گفتگو با مبین فرجی - رتبه 10زبان و 96 تجربی منطقه 3 کنکور 1400

در این مطلب به مصاحبه با رتبه برتر زبان ، آقای مبین فرجی می‌پردازیم . آقای مبین فرجی - رتبه 10 منطقه 3 و 103 کشوری کنکور زبان 1400 قهرمان پیوستگی در آزمون‌های قلمچی

گفتگو با مبین فرجی - رتبه 10زبان و 96 تجربی منطقه 3 کنکور 1400

در این مطلب به مصاحبه با رتبه برتر زبان ، آقای مبین فرجی می پردازیم .

مشاهده با صفحه شخصی مبین فرجی 

 نام و نام خانوادگی : مبین فرجی رتبه تجربی در منطقه : 96
رشته تحصیلی : تجربی نظام جدید
رتبه زبان در منطقه : 10
 میانگین تراز : 6779تعداد آزمون : 101
 شهر : تنکابن سابقه در کانون : 6 سال
 سهمیه / منطقه کنکور : 3 نام پشتیبان : محمد مجیدی 
نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه نمونه دولتي خاتم الانبياء


 شرکت در آزمون های کانون 


از چه زمانی وارد کانون شدید؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده ؟ 

از نیمسال دوم پایه هفتم به خاطر شرکت کردن برخی دانش آموزان کوشا در آزمون ها ، وارد کانون شدم .


دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

می دانستم که با شرکت در آزمون ها مجبورم پیوستگی مطالعاتی ام را حفظ کنم و با گرفتن رتبه و تراز، انگیزه ام را هر دو هفته یکبار تثبیت کنم. مهم ترین ویژگی آزمون ها پیشروی منظم و مطمئن در برنامه راهبردی است که نه دروس گذشته فراموش می شوند و نه دروس آینده جا می‌مانند.


آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید ؟

در سال های پایه چندباری پیش می آمد که مثلا به دلیل نرسیدن به مباحث آزمون، در آن غیبت میکردم و ضرر آن را هم می دیدم. اما در سال تحصیلی دوازدهم در همه آزمون ها شرکت کردم و نگذاشتم حتی از یک آزمون عقب بیفتم .

 

شرکت در آزمون ها به صورت آنلاین در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی برای شما داشت؟ 

تنهایی آزمون دادن تجربه ای متفاوت و البته سخت بود، باید سعی می کردم شرایطم را تا حد امکان مطابق جلسه کنکور کنم و به همین خاطر در روز آزمون لباس بیرون می پوشیدم و بر روی تک‌صندلی می نشستم و برگه های آزمون را قبل از شروع زمان ، در کنار خودم قرار می دادم و سعی می کردم به جای حذف سر و صدای اطراف، به آنها عادت کنم تا یاد بگیرم تمرکزم را در شرایط پر سر و صدا حفظ کنم.


به نظر شما آزمون‌های آنلاین چه فايده اي دارد؟  علت تداوم در شرکت در آزمون‌ها چه بود؟ روزهای جمعه آزمون رادرچه زمانی شروع میکردید؟ آیا درپردازش اول کارنامه می‌گرفتید؟ 

شرایط تحصیلی آنلاین، به قول آقای قلمچی دانش آموزان را به دوقطب تقسیم می کند؛ عده ای با دیدن اینکه فرصت بیشتری دارند و اوقات کمتری در رفت و آمد و... برایشان تلف می شود، از وقتشان بهترین استفاده را می کنند و پیشرفت می کنند. عده ای دیگر هم با دیدن آنلاین شدن آزمون ها و کلاس ها ، آن هارا جدی نمی گیرند و زمینه افت خودشان را فراهم می کنند. خیلی برایم مهم بود که آزمونی را از دست ندهم چون در سال های گذشته تجربۀ غیبت در آزمون را داشتم و می دانستم که باعث افت مطالعه ام می شود. روز های جمعه آزمون را ساعت 8 (و 8:30 در اواخر) شروع می کردم و همیشه کارنامه ام را در پردازش اول دریافت می کردم. 

