گفتگو با نوشیکا شریفی-میانگین تراز 6979 -ششم دبستان

بیشتر اعضای فامیل کانونی بودند و نتیجه‌ی خوبی با آزمون‌های قلم چی در کنکور و تیزهوشان گرفته بودند. از پایه پنجم که آزمون تیزهوشان را از نزدیک دیدم در آزمون­ها شرکت کردم و 2 سال عضو کانون هستم.

گفتگو با نوشیکا شریفی-میانگین تراز 6979  -ششم دبستان
نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: نوشیکا شریفی
نام شهر:  بهشهر
 پایه تحصیلی: ششم
  میانگین تراز: 6979  
   تحصیلات پدر:  کارشناس کامپیوتر
  شغل پدر: فروشگاه لوازم اداری
  تحصیلات مادر: کارشناسی ارشد بیو انفورماتیک  
 شغل مادر: دانشجو

تعداد سال حضور در کانون: 2 سال

تعداد آزمون های امسال: 68 آزمون

تعداد آزمون های امسال: 53 آزمون

تعداد آزمون های هدفگذاری: 15 آزمون

تعداد آزمون های مشابه پارسال: 10 آزمون

                                                            


                                                                                            شرکت در آزمون های  کانون  

1- از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون ها شرکت کنید؟

بیشتر اعضای فامیل کانونی بودند و نتیجه ی خوبی با آزمون های قلم چی در کنکور و تیزهوشان گرفته بودند. از پایه پنجم که آزمون تیزهوشان را از نزدیک دیدم در آزمون­ها شرکت کردم و 2 سال عضو کانون هستم.


2- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

اوایل شرکت در آزمون­ها، پیوستگی را زیاد مهم نمی­دانستم اما بعد از مدت زمان کوتاهی متوجه شدم که پیوستگی درآزمون ها مهم تر از آن چیزی هست که به نظر میرسه! با پیوستگی داشتن در آزمون می­شود متوجه پیشرفت یا پسرفت شد و می­توان کیفیت مطالعه در دو هفته ی قبل را بررسی کرد   و برای هفته های آتی برنامه ریزی کرد .


3- آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید؟ چند غیبت؟ دلیل غیبت شما چه بود؟

در پایه ششم سعی کردم که کمترین غیبت را داشته باشم و می­شود گفت که هیچ غیبتی نداشتم و خیلی از آزمون های هدیه را هم شرکت کردم! اما اولین آزمونی که در پایه پنجم شرکت کردم آزمون 1 آذر بود یعنی من 3  آزمون رو از دست داده بودم.


4- آشنایی شما با کانون و آزمون‌های کانون چگونه بود؟آيا از خانواده و اشنايان و دوستان شما قبلا كسي كانوني بود؟ چه نتيجه اي گرفتند؟

مادرم در سالی که  کنکور داشت در آزمون های قلم چی شرکت می­کرد و توانست باآازمون های کانون مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت قبول شود.


5- شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟  شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟ 

در آزمون آنلاین سعی کردم که همیشه جزو پردازش اول باشم و بجز یکی دو مورد توانستم موفق شوم. در آزمون های آنلاین زمان خودم را مدیریت می کردم و سعی می کردم که در زمان مشخص شده به سوالات جواب بدهم چون میدانستم اگر آزمون حضوری  بود قرار نبود زمان بیشتری داشته باشم!


6- به نظر شما آزمون‌های آنلاین چه فايده اي دارد؟ ايا در آزمون‌ها غیبت می‌کردی؟ علت تداوم در شرکت در آزمون‌ها چه بود؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می‌گرفتید؟

آزمون آنلاین دادن در این دوران کرونایی باعث می­شود که از درس خواندن دور نمانیم. اگر در این دوران کرونایی تنبلی کنیم و درس نخوانیم در پایه­های بعد و یا زمانی که مدارس حضوری شد دچار مشکل می­شویم آزمون را ساعت 8 شروع می­کردم و در پردازش اول کارنامه می گرفتم آزمون آنلاین باعث می­شود که بتوانم از شرایط  بقیه همسالانم در دوران کرونایی آگاه شوم.


7- چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان بودید و چقدر این موضوع برایتان مهم بود؟

مادرم همیشه می­گفتند که (خودت رو با خودت مقایسه کن!) یعنی اگر در یک آزمون درصد 70 گرفتی در صورتی که در آزمون های قبل درصد 50 می گرفتی ، پیشرفت کردی! از اونجایی که خودم رو با خودم مقایسه می کردم و احتمال تقلب در آزمون ها زیاد بود، معمولا زیاد به تراز و رتبه ی دیگران اهمیت نمی دادم .


8- آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می کردید؟ آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در تعادل مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

بله آزمون های هدف گذاری باعث شد که بتوانم مطالعه­ی خودم را در هفته­ی اول بررسی کنم و برای هفته ی دوم بهتر برنامه ریزی کنم.


