گفتگو با مهدی احدی نژاد رتبه 2 ایثارگر 5 درصد کنکور انسانی

در این مطلب با مهدی احدی نژاد رتبه 2 سهمیه ایثارگران کنکور انسانی و 82 کشوری کنکور انسانی گفگتو شده است

گفتگو با مهدی احدی نژاد رتبه 2  ایثارگر 5 درصد کنکور انسانی

مشاهده صفحه شخصی مهدی احدی نژاد


 مهدی احدی نژاد گفتگو با مهدی احدی نژاد رتبه 2  ایثارگر 5 درصد کنکور انسانی
 رشته تحصیلی : انسانی میانگین تراز : 7532
 منطقه کنکور : 3 نام شهر : تنکابن
 تحصیلات پدر : لیسانس حقوق شغل پدر : وکیل
 تحصیلات مادر : لیسانس شغل مادر : بازنشسته آموزش و پرورش
  تعداد سال های حضور در کانون : 6 سال تعداد کل آزمون ها : 96



این مصاحبه در تیر ماه  و قبل از اعلام نتایج انجام شده است .


 شرکت در آزمون های کانون 

از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید  دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟

از کلاس ششم و هشتم تا پایه دوازدهم. اینکه با برنامه بهتری مسیر تحصیلی خودم را طی کنم و همین با برنامه بودن می تواند باعث تداوم تلاشهایم شود. به پیشنهاد خانوادم. با مشورت با خانوادم تصمیم به شرکت کردم.


  1.  دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 
  2.  تداوم در آزمون دادن که باعث مطالعه زیاد و تلاش مکرر می شود. به همین دلیل تصمیم به شرکت کردن گرفتم. برنامه بسیار خوب و مخصوصا ایستگاه های جبرای آن که از نظر من بهترین ویژگی و برترین ویژگی آزمونهای کانون بود.


  1. نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟ 

در سال کنکور تعداد غیبت هایم را بسیار کمتر کردم و همیشه سعی کردم در این راه از دوستان خودم عقب نمانم. غیبتی نداشتم. مهمترین دلیلش فضای رقابتی آزمونهای کانون بود که که باعث می شد من مشتاق تر و راغب تر باشم.


  1.  آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید؟ 

خیر- غیبتی نداشتم.


  1. آشنایی شما با کانون و آزمون‌های کانون چگونه بود؟ 
  2. 2 برادر دارم. که هر دوی آنها در آزمونهای کانون شرکت می کردند و هر دو آنها هم نتیجه مطلوب خودشان را گرفتند. همین موضوع هم برای من انگیزه ای شد که ثبت نام کنم.


  1. شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟  چگونه خود را مدیریت می کردید؟  آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟
  2.  اوایل بله. ولی هرچقدر که می گذشت سعی می کردم شرایط آزمون را در خانه را بیشتر فراهم کنم. مثلا ماسک می زدم و همچنین صندلی مخصوص آزمون را تهیه کردم و دفترچه کاغذی را هر هفته از نمایندگی تهیه می کردم ساعت 8صبح آزمون راشروع می کردم. از مدیریت زمان استفاده می کردم که تاثیر مثبتش را در روز آزمون سراسری متوجه شدم.  هرچقدر که زمان بیشتری را سپری می کردم سعی می کردم آزمونم را با کنکور تطبیق دهم. برای مثال اوایل از ماسک استفاده نمی کردم یا به زمان بی توجه بودم ولی به مرور توانستم مسلط باشم. هر بار که آزمون می دادم تصورم بر این بود که به نوعی سرجلسه کنکور هستم و همین تصور به من انگیزه می داد و تلاشم را برای دادن یک آزمون بهتر بیشتر می کرد.اکثرا در پردازش اول قرار می گرفتم.


  1. به نظر شما آزمون‌های آنلاین چه فايده اي دارد؟ 
  2. به نظرم آزمون های آنلاین باعث می شود رقابت اصلی بین تعداد محدودی از شرکت کنندگان شود چون تعداد محدودی شرایط کنکور را شبیه سازی می کنند. کسی که این کار را انجام می داد قطعا ضرری نمی کرد . 