اوایل رتبه و تراز دیگران خیلی برایم مهم بود و با دیدن برخی افراد در صدر لیست نفرات برتر بسیار ناراحت می شدم ولی از بعد از عید تصمیم گرفتم به آنها اهمیتی ندهم و تمرکزم بر روی پیشرفت شخصی ام را دوچندان کنم که بسیار موثر بود. اگر به گذشته بازگردم، هرگز به رتبه و تراز دیگران توجهی نمی کنم 


چگونه و در چه زمانی در آزمون مشابه پارسال شرکت می کردید ؟ 

صبح روز پنجشنبه به مرور سریع مباحث آزمون می پرداختم و حدود ساعت 4 یا 5 بعدازظهر پنجشنبه، آزمون مشابه پارسال را مانند آزمون اصلی حل می کردم و درنهایت تقریبا یک ساعت روی تحلیل آزمون و مرور سریع نقاط ضعف وقت می گذاشتم.


آزمون هاي هدف گذاري و مشابه پارسال چه فايده اي برايتان داشت ؟ 

آزمون دادن خیلی مهم است و ترجیح می دادم هر آزمون کاملی که به آن دسترسی داشتم را حل کنم. آزمون مشابه پارسال را در ابتدای سال به قصد مقایسه منطقی جایگاه خودم با داوطلبان آزمون حضوری سال قبل حل میکردم ولی کم کم تبدیل به یک عادت شد و آن را بخشی از آزمون اصلی خودم می شمردم و بخش قابل توجهی از مهارت های آزمون دادنم را در آزمون های مشابه پارسال یادگرفته و به کار برده ام.


در زمان هایی که خسته و یا ناامید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید ، آیا در آزمون ها حاضر می شدید ؟

آزمون همیشه برای من نقطه تجدید قوا بود. خیلی وقت ها پیش می آمد که روزهای منتهی به آزمون انگیزه ام افت کند و یا احساس کنم به برنامه ام نمی رسم ولی باتوجه به تجربۀ قبلی می دانستم که بعد از آمدن کارنامه، انگیزه ام برای مطالعه بیشتر می شود و نمی گذاشتم ناامیدی بر من غالب شود و به مطالعه ادامه می دادم.


در دوران جمع بندی پیوستگی شما به برنامه ی آزمون ها نسبت به گذشته چه تغییری کرد؟

در دوران جمع بندی، اهمیت آزمون دادن چندین برابر می شود و برنامۀ ویژه ای برای این دوران داشتم تا به بهترین نحو از آن استفاده کنم و در این دوره، رشد خوبی در تراز و رتبه هایم داشتم. در هر چهار آزمون جمع بندی شرکت کردم.


چه خاطره‌ی خوبی از شركت در آزمون‌های کانون داری؟

سال دهم در یکی از آزمون ها نتیجۀ خوبی نگرفتم و بسیار ناراحت شده بودم. خانواده ام به من دلگرمی دادند و بر رفع نقاط ضعف تأکید کردند و گفتند که تراز و رتبه نباید هدف اصلی باشد. همان روز جمعه تصمیم گرفتم برای آزمون بعد به طور جدی تر و مصمم تر درس بخوانم و دوهفتۀ بعد موفق شدم اولین تراز بالای هفت هزارم را در کانون کسب کنم که خاطرۀ بسیار شیرینی است.

 

بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتید؟ 

وقتی برای آزمون مطالعه می کردم، دیگر لازم نبود برای امتحانات مدرسه ای مطالعۀ جداگانه داشته باشم و به مرور اکتفا می کردم. البته برخی دبیران بسیار سریع پیشروی می کردند و مطالعۀ همزمان مباحث جلوتر و مباحث کانون برایم سخت و اذیت‌کننده بود.


  برنامه راهبردی  

تا چه حد با منطق برنامه راهبردی کاملا آشنا بودید؟ یک برنامه‌ریزی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ از چه زمانی برنامه ریزی را به طور جدی شروع کردید؟ 

برنامه راهبردی برنامه ای ساده ولی درعین حال منظم و اصولی است که نقشۀ راه دو هفتۀ منتهی به آزمون را نشان می دهد. یک برنامۀ خوب باید درعین توجه دوره ای به مباحث گذشته، پیشروی آرام و مطمئنی داشته باشد. از سال دهم و به خصوص در سال دوازدهم به روش خودم برنامه ریزی دقیق می کردم، معمولا برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتم را در ذهن داشتم و به آن عمل می کردم.


چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هم هماهنگ می کردید؟ 

مدرسه موظف به اتمام دروس تا اسفندماه است ؛ درنتیجه تداخل های فراوانی در پیشروی دروس بین برنامه راهبردی و برنامه مدرسه پیش می آمد. سعی می کردم با برنامۀ کانون پیش بروم و مطالعه عمیق و آرام را فدای پیشروی سریع دبیر نکنم. در امتحاناتی از مدرسه که از برنامه راهبردی جلوتر بودند، به روش شب امتحانی درس می خواندم تا به برنامه اصلی ام لطمه نزند.

 

آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ چقدر دانستن روش مطالعه دیگران به شما کمک کرد؟ 

روش مطالعه ام در سال کنکور ترکیبی از روش های گذشته خودم و روش نفرات برتری بود که مصاحبه آن ها را خوانده بودم. در سال های پایه، خیلی روی مباحث مکث می کردم و عمیق می خواندم ولی در سال کنکور به دلیل فشردگی دروس از عمق مطالعه کم کردم ولی به جای آن، آزمون های بیشتری حل می کردم تا نقاط ضعفم را پیدا و رفع کنم؛ اینگونه نه تنها از بازدهی و عمق یادگیری ام کم نشد، بلکه در بلندمدت نتیجۀ خیلی بهتری هم گرفتم.

 

در دوران دبستان هم برنامه‌ریزی می‌کردید ؟ در دوران امتحانات چگونه درس می‌خواندید ؟

در دوران دبستان به درس اهمیت می دادم ولی مطالعه خاصی نمی کردم و در امتحانات بیشتر از آموخته های سر کلاسم استفاده می کردم و نتیجۀ خوبی می گرفتم . البته این روش در مقاطع دیگر اصلا مناسب نیست.


وقتي مدارس غير حضوري شد ، چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی كرديد؟

سعی کردم خودم را از مدرسه و دبیران جدا کنم و با منطق خودم برای آزمون ها مطالعه کنم. غیرحضوری شدن مدارس تاثیر بسزایی در پیشرفت من داشت و در این دوران وقت خیلی بیشتری برای مطالعه شخصی داشتم . محور اصلی درس خواندن من ، مطالعه شخصی بود و اصلا به مدرسه وابسته نبودم.


در دوران جمع بندی از چه کتابی استفاده می کردید ؟ 

در دوران جمع بندی از کتاب زرد اختصاصی استفاده کردم تا تعداد آزمون هایی که در دوران جمع بندی کار کرده ام را افزایش دهم .


 کارنامه و سایت 

از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردید ؟

از کارنامه آزمون ها و آزمون های غیرحضوری و بخش مصاحبه با نفرات برتر استفاده می کردم. گاهی اوقات به صفحه مقطع می رفتم. در دوران جمع بندی از تخمین رتبه هم استفاده کردم.


روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گرفتید ؟ به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي کردید ؟  

بین ساعات 2:30 تا 3:30 کارنامه را دریافت می کردم و به تراز و درصد هایم در هر درس و عملکردم نسبت به آزمون گذشته توجه می کردم.


از كدام يک از كارنامه هاي ديگر استفاده مي کردید ؟

در اسفندماه احساس کردم تحلیل آزمون های قبلی ام به اندازۀ کافی قوی و مفید نبوده و تصمیم گرفتم از کارنامۀ اشتباهات استفاده کنم و مجددا سوالات را حل کنم تا نقاط ضعفم را رفع کنم.