9- شما درتعداد 15  آزمون هدف گذاری و  10 آزمون مشابه پارسال شرکت کردید با چه هدفی در این آزمون ها شرکت می کردید ؟ آزمون هاي هدف گذاري چه فايده اي برايتان داشت ؟ ازمون هاي مشابه پارسال چه فایده ای برایتان داشت ؟

آزمون های هدف گذاری باعث می شوند که بتوانم برای هفته ی دوم بهتر برنامه ریزی کنم و آزمون های مشابه پارسال باعث می شدند که بتوانم قبل از آزمون اصلی یک بار دیگر خودم را بسنجم و اشتباهاتم را رفع کنم.

                                                                                                    برنامه راهبردی

10- اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

اولیت ترازم، تراز 6701 بود بعد از آن ازمون معلمم خیلی تشویقم کرد و بهم گفت که تراز بالایی در آزمون گرفتم و همان برایم انگیزه شد که برای آزمون های بعدی بیشتر تلاش کنم تا بتوانم تراز های بهتری بگیرم و به تراز 6979 رسیدم.


11- وضعیت درسی شما قبل از شرکت در آزمون های کانون چگونه بود و چقدر تغییر کردید ؟

قبل از آزمون های کانون برنامه ریزی درست و ساعت مطالعه ی خوبی نداشتم! و فکر میکردم که همه دانش آموز های کشور هم سطح دانش آموز­های مدرسه هستند اما فهمیدم که طرز فکرم اشتباه بود! با آزمون­های کانون مهارت­هایی را یاد گرفتم که در آزمون تیزهوشان خیلی کمک کرد؛ مهارت­هایی تست­زنی و مهارت­های مدیریت زمان را با آزمون­های کانون یاد گرفتم و رقیب­های درسی­ام دیگر در سطح مدرسه محدود نمی شد.


12-  برای رسیدن به تراز کنونی، چطوربرنامه‌ریزی کردی و چه تغییراتی ایجاد کردید؟

قبلاً برای همه­‌ی درس­ها به یک اندازه زمان می­گذاشتم اما الان با توجه به نقاط ضعف و نقاط قوت برای هر درس زمان متفاوتی در نظر می­گیرم قبلاً کمتر تست می­زدم اما الان برای هر مبحثی که می خوانم از کتاب سه سطحی و اشتباهات متداول تست می زنم.


13- برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردید و از کسی کمک گرفتید؟

پشتیبان هر هفته با من تماس می­گرفتند و بعد از کنترل وضعیت درسی­ام،به من در مورد روش های مطالعه موثر برای درس هایی که درآن ضعیف بودم، اطلاع می­دادند و اگر در آزمونی افت داشتم با حرف های انگیزشی به من انگیزه می­دادند.

  

  14-  به نظرت درس خواندن در تابستان، لازم است؟ آيا در آزمون‌های تابستان شرکت می‌کنید؟

درس خوندن در تابستان باعث می­شود که در سال تحصیلی حجم کارهایمان کمتر شود و نتیجه­ ی بهتری کسب کنیم.


15- چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ کردید؟

مواقعی که برنامه مدرسه از برنامه کانون عقب­تر بود با پیشخوانی به برنامه­ی کانون می­رسیدم و مواقعی که برنامه­ی مدرسه جلوتر از کانون بود با برنامه ریزی سعی می­کردم که هم به مدرسه و هم به کانون توجه داشته باشم.


16- منابع شما در تابستان چه بود؟ از کدام کتاب ها و به چه دلیل استفاده کردید؟ منابع شما در طول سال چه بود؟ منابع مطالعاتی شما در دوران جمع بندی چه بود؟ چرا؟ 

در تابستان از کتاب تابستان به دلیل داشتن درسنامه استفاده می­کنم و در طول سال تحصیلی از کتاب های سه سطحی بدلیل سوال های سطح به سطحشان و از کتاب اشتباهات متداول به دلیل اینکه با سؤالات دامدار آشنا می­شوم استفاده می­کنم و در دوران نوروز از کتاب نوروز استفاده می کنم.


17- بر اساس چه نیازها و ویژگی هایی از کتاب های کانون استفاده کردید؟

معمولاً به دلیل بی دقتی در دام سؤالات می افتم و به همین دلیل از کتاب اشتباهات متداول استفاده می کنم کتاب اشتباهات متداول مجموعه ای از سوالات دامدار را دارد و در مورد قسمتی از سوال که دام دارد  توضیح می­دهد و راهکار هایی برای صحیح زدن سوالات دامدار  می­دهد.

گفتگو با نوشیکا شریفی-میانگین تراز 6979  -ششم دبستان

                                                                                                  کارنامه و سایت

18-  از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردید ؟

معمولا مصاحبه با رتبه برتر ها ، روش های مطالعه و مقالات آقای قلم چی رو میخوانم.


19- روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كنيد؟

حدوداً ساعت 4 تا 5 می­گیرم و بیشتر توجه­ام به درصدودهک هست چون برنامه­ریزی­ام را براساس درصد و دهک انجام می­دهم.


20- از كداميك از كارنامه هاي ديگر استفاده مي كني؟ كارنامه ي سوال محور ، اشتباهات و....