  1.  آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در تعادل مطالعاتی و ساعت مطالعه شما و پیشرفت در هر آزمون داشت؟
  2. آزمون های هدف گذاری  باعث می شد ضعف های خودم را بهتر و بیشتر بشناسم. و هفته دوم متناسب با همان اشکالاتی که در این نوع آزمونها مخصوصا هدفگذاری داشتم      برنامه ریزی کنم و اگر به عقب بر می گشتم سعی می کردم که در همه آزمونهای هدفگذاری در همان هفته اول شرکت کنم.


  1. چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کردید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها داشتید؟ آیا در یک یا چند نوبت به درس ها پاسخ می دادید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دادید؟

بیشتر در هفته دوم پاسخ می دادم ولی به نظرم این کار اشتباه است. هر زمانی که در هفته اول آزمون می دادم نتیجه بهتری می گرفتم. از نظر تداوم آزمون باعث می شد که استمرار و نوعی پایداری در مطالعاتم داشته باشم و در شناساندن اشتباهاتم نقش کمک کننده ای داشت. به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دادم.

 

  1.   آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟   شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
  2. بله. تابستانی که می خواستم وارد سال یازدهم بشوم متوجه شدم که این ایام هم می تواند برای رفع خستگی بسیار موثر باشد و اینکه تاثیر خوبی برای مطالعات من بگذارد. مثلا برنامه پیشخوانی که در تابستان دنبال می کردم باعث شد در ایام مدرسه تاثیر بهتری برای من داشته باشد.


  1.  اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟
  2. اولین تراز من در سال کنکور 7700 بود که در اواخر هم به 7900 رسید. دلیل پیشرفت من تداومی که در مطالعاتم داشتم و آزمون‌هایی که به صورت مستمر می دادم.


  1. در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟ چگونه خود را مدیریت می کردید؟ 
  2.  

بله. شرکت می کردم. چرا که معتقد بودم که مشکلات را نمی توان با خلق مشکل دیگری حل کرد. شرکت نکردن در آزمون باعث حل شدن مشکلات نمی شود بلکه باعث دور شدن از برنامه ها خواهد بود.


  1.  در دوران جمع بندی پیوستگی شما به برنامه ی آزمون ها نسبت به گذشته چه تغییری کرد؟ 
  2. همچون گذشته در همه آزمون ها شرکت کردم. 


  1.  آیا در آزمون ها دوران طلایی نوروز شرکت کردید؟ روش مطالعه و ساعت مطالعه در عید چقدر بود؟
  2. در آزمون 7 فروردین ماه شرکت کردم. در این ایام تمرکز اصلی من روی شناسایی ضعف هایم بود. مثل درس فارسی که توانستم با تلاش بیشتر درصد بهتری به دست بیاورم و در این زمان به زمان بندی تست ها بیشتر توجه کنم. ساعت مطالعه ام در عید تقریبا به 6ساعت می رسید.


  1. وضعیت درسی شما قبل از شرکت در آزمون های کانون چگونه بود و چقدر تغییر کرد ؟
  2. مهمترین تفاوت این دو بازه قرار گرفتن در جو آزمون و رقابت بود. فضای رقابتی کانون هر موقع که نسبت به قبل کمی کم کار می شدم یادآوری می کرد که نباید از دیگران عقب بمونم و تلاشم را بیشتر کنم بتوانم با بقیه دوستانم رقابتی تنگاتنگ داشته باشم.


  1.  برای رسیدن به تراز کنونی، چطوربرنامه‌ریزی‌های خود چه تغییری‌ای ایجاد کردید؟
  2. سعی کردم هم به کیفیت و هم کمیت مطالعه ام بپردازم. یعنی درسی که از نظرم مهم بود در مواقعی مطالعه می کردم که می دانستم بیشتری راندمان را دارد و همچنین با کمیت مطالعه خودم هم رقابت می کردم که توجه به هر دو مورد جایگاه مطلوبی را برایم داشت.


