل می کردید؟ 

5 تا - سعی میکردم همواره همراه با برنامه پیش بروم و به خوبی دروس پایه را جمع بندی کنم . 


در دوران دبستان هم برنامه‌ریزی می‌کردی د؟ در دوران امتحانات چگونه درس می‌خواندید ؟

در تابستان برنامه ویژه ای نداشتم وسعی میکردم با برنامه درسی کلاس و ساعت های درسی پیش بروم - همیشه سعی میکردم در فصل امتحانات درس ها را به صورت کامل مرور و مطالعه کنم تا آمادگی کافی داشته باشم . 


وقتي مدارس غير حضوري شد ، چگونه براي درس خواندن ، برنامه ريزي كرديد ؟

سعی داشتم دروس را طبق برنامه آزمون پیش ببرم و قبل از مطالعه اصلی ، با یک پیش خوانی ، سختی درس و ساعت های مورد نیاز برای رسیدن به تسلط رو پیش بینی کنم . 


از کدام‌ یک از کتاب‌های کانون در دوران دبستان استفاده می‌کردی ؟ 

 در دوره تابستان در سال ششم از کتاب های تحصیلی کانون استفاده کردم . 


براي آمادگي در آزمون هاي تيزهوشان از كدام كتاب ها استفاده كردي ؟

از کتاب های سال ششم / کتاب تابستان و دفتر برنامه ریزی استفاده میکردم . 

 

برای کدام درس از کتاب سه سطحی استفاده کردید ؟ چرا ؟ 

برای درس زیست از سه سطحی سال دوازدهم استفاده کردم ؛ من از این کتاب در زمان نوروز که وقت چندانی نداشتم ، برای مرور کلی استفاده کردم . 



 کارنامه و سایت 

از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردید ؟ 

برای دیدن کارنامه از سایت استفاده میکردم . 


روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گرفتید ؟ به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي کردید؟ 

بین ساعت 4 تا 6 - درصدها / تراز / تعداد غلط ها و پاسخ های سفید


از كدام يک از كارنامه های ديگر استفاده مي کردید ؟ 

کارنامه 5 نوع درس


چگونه از کارنامه آزمون های اصلی و آزمون های هدف گذاری در جهت کشف نقاط قوت و ضعف خود استفاده می کردید؟ مهمترین قسمت هر کارنامه برای شما کدام قسمت بود ؟

باتوجه به سطح آمادگی که احساس میکردم و درصدها و ترازهایی که در کارنامه به دست آورده بودم وسوال های غلط و نزده خودم ، نقاط ضعف و قوت را پیدا میکردم – تعداد غلط ها و نزده های هر درس و تراز هر درس و تراز کل 


آزمون‌ ها را چگونه تحلیل می‌کردید ؟ 

سعی میکردم سوال به سوال پیش بروم و غلط ها و علت آنها را پیدا کنم . سوال های نزده را جواب بدم و علت عدم پاسخگویی رو مشخص کنم و همچنین نکته ها رو یادداشت کنم . 


در صفحه‌ شخصی تان در سایت کانون كدام قسمت ها را می دیدید ؟

کارنامه و آزمون های غیر حضوری / جعبه ابزار / گفتگو با رتبه های برتر 


از جعبه‌ی ابزار کارنامه ، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید ؟ 

کارنامه اصلی / هدفگذاری / 5 نوع درس /  کارنامه اشتباهات


کارنامه 5 نوع درس و هدف گذاری چه کمکی به شما می کردند ؟ 

5 نوع درس وهدف گذاری در برنامه ریزی به من کمک میکردند و حتی در مدیریت جلسه آزمون تاثیر داشتند . 


هفته اول و دوم برنامه تان چگونه بود ؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید ؟ چرا ؟ 

در هفته اول سعی میکردم به طور پیوسته با برنامه آموزشی جلو برم و با توجه به آزمون هدف گذاری هفته دوم را برنامه ریزی کنم – بله ؛ چون اعتبار بیشتری برای تراز آن قائل بودم . 


شما در بررسی کارنامه ، آیا ابتدا به نقاط ضعف خود توجه می کردید یا به نقاط قوت ؟ چگونه آزمون ها را تحلیل می کردید ؟

نقاط ضعف - سعی میکردم همه سوالات را دوباره بخوانم و نکته ها را یادداشت کنم و سوالاتی که ایده جالبی داشتند را برای مرور های بعدی علامت دار کنم . 


در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ 

همیشه سعی میکردم تسلط نسبی روی مباحث داشته باشم . 


 دفتربرنامه ریزی و روش مطالعه 

آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

بله - دفتر برنامه ریزی در محاسبه زمان های اتلافی و تعداد تست های زده شده به من کمک میکرد و وضعیت روزانه‌م رو به خودم نشان میداد . 