از کارنامه ی پنج نوع درس و کارنامه ی اشتباهات بیشترین استفاده را می­کنم با کارنامه ی اشتباهات، اشتباهاتم و مبحثی که 

در آن اشتباه داشتم را بررسی می­کنم و با استفاده از کارنامه­ی پنج نوع درس نقاط ضعف و قوتم را متوجه می­شوم.


21- چگونه از کارنامه آزمون های اصلی و ازمون های هدف گذاری در جهت کشف نقاط قوت و ضعف خود استفاده می کردید؟ 

با توجه به درصدهایم در آزمون ، آزمون هدف­گذاری برای آزمون اصلی برنامه­ ریزی می­کنم .


                                                                                   برنامه‌ریزی شخصی و روش مطالعه

22-  بعد از برگزاري آزمون، آزمون‌ها را چگونه تحلیل می‌کردید؟

ابتدا از نقاط قوتم شروع می­کردم و بعد نقاط ضعف را پیدا می­کردم و بررسی­ اش می­کردم و همین­طور به نقاط قوت هم اهمیت میدهم که بتوانم آنها را ثابت داشته باشم.


23- آيا دفتر برنامه ­ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ­ريزي چه كمكي به شما كرد؟

بله، داشتن دفتر برنامه ­ریزی باعث شد در هر روز بدانم باید چه کاری انجام دهم و چه دروسی را باید مطالعه کنم و اینکه باعث می­شود که بتوانم همه ی درس ها را به صورت یکنواخت بخوانم.

 

24- براي اين كه از حاشيه های  کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام داديد؟

این شرایط به وجود آمده بهترین شرایط برای پیشرفت درسی هست چون به علت غیر حضوری و مجازی شدن می­توانیم از تدریس دبیرانی که در استان­های دیگر هستند استفاده کنیم و از شرایط مساوی بهره­‌مند شویم.


25- آيا درس هارا پيش خواني مي‌كردي ؟ كدام درسها و چطور؟تجربه‌ای از مطالعه‌ی درسی بدون تدریس معلم دارید؟

من سه درس فارسی علوم و ریاضی را با کمک فیلم های اموزشی سایت کانون پیشخوانی می­کنم.


26- پیشخوانی در تابستان را چگونه انجام می‌دهید؟ 

پیشخوانی در تابستان را با کمک کتاب تابستان و ویدیو های سایت کانون انجام می­دهم.


                                                                         مهارت های خودتنظیمی:‌فراشناخت و هوش هیجانی

27- با تعطیل شدن مدارس به دلیل بیماری کرونا درس شما افت نکرد؟ ايا جدي تر درس خوانديد مثل گذشته يا كمتر از گذشته ؟ 

اوایل فکر می کردم که قراربر این است که تعطیلی­ها در حد یکی دو آزمون باشد و اصلاً فکرش را نمی کردم که بیشتر از یک سال تحصیلی کامل آزمون ها غیر حضوری باشد! حدوداً اول غیر حضوری شدن مدارس و ازمون ها درس خواندنم مثل قبل بود اما با از بین رفتن فضای آموزشی مدرسه ساعت مطالعه ام پایین آمد و بعد تصمیم گرفتم که سعی کنم که غیرحضوری شدن آزمون ها باعث افت وضعیت تحصیلی ام نشود و بتوانم از شرایط پیش آمده سود ببرم به همین خاطر ساعت مطالعه­ام را مثل قبل کردم و توانستم با کمی تلاش حتی ساعت مطالعه­ی روزانه­ام را بیشتر از زمان حضوری بودن ازمون ها کنم.


28-  قبل از دبستان پدر و مادر چه چیزهايي به شما یاد دادند؟ 

از بچگی مادرم فرض را بر این می­گذاشت که من می­فهمم و مسائل ریاضی و علوم را برای من توضیح می­داد و من در هر مقطعی که با آن مسائل مواجهه می شدم برایم آشنا و قابل درک بودند.


29- نقش آموزشی خانواده در دوران کرونا بیش از گذشته است . همراهی پدر و مادر و بقیه ی اعضای خانواده تاثیر گذار است . چند نمونه از کارهای موثر خانواده تان در دو سال کرونا را لطفا توضیح دهید.

قدردان زحمت­های پدرم هستم که هیچگاه در تهیه کتاب های کمک درسی­ام کوتاهی نکرد و همیشه سعی کرد در بهترین حالت ممکن تحصیل کنم و مادرم هم همیشه سعی کرد که در این دوره ی آموزش غیر حضوری نتیجه خوبی بگیرم و خیلی از مسائلی که برایم سنگین بود را برایم توضیح می داد.


30- پیشخوانی درس‌های سال بعد را آيا انجام می‌دهی؟ چگونه پيش خواني مي كنيد؟

   بله – در تابستان با کتاب­ تابستان و دی­وی­دی آموزشی رهپویان پیشخوانی می­کنم و اگر مشکلی داشتم از پدر و مادرم کمک می­گیرم. برای آن پیشخوانی می­کنم که با شروع مدرسه با تغییر مقطع (که به هفتم می­روم) مشکلی نداشته باشم.

 

Menu