  1.  برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردید ؟
  2. بله. با برخی از رتبه برتر سالهای گذشته. ارتباط با این عزیزان به من اثبات کرد که یکی از عناصر اصلی در موفقیت می تواند داشتن تجربه خوب و به نحوی با برنامه پیش رفتن باشد.


  1.  به نظر شما درس خواندن در تابستان، لازم است؟ 
  2. تاثیر داشت.چون در این ایام نوعی یاداوری و مرور درسها و مطالبی بود که شاید فراموش کرده بودم و تابستان یه فرصت خوبی برای یادآوری یادگیری مطالب گذشته بود.

 

چه خاطره‌ی خوبی از شركت درآزمون‌های کانون دارید؟

هر زمانی که نمی توانستم عملکرد مطلوبی داشته باشم سعی می کردم در دو هفته باقی مانده برای آزمونهای بعدی تلاش مضاعفی داشته باشم شاید به همین خاطر بود که خودم به شخصه بهترین آزمونهای را بعد از بدترین آزمون داشتم که نا امید نشوم.


  1. از چه زمانی قبولی در آزمون تیزهوشان براي شما جدی شد؟
  2. در دوره دبستان خیلی برای من اهمیت داشت که مسیر تحصیلی ام برمبنای تلاش و یادگیری هر چه بهتر و بیشتر مطالب بود که خوشبختانه هم جواب داد.


  1.   بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتید؟
  2.  بله رشد داشتم. چون به نظر من یادگیری 100%یک مطلب دوم به لحاظ تستی بودن و سوم به لحاظ تشریحی کمک کننده خواهد بود .هم به صورت تشریحی و تستی یاد می گرفتم چون هدف یادگیری مطالب بود.


  1.  چگونه کارنامه هارا تحلیل می کردید؟
  2. تمرکز من بر تحلیل کارنامه روی تمامی دروس بود و همواره سعی می کردم در تمامی آن ها پیشرفت لازم را داشته باشم و اصلا علاقه ای نداشتم بین درصدهای درسهایم تفاوت محسوسی دیده شود. همچنین به درسهایی که ضریب زیادی داشتن حساس بودم و تراز همه آنها را بالای 7000 تا 7500 نگه داشتم.


      


برنامه راهبردی

                                              

تا چه حد با منطق برنامه راهبردی آشنا بودید؟چگونه آن را اجرا می کردید و برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟ 

غروب جمعه هایی که آزمون می دادم برنامه راهبردی را خوب بررسی می کردم. بعدش هر درس را در بازه های مختلف قرار می دادم بخش زیادی از هفته دوم را مشغول مرور کردن درسها می شد. روش بازیابی-تورق سریع تست خوانی یا خواندن خلاصه نویسی هایم از مجموع کارهایی بود که انجام می دادم.


 چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را باهماهنگ کردید؟

سعی می کردم با هر دو برنامه هماهنگ باشم. یعنی اول به یادگیری کامل مطالب می رسیدم و بعد به تست زدن و آزمون دادن مشغول می شدم 

 

 آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟  آیا در باره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟ 

تفاوت داشت. توجه بیشتری روی مطالب و همچنین روش تست زنی داشتم تا بتوانم مطالب را از ابعاد مختلف و زوایای مختلف هم یاد بگیرم. مشورت زیادی می کردم ولی در آخر به این نتیجه رسیدم که همه آدمها با هم متفاوت هستند و روش درس خواندن هر کسی متفاوت است.


 منابع شما در تابستان چه بود؟ از کدام کتاب ها  استفاده کردید؟ 

منابع بیشتر از کتاب‌های جامع بود. همچنین از کتابهای سه سطحی هم کمک می گرفتم. همچنین در دوران جمع بندی از کتاب‌های زرد هم استفاده کردم.


