گفتگو با کوثر شیخ علیپور رتبه 9 منطقه 3 کنکور انسانی 1400

گفتگو با کوثر شیخ علیپور رتبه 9 منطقه 3 کنکور انسانی 1400 گفتگو با کوثر شیخ علیپور رتبه 9 منطقه 3 کنکور انسانی 1400

گفتگو با کوثر شیخ علیپور رتبه 9 منطقه 3 کنکور انسانی 1400

مشاهده صفحه شخصی کوثر شیخ علیپور

نام و نام خانوادگی : کوثر شیخ علیپورگفتگو با کوثر شیخ علیپور رتبه 9 منطقه 3 کنکور انسانی 1400
رشته تحصیلی : انسانی نظام جدید
میانگین تراز : 7683
منطقه : 2
نام شهر : تنکابن
رتبه انسانی در منطقه : 9
تعداد آزمون : 41
سابقه در کانون : 2 سال
نام پشتیبان : فائزه معتمدی
نام مدرسه : متوسطه 2 دخترانه شاهد شاهد عمادالحكماء



شرکت در آزمون های کانون


  1. از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

از سال یازدهم وارد کانون شدم و به مدت دوسال (یازدهم و دوازدهم) در آزمونهای کانون شرکت کردم. وقتی با دوستانم که در سالهای بالاتر بودند مشورت کردم، به من توصیه کردند که حتما در آزمونهای کانون ثبت نام کنم و با برنامه راهبردی همگام باشم.


  1. آيا از خانواده و اشنايان و دوستان شما قبلا كسي كانوني بود؟ چه نتيجه اي گرفتند؟

خواهرم در سال 96 کنکور داده بودند و به مدت دوسال در آزمونهای کانون شرکت کردند و توانستند رتبه 22 را کسب کنند. همیشه به من توصیه می کردند که با برنامه راهبردی درس بخواهم و در تمام آزمونها شرکت کنم.

 

  1. شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟  شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟ 

با وجود کرونا و آزمونهای آنلاین که برگزار می شد پدرم صبح روز هر آزمون دفترچه کاغذی را از کانون تهیه می کردند  و من طبق ساعت دفترچه  آزمون خودم را شروع می کردم و سعی من براین بود که شبیه سازی کنم طوری که در آزمون حضوری هستم. بله همیشه شرکت می کردم و در پردازش اول بودم.


  1. اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

اولین تراز من 6723 بود ولی بعدها توانستم به تراز بالای 8000 هم برسم. به نظرم دلیل اصلی پیشرفتم این بود که هیچ وقت از نتایج به دست آمده ناامید نشدم و طبق برنامه درس می خواندم.


  1. به نظرت درس خواندن در تابستان، لازم است؟ آيا در آزمون‌های تابستان شرکت می‌کنی؟

بله. از آنجایی که در تابستان مدرسه ای نداشتم فرصت خوبی بود برای جبران درسهایی که ضعیف هستم و عقب ماندگی هایم را جبران کنم. در تمام آزمونهای تابستان شرکت کردم.


  1. چگونه کارنامه ها را تحلیل میکردید؟

تمام درصدها و ترازهای هر درسم را بررسی می کردم. تا متوجه نقاط ضعف و نقاط قوت خودم در هر درس بشوم. از کارنامه هدفگذاری و اشتباهات استفاده می کردم. تعداد سوالاتی که اشتباه جواب داده بودم را بررسی مجدد می کردم که در آزمونهای بعدی اشتباهات تکرار نشود.




برنامه راهبردی


  1. شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟مطالعه در تابستان چه میزان در موفقیت شما در ازمون سراسری نقش داشت؟ در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود؟

در تابستان به درس ریاضی اهمیت بیشتری می دادم و سعی کردم در این درس تست زیادی کار کنم تا میزان سرعتم در حل مسائل ریاضی بالا رود. در تابستان فرصت خوبی برای خواندن درسهای خواندنی ام شده بود که مطالب در ذهنم تثبیت شود. 


  1.  بر اساس چه نیازها و ویژگی هایی از کتاب های کانون استفاده کردید؟

مهم ترین ویژگی یک کتاب این است که تست های متنوع و زیادی داشته باشد و در سطحهای متفاوت باشد که کتابهای کانون این ویژگی را داشتند . من هم از درسنامه و تست ها استفاده زیادی می کردم که باعث شود سرعت تست زدنم افزایش یابد.