ساعت مطالعه شما در طول دوره چقدر بود ؟ 

در طول تابستان ساعت مطالعه خود را به 9 الی 10 ساعت رساندم و تا عید این ساعت مطالعه را افزایش دادم و بعد از عید به صورت میانگین 11 الی 12 ساعت درس میخواندم که در ماه آخر این ساعت مطالعه به 14 هم رسید اما به صورت میانگین در ماه اخر 13 ساعت درس میخواندم . 


از دفتر برنامه ریزی و صفحه ی 182 استفاده می کردید؟ مهمترین ویژگی دفتر برنامه ریزی از نظر شما چیست؟

بله - دفتر برنامه ریزی دورنمایی از وضعیت روزانه / هفتگی  / ماهانه و وضعیت کلی به شما ارائه میدهد . 


میانگین ساعت مطالعه روزانه و هفتگی شما در تابستان و در طول دوران مدرسه و دوران جمع بندی چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در پایه با سال دوازدهم تفاوت داشت؟ چقدر دفتر برنامه ریزی به افزایش ساعت مطالعه و تعادل مطالعاتی شما کمک کرد ؟ 

تابستان : روزانه 9 الی 10 ساعت / هفتگی 60 الی 70 ساعت - طول سال : روزانه 11 الی 12 ساعت / هفتگی : 70 الی 80ساعت - جمع بندی : روزانه 13 الی 14 ساعت / هفتگی : 80 الی 90ساعت - ساعت مطالعه‌م درسال دوازدهم افزایش یافت . دفتر برنامه ریزی انگیزه لازم برای افزایش ساعت مطالعه را به من داد - یادداشت کردن مطالب و ساعت های مطالعه حس نظم را در من تداعی میکرد . 


چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ 

معمولا ساعت مطالعه دروس عمومی کمتر از اختصاصی بود و سعی میکردم عمومی را به صورت برنامه های روزانه و منظم پیش ببرم مثلا ادبیات را هرشب به صورت پارت های کوتاه ، مطالعه می کردم . 


برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود ؟ در روز چند درس را می خواندید ؟ مباحث پایه و دوازدهم را چگونه در برنامه تان قرار می دادید ؟ 

مطابق با برنامه آزمون پیش میرفتم - سعی میکردم 2 یا 3 درس اختصاصی و 2 درس عمومی داشته باشم - درطول سال با نسبت های مختلف دروس پایه ودوازدهم را در برنامه قرار میدادم ( نسبت 2 به 1 ) .  


ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود ؟ 

دهم 4 الی 5 ساعت - یازدهم 7 الی 8 ساعت - دوازدهم 11 الی 12 ساعت 


در کدام درس ها روش مطالعه خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی کردید ؟ 

در ادبیات به جای مطالعه درس به درس ، کتاب را به صورت مبحثی و موضوعی خواندم . 



 مهارت های خود تنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی 


آيا هدف گذاری چند از 10 را انجام مي دادید ؟ چگونه انجام مي دادید ؟ 

بله ؛ برای همه دروس با توجه به نتیجه آزمون ها وآزمون های هدف گذاری این کار را انجام میدادم . 


شما درسال گذشته بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانديد يا با روش دوباره خواني ؟ چرا ؟ آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد ؟ 

بازیابی - بعداز مطالعه اولیه و تسلط روی مباحث ، دوباره خوانی وقت زیادی از دانش آموز خواهد گرفت ؛ روش بازیابی اطلاعات ، یک مرور پیوسته و موثر برای جلوگیری از فراموشی اطلاعات و ثبت آنهاست – با توجه به اینکه آزمون دادن نیاز به یک تسلط کافی دارد ، قبل از آزمون ها خود را آماده میکردم و با توجه به کارنامه ها و تحلیل آزمون ، سعی میکردم در مرورهای بعدی ، نقاط ضعف را شناسایی و برای برطرف کردن آنها تلاش کنم . 


اشتباهات و سوالات علامت دار را چگونه برای خود مشخص می کردید و چگونه از آن ها استفاده می کردید؟ 

سوالاتی که به اشتباه پاسخ داده بودم یا حتی سوالاتی که به درستی پاسخ داده ام ولی شک داشتم را با علامت مشخص میکردم و در زمان های جمع بندی ، این سوالات کمک بسیاری به من کردند . 


چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی و مطالعه براي کنکور تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید ؟

از آنجایی که سال کنکور سالی ست که مطالب سال دوازدهم برای اولین بار آموخته شده اند ، امتحانات نهایی فرصت خیلی خوبی برای مرور کامل متن کتاب های درسی به ویژه در درس زیست و شیمی هستند و من سعی کردم این فرصت را به دور از ناراحتی و غر زدن به مطالعه کتاب های درسی و زدن تست های بیشتر اختصاص دهم . 


بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟

فیزیک و شیمی - در مورد درس فیزیک ، مهم ترین کار ، تمرین های زیاد و استفاده فراوان از فرمول ها در تیپ های مختلف سوالات است . مسائل شیمی رو حل میکردم ؛ حتی روزهایی که دربرنامه شیمی نداشتم و تست های حفظی اگر به صورت مفهومی خوانده شوند ، مشکلی ایجاد نمی کنند . البته نکته برداری و مرور در این تست ها بسیار مهم است . ضمنا علاقه ای که به این دروس داشتم همیشه من را به سمت بهتر شدن در آنها سوق می داد . 


در کدام درس ها پیشرفت داشتید؟ چگونه پیشرفت کردید؟ 

زیست - زدن تست های زیاد و مختلف به من کمک زیادی کرد . نکته برداری در درس زیست بعد از مطالعه جمله به جمله کتاب ، مهم ترین کار است . در درس زیست ، داشتن حافظه تصویری از شکل های کتاب و حتی جمله ها به شما کمک زیادی خواهد کرد . 


روش مطالعه کدام درس شما به نظرتان می تواند به عنوان یک روش موثر به دانش آموزان دیگر کمک کند ؟

زیست - بعداز مطالعه متن کتاب که باید به صورت دقیق و خط به خط و حتی کلمه به کلمه باشد ، قیدها و کلماتی که توجه ام رو جلب میکرد ، هایلایت میکردم و به سراغ تست ها میرفتم . هر کدام از تست ها چیزهایی به من یاد میدادند که آنها را در حاشیه کتاب می نوشتم . 


براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا به دور باشيد ، چه كارهايي انجام داديد ؟

سعی میکردم تا اخبار را دنبال نکنم و فقط به دنبال موضوعات درسی و آزمون ها باشم . 


در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روشی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

در مقاطعی از سال بدلیل عدم برنامه ریزی درست و استرس با افت تراز مواجه شدم که سعی میکردم دوباره با برنامه ریزی برای همان مقاطع ، آنها را جبران کنم . 


پدر و مادرتان در سال آخر چه كمک هاي آموزشی به شما كردند؟  

پدر و مادرم به دلیل مشغله کاری در زمینه های آموزشی حضور چندانی نداشتند اما همواره نیازهای مختلفم از جمله تهیه منابع را برایم تامین می کردند و از لحاظ روحی همراه من بودند . در مورد مسائل آموزشی مادرم همیشه کارنامه ام را بررسی میکرد و خلاصه ای از وضعیتم را در اختیار پدرم قرار میداد . در مواقعی از سال که افت داشتم ، همراهی های آنها ، من را به سوی پیشرفت سوق میداد . 


آيا درس ها را پيش خوانی مي‌كردید ؟ 

بله ؛ سعی میکردم مطالعه ای درباره کلیت مباحث داشته باشم تا برای مطالعه جدی و اصلی آنها برنامه ریزی درستی انجام دهم . 


درس خواندن در تابستان چه تأثیری روی رشد درسی شما داشت ؟ در کدام درس با تغییر روش مطالعه پیشرفت کردید ؟ لطفا روش جديد خود را توضيح دهيد . 

مطالعه مطالب پایه در تابستان باعث احساس اعتماد به نفس و کاهش استرس خواهد شد - در درس ادبیات به جای درس به درس خواندن کتاب ، از روش مبحثی استفاده میکردم و از آنجایی که ترتیب سوال ها مشخص است ، این روش به مدیریت در آزمون و همچنین طبقه بندی بهتر ذهن کمک کرد . 


تعطیل شدن مدارس به خاطر کرونا چه تأثیری روی درس خواندن شما داشت ؟

با تعطیل شدن مدارس به علت کرونا وقت بیشتری بدست آوردم که این وقت را به مطالعه دروس اختصاص دادم و خداروشکر دچار افت نشدم . 


از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه کمک می گرفتید ؟ 

اشتباهات نشان دهنده یادگیری ناقص هستند که با مرور و تست های بیشتر سعی میکردم آنها را برطرف کنم . 


برای آینده چه برنامه‌ای دارید ؟ 

درس خواندن را دوست دارم و میخواهم در رشته پزشکی ادامه دهم . 


