ریاضی هفتم- فصول 1و2و3 ریاضی هفتم- الهه پروری

راهبردهای حل مسئله: راهبرد رسم شکل - راهبرد الگوسازی - راهبرد حذف حالت¬های نامطلوب - راهبرد الگویابی - راهبرد حدس و آزمایش و ... - اعداد صحیح- عبارت‌های جبری، معادله و فاکتورگیری- تست

ریاضی هفتم- فصول 1و2و3 ریاضی هفتم- الهه پروری

سلام

در این مطلب میخواهیم با هم به جمع بندی نکات مهم فصول 1و2و3 ریاضی هفتم و هم چنین خلاصه نکاتی که برای پاسخگویی به سوالات آزمون باید به آن‌ها مسلط باشید، بپردازیم.


راهبردهای حل مسئله: راهبرد رسم شکل - راهبرد الگوسازی - راهبرد حذف حالت­ های نامطلوب - راهبرد الگویابی - راهبرد حدس و آزمایش - راهبرد تبدیل مسئله به زیرمسئله - راهبرد تبدیل مسئله به مسئله­ های ساده تر - راهبرد روش­ های نمادین


حاصل جمع و تفریق عددهای صحیح: برای بدست آوردن حاصل جمع و تفریق عددهای صحیح بدون استفاده از محور، ابتدا مختصر نویسی می‌کنیم یعنی پرانتزها را حذف می‌کنیم و اگر پشت عددی بیش از یک علامت قرار داشت، علامت ها را در هم ضرب می‌کنیم تا به یک علامت تبدیل شود.


جمله های متشابه: جمله های هستند که قسمت موهومی (حروف انگلیسی) آن ها مثل هم باشند یعنی فقط در ضریب متفاوت باشند.

جمع و تفریق جمله های جبری: در یک عبارت جبری فقط می توان جمله های متشابه را با هم جمع و یا از هم کم کرد. 

ضرب عدد در یک جمله جبری: اگر عددی در یک جمله جبری ضرب شود عدد در ضریب عددی آن جمله ضرب شده و قسمت موهومی آن تغییر نمی‌کند.

ضرب عدد در عبارت جبری: در این حالت عدد را در هر یک از جمله های عبارت جبری ضرب می کنیم.


ضرب دو جمله ای در دو جمله ای: برای انجام این نوع ضرب ها ابتدا از سمت چپ اولین جمله را در هر دو جمله پرانتز ضرب می‌کنیم. سپس جمله دوم پرانتز اول را در هر دو جمله پرانتز دوم ضرب می‌نماییم و در انتهای کار در صورت وجود جمله های متشابه آن­ها را با هم ساده و خلاصه می کنیم.


معادلات کسری:

نوع اول: در این نوع معادلات عددهایی در مخرج دیده می‌شود و معمولاً با این جمله ها از جمله جمع و تفریق استفاده شده است. برای حل این نوع معادلات کافی هست همه جمله‌ها را در عددی که بر همه عددهای مخرج بخشپذیر است ضرب کنیم. به طور مثال اگر در مخرج ها عدد ۲ و ۳ و ۴ دیده می‌شود همه جمله‌ها را در ۱۲ ضرب می کنیم تا در اثر ساده شدن مخرج ها تبدیل به یک عدد شوند و دیگر نیازی به نوشتن مخرج نداشته باشیم.

نوع دوم: طرفین وسطینی: در این نوع معادل فقط دو کسر در مقابل هم قرار گرفتند که می توان با طرفین وسطین کردن معادله کسری را به یک معادله ساده تبدیل کرد.



*کدام عدد بین قرینه 31 و 10- قرار دارد؟

1) 35                          2) 25                       3) 15                          4) 5



دوستان عزیز می توانید برای دسترسی به نسخه کامل خلاصه نکات فایل پی دی اف زیر را دانلود کنید!

فراموش نکنید اگر سوالی در رابطه با این مبحث داشتید می توانید به راحتی در کامنت ها سوال خود را برای ما بنویسید.


دوستان عزیزم  ما تصمیم گرفتیم برای اینکه بتونیم ارتباطمون رو با هم بیشتر کنیم و قدم به قدم کنارتون باشیم، صفحه  اینستاگرام رتبه برترهای کانون رو بسازیم 

و همراهتون باشیم.

رتبه برترهای کانون


با آرزوی موفقیت و کامیابی 

الهه پروری، فارغ التحصیل مهندسی شیمی دانشگاه تهران

فایل های ضمیمه

Menu