  1. علت پیوستگی تان در آزمون ها چه بود؟

شرکت در آزمونهای کانون در درجه اول باعث شد که خودم را مورد سنجش قرار دهم و متوجه شوم در چه سطحی هستم- نقاط قوت و ضعف خود را بشناسم- اینکه با دیگران رقابت داشته باشم و خودم را در کنار دوستانم مورد سنجش قرار دهم.برنامه راهبردی و اجرای ان برای من خیلی حائز اهمیت بود. و هر جمعه ای که آزمون برگزار می شد عصرهمان روز برای دو هفته دیگر برنامه ریزی می کردم تا هر روز یک یا دو درس را بخوانم.


  1. وقتي مدارس غير حضوري شد چگونه برنامه ريزي براي درس خواندن كرديد؟

با وجود غیرحضوری شدن مدارس و مجازی شدن امتحانهای مدرسه، تغییری در میزان و نحوه درس خواندم ایجاد نشد و هر روز علاوه بر اینکه درسهای روز بعد  را برای مدرسه می خواندم، یک یا دو کتاب از سال دهم و یا یازدهم را مرور می کردم.


  1. درهردرس منابع کانونی خود را بنويسيد، مهم ترين ويژگي و فايده و دلیل انتخاب اين كتاب ها برای شما چه بوده، لطفا توضيح دهيد؟

برای همه درسها کتابهای آبی را داشتم و علاوه بر آن از کتابهای جامع کانون و کتابهای سه سطحی و زرد هم استفاده می کردم. مهمترین ویژگی کتاب آبی، درسنامه عالی و تستهای متنوع و زیادش بود.



کارنامه و سایت


  1. از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردید ؟

مصاحبه با نفرات برتر آزمونها- از روش و نحوه درس خواندن شان الگو می گرفتم. به صفحه مقاطع هم مراجعه می کردم و از مطالب گذاشته شده در آن استفاده می کردم.


  1. بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟

سوالاتی که اشتباه زده بودم را بررسی مجدد می کردم. همچنین سوالاتی که جواب نداده بودم را بررسی می کردم حتی سوالاتی که درست پاسخ داده بودم را هم بازنگری مجدد داشتم تا متوجه شوم در هر درس چه تعداد غلط و در چه درسهایی ضعیف و قوی هستم.


  1. به جز كارنامه ي اصلي از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده کردید؟ چرا؟

کارنامه هدفگذاری و اشتباهات متداول – کارنامه 5نوع درس. کارنامه 5 نوع درس به من کمک زیادی کرد تا وضعیت خودم را بهتر مورد شناسایی قرار دهم. همچنین با کارنامه هدفگذاری به طور دقیق نقاط ضعف خود را شناسایی می کردم.


  1.  هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع میکردید؟آیا درپردازش اول کارنامه میگرفتید؟

سعی می کردم در روز حداقل یک یا دودرس از برنامه راهبردی را بخوانم و کار کنم. آزمون راس ساعت 8شروع می کردم و در پردازش اول هم کارنامه می گرفتم.


  1. درسالهای دهم و یازدهم ازنظرآموزشی چه وضعیتی داشتید؟ 

در سال دهم، درس می خواندم ولی دقیق نبود و فقط در حدی که امتحانات را پشت سر بگذاریم و نمرات خوبی را کسب کنم. ولی از وقتی که به کانون آمدم درس خواندن را جدی گرفتم و به طور دقیق  و منظم با برنامه به تلاشم ادامه دادم.




برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه


  1. آيادفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

بله-اینکه ساعت دقیق مطالعه ام را در هر درس وارد می کردم و باعث می شد تا دقیقا بدانم در روز چقدر درس خواندم و برای بعضی از درسها وقت زیادی ندارم.

 

  1. میانگین ساعت مطالعه روزانه و هفتگی شما در تابستان و در طول دوران مدرسه و دوران جمع بندی چقدر بود؟ 

موقع تابستان در روز حدودا بین 8 تا 10 ساعت درس می خواندم و در طول دوران مدرسه حدودا 5 ساعت و در دوران جمع بندی 10 ساعت. در سال دوازدهم به دلیل حجم زیاد درسها و اینکه همزمان سه پایه را بخوانم میزان درس خواندنم را افزایش دادم.