هفته اول و دوم برنامه تان چگونه بود ؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید ؟ آیا در پردازش اول کارنامه میگرفتید ؟

برای هر آزمون بسته به سطح خودم در دروس و مباحث پیش‌رو، منطق برنامه ای منحصر به فرد آن آزمون را داشتم. کمتر پیش می آمد که از الگوی یکسانی پیروی کنم. سعی می کردم برنامه را تا روز چهارشنبۀ هفتۀ آزمون تمام کنم و روز پنجشنبه را به مرور و حل آزمون مشابه پارسال بپردازم. آزمون را ساعت 8 یا 8:30 شروع می کردم و در پردازش اول کارنامه دریافت می کردم.


 دفتربرنامه ریزی و روش مطالعه 

آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزی چه كمكي به شما كرد؟

دفتر برنامه ریزی را هم در سال دهم و هم در سال دوازدهم به طور دقیق استفاده کردم. این کار به من کمک می کرد که کم کاری ها و زیاده روی هایم را بشناسم و با ایجاد تغییر در ساعت مطالعه هر درس، به بهترین ترکیب مطالعاتی خودم در طی این سال ها برسم .


ساعت مطالعه خود را در طول دوره بنويسيد . ساعت مطالعه شما ابتدای شرکت در آزمون های برنامه ای کانون چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در سال آخر چقدر بود؟ در دوران جمع بندی ساعت مطالعه شما نسبت به قبل چه تفاوتی داشت؟

سال دهم با انگیزه وارد رشتۀ تجربی شدم و از همان مهرماه مطالعۀ پیوسته داشتم. در سال دهم روزانه حدود 4 ساعت مطالعه می کردم و در آزمون ها نتیجۀ خوبی می گرفتم. در تابستان منتهی به یازدهم روزانه حدود 7 ساعت مطالعه میکردم. ابتدای سال یازدهم حدود 6 ساعت مطالعه داشتم. از آبان سال یازدهم تا اواسط تابستان منتهی به دوازدهم به علت یکسری مسائل ، ساعت مطالعه ام به شدت افت کرد و باعث ناامیدی شدیدم شد. اما با شروع مجدد مطالعه، کم کم تا مهرماه ساعت مطالعه خود را به 6 الی 7 ساعت رساندم و با رهایی از مدرسه در عید آن را به 8 الی 9 ساعت در روز افزایش دادم. سعی می کردم تا کنکور، همین 8 ساعت را حفظ کنم. گاهی اوقات افت داشتم. در دوران جمع بندی، حفظ ساعت مطالعه سخت تر می شود ولی نباید روی آن وسواس فکری داشت. کسانی را می شناسم که با 4-5 ساعت مطالعه مفید در سال دوازدهم به رتبه های سه رقمی یا دورقمی رسیده اند. مهم ترین نکته، هدفمند بودن و مفید بودن بازه های مطالعاتی است که با برنامه ریزی دقیق محقق می شود.

 

چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟

راهبرد اصلی من در تعادل بین مطالعه دروس عمومی و اختصاصی، احساس تسلط و نتیجۀ آزمون هایم در هر کدام از آن ها بود. ساعت مطالعه ثابتی نداشتم. اگر احساس می کردم در مبحث پیشِ ‌روی آزمون ضعف شدیدی در عمومی دارم، بخش زیادی از مطالعه ام را به عمومی اختصاص می دادم و بالعکس . پویایی برنامه در مسیر کنکور بسیار مهم است، ما نباید خودمان را درگیر قید و بند های کلیشه ای کنیم. 

 

در کدام درس ها روش مطالعه خود را تغییردادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟ 

در درس عربی ، به جای حل مبحثی یا درس به درس ، تصمیم گرفتم آزمون جامع بزنم و نقاط ضعفم را در آزمون جامع رفع کنم و نکات خاص قواعد را با تست زنی یاد بگیرم. این تغییر روش باعث شد در طی پنج ماه، درس عربی که ابتدا از آن بیزار و در آن ضعیف بودم را در کنکور 89 درصد پاسخ بدهم.


