در این مطلب به مصاحبه با تراز برتر تجربی ، آقای پارسا مرندی ، می پردازیم .
نام و نام خانوادگی دانش آموز : پارسا مرندی | میانگین تراز : 7450 |
رشته تحصیلی : تجربی | منطقه / سهمیه کنکور : 1 |
تحصیلات پدر : کارشناسی ارشد | شغل پدر : مدیر شرکت خصوصی خاورمیانه |
تحصیلات مادر : دکتری | شغل مادر : دندانپزشک |
نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه استعداد هاي درخشان شهيداژه اى | تعداد کل آزمون ها در 4 سال:96 آزمون |
شرکت در آزمون های کانون
از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه هایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و دلیـل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده بود؟
از سال دهم به مدت سه سال – بهعلت اینکه به درس خواندن نظم بدهم ، به پیشنهاد خودم وارد کانون شدم.
شرایط کرونا تاثیري در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟ شما چگونـه درآزمون شرکت می کردید؟
برای شرکت در آزمونهای آنلاین سعی میکردم شرایط آزمون حضوری را شبیه سازی کنم و با لباس و بر روی صندلی آزمون میدادم و در پردازش اول قرار میگرفتم .
آیا در آزمونها غیبت میکـرديد؟ علـت تـداوم در شـرکت درآزمونها چه بود؟ روزهای جمعـه آزمـون را در چـه زمـانی شـروع مـی کردیـد؟
در آزمونها غیبت نمیکردم؛ چون غیبت در آزمون باعث عقب افتادن از برنامه درسی میشد – آزمون را از حدود ساعت 8 شروع میکردم.
با توجه به آنلاین بودن آزمـون آیـا نگـران تقلـب برخـی دانش آموزان بودید و چقدر این موضوع برایتان مهم بود؟
توجه خاصی به رتبه و درصد دیگران نمیکردم؛ تقلب برخی دانش آموزان صرفا به خودشان ضربه میزند و من با علم به دانستههای خود توجهی به تغییر تراز و رتبه بندی ناشی از تقلب بچهها نمیکردم.
آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟ از چه سالی تابستان را جـدی گرفتیـد؟ شـرکت در آزمـونهای تابستان به شما در طول سال چه کمکی کرد؟
بله - تابستان ورودی به یازدهم - شرکت در آزمونهای تابستان در پیش خوانی مطالب و آمادگی برای مطالعه دروس جدید به من کمک کرد.
چه خاطره خوبی از شرکت در آزمون هاي کانون داريد؟
در اولین آزمون تابستان سال یازدهم توانستم رتبه 4 کشوری را بدست بیاورم و متوجه شدم که توانایی کسب رتبه برتر را دارم .برنامه راهبردی
شما به کدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری دادید؟ در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سـال دوازدهـم بـه چـه میزان بود؟
دروس مفهومی – تحلیلی دروسی که پیوستگی آنها در سه سال بیشتر و ارتباط آنها در سه سال نزدیکتر است، اهمیت بیشتری دارد؛ مانند فارسی و زیست و بخشهای مسالهای فیزیک، شیمی و ریاضی.
برنامهی راهبردی را چگونه اجرا میکردید ؟ اجرای برنامه راهبردی آزمون ها چقدر برای شما اهمیت داشت ؟
برنامه را با توجه به شناختی که از مطالب و خودم داشتم، تغییر میدادم و سهم مباحث مختلف را افزایش یا کاهش میدادم – برنامه راهبردی را مانند چراغ راهی برای تعیین مسیر مطالعه قرار
میدادم .
غیر حضوری شدن مدارس، چه تاثیری روی عملکرد شما داشت ؟
غیر حضوری شدن مدارس برای شخص من نه تنها باعث ضربه به مسیر مطالعه نشد؛ بلکه با توجه به افزایش وقت و زمان موجود به مطالعه موثر و بیشتر من کمک کرد .
کارنامه و سایت
از سایت کانون در این مدت چه استفاده هایی کرديد ؟
از سایت کانون برای دیدن کارنامهها ، مطالعه مصاحبه رتبههای برتر و پیگیری اخبار کنکور استفاده میکردم .
آزمونها راچگونه تحلیل میکرديد؟
بعد از آزمون سوالهای غلط و نزده را یکبار خودم حل میکردم و در صورت نیاز به پاسخ نامه رجوع میکردم – سوالهایی را که سر جلسه بابت اهمیت شان علامتگذاری کرده بودم را دوباره بررسی میکردم – نکاتی از حضور در سر جلسه آزمون و مدیریت دروس که باید انجام میدادم را یادداشت میکردم و تغییرات لازم را در سبک مطالعه دروس مختلف اعمال میکردم .
هفته ي اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟
هفته اول را به پیش خوانی و مطالعه دروس جدید و هفته دوم را به تست و تثبیت مطالب و آزمون میپرداختم .
در سال هاي دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ اگـر نسـبت به سال هاي پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ي این پیشرفت چه بود؟
در سال دهم و یازدهم در رابطه با مطالعه کتب کمک درسی از نظر آموزشی وضعیت مطلوبی داشتم ، اعتماد به نفس و شناخت نقاط ضعف و قوت و شخصی سازی برنامه ها، دلیل پیشرفت من بود .
برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه
ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟
در سالهای دهم و یازدهم در روزهای مدرسه بین چهار تا پنج ساعت و در روزهای تعطیل شش تا هفت ساعت مطالعه میکردم، در سال دوازدهم به ماکزیمم ده ساعت و به طور میانگین حدود 9 ساعت رسیدم.
در کدام درس ها روش مطالعهی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید؟
در درس زیست به گونه ای که تمرکز خود را از روی مطالب سلیقهای و بحث برانگیز برداشتم و روی محتوای کتاب درسی و نظر طراح کنکور متمرکز شدم.
مهارت های خود تنظیمی: فرا شناخت و هوش هیجانی
چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی و مطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید ؟
در دوران امتحان نهایی برای دو درسی که در طول سال مطالعه کنکوری نداشتم یک روز کامل را اختصاص دادم اما در دروس دیگر صرفا به مطالعه امتحانات نهایی سالهای گذشته پرداختم.
برای این که از حاشیه های کنکور و کرونا به دور باشید، چه کارهایی انجام دادید؟
برای دور بودن از این حاشیهها از شبکههای اجتماعی خارج شدم .
در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چـه بـود و چگونـه و بـا چـه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟
پدر و مادرتان درسال آخر چه کمک های آموزشی به شما کردند؟
اکثرا علت افتهای من بی دقتی و عدم تمرکز ذهنی بوده است؛ به همین خاطر تغییر خاصی در روشهای خود ایجاد نمیکردم و صرفا تلاش میکردم ذهنم را آرام کنم.پدر و مادر من در جهت حفظ سکوت و آرامش خانه و همینطور تنظیم ساعت خواب، به من بسیار کمک کردند.
بدترین تراز شما در کدام آزمون یا آزمون ها بود؟ وقتی افت تراز و رتبه داشتید، واکنش شما و خانواده تان چگونه بود ؟
بدترین رتبههای من در آزمونهای آذر و دی رقم خورد که با توجه به اینکه میدانستم در مسیر درست درست قرار دارم و خانواده هم به این موضوع واقف بودند ، شرایط را کنترل کردیم و ادامه دادیم.
کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می کنید؟ چرا؟
من از استاد اسکندری ( دبیر فیزیک سال دهم مدرسهمان) بهعنوان معلم برتر یاد میکنم ؛ چون نحوه صحیح نگاه به درس و مطالعه را به من یاد دادند.