مهارت های خودتنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی


  1. آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي داديد؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي داديد؟ 

برای همه درسهایم هدفگذاری می کردم. قبل از آزمون مشخص می کردم که باید حدودا به چند سوال جواب دهم.


  1.  آیا خلاصه نویسی داشتید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟ اشتباهات، سوالا های علامتدار را چگونه برای خود مشخص می کردید و چگونه از ان ها استفاده می کردید؟

برای مبحث تاریخ ادبیات-خلاصه نویسی می کردم. فقط نکات مهم آن مثل اسم شعراء و نویسندگان و تاریخ را یادداشت می کردم و هر چند وقت یک بار مرور می کردم. در دوران جمع بندی این خلاصه نویسی به من کمک زیادی کرد. سوالاتی که اشتباه جواب می دادم را علامت دار می کردم و موقع جمع بندی مجدد این سوالات را بررسی می کردم.


  1.  چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی و مطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟

به نظر من از آنجایی که امتحانات نهایی نزدیک به کنکور هستند خواندن برای امتحانات نهایی در واقع یک نوع آمادگی بیشتر برای کنکور هستند من علاوه بر اینکه برای امتحان درس می خواندم در وقت اضافه ای که داشتم از همان دروس تست کار می کردم.


  1. بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ 

درسهای ریاضی-عربی-دین زندگی نقاط قوتم بودند. دلیلش هم این بود تسلط کامل به آیات و احادیث داشتم. علاوه بر متن کتاب، تمام آیه ها و احادیث هم از حفظ بودم و همین باعث افزایش سرعتم در تست زدن می شد.


  1. براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام داديد؟

در اطرافم افراد زیادی بودند که به علت کرونا و مجازی شدن مدارس تقریبا درس را کنار گذاشته بودند اما همیشه من سعی ام بر این بود که توجهی نکنم و مثل قبل درس خود را بخوانم.


  1. با تعطیل شدن مدارس به دلیل بیماری کرونا درس شما افت نکرد؟ 

با تعطیل شدن مدارس وقت بیشتری داشتم و از این فرصت بسیار خوب استفاده کردم و جدی تر درس بخوانم.

 

  1. پدر و مادرشما چقدر پي گيري مسائل آموزشي شما بودند؟ پدر و ماد رشما زماني كه مدارس غيرحضوري شد، چگونه به شما كمك مي كردند؟

پدر و مادرم همیشه بهترین پشتیبان و مشوق من بودند. آنها هیچ وقت به من فشار زیادی نمی آوردند و مواقعی که خسته می شدم با کمک آنها مجدد انرژی مضاعفی می گرفتم و تلاشم را زیاد می کردم. تمامی امکانات را برای من فراهم می کردند.


  1. معیارهای شما برای انتخاب رشته چیست؟ کدام رشته هارادراولویت قرارمی دهید و با چه معیارهایی؟

از همان ابتدا به دبیری علاقه داشتم و دوست دارم دانشگاه فرهنگیان قبول شوم. هدف اصلی من معلم شدن است.


  1. کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی میکنید؟ چرا؟

بهترین استاد من استاد ادبیات آقای پورقاسمی می باشد و من درصد خوبی در درس ادبیات عمومی و اختصاصی کسب کردم که مدیون زحمات ایشان هستم.





روش های مدیریت زمان


  1. چگونه آرامش خود را در روز كنكور حفظ کردید؟

روز کنکور اصلا استرسی نداشتم و حتی شب گذشته را خیلی خوب و راحت خوابیدم. در درس ریاضی با وجود اینکه با سوالات سختی مواجه شدم اجازه ندادم آرامشم از بین برود و همه درسها را با آرامش جواب دادم.


  1.  روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ 

ترتیب دفترچه را تغییر دادم در درس عمومی از دین و زندگی شروع کردم. و در درسهای اختصاصی هم  درسهای روانشناسی و جامعه شناسی را پاسخ دادم و در آخر به سوالات ریاضی پرداختم.

Menu