از کدام‌ یک از کتاب‌های کانون در دوران دبستان استفاده می کردید؟ مهم ترين ويژگي و فايده و دلیل انتخاب اين كتاب ها برای شما چه بود ؟

کتابهای آبی و کتابهای پرتکرار.  کتاب آبی ریاضی کانون که سطح سوالات بسیار خوبی داشت. کتاب آبی اقتصاد که زیاده گویی نداشت و سوالاتی که مطرح می کرد مطابق با متن کتاب بود. کتابهای زرد که برای دوران جمع بندی بسیار نقش کمک کننده داشت.



کارنامه و سایت


  1. روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گرفتید؟  به كدام قسمت های کارنامه  بيشتر توجه مي کردید؟
  2. ساعت 4 بعد ازظهر. تمرکز اصلی طبیعتا بر روی درصد و ترازم بود.


  1. از كداميك از كارنامه هاي ديگر استفاده مي کردید؟ 
  2. کارنامه هدفگذاری و پروژه ای که نگاه درستی را به من می داد. می توانستم عملکرد خودم را در درسهای مختلف ارزیابی کنم و برنامه ریزی بهتری داشته باشم.

  3. آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟

سوالاتی که به اشتباه پاسخ داده بدم یا سوالاتی که پاسخ نداده بودم را مجدد بررسی می کردم. سوالاتی که درست زده بودم هم صرفا مرور مجددی می کردم و اگر نکته ای وجود داشت به کتاب درسی مراجعه می کردم و با خلاصه نویسی مجدد یاد می گرفتم.


  1. در صفحه‌ی شخصی ات در سایت کانون كدام قسمت هارا می دیدید؟ 

بیشتر کارنامه های مختلف را بررسی می کردم. تا بتوانم عملکردم را در بلند مدت بررسی کنم. و دید درست و  شفاف تری نسبت به آینده داشته باشم.

  

  1. از کدام ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردید؟
    سایت کانون-مجله سرای دانش.


  1. چه قسمت‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌کردید؟ 
  2. صفحه شخصی-صفحه مقطع-گفتگو با رتبه برترها


  1. از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید؟
  2.  کارنامه اصلی- هدفگذاری-کارنامه اشتباهات 


  1. به جز كارنامه ي اصلي از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده کردید؟ چرا؟
  2. هدفگذاری-چون برای شناساندن نقاط ضعف و قوت بسیار نقش موثری داشت



برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه


  1. آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟
  2. بله. به مطالعه روزانه ام کمک می کرد  به نوعی باعث می شد که در یک بازه زمانی مشخصی عمل کنم.


  1.  ساعت مطالعه  شما در طول دوره چگونه بود؟
  2. به طور میانگین 6ساعت از تابستان تا عید و بعد از عید خیلی متغیر بود. یعنی از 4 تا 7ساعت-میانگین 6ساعت سعی می کردم بیشتر از 6ساعت هم باشد.


  1. میانگین ساعت مطالعه روزانه و هفتگی شما در تابستان و در طول دوران مدرسه و دوران جمع بندی چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در پایه با سال دوازدهم تفاوت داشت؟ 
  2. از تابستان تا عید به طور میانگین 6ساعت. بعد از آن 4 تا 7ساعت که متغیر بود. توجه ام به حجم دروس رشته انسانی ساعت مطالعه ام در سال دوازدهم بیشتر از پایه بود. در سال های پایه به طور میانگین 4ساعت درس می خواندم ولی همیشه سعی می کردم که این تلاش کردن من مداوم باشد.



روش های مدیریت زمان


  1. آیا ترتیب دفترچه سوال را رعايت می كرديد؟
  2. بله رعایت می کردم. 


  1. آیا درسی بود که در جلسه ی کنکور شما را غافلگیر کرده باشد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟

با دیدن سوالات ریاضی کمی غافلگیر شدم ولی بعد توانستم آرامش خودم را حفظ کنم. و به پاسخ دادن سوالات درس‌های دیگر بپردازم.

Menu