قویترین درس شما چیست ؟

فیزیک 


پیشخوانی درس‌ های سال بعد را انجام می‌ دادید ؟

خیر 


از اشتباهاتت چگونه ياد مي گرفتید ؟ 

باید دلیل اشتباهات را مشخص کرد ؛ گاهی یادگیری مشکل دارد و گاهی مسائل جلسه آزمون شما را تحت فشار قرارداده اند . زمانی که دلیل اشتباهات را مشخص کنید ، میتوانید به خوبی آنها را رفع کنید . 


قبل از دبستان پدر و مادر چه چیزهايي به شما یاد دادند؟ 

شمارش و نوشتن اعداد - شعرهای مختلف - جمع و تفریق و نقاشی


پدر و مادر شما چقدر پيگير مسائل آموزشي شما بودند؟ پدر و مادر شما زماني كه مدارس غيرحضوري شد ، چگونه به شما كمک مي كردند ؟

از آنجایی که در طول دوره تحصیلی همواره به صورت مستقل درس ها را خوانده و در این زمینه مسئولیت پذیر بودم ، نگرانی از این بابت نداشتند . با دیدن کارنامه ها و نمرات مدرسه و همچنین سوالاتی که در مورد وضعیت من می پرسیدند ، پشتیبانی ، همراهی و نگرانی خود را ابراز می کردند . 


بهترين پشتيبان هاي شما دركانون چه اشخاصي بودند ؟ 

خانم زهرا خادم عباسی و خانم بشری زارعی که در زمینه های مختلف درسی و روحی و آمادگی برای آزمون ها به من کمک می کردند .


معیارهای شما برای انتخاب رشته چیست؟

علاقه و بازار کار درآینده و فرصت های ادامه تحصیل در آن رشته ؛ باتوجه به این معیارها پزشکی را در اولویت قرار داده ام . 


از نظر شما گرایش های جدید در سوال های کنکور امسال کدام هاست ؟ 

سوالات کنکور به تازگی بیش از گذشته به سمت مفهومی شدن رفته که مشخصا کنکور به دنبال پیدا کردن دانش آموزانی ست که درس ها را به خوبی فهمیده اند ؛ همچنین قدرت های محاسباتی در ریاضی در کنکور های جدید اهمیت زیادی دارند . 


نظرات منفی و مثبت دیگران چقدر روی کار شما اثر می گذاشت ؟ 

همیشه سعی داشتم به نظرات منفی دیگران حتی صدای ناامیدی وجود خودم بی توجهی کنم و حتی در شرایط سخت و ناامیدی تلاش کنم . تحسین های دیگران باعث ایجاد حس خوبی در من میشد اما سعی میکردم زیاد تحت تاثیر آنها قرار نگیرم . همیشه یک نسخه بهتر از خود ما وجود دارد که باید به آن برسیم و این راه ادامه دارد ؛ چون همیشه بهتری هم وجود دارد . 


کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می کنید ؟ چرا ؟ 

معلم فیزیک آقای کارگر - درسال کنکور با وجود کلاس های آنلاین و شرایط سخت ، یکی از بهترین و منظم ترین آموزش ها را از ایشان دیدم . 


كدام يک از معلم هاي شما بهترين سوالات امتحاني را طرح مي كردند ؟

دبیر شیمی / فیزیک و ریاضی


آیا به تراز و رتبه دیگران کار داشتید؟

خیر ؛ هیچ وقت به دنبال فهمیدن تراز و رتبه های دوستان نبودم . 



 روش های مدیریت زمان 


سر جلسه کنکور از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟

همانند آزمون های طول سال ، از تکنیک ضربدر و منها و زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت استفاده کردم . 


چگونه آرامش خود را در روز كنكور حفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت و چالشی مواجه شدید ؟

در روز کنکور استرس چندانی نداشتم اما رو به رو شدن با سوالات ریاضی ، چالشی بود که به استرس من اضافه کرد . سعی کردم سوالاتی که توانایی پاسخگویی به آنها را دارم را از بین سوالات پیدا کنم و در 30دقیقه ، دور اول سوالات ریاضی را به پایان برسانم . بعد به سراغ زیست رفتم و در پایان سوالات شیمی و بار دیگر به سراغ ریاضی آمدم . سعی کردم با این فکر که شرایط بقیه هم مشابه من هست خودم را آرام کنم . 

 

آیا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد یا تغيير داديد ؟

مطابق سوالات دفترچه پیش رفتم . 


آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه کنکور برایتان به وجود آمد؟ آیا درسی بود که در جلسه کنکور شما را غافلگیر کرده باشد؟

انتظار ریاضی سخت را داشتم و غافلگیر شدم . سعی کردم آرامش خودم را حفظ کنم و تا جایی که توان دارم ، سوالات را پاسخ بدهم . در روز کنکور سعی کردم به خدا و تلاش هایی که کرده بودم ، اعتماد کنم . 


Menu