گفتگو با مبین فرجی - رتبه 10زبان و 96 تجربی منطقه 3 کنکور 1400



 مهارت های خود تنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی 

آيا هدف گذاري چند از 10 را انجام مي داديد ؟ 

هدف گذاری هایم بیشتر ذهنی و حدودی بود. به نظرم تعیین درصد قبل از آزمون کار درستی نیست و بیشتر باید در جلسۀ آزمون هدف گذاری مورد نظر را انجام داد. به عنوان مثال در درس ریاضی کنکور امسال، من در طی حل سوالات و مواجهه با سختی آن متوجه شدم که درصد های 40 به بالا بسیارخوب محسوب می شوند و همانجا هدفم را 4 تا از 10 تا گذاشتم و به آن رسیدم .


شما درسال گذشته بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانديد يا با روش دوباره خوانی ؟

تا قبل از عید به روش دوباره خوانی عمل می کردم ولی با شروع عید، آزمون های جمع بندی مختلفی کار کردم و سپس مباحثی که لازم می دیدم را به مقدار مناسب مطالعه می کردم. روش بازیابی بهترین روش برای دوران جمع بندی(نیمسال اول و دوم) است چراکه وقت کافی برای مطالعه ریزبینانۀ همۀ مباحث نیست.

 

چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی و مطالعه براي کنکور  تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید ؟ 

با مطالعه برای کنکور، به طور طبیعی بر آزمون های نهایی تسلط داشتم. تنها کاری که می کردم،  اختصاص دادن چند ساعت به مرور متن کتاب در روز قبل آزمون بود. در دروسی مثل سلامت و بهداشت که مطالعه قبلی نداشتم، روز قبل از امتحان از کتاب های شب امتحانی استفاده می کردم و نتیجۀ خوبی در امتحانات کسب کردم.


براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا به دور باشيد، چه كارهايي انجام داديد ؟ 

فعالیتم در فضای مجازی تنها به یک گروه دوستانه محدود بود و سعی می کردم خودم را از اتفاقات بیرون جدا کنم تا به درسم لطمه نزند.

 

پدر و مادرتان درسال آخر چه کمک های آموزشی به شما كردند؟

پدر و مادرم با فراهم کردن شرایط آرام در خانه و تأمین منابع درسی و آزمون ها کمک فراوانی به پیوستگی و حفظ انگیزه ام در مسیر کنکور کردند.


تعطیل شدن مدارس به خاطر کرونا چه تأثیری روی درس خواندن شما داشت؟

با تعطیل شدن مدارس، وقت آزاد بیشتری پیدا کردم و از آنجایی که وابستگی به مدرسه نداشتم، توانستم با آرامش دو چندان به مطالعه بپردازم.


قویترین درس های شما چیست؟ 

زیست شناسی و انگلیسی و ریاضی نقاط قوت من بودند .


قبل از دبستان پدر و مادر چه چیزهايي به شما یاد دادند؟ 

در پیش دبستانی با ارقام و الفبا و شعر آشنا شدم . 


معیارهای شما برای انتخاب رشته چیست؟ کدام رشته ها را در اولویت قرار میدهید ؟

علاقه و آینده شغلی و فرصت های پیش‌روی رشته ، معیار هایم در انتخاب رشته است. رشتۀ دندانپزشکی را در انتخاب رشته در اولویت قرار        می دهم.


بدترین تراز شما در کدام آزمون یا آزمون ها بود؟ واکنش شما و خانواده تان چگونه بود؟

در یکی از آزمون های طول سال، نتیجۀ خوبی نگرفتم و رتبه ام در شهر به بالای 25 رسید. خودم ناراحت شدم و خانواده ام نگرانی خاصی نشان ندادند و تأکید کردند که مهم ترین نکته، رفع نقاط ضعف و آماده شدن برای کنکور است و کسب رتبه و تراز هدف اصلی نیست و گفتند که بهتر است نقاط ضعف آزمون را به دقت بررسی کنم تا برای کنکور آماده شوم.


نظرات منفی و کنایه های دیگران و یا تحسین و تعریف های آنها از شما چقدر روی روند کار شما اثر میگذاشت ؟ 

تا قبل از ورود به متوسطۀ دوم ، نسبت به حرف های دیگران حساس بودم و زود ناراحت می شدم . ولی در سال دوازدهم تقریبا هیچ اهمیتی به حرف کسی نمی دادم و سعی می کردم به خودم اعتماد داشته باشم. تعریف و تحسین ها هم با وجود اینکه حس خوبی می داد ولی مغرورم نمی کرد و همیشه احساس می کردم باید بهتر و بهتر شوم.


کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی میکنید ؟ چرا ؟

استاد زمان زاده در درس زیست و استاد پورقاسمی در درس ادبیات به دلیل تدریس مفهومی و بیان نکات ریز و تکیه بر تست زیاد، جزو بهترین دبیران شهر تنکابن محسوب می شوند.


 روش های مدیریت زمان 

برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید ؟ 

از زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت استفاده کردم. از روشی مشابه ضربدر و منفی که با آن راحت تر بودم نیز استفاده کردم.نقشۀ راهم در روز کنکور کاملا برایم مشخص بود. می دانستم که با هر سطح سختی در هر درسی چگونه برخورد کنم و زمان را مدیریت کنم. در طول دوران جمع بندی، ده ها بار در آزمون های مختلف مهارت های مدیریت زمانم را تقویت و تثبیت کردم. در روز کنکور، در دروس عمومی تقریبا 10 دقیقه وقت اضافه آوردم که مجددا سوالات شک دار را بررسی کردم و گزینه های هر 100 سوال عمومی پاسخبرگ را با گزینه های دفترچه ام تطبیق دادم. در دروس اختصاصی تقریبا 5 دقیقه زمان اضافه آوردم که 5 سوال زمین شناسی حل کردم و گزینه های دفترچه اختصاصی را به صورت تصادفی با پاسخبرگم تطبیق دادم.


چگونه آرامش خود را در روز كنكور حفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید ؟  

شب کنکور برخلاف انتظارم، ساعت 8 خوابیدم و در روز کنکور خوابم تکمیل بود. قبل از شروع آزمون تقریبا نیم ساعت تمرینات آرام سازی انجام دادم. هفته های منتهی به کنکور بارها و بارها در ذهنم حالت های مختلف غافلگیری در کنکور را تصور کردم و برای هر یک استراتژی معینی داشتم درنتیجه در مواجهه با سوالات سخت ریاضی آرامش خودم را حفظ کردم و به جای نیم ساعت، طی 25 دقیقه به هفت سوال ریاضی پاسخ دادم و سعی نکردم با هیچ سوالی وقت خودم را تلف کنم. می دانستم با همان 7 سوال هم از اکثر داوطلبان پیشی گرفتم و ترجیح دادم زودتر سوالات دروس دیگر را حل کنم تا خیالم از بابت آن ها راحت شود و بخش عمده استراتژی بازگشتم را صرف ریاضی کردم و به 12 سوال، بدون غلط پاسخ دادم.


آیا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد یا تغيير داديد؟ 

در دروس عمومی به ترتیب به سوالات درس ادبیات، دینی، زبان و عربی، و در دروس اختصاصی به ترتیب به دروس ریاضی، زیست، شیمی و فیزیک را پاسخ دادم. این ترتیب را قبلا بارها در آزمون ها به کار بردم و با آن راحت بودم.


آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای درجلسه کنکور برایتان به وجودآمد ؟ چگونه خودتان را درآن شرایط مدیریت کردید؟ 

با شروع آزمون عمومی، ناگهان درد زیادی در نیمه چپ قفسه سینه و کتفم احساس کردم که حتی نفس کشیدن هم دردناک بود. اول بسیار مضطرب شدم و احساس کردم که قرار است کنکورم را به همین سادگی خراب کنم ولی سعی کردم به خودم آرامش ذهنی بدهم و تمرکزم را بر حل سوالات بگذارم. با شروع آزمون اختصاصی تقریبا از یادم رفته بود و کاملا درگیر حل سوالات بودم. در مواجهه با درس ریاضی غافلگیر نشدم و کاملا انتظار سختی سوال را داشتم. در درس شیمی برخلاف انتظارم به اندازۀ یک و نیم صفحه وقت کم آورده بودم که تصمیم گرفتم 5 دقیقه بیشتر به آن اختصاص دهم و باقی آن را در استراتژی بازگشت حل کنم.

Menu